Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"udskift batteri" på mit kamera - hele tid~
Fra : Michael Petersen

Dato : 12-07-04 14:38

Hejsa Genier !

Jeg har et Canon A70, og hvergang jeg sætter batterier i, siger den "udskift
batteri", skønt de er helt nye, og fuldt opladt.

Hvad sker der ?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-07-04 15:35

Michael Petersen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hejsa Genier !
>
> Jeg har et Canon A70, og hvergang jeg sætter batterier i, siger den
> "udskift batteri", skønt de er helt nye, og fuldt opladt.

Formegentligt det at dit kamera måler på batterispændingen.
Et alm. AA batteri afgiver 1,5V når det er helt nyt og holderspændingen ind
til det - alt efter batteritype - inden for en tidsperiode falder til ca.
1,2V hvorefter det til sidst dør ud.
Genopladelige batterier afgiver "kun" 1,3V når de er fuldt opladt og holder
så spændingen ca. til de dør.
Men dit kamera tror at det er et engangs-batteri der sidder deri og tolker
de 1,3V fra det genopladelige batteri som et næsten fladt engangsbatteri. I
nogle apparater kan man fortælle om det er genopladelige eller
engangsbatterier der sidder deri, hvorefter kameraet tilpasser sig sin
batterstandsindikator.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I think you look like a idiot from the seventies"
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-07-04 15:41

Takker for dit indlæg - men hvad gør jeg ved problemet ?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-07-04 15:48

Michael Petersen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Takker for dit indlæg - men hvad gør jeg ved problemet ?

Hvis dit kamera ikke tillader at du vælger mellem batterityperne så:

1) Ignorer det - det er alligevel ikke et ret stort problem og med tiden
lærer du at rende rundt med et ekstra sæt batterier og så skifte dem når
kameraet ikke længere vil tænde.

2) Nøjes med at anvende engangsbatterier.

3) Skriver til dk.teknik.elektronik og spørger om hvordan du ændrer på de
komponenter der styrer følsomheden, og efterfølgende laver passende indgreb
i dit kameras elektronik.

Da jeg syntes at 2) er for dyrt og jeg ikke har nosser nok til at forsøge
med 3) har jeg valgt løsning nummer 1. Og det har dem jeg kender der har et
kamera med samme problem også :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"No. But then again; i could be lying..."
-- James Marsters as Spike in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Emil

Dato : 12-07-04 15:51

Michael Petersen skrev:

>Takker for dit indlæg - men hvad gør jeg ved problemet ?

Renser polerne på batterierne med et stykke *helt rent* papir.
Renser kontakterne i apparatet med en vatpind der er fugtet med
en smule isopropylalkohol.

Kig efter og sørg for der ikke er irrede kontakter i apparatet.

Det plejer at hjælpe.

m.v.h. Emil

Fra : Thorkild M. Bertelse~

Dato : 13-07-04 00:33

Emil wrote:

> [...]
> en smule isopropylalkohol.
>
> Kig efter og sørg for der ikke er irrede kontakter i apparatet.

Det trick hjalp mit A70 da det en gang brokkede sig over at batterier
var tomme, selv om de kom lige fra laderen. Så jeg hælder til Emils
teori om at polerne/kontakterne er snavsede/irrede.

(Kontakterne i laderen bør også lige få en tur med vatpinden)

/Thorkild

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-07-04 15:52

Michael Petersen skrev:

> Hejsa Genier !
>
> Jeg har et Canon A70, og hvergang jeg sætter batterier i, siger den "udskift
> batteri", skønt de er helt nye, og fuldt opladt.
>
> Hvad sker der ?

Sikkert det at der ikke er milliamperer (mAh) nok på, du skal op i 1500
og derover på de genopladelige før de er noget videre værd i
digitalkameraer som bruger en del spænding.

Jo højere mAh-tal du kommer op på, jo længere vil et fuldt opladet sæt
også kunne holde til brug. Mine 2000 mAh (90 kr i Harald Nyborg) holder
typisk til 5-600 billeder, men bare 1600 mAh gør altså også meget godt.

Jeg kan kun anbefale løsningen med lidt bedre batterier

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-07-04 15:53

Jesper Brunholm skrev:

> Jo højere mAh-tal du kommer op på, jo længere vil et fuldt opladet sæt
> også kunne holde til brug. Mine 2000 mAh (90 kr i Harald Nyborg) holder
> typisk til 5-600 billeder, men bare 1600 mAh gør altså også meget godt.

- og så glemte jeg at sige at det kamera som jeg sammenligner med er
A75, så det er meget tæt på det samme

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-07-04 17:36

Jeg har samme type batterier !

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-07-04 18:57

Michael Petersen skrev:

> Jeg har samme type batterier !

Så er der to muligheder:
1) Emils løsning i denne tråd, eller
2) de bliver ikke ordentligt tømt mellem hver opladning (digitalkameraet
tømmer ikke batterierne helt), og derfor mister de deres power. Kør dem
_helt_ i bund (jeg bruger ofte en lygte) og lad dem _helt_ op af og til,
så burde det hjælpe.

Hvis du er i tvivl om, om det kan være kameraet, så lad os høre hvor i
landet du er, måske er der en i nærheden der kan hjælpe med at prøve
batterierne, jeg vil godt hjælpe i Odense

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-07-04 19:11

måske er der en i nærheden der kan hjælpe med at prøve
> batterierne, jeg vil godt hjælpe i Odense

Jeg er fra Helsingør ;)

Fra : keldo

Dato : 12-07-04 19:34

kontakt Canon og få kameraet reperaret eller byttet. Hvorfor bruge tid og
energi på meget der er garanti på?

rk

Fra : BSJ

Dato : 12-07-04 19:54

> [...]
>
> Jeg har et Canon A70, og hvergang jeg sætter batterier i, siger den "udskift
> batteri", skønt de er helt nye, og fuldt opladt.

Mit bedste gæt er at én af dine NiMh celler er defekt.
Selvom du med et multimeter måler 1,2 - 1,3 volt på en frisk opladt celle kan den sagtens droppe til under 1
volt hvis den belastes samtidig. (f.eks med en pære til en cykellygte) og den defekte celle vil samtidig
dræne/ødelægge de 3 sunde celler lynhurtigt.

Som Henrik skriver længere oppe, så prøv lige med 4 "almindelige" batterier og se om ikke problemet
forsvinder.
Hvis det gør det, må du nok købe dig 4 nye NiMh celler hos "Harald" (og lad være med at blande dem sammen med
de gamle).

Med venlig hilsen
Bjarne