Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pletter på billeder.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-07-04 18:33

Hej NG.

Der er begyndt at komme nogle pletter på mine billeder, har lagt dem i
dk.binaer under navnene "Pletter 80mm brændv.jpg" og "Pletter 28mm
brændv.jpg" jeg har taget et med 28 mm brændvidde og et med 80 mm
brændvidde. Mit kamera er et Nikon D70 der er ikke skidt på linsen for jeg
har prøvet med en anden, og der sker det samme, kan heller ikke se noget på
spejlet inde i kameraet, hvor kan det så side?

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-07-04 18:33

Velkommen til sensor-renseklubben Du kan finde anvisninger/henvisninger
til hvordan kan rense sensoren tidligere i denne gruppe.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-07-04 19:01

> Velkommen til sensor-renseklubben Du kan finde
anvisninger/henvisninger
> til hvordan kan rense sensoren tidligere i denne gruppe.

> [...]
++++++++++++++++++++

Hej Hans.

Takker, så prøver jeg lige og søge på efter det, jeg vidste bare ikke lige
hvor i kameraet der skulle renses

Fra : Rado

Dato : 10-07-04 21:56

On Sat, 10 Jul 2004 19:33:09 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Velkommen til sensor-renseklubben Du kan finde anvisninger/henvisninger
>til hvordan kan rense sensoren tidligere i denne gruppe.

Det problem opstår vel kun på kameraer med udskifteligt objektiv?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Pico

Dato : 10-07-04 22:24

Rado wrote:

> Det problem opstår vel kun på kameraer med udskifteligt objektiv?

Det må vi sandelig håbe ellers har vi et renseproblem.
Pico

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 10-07-04 21:41

> Der er begyndt at komme nogle pletter på mine billeder...

Da jeg købte mit Nikon D100 havde jeg det to gange til rens hos DA
(importøren). De blæste censoren ren for skidt - de vil sige så ren som de
nu formåede... Har du prøvet at henvende dig hos din forhandler?

mvh
Ole

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-07-04 11:00

"Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (importøren). De blæste censoren ren for skidt - de vil sige så ren som de
> nu formåede... Har du prøvet at henvende dig hos din forhandler?

+++++++++++++++++++++

Hej Ole.

Nej, jeg har ikke prøvet at henvende mig hos min forhandler, da jeg lige
ville høre her i gruppen om det var noget jeg selv kunne ordne.

Fra : Jan Richardy

Dato : 11-07-04 13:04

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40f02794$0$243$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> har prøvet med en anden, og der sker det samme, kan heller ikke se noget

> spejlet inde i kameraet, hvor kan det så side?

Der var en del støv på sensoren på mit D70 fra Nikon fabrikkens side. Jeg
brugte Copperhill metoden (se link) og efter 2-3 omgange var støvet væk. Og
selvom jeg har skiftet objektiv 20-30 gange siden (både inde og udenfor) er
der ikke kommet nyt støv ind. Så Nikons samlefabrik må være et meget støvet
sted. Der er en del mennesker på dpreview.com's fora som sværger til
metoden. Det var også her jeg læste om den.

http://www.pbase.com/image/15473243

Ovenstående er en beskrivelse af swap-metoden, hvor man også kan bestille en
swab'er. Man kan også selv lave dem, men til 70 kroner inkl. forsendelse
synes jeg ikke det var besværet værd selv at begynde at klippe og klistre.
Betalingen er sikker nok via PayPal, og der gik kun to dage fra jeg bestilte
til jeg modtog pakken fra USA. Pakken er desuden lige under bagatel-grænsen,
så der skulle ikke kommer told/moms oveni.

http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_applicators.htm

Her kan du købe pec-pads (trævle-fri "klude") og rensevæske. Butikken har
fysisk tilholdssted i Tyskland, så der kommer ikke told/moms oveni prisen.
Forsendelse tog en uges tid.

Ovenstående to køb er nok til flere års CCD rensning (for mit vedkommende)
og metoden kan varmt anbefales, især da den er en del mere skånsom/risikofri
end at blæse sin CCD støvfri. Ved nogle modeller af blæsere kan man risikere
at der sprøjtes tryk-væske ud over CCD'en. hvilket ødelægger den.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."