Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 550ez vs Canon EOS 300D
Fra : 3Dmarathon

Dato : 14-07-04 14:51

Er der nogen der har erfaring med ovenstående kombination? Virker det
optimalt?

vh
Bjarne

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-07-04 19:58

Det fungerer ikke sammen. Blitzen skal være EX typen.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:01

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det fungerer ikke sammen. Blitzen skal være EX typen.

Hvorfor skal det dét?

--
-Jens B.

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-07-04 20:15

Jens Bruun wrote:

> Hvorfor skal det dét?

Fordi canon har lavet det sådan?

Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:23

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi canon har lavet det sådan

Det var ikke just verdens bedste svar i hele verden, og du er vel heller
ikke helt sikker, siden du afslutter dit svar med er spørgsmålstegn? Jeg
spørger igen (jeg ved det simpelhen ikke): Hvorfor kan en 550EZ ikke bruges
med en 300D? Hvad er der, der ikke fungerer sammen? Er det umuligt at fyre
en 550EZ af på et 300D? Kan den ikke lysmåle sammen med en 300D? Er
kontakterne på hhv. flash og kamera ikke kompatible?

--
-Jens B.

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 20:31

> [...]
> en 550EZ af på et 300D? Kan den ikke lysmåle sammen med en 300D? Er
> kontakterne på hhv. flash og kamera ikke kompatible?

For dem der ønsker en mere uddybende forklaring af Canons flash system, så
se her:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Søg efter "TTL and E-TTL", der er forklaringen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:40

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Søg efter "TTL and E-TTL", der er forklaringen.

Ja? EZ understøtter A-TTL, EX understøtter E-TTL. Jeg spørger igen: Hvad er
det, der gør, at man ikke kan bruge en 550EZ på et 300D?

--
-Jens B.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:43

> Ja? EZ understøtter A-TTL, EX understøtter E-TTL. Jeg spørger igen: Hvad
er
> det, der gør, at man ikke kan bruge en 550EZ på et 300D?

Og det fandt jeg så selv:

"Since digital bodies lack film they can't use regular off the film flash
sensors for TTL metering. The mirrorlike surface of a CMOS or CCD imaging
chip has very different reflective properties from film. Besides, Canon have
clearly switched to E-TTL, only supporting TTL for back compatibility with
older products.
This means that only Canon EX flash units or third-party flash units with
E-TTL support can be used with Canon's current lineup of digital cameras.
Older E and EZ flash units will not work correctly - no automatic through
the lens metering is possible. You can get manual-capable EZ flash units
like the 540EZ to fire in manual flash mode but this requires external flash
metering."

--
-Jens B.

Fra : 3Dmarathon

Dato : 15-07-04 11:50

Jeg ringede til Canon og fik svaret på dette.

De flash'es som virker til 300D er:

550ex

540ez

420ex

220ex

mt420ex

mr14ex

Så det jo bare at vælge.

vh

Bjarne

Fra : Deaster

Dato : 15-07-04 12:01

> Jeg ringede til Canon og fik svaret på dette.

> [...]

Hmm, mangler de ikke 380EX ?

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : 3Dmarathon

Dato : 15-07-04 12:06

Tjo det kan være, det var dog hvad de pt. havde i deres produktkatalog, om
det er fyldestgørende eller ej aner jeg ikke.

Fra : Kim Roed

Dato : 15-07-04 14:10

Canon 550-EX (ikke EZ) Vs. Canon EOS 300D
Canon har stadig problemer,- når jeg med ovennævnte
Udstyr i den kreative zone trykker på "Knap til kontrol
af dybdeskarpheden" på EOD 300D får jeg et sandt
festfyrværkeri af strobolight,- som unødigt malker mit
batteri- nogle andre med samme problem ???.
Eller,- skal der ændres på nogle dip's på 550-EX'eren !!!

Sincerely Kim...

Fra : Martin K. R.

Dato : 15-07-04 16:24

"Kim Roed" <kroREMOVE@pc.dk> wrote in message
> [...]
> batteri- nogle andre med samme problem ???.
> Eller,- skal der ændres på nogle dip's på 550-EX'eren !!!

Ja, det er 'modelling flash'. Det kan disables på 550EX'eren vha. custom
function CF-6.

Martin

Fra : KRO

Dato : 16-07-04 06:34

Tak,- det hjalp...

Dog må jeg som sidebemærkning konstatere,
at man som helhed ikke skal stole 100% på, at
alt EOS-Dedikeret udstyr matcher sammen,-
selvom jeg MEGET sjældent brugte "strobo"
ell. 'modelling flash' som den ganske rigtig
betegnes som,- jeg gik kuns efter EOS kompatibiliteten
og det høje ledetal.

Hilsener Kim...

Fra : KRO

Dato : 16-07-04 06:40