Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Indien er nu færdige
Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 18:46

Jeg har nu gjort mit album fra Indien færdigt
http://www.pbase.com/hkruse/india

Min hensigt med billederne dels at dokumentere rejsen, men specielt at vise
stemninger, mennesker, steder og flotte landskaber.

Jeg har derfor delt billederne op efter emne og steder.

Jeg synes selv at nogle af de bedste billeder er af mennesker og landskaber.

Hvis du har en skærm med opløsning på over XGA, så er original størrelse
bedste til at yde billedernes klarhed retfærdighed. Resizing i pbase til
mindre størrelse giver lidt uklarhed, synes jeg.

Jeg har printet en del i A4 på Epson archival matte papir på min Epson Photo
Stylus 810 og det er blevet rigtigt flot. Jeg venter nu på at få set nogle
af dem på en ny HP DeskJet 30 i A3 størrelse på det rigtige HP papir. Jeg
har fået en kollega til at printer og det skulle være rigtigt flot.

Konstruktiv kritik modtages gerne.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Tom K.

Dato : 10-07-04 19:58

> [...]
vise
> stemninger, mennesker, steder og flotte landskaber.

WOW..det er nogle vidunderlige billeder du har taget på din tur.
Hvad havde du med af optik på sådan en tur? Hvad kan du anbefale til andre?

Er billederne fra Himalaya taget i Ladakh?

Hilsen
Tom Kristensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 22:52

Jeg havde Sigma 15-30mm, Canon 24-70mm f/2,8 L, Canon 70-200mm f/4 L og 1.4x
TC (men meget lidt brugt). Jeg brugte alle tre objektiver, men mest 24-70mm.
Jeg kunne ikke have undværet nogen af dem. De helt store landskaber og en
del af Taj Mahal krævede 15mm (=24mm på 10D) objektivet. 70-200mm til en del
portrætter og landskaber. Ellers 24-70mm til resten.

Desuden fungerede min microdrive og laptop fint i højderne, selvom det var
uden for specs.

Billederne fra Himalaya er fra Ladakh (Leh, Lamayuru, Hemis, etc.)

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Anders [8000]

Dato : 10-07-04 21:00

> Min hensigt med billederne dels at dokumentere rejsen,

Ikke forstået?

Fra : H.Kragelund

Dato : 10-07-04 22:22

"> > Min hensigt med billederne dels at dokumentere rejsen,

> Ikke forstået?

Det forstår vi godt. At DU ikke gør!

mvh
henrik

Fra : Anders [8000]

Dato : 11-07-04 10:12

> Det forstår vi godt. At DU ikke gør!

LOL... idiot

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-07-04 21:17

Hans Kruse wrote:
> Jeg har nu gjort mit album fra Indien færdigt
> http://www.pbase.com/hkruse/india

http://www.pbase.com/image/30928548
er fremragende syntes jeg! virkelig flot

Så vidt jeg kan forstå har du spurgt folk om du må tage billeder af dem, det
er lidt for tydeligt på mange af billederne, folk kigger direkte end i
øjnene, det virker ikke godt syntes jeg. Der ville jeg ha siddet et sted med
en 70-210mm tele og fange nogen i deres hverdags færden på gader og
stræder....

Men derud over er de fremragende.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Anders [8000]

Dato : 10-07-04 21:32

> http://www.pbase.com/image/30928548
> er fremragende syntes jeg! virkelig flot

Ja, sindsygt flot. Rigtig flot taget

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 23:05

> Ja, sindsygt flot. Rigtig flot taget

Tak, med de omgivelser, var det jo let
Mvh, Hans

Fra : Anders [8000]

Dato : 11-07-04 10:13

> Tak, med de omgivelser, var det jo let

Ja, men stadig. Synes nu det er et imponerende billede. Utrolig flot dybde
og klarhed.

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-07-04 17:46

Hans Kruse skrev:

>Tak, med de omgivelser, var det jo let

Nej, landskaber er ikke lette. Jeg får mest resultater uden
dybdefornemmelse.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 22:59

> [...]
med
> en 70-210mm tele og fange nogen i deres hverdags færden på gader og

En del spurgete jeg på forskellige måde, dels ved direkte at spørge og dels
at kommunikere med kameraet , jeg forstår nu ikke helt kritikken, da jeg
synes om at nogle ser direkte ind i kameraet og andre ikke gør det. Jeg har
taget en del med 70-200mm linsen også f.eks.
http://www.pbase.com/image/30927479
http://www.pbase.com/image/30927555
det er et absolut mindretal, jeg har spurgt direkte. Så det er en blanding.
Men når det er sagt, så har jeg da klart en del at lære mht. at tage sådanne
billeder. man bliver vel aldrig færdig med at lære ..... forhåbentlig. Det
er jo det der er spændende.

> Men derud over er de fremragende.

Mange tak for kritikken.

Mvh, Hans

Fra : Pico

Dato : 10-07-04 22:22

Hans Kruse wrote:
> Jeg har nu gjort mit album fra Indien færdigt
> http://www.pbase.com/hkruse/india

Det er som sædvanlig bare en god oplevelse at se dine billeder.
Det vil være uoverkommeligt at "kritisere" nogle enkeltbilleder.
Det må være skønt at være på sådan en "fotorejse", hvor længe
varede den ?
Pico

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 23:05

> [...]
> Det vil være uoverkommeligt at "kritisere" nogle enkeltbilleder.
> Det må være skønt at være på sådan en "fotorejse", hvor længe

Mange tak, der var en Politiken Plus tur på to uger. Fremragende tur, men
jeg måtte bruge en fridag til at køre en del af turen igen og bare tage
billeder, da vi ikke stoppede de rigtige steder på den fælles tur, men så
havde jeg jo spottet stederne. Mit favoritsted var her
http://www.pbase.com/image/31002080, hvorfra jeg tog disse billeder.
http://www.pbase.com/image/30928560
http://www.pbase.com/image/30928554
og flere. Der var også en National Geographic fotograf samme sted så måske
ser vi nogle billeder i et nummer på et tidspunkt.

Mvh, Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-04 02:22

Hans Kruse wrote:

> http://www.pbase.com/image/30928554

Interessant billede...og nu et spørgsmål fra en nybegynder.

Hvordan får man alle elementer i billedet til at være skarpe?

Ved det billede ovenfor, så er både personen i fokus, "mellemgrunden"
(den golde bjergtop) og baggrunden (bjerget med istoppen).

Gad vide om jeg kan noget tilsvarende med min Canon s1 IS?

mvh

Carsten Riis, ejer min canon nu på 2. døgn og har skudt ca. 50 billeder.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 11-07-04 11:06

Carsten Riis wrote:

> Hvordan får man alle elementer i billedet til at være skarpe?

Det gør man ved at køre med lille blændeåbning. Det medfører at det lys,
som når frem til billedchippen, har taget den mest direkte vej gennem
optikken, og dermed opnås større dybdeskarphed. Det fremgår af
exif-informationen på nogle af Hans' billeder at de er taget med blænde
f/16.0

Straffen for at give mere blænde er jo at der kommer mindre lys igennem
optikken, og dermed skal man give længere lukkertid eller højere ISO.

Digicams har i øvrigt let ved at opnå stor dybdeskarphed på grund af den
lille billedchip og korte brændvidde, hvilket til gengæld er en ulempe
ved f.eks. portrætfotos...

Vh Kurt

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 11-07-04 11:15

Carsten Riis wrote:

> [...]
> (den golde bjergtop) og baggrunden (bjerget med istoppen).
>

> Gad vide om jeg kan noget tilsvarende med min Canon s1 IS?

Det kan du godt. Faktisk nemmere end på et DSLR da din brændvidde ikke
behøver være så stor for at få samme billedeudsnit. Generelt har
kompakte digicams større dybdeskarphed ved samme billedeudsnit end DSLR
har pga. deres mindre sensor.

Nå tilbage til dit spørgsmål. Hvis du ser på EXIF informationen fra
Hans' billede, står der "1/100s f/16.0 at 100.0mm iso100"

Det du skal bide mærke i er især f/16.0 det betyder at billedet er taget
med en ret lille blændeåbning, hvilket giver en stor dybdeskarphed. På
dit S1 er der sikkert en mode der hedder Av det er blændeprioritet, dvs.
du bestemmer hvad blænden skal være og så indstiller kameraet resten.
Hvis du gerne vil have størst mulig dybdeskarphed skal du vælge den
mindst mulige blænde (den med størst f-tal). Dit S1 kan nok ikke blænde
helt ned til f/16, men f/8 eller f/11 burde også give stor dybdeskarphed.
Måske findes der også en mode på dit kamera der hedder A-Dep det er
automatic depth of field, og sørger for at alle elementer i billedet
bliver skarpe (så vidt muligt).

> Carsten Riis, ejer min canon nu på 2. døgn og har skudt ca. 50 billeder.

Tillykke med det. Det ser ud til at være et lækkert kamera.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-04 14:00

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" wrote:

> Det kan du godt. ....

snip: en rasende god forklaring.

Det glæder jeg mig meget til at lege lidt med.

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-07-04 17:15

> [...]
>
> Ved det billede ovenfor, så er både personen i fokus, "mellemgrunden"
> (den golde bjergtop) og baggrunden (bjerget med istoppen).

Som andre allerede har bemnærket så er billederne taget med f/16, som er min
foretrukne til sådanne billeder, da det giver optimal kombination af
dybdeskarphed og skarphed. Jeg sætter så programvælgeren på Av og sætter
blænden på f/16 og holder iso værdien på 100, når jeg bruger stativ. Større
f-værdi har tendens til at give lidt mindre skarphed, selvom det giver
større dybdeskarphed. Munken er ikke 100% skarp, men dog tæt på. Hvis jeg
husker ret, brugte jeg manuel fokus for at udnytte så meget af
dybdeskarpheden som muligt.

Jeg brugte stativ for at give den bedste skarphed, men også for at have
bedre kontrol over komposition.

> Gad vide om jeg kan noget tilsvarende med min Canon s1 IS?

Ja, jeg går ud fra at der er et Av program så sæt den på f.eks. f8. Med den
lille sensor og mindre brændvidde og dybdeskarpheden højere, så du kan let
få samme effekt. Det er derimod vanskeligere at opnå denne effekt
http://www.pbase.com/image/30927532.

Mvh, Hans

Fra : Alex W

Dato : 11-07-04 23:46

> Jeg brugte stativ for at give den bedste skarphed, men også for at have
> bedre kontrol over komposition.

Hej Hans

Jeg har købt et fiskeøje 15mm fra Sigma

Det tegner meget skarpt og har god tegning.
Jeg har taget en serie fra Gross Golockner Alpestrasse.. Der er en
tøndefortegning på objektivet, det er ikke noget der har betydning når det
bruges til landskab.
det er et 180 graders objektiv som sat på et D10 virker som et objektiv på
108 grader.
Det har en kanon dybdeskarphed, selv når der kun blændes ned til 5.6

/Alex W

Fra : Per F Andersen

Dato : 10-07-04 23:47

Hans Kruse wrote:
> Jeg har nu gjort mit album fra Indien færdigt
> http://www.pbase.com/hkruse/india

Der er mange billeder og også mange gode billeder.

Hvis der er nogen der har mod på flere billeder fra Indien har jeg været der
to gange:

http://indien.1go.dk/ år 2000 - sydindien
http://www.f-andersen.com/ 2003 - Rajahstan

mvh per

----------------------
javist.smartlog.dk - min weblog

Fra : Alex W

Dato : 11-07-04 12:06

> Jeg har nu gjort mit album fra Indien færdigt
> http://www.pbase.com/hkruse/india

Hej Hans

Jeg kan se at du har gjort dig umage med kontrasten og farveballancen ...
meget smukke og seværdige billeder!!!!

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-07-04 11:11

Mange tak, og det er rigtigt, jeg har justeret hvert enkelt billede som jeg
kunne lide det. Det sker let i C1 SE, som jeg bruger til mine raw format
billeder. Det kan anbefales.

--
Kind Regards,
Hans Kruse