Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papirfremkaldelse
Fra : Torben Brøndum

Dato : 09-07-04 22:12

Hej,

Jeg er i den situation at skulle have papirfremkaldt ca 200 fotos optaget
med mit digitale camera. Jeg har set på digifotopriser.dk for at se nærmere
på priserne.

Mange af mine fotos har samme filnavne da de er taget over en lang periode -
men lagt i forskellige mapper på min pc. Findes der et program, der kan
ændre alle filnavnene til "noget" fortløbende så jeg kan nøjes med én upload
til et firma ?

Så så jeg i farten, at det er en problemstilling m.h.t. beskæring
dimensioner m.v.......puha Hvad gør jeg her og hvad skal jeg være
opmærksom på.....hvad sker der hvis jeg sender mine fotoes som de er ?

Har ikke prøvet det her før - så jeg håber I vil hjælpe mig. Er lidt i
tidsnød, da vi tager på ferie i morgen - og har svært ved at nå at læse de
mange sider, som tordsalt findes omkring ovennævnte emner.

Tak for hjælpen på forhånd.

Torben Brøndum

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-07-04 22:59

Torben Brøndum wrote:

> [...]
> program, der kan ændre alle filnavnene til "noget" fortløbende så
> jeg kan nøjes med én upload til et firma ?

Hvis du bruger Windows XP kan du markere alle filer i en mappe,
højreklikke på en af dem og vælge rename. Alle filerne vil så få det
nye navn samt et tal i parantes bagefter. Det burde gøre det rimelig
nemt at lave unikke navne.

> [...]
> dimensioner m.v.......puha Hvad gør jeg her og hvad skal jeg
> være opmærksom på.....hvad sker der hvis jeg sender mine fotoes

Tre muligheder (eksemplificeret med 10x15cm papir):
1) Automatisk beskæring af papiret til 10x13,3cm
2) Automatisk beskæring af billeddata
3) Hvide kanter på papiret

Automatisk beskæring af billeddata har det med at give halve hoveder,
så det kan næppe anbefales. På Digifotopriser.dk kan du søge på den
form for beskæring (eller ikke) der foretages.

Du kan altid beskære selv hvis du ønsker en bestemt fysisk størrelse.
Så får du også mulighed for at rette lidt på kompositionen i farten,
hvis det skulle være relevant.

Hvis du bruger JPEGs, kan du finde forskellige programmer til beskæring
http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html (søg efter "crop").

Fra : Tommy

Dato : 09-07-04 23:20

Hej Torben.

Du kan også bruge Irfanview www.irfanview.com til at omdøbe dine billeder
med. Jeg bruger det hvergang og du kan selv bestemme, hvad filerne skal
hedde. Du kan samtidig komprimere dine billeder, så de fylder, det de må,
når du bestiller over internettet.

Til at beskære billederne bruger jeg et dansk program, der hedder JPEGcrops.
Du kan finde det her. http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/download.html

Held og lykke med det og en rigtig god ferie, forhåbentligt under varmere
himmelstrøg

Tommy

Fra : Torben Brøndum

Dato : 10-07-04 00:25

"Tommy" <tommy@bjoerk.org> wrote in message
> [...]
> Du kan finde det her. http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/download.html
>
> Held og lykke med det og en rigtig god ferie, forhåbentligt under varmere

Har downloadet JPEGcrops. Vi har brug for 9*13 på print. Er det så korrekt,
at jeg - efger at have loadet alle billederne
- vælger 9*13 i dropdown og så er de digitale billede beskåret i henhold til
de linier jeg ser på billedet på skærmet.........og at jeg så får det print
som vi gerne vil have - nemlig 9*13 ?

Men forstår det så måske ikke helt. hvis jeg i dropdown vælger 10*15 -
bliver det så 10*13,6.......eller er jeg helt galt på den - eller er
programmet
på forhand sat til (altid) 2-3 og at stregerne på billedet indikerer hvordan
mit digitale billede bliver beskåret til det forhold (mål) som jeg har valgt
i drop down ?

......undskyld jeg er noget uvidende ligenu

Torben Brøndum

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-07-04 00:43

Torben Brøndum wrote:

> Er det så korrekt, at jeg - efger at have loadet alle billederne
> - vælger 9*13 i dropdown

Hvilken dropdown? Hvis du vil have 9x13 for alle billederne, skal du
vælge det under "Sæt alle formater"-menuen. Hvis du blot ændrer det
under et enkelt billede, gælder de 9x13 kun for det billede.

> og så er de digitale billede beskåret i henhold til de linier jeg ser
> på billedet på skærmet... [...]

Ja, når du trykker på "Beskær alle" knappen.

> Men forstår det så måske ikke helt. hvis jeg i dropdown vælger
> 10*15 - bliver det så 10*13,6... [...]

Nej, så bliver det 10x15. Du vil også kunne se at du bliver nødt til at
skære noget væk, for at få de mål du ønsker.

10x13,3cm er det du får, hvis du ikke beskærer og sender dine billeder
til fremkaldelse et sted hvor de beskærer papiret.

> - eller er programmet på forhand sat til (altid) 2-3

Nej, forholdet afhænger af hvilken størrelse du vælger. Vælger du
10x15cm, er forholdet 2:3. Vælger du 9x13cm, er forholdet 9:13.

Men pointen med at vælge fysiske mål er netop at du ikke behøver at
spekulere på størrelsesforholdet. Du får bare det du har valgt.

> og at stregerne på billedet indikerer hvordan mit digitale billede
> bliver beskåret til det forhold (mål) som jeg har valgt i drop down ?

Ja.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-07-04 00:54

Torben Brøndum wrote:

> Vi har brug for 9*13 på print.

Lige en tilføjelse: Hvis du vil have 9x13cm, så vær opmærksom på at
forretningen eksplicit skal tilbyde det. Uanset hvad du beskærer til,
er det altid forretningens angivne korte led der fastholdes.

Hmm... Det var vist uklart. Jeg prøver at eksemplificere.

Du beskærer til 9x13 cm og vælger 9x13cm ved fremkaldelsen: Ingen
problemer, alt går (forhåbentlig) godt.

Du beskærer til 9x13cm og vælger 10x15cm ved fremkaldelsen: Du får
billeder der er 10cm høje og (sandsynligvis) 14,44cm brede.

Fra : ab©

Dato : 12-07-04 11:01

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

>................ Uanset hvad du beskærer til,
> er det altid forretningens angivne korte led der fastholdes.

Det er nu ikke min erfaring - et familiemedlem har lige fået lavet aftryk i
Photo Care - her var hovederne cuttet af på diverse gruppebilleder.

ab

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-07-04 16:18

ab© wrote:

> [...]
>
> Det er nu ikke min erfaring - et familiemedlem har lige fået lavet
> aftryk i Photo Care - her var hovederne cuttet af på diverse

Du misforstår mig. Lad os sige dit familiemedlem bestilte 10x15cm
billeder. Photo Care har åbenbart besluttet at det skal resultere i
10x15cm (i stedet for 10x13,3cm). De kunne så enten vælge at lave hvide
kanter eller beskære billeddata og når der er rullet hoveder, betyder
det at de valgte beskæringen.

Så de 10cm er fastholdt (og i dette tilfælde også de 15cm, men det er
forskelligt fra forretning til forretning).
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/