Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit billede
Fra : Weasel

Dato : 06-07-04 21:55

Jeg har prøvet en gang før, og nu prøver jeg igen:

http://www.pbase.com/image/31025776

weasel

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-07-04 22:02

"Weasel" <bob-er-din-onkel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet en gang før, og nu prøver jeg igen:
>
> http://www.pbase.com/image/31025776
>
> weasel

Hej

Motivet er ikke særligt spændende, små piger er der nok af, og situationen
er heller ikke så usædvanelig. Da billedet er taget med blitz bliver
farverne noget kunstige. Baggrunden er meget rodet og kedelig. Alt i alt et
billede til familie albumet, da ikke ret mange andre ville få noget ud af
det. Tror heller ikke du har ment det sikke være andet, eller???

Hilsen Mikkel

Fra : Weasel

Dato : 06-07-04 22:12

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billede til familie albumet, da ikke ret mange andre ville få noget ud af
> det. Tror heller ikke du har ment det sikke være andet, eller???

Du har ganske ret. Det er et godt billede til albummet. Det er også muligt
at der er masser af små piger, MEN dette er mit første skud af en lille pige
i fokus fornuftigt. Jeg er klar over at jeg stikker hovedet frem, men da
gruppen hedder FRITID tænkte jeg at jeg kunne få konstruktiv kritik.

Weasel

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-07-04 22:17

> [...]
> i fokus fornuftigt. Jeg er klar over at jeg stikker hovedet frem, men da
> gruppen hedder FRITID tænkte jeg at jeg kunne få konstruktiv kritik.

Så kan du jo bede om det. Er det teknisk vejledning du vil have?
Eller noget mere specifik?

Hilsen Mikkel

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-07-04 22:46

Weasel wrote:
> Jeg har prøvet en gang før, og nu prøver jeg igen:
>
> http://www.pbase.com/image/31025776

Hej!

Som Mikkel skriver, er det vist mest et foto til familiealbumet. Prøv næste
gang at "komponere" lidt grundigere, kig lidt efter et godt billede før du
tager kameraet op til øjet. F.eks. er der en umådeligt irriterende
sodavandsflaske i vejen. Og det kan være en meget god ting at komme ned i
øjenhøjde med pigebarnet.

Du kan desuden få en masse ud af at tilføje lidt skarphed i et
billedbehandlingsprogram. Og skrue lidt ned for farverne. Og måske pille
lidt ved tonebalancen.

Det tog 2 minutter i Photoshop at få det til at se således ud:
http://inet.uni2.dk/~unimwl/weasel.jpg

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jakob Hansen

Dato : 07-07-04 00:00

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> wrote in
message news:23FGc.1930$4Z6.433@news.get2net.dk...
> Du kan desuden få en masse ud af at tilføje lidt skarphed i et
> billedbehandlingsprogram. Og skrue lidt ned for farverne. Og måske pille
> lidt ved tonebalancen.

Jeg har prøvet at beskære billedet (Wartous udgave), som jeg ville have
gjort det. Desuden har jeg fjernet resterne af colaflasken, ledningen bagved
og papirservietten.

>Det tog 2 minutter i Photoshop
Plus yderligere 2 minutter i Paintshop Pro

Jeg prøvede at maile det til dig, Weasel, uden kompression 180kb, men den
bouncede. Har i stedet lagt det i dk.binaer.

Jakob

Fra : Weasel

Dato : 07-07-04 08:16

"Jakob Hansen" <megwin@nejtaktilspam.mail.dk> skrev i en meddelelse news:l9GGc.22996$Vf.1172122@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jeg prøvede at maile det til dig, Weasel, uden kompression 180kb, men den
> bouncede. Har i stedet lagt det i dk.binaer.

Meget fin beskæring. Mange tak.

Weasel

Fra : Weasel

Dato : 07-07-04 09:31

> [...]
> og papirservietten.

> Plus yderligere 2 minutter i Paintshop Pro

Jeg bliver nok nødt til at købe en PS bog. Hvis du kan gøre det med den hastighed, hvad kan du så gøre på 10 minutter

Hvordan har du fjernet ledningen (hvis du kan forklare det kort)?

Weasel

Fra : Jakob Hansen

Dato : 07-07-04 15:51

> Hvordan har du fjernet ledningen (hvis du kan forklare det kort)?
> Weasel

Jeg har brugt Paint Shop Pros "Clonebrush", som kopierer fra et sted i
billedet til et andet kontinuerligt med samme vektor (nemmere at prøve selv
end at forklare). Jeg er rimelig sikker på at Photoshop har en lignende
funktion. Med en smule øvelse er det meget let at fjerne ting fra et
billede, hvis der bare er et andet sted på billede med de farver og konturer
du har brug for. Det tager lidt længere tid end 2 minutter hvis det skal
være helt usynligt, men at fjerne ledningen på den ensartede flade kan gøres
på 5 sekunder.

Og det er selvfølgelig snyd i forhold til det ægte billede....

Jakob

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 07-07-04 09:30

> [...]
> lidt ved tonebalancen.
>
> Det tog 2 minutter i Photoshop at få det til at se således ud:

Hmm.. på min skærm ser billedet enormt koldt ud i forhold til weasels
billede. Desuden har jeg ikke meget fidus til at tilføje skarphed igennem
software, da mine erfaringer siger mig at billedet blot bliver mere grynet
eller uskarpt af det. Billedet er fint skarpt, og sådan noget som unsharp
mask vil blot fremhæve kanterne ved at lave mere kontrast, og ikke gøre
billedet mere skarpt. Men det er så blot min mening. Nu ved jeg så godt at
netop din version er en jpeg'et jpeg, altså dobbeltkomprimering, og det
ødelægger self en del i billedet, se bare hendes kantede øjne.

Indrømmet, så er det da ikke et fantastisk kunstnerisk billede. Billedet er
et familiært situationsbillede, og jeg tror at weasel selv synes at det er
godt, fordi pigen sidder der med munden fuld af mælk og har mælkeskæg, iført
grim paryk og prinsessekjole. Det er en lidt grinagtig situation, og pigen
vil hade det billede når hun kommer i puberteten. Og det er også en perle i
fotoalbummet, helt sikkert. Det er et billede der pga førnævnte ting hæver
sig over niveauet for almindelige familiebilleder, hvor folk bliver beskåret
på de mærkeligste steder, vender hovedet bort og hvis de endelig kigger på
kameraet bliver det med røde kaninøjne. Altsammen noget weasel har undgået
at få med på billedet.

Indrømmet, jeg havde en periode hvor jeg måske havde vanskeligere ved at
tolerere den slags billeder, hvilket jeg har givet udtryk for det i denne
gruppe.Det er ikke fordi jeg er blevet mere familiær, men jeg er ikke i
tvivl om at det er her det begynder for weasel, og at han/hun nok skal få
lært det. Weasel er ved at opdage at det der kan ses i søgeren også kommer
med på billedet. Også irriterende sodavansflasker i forgrunden... og
ledninger mv i baggrunden. Weasel vil også en dag opleve at hvis han/hun gik
længere væk fra motivet og i stedet zoomede ind, så ville baggrunden blive
mere uskarp og deraf få mindre betydning i billedet. Men det kommer først
senere. Og hvad er der så i øvrigt i vejen med at rygklapperi, det er da
ikke kun ris der får folk til at blive bedre.

Pøjpøj, weasel.

Med venlig hilsen

35mmfilm.dk
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 10:04

"Tim Lerche Sørensen" skrev i en meddelelse

> [...]
igennem
> software, da mine erfaringer siger mig at billedet blot bliver mere

Snip en hel masse

Jeg kan kun tilslutte mig Tims indlæg, billedet var bedre inden der blev
tilført kunstig skarphed.

I et andet indlæg har Jacob beskåret Weasels foto:
- efter min menig alt for tæt på, tronen prinsessen sidder i skal da med
på fotoet

Jeg syntes det er et godt foto, festen er slut og nu er der en der er
blevet godt træt.

At det så gør mest glæde i familiealbummet, det bliver fotoet da ikke
dårligere af.

--
Mvh Kajo

Fra : Jakob Hansen

Dato : 07-07-04 16:01

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote in message
> - efter min menig alt for tæt på, tronen prinsessen sidder i skal da med
> på fotoet

Det kan jeg godt følge dig i, jeg havde ikke tænkt på på stolen/tronen.

En grund til at beskære det tæt, kunne være for at undgå "rodet" (sorry
weasel) til venstre. For hvis stolen skal med, synes jeg at der også skal
mere med på venstre side at pigen for at billedet balancerer.

Og så behøver man heller ikke fjerne hele colaflasken og flere servietter :)

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-04 09:46

Morten Wartou wrote:
> [...]
> lidt ved tonebalancen.
> Det tog 2 minutter i Photoshop at få det til at se således ud:

Det resultat synes jeg til gengæld ikke om, der er lidt for meget
kompression over det.

Problemet er nok at source-filen er en jpeg, og din skarpning får
artifacts til at træde kraftigt frem.. eller er jeg den eneste der kan se det ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 07-07-04 10:28

> Det resultat synes jeg til gengæld ikke om, der er lidt for meget
> kompression over det.

Enig

> Problemet er nok at source-filen er en jpeg, og din skarpning får
> artifacts til at træde kraftigt frem.. eller er jeg den eneste der kan se
det ?

artifacts?? Hvad fanden er det??

Med venlig hilsen

35mmfilm.dk
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-04 10:53

Tim Lerche Sørensen wrote:
> det ?
> artifacts?? Hvad fanden er det??

http://ai.fri.uni-lj.si/~aleks/jpeg/artifacts.htm

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-07-04 00:56

Weasel wrote:

> Jeg har prøvet en gang før, og nu prøver jeg igen:
>
> http://www.pbase.com/image/31025776

Hmm... et typisk familiefoto, og jeg synes det er temmelig uinteressant.

Når man skyder en blitz direkte ind i hovedet på en person, så
kommer der en punktformet refleks midt i hver pupil, det gir'
zombi-øjne, og det hårde blitzlys går dybt ned i huden, hvor det
oplyser blodårerne, det gir' nogle rødlige og blakkede hudtoner...

Men vis det til familien og nære venner, de synes sikkert det er
smadder godt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen