Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sidste kamerakøb hjælp?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 06-07-04 07:57

Hej igen gruppe

Nu har jeg kigget lidt på markedet og fundet ud af at jeg skal have et af
følgende kameraer.

Canon Powershot S60
Canon Powershot S50 - hvad er egentlig forskellen på 50 og 60? (bortset fra
prisen og lidt mere zoom)
Olympus C-5060WZ

Hvilket skal jeg vælge når mine krav er følgende:

Knivskarpe billeder (så skarpe som muligt)
Helst ikke for stort og klodset
Mulighed for at optage filmklip indtil memory kortet er fyldt
Det er ikke vigtigt at kameraet kan zoome mest muligt, men det skal
selvfølgelig kunne zoome.

Venlig hilsen
Rune

Fra : Steen Christensen

Dato : 06-07-04 08:37

Den Tue, 06 Jul 2004 08:57:14 +0200, skrev Rune Vestergaard:

> [...]
> fra prisen og lidt mere zoom)
> Olympus C-5060WZ
>

> Hvilket skal jeg vælge når mine krav er følgende:

Jeg har en Olympus C-5050, der er magen til C-5060, bortset fra at man har
"omkonfigureret" den fede optik til en kraftigere zoom på bekostning af
en blændeværdi. Jeg syntes ellers at det er fedt med 1,8 på 5050'eren.

Jeg kan kun sige at det tager fede billeder. Det har tilpas med manuelle
indstillinger til at det er muligt at lave noget sjovt.

Desuden er jeg glad for muligheden for både at have xD kort og Compact
Flash i på samme tid. Compact Flash fordi det er billigt. xD kort fordi
det giver muligheden for panoramaoptagelser. (OK - jeg bruger det aldrig,
men alligevel...)

Den eneste anke er at det bestemt ikke er noget SnapShot kamera. Men det
gælder jo faktisk mange digi-kameraer. Jeg tror i øvrigt at det er
blevet bedre på 5060'eren

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Kim Skovsby

Dato : 06-07-04 08:41

Hej Rune

Forskelden mellem S50 og S60 er udover de ting du nævner, størrelsen og
hastigheden kameraet arbejder med.

Med hensyn til videoklip, så er Canon ikke særlig stærke på det område
(Borst fra S1 is) De kan nemlig ikke panorer fra lyst til mørkt og omvendt,
samt videoklippene ikk er særlig lange. Typisk omkring 3 minutter.

C-5060 er bedre kamera, det er der ingen tvivel om. Men det er fysisk større
og en anden type kamera. Jeg kan kun anbefale C-5060. Efter min mening, så
er det nok det bedste kamera der til dato er produceret (i den klasse
kamera)

Det er ekstrem fleksibel. Det har rigtig god optik. OSV. Her har du el lille
for og i mod liste jeg har lavet på det.

Fordele/godt

a.. Kan bruge Xd ramkort (stabilt og hurtigt)
b.. Kan bruge CF kort (størst og billigst)
c.. Har et rigtig godt objektiv
d.. Skærmen er let at se, selv i sollys
e.. Har en god makro
f.. Har forbavsende lidt billedstøj
g.. Tænder og slukker utroligt hurtigt i forhold til sin klasse
h.. Har 8 programérbare indstillingsmuligheder
i.. Rigtig godt fokuslys
j.. Fokus systemet arbejder hurtigt og præcist
k.. Flash-skoen kan bruges til uorginale flash ved manuel
indstilling
l.. Understøtter PictBridge
m.. Giver mulighed for montering af filter
n.. Har absolut det bedste live histogram system
o.. Du kan få linjemaske på skærmen
p.. Batterilevetiden er eminent god
q.. Kan lager billeder i hele 3 formater (RAW, Tiff og jpg)
r.. Flashen er god og jævn
s.. Kameraet virker meget robust
t.. Kan tilsluttes til computeren uden brug af software
u.. Du har en programérbar knap
v.. Kameraet er hurtig at betjene og kan tilpasses brugerens
individuelle præferencer
w.. Meget stort tilbehørs sortiment
x.. Videoklip funktionen er god og er kun begrænset af størrelesen
på ramkortet
y.. Skærmen er bskyttet af gennemsigtig plast
z.. Skærmen har testens bedste fleksebilitet
aa.. Let at betjene i mørke, fordi alle knapper kan oplyses med den
fleksible skærm
ab.. Rigtig god vidvinkel på 27mm.
ac.. Kan tage 3 billeder lige efter hinanden i jpg format

Ting der både kan være til fordele eller ulemper

a.. Zoom ikke så stor (Mig passer det rigtig godt)
b.. Det er ikke særlig stort, i forhold til 8 mega pixel kameraerne

Ulemper/dårligt

a.. Kan kun tage 1 RAW billede ad gangen
b.. Billedebrowsning i kameraet er lidt for langsom
c.. Ladetiden på batteriet er den længste af dem alle. Ca. 3½ - 4
timer
d.. Olympus´ menusystem tager lidt tid at blive venner med
e.. Programvælgeren kan lidt for let drejes over på et forkert
program ved et uheld
f.. Dæksel-monteringen på kameraet er ikke gennemtænkt (kan udbedres
ved køb af dæksel til den gamle C-5050)
g.. Har ikke flytbare fokusfelter
h.. USB 1.1

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 06-07-04 09:52

"Kim Skovsby" <kim@kkamerahuset.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
omvendt,
> samt videoklippene ikk er særlig lange. Typisk omkring 3 minutter.

Skal det forståes sådan at man ikke kan blive ved med at optage film på et
S60 indtil flash kortet er fyldt?

Rune

Fra : Per

Dato : 06-07-04 12:11

--

Ja - det kan kun optage i op til max 3 minutters længde uanset kortstørrele
( har dog hørt om nogen der har kunne optage til omkring 3½ minut??) men det

3 minutter i 320 opløsning og max 30 sek. i 640 opløsning.

Bruger du et lille kort ja så kan du kun optage endnu mindre filmklip.

Der kan selvfølgelig sagtens være mange filmklip af 3 minutters varighed på
et stort (512 mb) CF kort

Mvh. Per!

Fra : Kim Skovsby

Dato : 06-07-04 13:16

Hej Rune

Nu har jeg teste hvordan Canon S60 laver videoklip. Den kan godt lave
videoklip så længe der er plas på Ramkortet.

På et 512 mb Cf har du 547 sek's optagelse. med en opløsning på 640x480
Jeg har lagt 5 test videoerne op på disse adresser: (Fylder ca 8 - 12mb pr.
klip)
http://www.kamerahuset.dk/canon-s60/1.avi
http://www.kamerahuset.dk/canon-s60/2.avi
http://www.kamerahuset.dk/canon-s60/3.avi
http://www.kamerahuset.dk/canon-s60/4.avi
http://www.kamerahuset.dk/canon-s60/5.avi

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 06-07-04 17:43

> [...]
>
> På et 512 mb Cf har du 547 sek's optagelse. med en opløsning på 640x480
> Jeg har lagt 5 test videoerne op på disse adresser: (Fylder ca 8 - 12mb

Jeg kan altså lave mere en 3 minutters klip som Per siger? (hvis vi altså
antager at jeg feks har et 512 mb flash kort)

Eller hvad?

Rune

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 06-07-04 17:52

> Jeg kan altså lave mere en 3 minutters klip som Per siger? (hvis vi altså
> antager at jeg feks har et 512 mb flash kort)

Der skulle selvfølgelig havde stået "mere END 3 minutters klip....."

Fra : Kim Skovsby

Dato : 06-07-04 18:12

Hej Rune

Ja... Du kan lave lige så lange videoklip du vil, det er kun størrelsen på
dit ramkort der afgør længden.
Som jeg tidliger skrev så har du på et 512 mb Cf ramkort 547 sek's
optagelse.

Den kan dog ikke panorer fra lyst til mørkt og ovnendt, også kun med 15
frames i sek. Så i forhol til eks. Sony's eller Fujifilm's kamera så er
Canon's ikke særlig gode.

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 06-07-04 18:17

> [...]
>
> Den kan dog ikke panorer fra lyst til mørkt og ovnendt, også kun med 15
> frames i sek. Så i forhol til eks. Sony's eller Fujifilm's kamera så er

Hvilket et ville du foreslå mig at købe?

S50, S60 eller Olympus C-5060WZ

Prisen er underordnet.

Rune

Fra : Kim Skovsby

Dato : 06-07-04 19:40

Hej Rune

Jeg selv vil købe C-5060 Men det er ud fra hvordan jeg vil arbejder med et
digitalkamera. Efter min mening, så er C-5060 et af de bedste digitalkamer
der til dato er lavet. Men du skal regne med at du ikke rigtig kan
sammenline Canon S60 og Olympus C-5060 Det er to forskellige klasser kamera.
Hvis du skal lave nogle sammenlininger i klasserne så heder det.

Olympus C-5060 - Canon G5 - Fujifilm S7000 - Sony V1 - Nikon Coolpix 5400 -
KonicaMinolta A1

Den anden klasse/type kamera ligger

Canon S60 - Olympus C-60 - Fujifilm F610 - KonicaMinolta G-600 - Sony T1 -
Sony W1 - Sony P100 - Canon Ixus 500 - Pentax Optio 555 - Contax TVS - Nikon
Coolpix 5200
Skulle jeg vælge i den klase vil det være Pentax Optio 555 eller Fujifilm
F610.
Som nummer to valg, vil være Canon S60 eller Sony T1

Jeg har lavet en stor test af C-5060 som du kan læse på nettet. Men på grund
af min baggrund, vil jeg ikke give dit linket her i NG, fordi det hurtig
opfattes som spam. Men skriver du en mail til mig. Så giver jeg dig gerne
linket til testen.

Min mail er SLETkim@skovsby.dk Husk at slettet "SLET" inden du sender
mailen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 20:08

"Kim Skovsby" <kim@skovsby.dk> skrev i en meddelelse
klip
> [...]
> opfattes som spam. Men skriver du en mail til mig. Så giver jeg dig gerne

Hej Rune
hvis du prøver http://www.kamerahuset.dk/
vil der på forsiden være et link til 8 megapixel kameratest
Mvh Knud

Fra : Jack L.

Dato : 06-07-04 21:10

Kim Skovsby wrote:
> Hej Rune
>

> Olympus C-5060 - Canon G5 - Fujifilm S7000 - Sony V1 - Nikon Coolpix
> 5400 - KonicaMinolta A1

Jeg vil nu ikke mene at KonicaMinolta A1 ligger i samme prisklasse som
C5060eren; eller jo, måske gør den men den er teknisk mindst én generation
forude, ihvertfald ud fra specifikationerne alene (jeg er selv en C5050-ejer
så det er ikke for at rakke dette dejlige kamera ned .

Iøvrigt, til vedkommende der startede tråden, besøg evt.
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp hvor du kan vælge de kameraer
du gerne vil sammenligne ud fra deres specifikationer. Vær dog påpasselig,
jeg synes ikke at al data er korrekt.

> [...]
> fordi det hurtig opfattes som spam. Men skriver du en mail til mig.
> Så giver jeg dig gerne linket til testen.

Må lige se om Google kan finde den frem. Mange tests og artikler omhandlende
C5050eren har jeg læst men ikke på dansk.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Per

Dato : 06-07-04 21:08

--

Hmm!

Det er altså ikke det der står på Canons hjemmeside. Der står max 3 minutter
i 320 format og 30 sek. i 640 format.

Jeg har selv Ixus og det er det samme. Men kan den rent faktisk lave længere
videoklip en de 3 minutter ja så er det jo fint.

Held og lykke med købet,

Mvh.Per!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-07-04 00:52

<---------------------------->
> Hmm!
>
> Det er altså ikke det der står på Canons hjemmeside. Der står max 3
minutter
> i 320 format og 30 sek. i 640 format.
<---------------------------->
Hvad med et Sony Cyber-shot DSC-W1
Det kan har selv et kanont kamera...

Bare husk man skal bruge Memory stick pro
for at kunne optage video i bedste opløsning

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-07-04 08:20

Kim Skovsby skrev:
> Ja... Du kan lave lige så lange videoklip du vil, det er kun størrelsen på
> dit ramkort der afgør længden.

Det er da spændende nyt - kan du ikke poste et videoklip på 4 minutter
fra et S60?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-07-04 11:21

Rune Vestergaard wrote:
> [...]
> Olympus C-5060WZ
>

> Hvilket skal jeg vælge når mine krav er følgende:
>
> Knivskarpe billeder (så skarpe som muligt)

Fra kameraet eller efter behandling? Mener Olympus (i hvert fald på
andre modeller - ved ikke med 5060) laver en smule mere in-camera
sharpening end Canon gør. Det kan være en fordel hvis man ikke selv
gider rode med det bagefter, men en ulempe hvis man gerne selv vil styre
processen.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : emj

Dato : 06-07-04 11:51

On Tue, 06 Jul 2004 12:21:29 +0200, "Rasmus Vestergaard Hansen [9000]"
<bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote:

> [...]
>sharpening end Canon gør. Det kan være en fordel hvis man ikke selv
>gider rode med det bagefter, men en ulempe hvis man gerne selv vil styre

Man kan ja bare indstille sharopnes en tand lavere, hvis man ikke vil
have 5060 til at levere skarpe billeder.
Hilsen emj