Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krav til forudsætninger, før man kan kriti~
Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 15:07

Som sædvanligt bølger slagsmålet frem og tilbage, når nogen lægger et
billede offentligt til kritik, og nogen vælger at kritisere det på en måde,
der af andre ansés som "negativ" eller "ukonstruktiv". Seneste eksempel er
Anders Lunds billede af en solnedgang over Lillebælt.

Det virker som om, at den generelle holdning til kritik er, at man f.eks.
ikke kan tillade sig at kalde andres billeder for "kedsommeligt og
uinspireret knipseri" uden at det udløser et ramaskrig. Ramaskriget går
bl.a. på, at man ikke kan tillade sig at kalde andres billeder for slige
ting, hvis man ikke selv laver bedre billeder. Det er i mine øjne helt
godnat, at vi på denne måde tillader os at stille krav om, at kritikere skal
have særlige forudsætninger - tage bedre billeder selv - for at kunne
tillade sig at kritisere andre. Når man udstiller et billede og udbeder sig
kritik, bør alles kritik være lige relevant imo - ligemeget hvilken
baggrund, vi ellers render rundt med.

Guderne skal vide, at jeg på mange områder og i mange situationer står i
skarp opposition til Niels Riis Ebbesen, og guderne skal vide, at også jeg
lader mig irritere over hans attitude (som mange også lader sig irritere
over min), men lige nøjagtig her må jeg give Niels ret: Smider man et
billede til kritik i dk.fritid.foto, så har man bare at tage det seriøst,
som andre siger. Hvis nogen gider gøre sigt den ulejlighed at sable et
billede ned, så er det fuldstændigt lige så berrettiget som dem, der giver
gode råd til, hvordan det kunne gøre bedre. I mine øjne er en kritik som
"kedsommeligt og uinspireret knipseri" ganske sigende for, hvad netop dén
person føler for et givet billede. Hvorfor så ikke kalde en spade for en
spade? Ingen bliver bedre af rygklapperi eller usandheder.

Jeg har selv ved mange lejligheder følt på egen krop, hvad det vil sige, når
andre finder mine billeder dårlige, ligegyldige og/eller talentløse. Når den
første arrigskab så har lagt så, så må jeg (desværre tage sådanne
kommentarer alvorligt, hvis jeg da mener noget som helst med, at jeg godt
vil have andres ærlige mening om mine "værker". Det gør ondt i starten, men
man lærer af det i længden - om ikke andet så lader man være med at udbede
sig kritik i fremtiden, hvis man ikke er villig til at tage de tørre tæsk,
når de engang imellem kommer

Jeg aner lidt, at det der er afgørende for, hvorledes kritik modtages, er,
hvem der er personerne bag - og kun det. Jeg må gribe i egen barm og
indrømme, at jeg også har sværere ved at modtage kritik fra nogle personer
frem for andre, også selvom de måske siger nøjagtig det samme. På samme måde
er jeg ikke i tvivl om, at nogle har sværere ved at modtage kritik fra mig
frem for andre, fordi jeg ved tidligere lejligheder har irriteret ved min
attitude. That's life, men måske vi alle kan komme lidt videre, hvis vi
prøver at "glemme" personlige uoverensstemmelser, når vi udbeder og giver
hinanden kritik. Jeg er ikke så naiv at tro, at vi bare kan sætte os ned i
en rundkreds og have det åhhhh så dejligt allesammen - dertil er vi aaaalt
for forskellige og dertil har aaaalt for mange af os lidt for overvurderede
egoer

--
-Jens B.

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 14-07-04 15:32

Hej Jens ....

Jeg kan følge dig et stykke vej - når folk giver mig
kritik ærgrer det mig hvis de går efter motivet og ikke
giver præsentation og den tekniske værdi en chance ...

Negativ kritik er bedre ind ingen kritik Jens - men når
kritik går på valg af motiv og ramme står jeg af ...

Og eller oooOOOO GAB ! keder den slags indlæg
mig for det ender altid i mudder Jens - det ved du
og det ved jeg - ja det ved nok alle her i gruppen ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
9900 Frederikshavn

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 07:37

"Bangsbo Design" faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hej Jens ....
>
> Jeg kan følge dig et stykke vej - når folk giver mig
> kritik ærgrer det mig hvis de går efter motivet og ikke
> giver præsentation og den tekniske værdi en chance ...

Det ene udelukker da ikke det andet?
Jeg kigger på både på teknikken, motivet, kompositionen og digitaliseringen
når jeg kommenterer på et billede. Jeg gør så også opmærksom på hvilken
kommentar der hører til hvad, men den samlede kritik kan sagtens være under
middel, selv om teknikken der er anvendt er god fordi motivet er dårligt,
kompositionen er væltet eller i nogle tilfælde fordi digitaliseringen er
faldet 105% igennem.
Jeg mener at alle disse fire elementer indgår i en vurdering af et digitalt
billede.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"DR har ikke rigtig forstået at de er en public service kanal"
-- wheeeeeeee på dk.medier.tv

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-04 10:27

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> faldet 105% igennem.
> Jeg mener at alle disse fire elementer indgår i en vurdering af et digitalt

Tja, sådan er vi jo så forskellige, jeg opfatter et billede som en
helhed, og min kritik er næsten altid baseret på helhedsindtrykket.

Jeg synes egenlig ikke man kan tillade sig at lege kirurg og
desikere folks billeder op skarphed, belysning, komposition o.s.v.

Men hvis jeg ser på et super spændende aktion-billede, så kan jeg
godt gå på kompromi med det tekniske, da indholdet jo er billedets
omdrejningspunkt.

Ser jeg derimod på et billede af en solnedgang, hvor fotografen har
haft masser af tid, så skal alt være perfekt, ellers er det bare
noget knipseri.

Og jeg har med årene fået det sådan, at hvis jeg først spotter en
fejl på et billede, så har jeg svært ved at se bort fra den, det er
li'som den hele tiden påkalder sig min opmærksomhed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 11:36

Niels Ebbesen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Tja, sådan er vi jo så forskellige, jeg opfatter et billede som en
> helhed, og min kritik er næsten altid baseret på helhedsindtrykket.

Som du selv siger - sådan er vi så forskellige og det skal der da heldigvis
også være plads til :)

> Jeg synes egenlig ikke man kan tillade sig at lege kirurg og
> desikere folks billeder op skarphed, belysning, komposition o.s.v.

Hvordan syntes du egentlig selv den sætning hænger sammen med din kommentar
på f.eks. http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=80024 ?

[...]

> Og jeg har med årene fået det sådan, at hvis jeg først spotter en
> fejl på et billede, så har jeg svært ved at se bort fra den, det er
> li'som den hele tiden påkalder sig min opmærksomhed.

Jeg tror det er et generelt menneskeligt træk...

Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"It's just bologna. My bologna has a first name?"
-- Martin Lawrence as Marcus Burnett in 'Bad Boys'

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-04 13:11

Henrik Bøgh wrote:

> Hvordan syntes du egentlig selv den sætning hænger sammen med din kommentar
> på f.eks. http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=80024 ?

Tja dette skema er regulær ironi, der er så tyktflydende, at langt
de fleste burde fatte det, det var netop affødt af, at folk på
www.fotokritik.dk frabad sig at få kritik, som ikke konkret
begrundede hvilke fejl der var på deres billeder.

Jeg opfatter www.fotokritik.dk som en megga stor vittighed, det er
et sted hvor pensionister, hjemmegående husmødre og nybagte ejere af
digicams udstiller deres talentløse knipserier af børn, børnebørn,
kæledyr, blomster, solnedgange o.s.v.

Og der er ikke nogen på fotokritik.dk, som ønsker at få reel kritik
af deres knipserier, derfor er der en uskreven regel om, at man kun
roser og skriver hyggelige beskeder under hinandens billeder.

Eller som bette alex engang formulerede det i en debat, fotokritik
skal gis' på samme måde, som når konen spørger om hun ser tyk ud i
en ny kjole.

Der har gennem årene været adskillige dygtige fotografer på
www.fotokritik.dk, som helt uforvarende har taget begrebet
fotokritik alvorligt, en stor del af dem, har sikket haft erfaringer
med, hvordan fotokritik gis' i en fotoklub, og de er jo alle blevet
lynchet og moppet væk, på den måde, er der hele tiden sket en
selektion af den laveste fællesnævner.

Derfor syntes jeg det har været smadder sjovt, at provokere alle de
selvhøjtidlige narhatte på www.fotokritik.dk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 15:37

Jens Bruun wrote:

> Seneste eksempel er
> Anders Lunds billede af en solnedgang over Lillebælt.

Lige en hurtig kommentar, Anders Lund er faktisk den eneste, som
ikke har hylet op i trådene om hans solnedgang...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas H.

Dato : 14-07-04 17:38

>-snip en hel masse-
> --
> -Jens B.

Vil du betegne det her som konstruktiv kritik ?

"Jeg synes, at det er noget kedsommeligt og uinteressant knipseri..."

For mig at se kan sådanne kritik ikke bruges til ret meget. Hvis folk beder
om kritik og ikke "hvad syntes i om det billede her" her, er det vel for at
få konstruktiv kritik og få af vide hvad man kunne have gjort bedre, og hvad
man skal gøre anderledes næste gang man tager et billede.

Jeg har skam ikke noget imod at få negativ kritik, tvært imod. Jeg må dog
indrømme, at de standart kritik svar NRE altid kommer med, dem kan jeg altså
ikke bruge til ret meget. Jo hvis jeg spurgte ham/dem hvad de syntes om det,
og ikke bad om at få kritik.

Det kan være man skal hen og skælne mellem "kritik" og "hvad syntes i om det
her". Der syntes jeg mere sådan en kommentar fra NRE vil være passende.

MVH
Thomas H.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 19:32

Thomas H. wrote:

> [...]
> få konstruktiv kritik og få af vide hvad man kunne have gjort bedre, og hvad
> man skal gøre anderledes næste gang man tager et billede.

Når du skriver sådan, så er det helt klart, at du rent faktisk
ønsker konsulentbistand og en vejledne belæring i fotografi, og det
er da helt ok, men så skal du jo ikke bede om at få kritik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 07:41

Thomas H. faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Vil du betegne det her som konstruktiv kritik ?

Jeg vil.

> [...]
> for at få konstruktiv kritik og få af vide hvad man kunne have gjort
> bedre, og hvad man skal gøre anderledes næste gang man tager et billede.

for mig lugter det her af tudefjæs. Personen der har skrevet det mener
(sådan som jeg tolker det) at det er et kedeligt billede der på ingen måde
hæver sig over middemådigheden. Altså et typisk feriebillede.

> [...]
> indrømme, at de standart kritik svar NRE altid kommer med, dem kan jeg
> altså ikke bruge til ret meget. Jo hvis jeg spurgte ham/dem hvad de syntes

Hvorfor skal Niels ikke have lov til at udtrykke sin mening?
(Damn you Thomas for at tvinge mig til at forsvare NRE men det her er sgu'
for ynkeligt)

> Det kan være man skal hen og skælne mellem "kritik" og "hvad syntes i om
> det her". Der syntes jeg mere sådan en kommentar fra NRE vil være
> passende.

Hvad fa'en er forskellen?
Er kritik kun vurdering af det rent tekniske (dybdeskarphed, kontrast etc.)?
Og vil det tekniske ikke også altid i nogen udstrækning være ramt af en vis
grad af subjektivitet?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Politics is the entertainment branch of industry "
-- Frank Zappa

Fra : -Thomas H.-

Dato : 15-07-04 08:46

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas H. faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

Nej, for så ville der have stået: øsdofkh wpior'æjfnfrlwenjr'øfuio ch4ö'3

da mit hoved ramte tastaturet.

> Jeg vil.

Det er jo så smag og behag..

> for mig lugter det her af tudefjæs. Personen der har skrevet det mener
> (sådan som jeg tolker det) at det er et kedeligt billede der på ingen måde
> hæver sig over middemådigheden. Altså et typisk feriebillede.

Hvis du viser et billede til gruppen, hvad forventer du så at modtage? Om
folk kan lide det eller ej, eller "konsluentbistand" som NRE nu kalder det?

> Hvorfor skal Niels ikke have lov til at udtrykke sin mening?
> (Damn you Thomas for at tvinge mig til at forsvare NRE men det her er sgu'
> for ynkeligt)

Så vidt jeg ved, så skriver jeg heller ikke at han ikke må udtrykke sin
mening, jeg skriver bare at jeg ikke kan bruge den til ret meget.. Så det er
skam din egen fejl at du forsvarer NRE, det kan jeg ikke tage mig af..

> [...]
etc.)?
> Og vil det tekniske ikke også altid i nogen udstrækning være ramt af en

Min fortolkning af kritik er, at man gerne vil have både negativ og positiv
respons på det tekniske i billedet. Om det er den rigtigt fortolkning, skal
jeg ikke kunne sige, men det er den jeg har...

MVH
Thomas H.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-07-04 08:54

-Thomas H.- wrote:
> Nej, for så ville der have stået: øsdofkh wpior'æjfnfrlwenjr'øfuio ch4ö'3

Du har fanme en stor pande hvis du både kan ramme både ø og s på
samme tid :)

> Hvis du viser et billede til gruppen, hvad forventer du så at modtage? Om
> folk kan lide det eller ej, eller "konsluentbistand" som NRE nu kalder det?

Jeg forventer at blive svinet til.. det gør man altid her

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : -Thomas H.-

Dato : 15-07-04 09:09

> Du har fanme en stor pande hvis du både kan ramme både ø og s på
> samme tid :)

Ja, det kan der være noget om eller et ekstremt lille tastatur...

Om

> Jeg forventer at blive svinet til.. det gør man altid her

Jaa, det er et af de rigtige steder at færdes hvis man har de
forventninger...

MVH
Thomas H.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 10:23

> [...]

> Hvis du viser et billede til gruppen, hvad forventer du så at modtage? Om
> folk kan lide det eller ej, eller "konsluentbistand" som NRE nu kalder

Begge dele.

[...]

> Min fortolkning af kritik er, at man gerne vil have både negativ og
> positiv respons på det tekniske i billedet. Om det er den rigtigt
> fortolkning, skal jeg ikke kunne sige, men det er den jeg har...

Hvorfor skal det kun være den tekniske side der skal kommenteres på?
Det er tilsyneladende en forholdsvis udbredt holdning herinde at man ikke må
kommentere på motivet/kompositionen, med mindre man har noget positivt at
sige det/den. Jeg har dog aldrig forstået hvorfor det skal være sådan...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Assumption is the mother of all fuck ups!"
-- Everet McGill as Penn in 'Under Siege 2: Dark Territory'

Fra : -Thomas H.-

Dato : 15-07-04 12:54

> [...]

> sige det/den. Jeg har dog aldrig forstået hvorfor det skal være sådan...

Det er der vel heller ikke nogle der siger at det skal.. Det er bare hvad
jeg forventer at få hvis jeg beder om kritik til et af mine billeder. Jeg
skrev bare at det var min fortolkning af ordet kritik.

Hvis folk skriver det er dårligt, så mener jeg da, at de også bør skrive
hvorfor det er dårligt..

eks: "Hvorfor kan fuglene flyve?" svar: "fordi".
Hvor meget kan man bruge sådan et svar til ?

Jeg vil da også godt pointere, at jeg ikke deler den mening om at negativ
kritik ikke er velset. Det er den negative kritik man bliver bedre af, og
hvis den ikke var der, så ville man aldrig lære af de fejl man måske laver.

Over and out her fra.

MVH
Thomas H.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-04 13:32

-Thomas H.- wrote:

> Hvis folk skriver det er dårligt, så mener jeg da, at de også bør skrive
> hvorfor det er dårligt..

Tja Thomas, når det handler om musik, så er det da helt naturligt,
at sige, at man ikke bryder sig om opera eller dansk-pop, eller at
man ikke kan li' en given solist eller sager, og vi begrunder da
aldrig sådanne synspunkter.

Rigtig kritik handler om smag og behag, og for mig at se, så er det
da temmelig interessant, hvad andre synes når de ser mine billeder,
jeg kan jo selv se om de er skarpe, velbelyste o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 16-07-04 00:00

Hej Thomas H.

"Thomas H." <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse

> Vil du betegne det her som konstruktiv kritik ?
>
> "Jeg synes, at det er noget kedsommeligt og uinteressant knipseri..."

Hvis motivet er enten "kedsommeligt" eller "uinteressant" hvorfor så tage et
billede af det?
og hvis beskæringen af billedet ikke kan gøre det interessant, hvorfor så
vise det frem?
så jo det er faktisk en kommentar der kan bruges til noget.

hilsen
lars bo hansen
www.stien.dk/galleri

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 07:49

Jens Bruun faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Det virker som om, at den generelle holdning til kritik er, at man f.eks.
> ikke kan tillade sig at kalde andres billeder for "kedsommeligt og
> uinspireret knipseri" uden at det udløser et ramaskrig.

Mange vurderer at det ikke er sagligt nok. At folk så har svært ved at
acceptere at det nu engang er NRE's holdning til billedet, har jeg lidt
svært ved at forstå. Men det virker som om at udvalgte personer herinde
helst ikke må give udtryk for sin holdning.

> [...]
> skal have særlige forudsætninger - tage bedre billeder selv - for at kunne

Enig.
Må jeg nu heller ikke kritisere en film af Steven Spielberg eller et
bildesign af Ferdinan P. bare fordi jeg ikke kan gøre det lige så godt?

[...]

> Jeg har selv ved mange lejligheder følt på egen krop, hvad det vil sige,
> når andre finder mine billeder dårlige, ligegyldige og/eller talentløse.

Selvfølgelig. Det tror jeg de fleste af os har prøvet - nogle af os bliver
stadigvæk ramt af det. Man vil jo altid være subjektivt langt mere positivt
indstillet over for de billeder man selv viser frem, og glemmer derfor
nogle gange at tage de objektive briller på. Desuden har folk jo være
smagsforskelle og jeg ser intet galt i at høre hvad andre folks smag om et
givent billede er.

[...]

> -Jens B.

Nå det var vist ikke så forfærdeligt meget nyt jeg fik tilføjet endda...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"A little revolution now and then can be a healthy thing"
-- Sean Connery as Capt. Ramius in 'the Hunt for Red October'

Fra : Jan Richardy

Dato : 15-07-04 10:14

> [...]
> bl.a. på, at man ikke kan tillade sig at kalde andres billeder for slige
> ting, hvis man ikke selv laver bedre billeder.

For at bruge en sammenligning, som er kommet tidligere her i gruppen, så går
Niels efter spilleren og ikke bolden, hvilket jeg ikke synes om.

Når han kalder et billede for kedeligt og uinspirerende (Niels kan jo ikke
sige om fotografen var inspireret eller ej ) er det helt helt fair. Den
slags kan man ikke sige noget i mod, andet end at det reelt er lige så
ubrugeligt, som det rygklapperi i alle har så meget i mod. Det lærer folk
ikke noget af. Og uanset, hvor egocentrisk Niels er, så er usenet faktisk
til for at folk kan lære af hinandens erfaringer, hvilket jeg også tror alle
andre her i gruppen gladeligt gør. Så jeg synes Niels skulle begrunde sin
kritik eller holde sin mund. Kritik uden begrundelse er VÆRDILØS.

Der hvor filmen begynder at knække, er når Niels begynder på sit "Talent- og
formålsløst" og "Gå på biblioteket og lån en bog om foto for begyndere". Det
er BILLEDET, som bliver lagt til kritik og ikke fotografen (sidstnævnte jo
dog indirekte, hehe). Lad være med at sige at en fotograf er talentløs på
baggrund af et billede (det kræver omfattende materiale alá photo-gallery.dk
at konkludere det ) og lad være med at sige at et billede er formålsløst,
INGEN billeder er formålsløse, med mindre det er taget ved et uheld. Det kan
godt være, at formålet ikke er "relevant" for andre, men der er stadig en
grund til at fotografen klikker på udløseren.

Ud fra ovenstående virker Niels jo trods alt som en forholds lidt forskruet
person og faktisk ret lig mange på usenet, altså han hjælper ikke, men
troller bare lidt. Det er for så hvad det er.

Der hvor filmen så knækker HELT og hvor jeg personligt mister den sidste
rest af respekt er når han kører sit "The one and only" trip (tror det eller
ej, det stod faktisk i hans sig. på fotokritik), hvor han fremstiller sig
selv som guds gave til fotoverdenen og siger "Jeg giver ikke gratis
konsulentbistand, køb det ude i byen" og slynger om sig "jeg er professionel
dit og professionel dat, når der ikke er skyggen af professionelt anything
på hans websites). Når han går det, taler han så nedladende til folk, at man
begynder at tvivle på at manden opvækst var ok. Sådan taler/behandler man
altså bare ikke andre mennesker. Hvis Niels så var en super god fotograf
kunne man afskrive nedladende kommentarer med stjernenykker og råbe lidt om
janteloven. Men Niels har bare ikke vist mig et billed, hvor jeg siger
"wow". Så dermed mister han i mine øjne "retten" til at opføre sig som en
primadonna.

Og det er ikke kun fordi jeg synes en en specifik slags billeder. Herinde
fra gruppen kan jeg hurtigt nævne folk som Max, Ole og Rene Asmussen, som
tager vidt forskellige billeder, men som alle imponerer mig. (Der er mange
flere, men det var lige dem jeg kunne huske p.t.)

Anyways. Nu har jeg de sidste par dage brugt en del OT krudt på at svine
Niels, da manden efter min mening er en retard, men nok er nok. Nu ignorerer
jeg ham bare. Så ikke mere OT bashing fra min side. Sorry for det.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-04 11:55

Jan Richardy wrote:

> Lad være med at sige at en fotograf er talentløs på baggrund af et
> billede (det kræver omfattende materiale alá photo-gallery.dk
> at konkludere det )

Tja Jan Richardy, min bedømmelse af dit fotografiske talent, er jo
netop sket på den samme måde, og ud fra indholdet på www.richardy.dk
og www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=6797, og jeg er kommet
frem til, at dit talent er meget beskendent, ja det er nærmest ikke
eksidterende.

> [...]
> godt være, at formålet ikke er "relevant" for andre, men der er stadig en
> grund til at fotografen klikker på udløseren.

Men jeg kan naturligvis ikke afvise, at alle dine billeder har et
formål for dig selv, men det er ikke ensbetydne med, at jeg også
skal synes, at de også har et formål for mig.

Og det undrer mig meget, hvad du egenlig vil med en publicering af
dine billeder på www, for hvad er dit formål, når du bare anfægter,
hvad andre synes om dine billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-04 11:10

Jens Bruun wrote:

> [...]
> lader mig irritere over hans attitude (som mange også lader sig irritere
> over min), men lige nøjagtig her må jeg give Niels ret:

Hej Jens, jeg synes du skal danne dig din egne meninger, og undgå
det med at gi' ret og forsvare andres meninger, det virker nemlig
meget umodent, jeg fremfører ikke mine synspunkter for at få ret,
men derimod for at provokere andre til at spille ud med deres
meninger og synspunkter.

Og når det er sagt, så vil jeg sige, at denne gruppe er præget af,
at der er rigtig mange umodne fotografer, som tror, at de bare kan
det hele, de har jo læst i manuelen, hvor de skal trykke for at få
kameret til at ta' et billede.

Det er jo ikke usædvanligt, at folk henviser til fotos de netop har
taget med et nyindkøbt kamera, og jeg undres hver gang over, hvorfor
vi skal velsignes med folks test-billeder, jeg er dog kommet til den
konklution, at det nok handler om, at folk lige skal prale med, at
de har købt sig et nyt kamera.

Og det er da noget barnagtigt fis, at folk ikke kan tåle noget
negativ kritik, og folk lærer jo ikke skid, hvis de kun får noget
venskabligt ros til billeder, der ikke er gode.

Det er iøvrigt undeligt, for når det f.eks. handler om musik,
fodbold, mad o.s.v., så er vi allesammen hurtigt ude med negativ
kritik, hvis der er noget vi synes er dårligt.

Og prøv at se på de gange, hvor jeg selv henviser til mine egne
billeder, der er fast en 8-10 stykker, som lige skal fyre noget
negativ kritik af, og det får jeg squ da ikke tudefjæs af, jeg vil
faktisk blive meget skuffet, hvis de ikke kommer med deres negative
kritik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-07-04 19:03

> Hej Jens, jeg synes du skal danne dig din egne meninger, og undgå
> det med at gi' ret og forsvare andres meninger, det virker nemlig
> meget umodent,

Jeg husker ikke lige, jeg bad om dine gode råd i forbindelse med, hvilke
meninger jeg har eller ikke har? Hvis du passer dit, så skal jeg gerne passe
mit.

> jeg fremfører ikke mine synspunkter for at få ret,
> men derimod for at provokere andre til at spille ud med deres
> meninger og synspunkter.

Dine bevæggrunde for at fremføre dine synspunkter rager mig sådan set en
høstblomst, så du skal endelig ikke bekymre dig yderligere. Så vigtig er du
heller ikke i mit univers.

--
-Jens B.