Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåling
Fra : Frenjon

Dato : 10-07-04 19:25

Hej Gruppe

Jeg har utroligt svært ved at tage billeder af f.eks. en række træer med en
himmel bagved (brat overgang i kontraster)

Et klassisk eksempel kan ses her i (resizet ned til 400*300)
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0441.JPG
http://www.bytopia.dk/~frenjon/problem/IMG_0442.JPG

Himlen skal ligne 442 og træerne gerne noget ala 441

Problemet er at det bliver enten eller..
Hilmen enten helt hvid og grønne træer, eller sorte træer og flot/normal
himmel

Jeg har fulgt denne guide og føler jeg har prøvet alt (altså tage
lysmålinger mange forskellige steder samt prøve med diverse forskellige
eksponeringer)
http://www.megapixel.net/html/articles/article-tip6.html

Problemet kommer med et Canon 300D med Kit objektiv, men det samme sker for
Canon S60 modellen (som har taget ovenstående billeder)

Skal jeg evt. benytte M(anuel) som benytter en anden lysmåling?
Skal jeg benytte Landscape mode?
Skal jeg benytte RAW før det vil lykkes (resultatet bliver ofte en del bedre
på RAW)
Hvilken eksponering kan desuden anbefales til sådanne billeder?

-Frenjon

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-07-04 21:06

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> Problemet er at det bliver enten eller..
> Hilmen enten helt hvid og grønne træer, eller sorte træer og flot/normal
> himmel

Du kan ikke lysmåle dig ud over for store forskelle på lys og skygge. Dit
kamera kan kun håndtere et givet dynamisk område - en given spændvidde
mellem lys og skygge. Er der for stor forskel mellem de lyse og mørke
områder i et motiv i forhold til kameraets dynamikområde, vil du
nødvendigvis miste information i enten de mørke eller i de lyse områder.
Hvis du eksponerer korrekt efter de mørke områder, brænder højlysene ud.
Eksponerer du korrekt efter de lyse områder, mister du billedinformation i
de mørke områder.

Skal du tage billeder af motiver, med stort dynamikområde (stor forskel på
lyse og mørke områder), kan du tage to billeder: Et, hvor du eksponerer
korrekt efter de lyse områder og ét, hvor du eksponerer korrekt efter de
mørke områder. Du kan så efterfølgende sammenkopiere de to billeder, f.eks.
i Photoshop, og ende op med et resultat med langt større dynamikområde end
egentlig muligt med dit kamera.

Det menneskelige øje har ikke meget større dynamikområde end et moderne
digitalkamera. Forskellen er, at vi har en hjerne, der er i stand til at
kompensere for evt. store forskelle mellem lys og skygge - vores hjerne
"snyder" os altså til at opleve et større dynamikområde, når vi bruger vores
øjne.

--
-Jens B.

Fra : Frenjon

Dato : 10-07-04 23:41

Ups - denne skulle ikke have været i emj's tråd

Jeg lavede bare subject uden at opdage at emj havde lavet et tilsvarende..

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-04 16:35

Ja det er jo et klassisk foto teknisk problem, som køb af digi kamera ikke
løser, tværtimod gør det det værre, idet digi kameraer har endnu mindre
dynamisk område end dias film. Havde du haft et film kamera, kunne du have
anvendt negativ film, eller direkte fundet en film som havde et stort
dynamisk område.
Nu er du henvist du lidt photoshop gymnastik.
Du behøver nu ikke altid at kopiere to billeder sammen i photoshop. Hvis du
kan finde en indstilling hvor detaljerne i både de lyse og de mørke områder
kommer med, kan du senere lysne eller tone dem ned så billedet ser korrekt
belyst ud.
ELLER du kan anvende en ligeledes klassisk foto teknik: FILTRE.
Brug et graderet gråfilter til f.eks. at dæmpe himlen, så det dynamiske
område bliver mindre, så 300D'eren kan fange det hele i et skud.
Rent teoretisk, kan man også sørge for at der er mere lys på det motiv som
er i modlys, med f.eks. blitz (jaja, der skal mange til den række træer)
eller tage billedet af trærækken fra den anden side, hvor solen formodentlig
skinner på træerne.
Digi og photoshop kan ikke klare alt, der skal også være en fotograf bag
kameraet

Poul B-H