Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Solnedgang
Fra : J

Dato : 13-07-04 22:09

Klikkede ind på tråden om solnedgang over Lillebælt - det kan da ikke være
voksne mænd, som sidder og skriver alt det ævl. Skal nogen af Jer forestille
at være professionelle fotografer, svarene er i hvert fald ikke
professionelle. Hvis en person beder om konstruktiv kritik - hvorfor kan man
så ikke forvente en sådan, er det ikke det denne nyhedsgruppe bl.a. er til.
Og mænd siger tit, at kvinder er stride..... hvad mon det her så skal
kaldes..... Sidder nogen af Jer og tror I er de eneste fotografer der kan
noget som helst - hvis I synes I er så ufejlbarlige, så skulle I hellere
lære fra Jer og give gode råd til andre, som pænt beder om det. Men I er
måske bange for lidt konkurrence.... eller hvad i alverden får Jer til at
levere sådan en gang brok og selvhævdelse....egoisme.... komplekser og en
snert af storhedsvanvid...
Nogen få prøvede dog at dæmpe dette... det var rart.
Jeg kan se, og det er ret trist, at det er ikke her man skal spilde sin tid
med at stille spørgsmål, jeg troede ellers i min naivitet at det var på
denne nyhedsgruppe, man kunne forvente venlige svar, som man kunne lære
noget af.. men ak...
hilsen J

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-07-04 22:51

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> skrev:

>Klikkede ind på tråden om solnedgang over Lillebælt

Også jeg.

> - det kan da ikke være voksne mænd, som sidder og skriver alt det ævl.

Ork jo.

>[...] Hvis en person beder om konstruktiv kritik - hvorfor kan man
>så ikke forvente en sådan,

Hvorfor gør folk ikke hvad man siger til dem?

>er det ikke det denne nyhedsgruppe bl.a. er til.

Jo, men kun bl.a., ikke specielt. Det er et åbent debatforum.

> [...]
>med at stille spørgsmål, jeg troede ellers i min naivitet at det var på
>denne nyhedsgruppe, man kunne forvente venlige svar, som man kunne lære

Det kan man også tit, men det er ikke en support. Hvis du kun
fokuserer på det negative, har du nok ikke glæde af gruppen.

I øvrigt er de fleste nok mere tilbøjelige til at hjælpe hvis du
skriver under noget der i det mindste ligner et rigtigt navn. Det
gælder i hvert fald mig selv.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-07-04 23:17

> med at stille spørgsmål, jeg troede ellers i min naivitet at det var på
> denne nyhedsgruppe, man kunne forvente venlige svar, som man kunne lære
> noget af.. men ak...

Det kan du også men ikke af Niels Riis Ebbesen, du kan ikke forvente at få
den allermest positivie kritik fra ham, men mange af de andre herinde kan du
godt regne med.

Mvh
Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-07-04 23:58

Den anonyme "J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> wrote:

> [...]
> med at stille spørgsmål, jeg troede ellers i min naivitet at det var på
> denne nyhedsgruppe, man kunne forvente venlige svar, som man kunne lære

Tja det er faktisk sådan, at nyhedsgrupperne er beregnet til flere
ting samtidigt, og en af de vigtige funktioner er, at de kan bruges
til on-line debatter, der er derfor de på engelsk kaldes discussion
groups.

Og du tar' fejl, hvis du forventer, at nyhedsgrupperne er et sted
hvor der sidder et panel klar til at besvare alle dine spørgsmål.

Grupperne kan bruges til erfa-udveksling, d.v.s. at man gir' noget
af ens egen viden, og man får noget af andres viden til gengengæld.

Men boomet i salg af billige digicams har medført, at denne gruppe
er blevet oversvømmet af folk, der ikke har noget at bytte med i en
erfa-udveksling.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : O. Hansen

Dato : 14-07-04 06:44

[...klip]
> Men boomet i salg af billige digicams har medført, at denne gruppe
> er blevet oversvømmet af folk, der ikke har noget at bytte med i en
> erfa-udveksling.

[klip...]

Kloge ord fra en "klog" mand!
/Ove

Fra : -Thomas H.-

Dato : 14-07-04 07:06

> der er derfor de på engelsk kaldes discussion groups.

Hmm, min ordbog siger ellers /newsgroups/ = nyhedsgruppe.

> Men boomet i salg af billige digicams har medført, at denne gruppe
> er blevet oversvømmet af folk, der ikke har noget at bytte med i en

Jaa, det er der vist noget om.. Jeg mindes at have set, en der har været
reklameret for en hjemmeside der hedder noget i retning af
http://www.photo-gallery.dk. Der ligger da MASSERE af billeder der kunne
være taget med et billigt aldikamera..

Så hvis du selv mener der er for mange "reklamer" for hjemmesider og
billeder taget af billigcams, så syntes jeg du skulle lade vær med at
reklamere for din egen hjemmeside.

> erfa-udveksling.

Det er godt nok et flot udtryk.. Er du selv klar over hvad det betyder?

MVH
Thomas H.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-04 09:11

> [...]
>
> Men boomet i salg af billige digicams har medført, at denne gruppe
> er blevet oversvømmet af folk, der ikke har noget at bytte med i en

Hej Niels

Fordi du ikke har fået øje på det, så er det måske fordi du har hjulpet for
lidt, og kun tænkt for meget på dig selv. Det kunne jo være, at dem du ikke
hjalp, havde mere at tilbyde, end du egentligt selv tror på.
Så hvis du hjalp dem, ville du opdage, hvad de havde at byde på....

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole

Dato : 14-07-04 09:26

Kære J

Jeg kan kun fuldt tilslutte mig din holdning.

Jeg har tidligere været positiv omkring newsgroup tanken, navnlig mht. at
give svar på spørgsmål til folk med et vidensbehov, men i et forum, hvor der
kastes med mudder, som f.eks i denne, ophører lysten til at debatere og give
svar.

Jeg følger nu med passivt og henvender mig mere direkte til de få der tør
spørge herinde. (man kan vel sammenligne det med tendensen i chat-rooms,
hvor alle sidder og skriver direkte til hinanden, og nogle få elementer
sidder og prøver at forstyrre).

Det er i mine øjne en uheldig udvikling, når tonen i den grad bliver grov,
og personligt synes jeg at en del personer herinde burde overveje deres egen
fremtræden, og måske prøve at finde den oprindelige glæde ved
fotograferingen istedet for at overvåge hinanden på nettet.

Problemet bliver yderligere forstærket af at mediet kun er elektronisk. Da
kun 10% af menneskers kommunikation findes i de ord der udtrykkes, kan
ironi, sarkasme, humor og andre formildende kommunikations-opblødende
bestanddele ikke nå modtageren, og dermed opstår de mange misopfattelser.
Dette faktum bør have høj bevågenhed hos internet-kommunikerende (og har det
normalt også), men i dette forum, er der en del personer, der har kastet al
anstændighed overbords og nu går efter manden, istedet for bolden, og
tacklingerne kommer både hurtigere og mere urent.

I en klub/familie/arbejdsplads/vennekreds ville man løse problemet meget
kontant, ekskludere agressorer, straffe dårlig konduite, fordømme negative
udmeldinger, men da dette medie ikke giver deltagerene ansvar for egne
handlinger og overdommeren ikke er tilstede vil den negative udvikling kun
blive forstærket med tiden.

Jeg kan kun opfordre dig til at søge dine svar et andet sted, f.eks. i en
fotoklub, på et aftenskolekursus, ved direkte henvendelse til seriøse
debattører, og så lade de andre æde hinanden op her på nettet.

At dette medie efterhånden spiller fallit, kan kun give et fornyet håb for
det tidligere så blomstende danske foreningsliv, hvor der netop stilles krav
til opførsel, ansvarlighed og konduite.

Jeg kan også tilslutte mig din holdning, omkring den 'analfikserede' tendens
til at holde på egen viden, og negativ kritisering af andres billeder, viden
og indsats, og vil lige benytte lejligheden til at minde jer alle om at
verdens mest kendte fotografer, bla. Ansel Adams/Gerry Winogrand/Henrik
Saxgren, brugte/bruger en stor del af deres liv til at skrive bøger om
fotografering, holde forelæsninger, lave udstillinger, og at deres publikum
belønnede/belønner dem med berømmelse.
Er der mon nogen der kan huske en sur, negativ, kendt fotograf. Nej vel.

Og skulle du så brænde inde med spørgsmål, så stiller jeg gerne min viden
til rådighed, bare ikke i dette forum.

Med venlig hilsen

Ole
http://www.photos4u.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 10:10

Ole wrote:

> [...]
> fotografering, holde forelæsninger, lave udstillinger, og at deres publikum

Tja de herrer Ansel Adams/Gerry Winogrand/Henrik Saxgren, har taget
sig godt betalt for deres bøger, og deres foredrag har heller ikke
været gratis.

Problemet ved denne gruppe er, at den konstant gennemstrømmes af
fotoforbrugere, der lige skal ha' nogle gode råd i forbindelse med
anskaffelse af et digicam, og de har egenlig ikke planer om at
deltage og/eller bidrage seriøst til gruppen.

Og det er dælme langt ude, hvis folk forventer at de kan komme i en
newsgroup og få et begynderkursus i fotografi, og det er rent til
grin, at folk går selvsving over, at et dårligt og uinteressant
knipseri af en solnedgang får negativ kritik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 10:20

> [...]
> anskaffelse af et digicam, og de har egenlig ikke planer om at
> deltage og/eller bidrage seriøst til gruppen.

Et andet problem er folk der betragter gruppen som deres legeplads og laver
bunkevis af ligegyldige indlæg, istedet for at nøjes med svare hvor de kan
skrive et indlæg der hjælper spørgeren.

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-07-04 10:39

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> anskaffelse af et digicam, og de har egenlig ikke planer om at
> deltage og/eller bidrage seriøst til gruppen.
Og? De vil have råd om hvilket digitalkamera de skal købe, så er det vel
meget rimeligt at finde en gruppe der hedder dk.fritid.foto, når nu der ikke
er nogen dk.forbruger.rådomdigitalkamera?

> [...]
> grin, at folk går selvsving over, at et dårligt og uinteressant
> knipseri af en solnedgang får negativ kritik.

Øv, jeg ville ellers gerne have lært hvordan man laver sådan noget som dette
(tilfældigt udvalgt):

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/eventyrnat_frederikssund/_eventyrnat_frederiks.-02.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/spejder/_kfuk_spejder-03.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/skibe_%26_baade/baade_div./_baade_paa_fjorden-56.html

Problemet for mig at se er, at hvis du har den ringeste forstand på
fotografering, benytter du det i hvert fald ikke.

Du bør udøve lidt kritik af dine egne billeder - spørge om du vil have dem
hængende på væggen (hvilket i sig selv er et helt forkvaklet syn på hvordan
et billede skal kritiseres) - og spørge dig selv om du, som påstår at være
erfaren professionel fotograf, kan tillade dig at behæfte dig med den titel.

Du lider af absurd storhedsvanvid. Vi tager et par citater fra din side:

"Photo Gallery DK - er Skandinaviens største personlige on-line fotoarkiv,
der p.t. rummer mere end 20.000 proff. farve- duotone- og S/H fotos, som er
klar til brug på web-sites, i nyhedsbreve m.v."

"Photo Gallery DK - har stor fordel af dot.com krisen. Hvis ideen var
lanceret før krisen, så ville der straks ha' været nogle meget store
aktører, der havde hugget ideen og opscaleret konceptet, og de havde også
kapitalen til at markedsføre deres service i stor scala."

De taler vist for sig selv.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-07-04 10:41

Morten Wartou wrote:

[ klip mudderkast ]

Kan du (og andre) ikke holde jeres mudderkast i den dertil indrettede
gruppe, eller via e-mail ?

--
Don't waste space

Fra : -Thomas H.-

Dato : 14-07-04 10:44

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> skrev i en
meddelelse news:40f4ff0f$0$23880$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
titel.

> Du lider af absurd storhedsvanvid. Vi tager et par citater fra din side:

Det er faktisk sjovt at se, for mange af de ting NRE kritisere folk og deres
billeder på, er lige de samme ting som kan kritiseres på mange af hans egne
billeder..

MVH
Thomas H.

Fra : Jan Richardy

Dato : 14-07-04 13:11

> [...]
> aktører, der havde hugget ideen og opscaleret konceptet, og de havde også
> kapitalen til at markedsføre deres service i stor scala."

LOL! Hvad sker der lige der? Du kan godt finde en god advokat Niels,
Photodisc har hugget din ide.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 13:20

Jan Richardy wrote:

> LOL! Hvad sker der lige der? Du kan godt finde en god advokat Niels,
> Photodisc har hugget din ide.

Hva' er det som du synes er så morsomt, det er da en gammel idé med
stock-foto firmaer som PhotoDisc, der sælger en hel masse
forskellige fotografers billeder, og scorer hele fortjenesten.

Mit koncept er, at det er den enkelte fotograf som selv står for
salget af hans egne billeder, og hvis flere fotografer samarbejder i
et netværk, så kan de sagtens konkurrere med de store, se her:
http://home.tiscali.dk/valkyrie/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-04 13:25

"Niels Ebbesen"

> [...]
> salget af hans egne billeder, og hvis flere fotografer samarbejder i
> et netværk, så kan de sagtens konkurrere med de store, se her:

Det er en fin ide - måske en webadresse der var lidt lettere
at huske, hehe, så ville jeg da kunne finde vej igen med jævne
mellemrum. Godt initiativ!! -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 13:30

> [...]
> salget af hans egne billeder, og hvis flere fotografer samarbejder i
> et netværk, så kan de sagtens konkurrere med de store, se her:

Og her er, hvad den faguddannede del af branchen synes om idéen:
http://www.journalisten.dk/sw1559.asp

--
-Jens B.

Fra : Jan Richardy

Dato : 14-07-04 14:55

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
> Og her er, hvad den faguddannede del af branchen synes om idéen:
> http://www.journalisten.dk/sw1559.asp

Det er jo principelt det samme, som når en studerende/pensionist kalder sig
webdesigner og tilbyder at lave hjemmesider til 500 kroner. Når man ikke
lever af det kan man nemt underbyde dem som gør. Men nogen reel trussel er
det næppe. Man får jo hvad man betaler for.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 20:23

Jens Bruun wrote:

> Og her er, hvad den faguddannede del af branchen synes om idéen:
> http://www.journalisten.dk/sw1559.asp

Nej det er medlemsbladet for journalister og pressefotografer, der
står for det pågældne synspunkt.

Og jeg kan kun sige, at de går de store multinationale stock-foto
bureauers byærinde, for der er reelt kun to store multinationale
aktører som ejer næsten alle de andre billedbureauer, og det er
Getty Images og Corbis Corporation, sidstnævnte er ejet af Bill Gates.

Det danske Nordfoto er købt af ScanPix, som er ejet af Corbis, og
Scanpix har også opslugt BAM og BioFoto.

Og jeg kan da oplyse, at jeg frem til 1995 havde 40.000 dias og S/H
negativer liggende på et større dansk billedbureau, og når jeg
dengang sammenlignede min salgsrate med de andre fotografer på
bureauet, så lå vi på nogenlunde det samme niveau, men indtægterne
var ikke de store, bureuet skulle ha' en temmelig stor andel af
hvert salg, og der skulle også betales til markedsføring og for
arkivering.

Det korte af det lange er, at nu hvor jeg selv udbyder mine
stock-fotos, så sælger og tjener jeg langt mere, og det er trods
for, at mine priser er lavere end de store billedbureauers.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen