Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
6x9 (120 film?)
Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 10:29

Halløj,

Jeg var sælger til et loppemarked her i lørdags, og jeg kom til at
købe et par mellemformat 6x9cm fotografiapperater af den gode gamle
bælg-type for 40kr..

Jeg købte dem mest fordi de var i så god stand, og fordi de er
charmerende, alt virker, og de har ingen skader.

Men, kan man købe film der passer til sådan nogle gamle banditter?
jeg kan se at formatet stadig findes, men passer de mon i de gamle
fotoapperater ?

Og hvordan med at få fremkaldt?

// Hans, der synes det kunne være sjovt at lege lidt med de fine
// gamle sager.
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 11:05

Her er et par steder:
http://www.filmforclassics.com/
http://www.jandcphotography.com/
Jeg håber ikke at jeg samtidig støder dig, idet jeg ikke har sat mig ind i
netikette og ikke har tænkt mig at gøre det.

MVH
Sven Ole Pedersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 13:26

Sven Ole Pedersen wrote:
> Her er et par steder:
> http://www.filmforclassics.com/
> http://www.jandcphotography.com/

Det var rart at komme lidt videre...

I øvrigt tyder noget på at det ene kamera, et kodak, er helt tilbage
fra 1920'erne og jeg gav kun 20kr for det

> Jeg håber ikke at jeg samtidig støder dig, idet jeg ikke har sat mig ind i
> netikette og ikke har tænkt mig at gøre det.

Det ville nu være totalt rart hvis du i det mindste ville citere
korrekt...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Thl

Dato : 05-07-04 14:55

> Det var rart at komme lidt videre...
>
> I øvrigt tyder noget på at det ene kamera, et kodak, er helt tilbage
> fra 1920'erne og jeg gav kun 20kr for det

Hej.
Pas nu på at det ikke er 620 film der passer i dit
kamera, der er andre spoler på
mvh
Thorbjørn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 14:51

Thl wrote:
> Pas nu på at det ikke er 620 film der passer i dit
> kamera, der er andre spoler på

Jeg tror lige jeg napper et par billeder af dem, og indmaden, så kan
nogle måske identificere hvad filmtype der passer.

Jeg har også lige mailet Photografica for at høre om de måske har
nogle forslag/varer jeg kan bruge.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 14:57

Hans Joergensen wrote:
> [...]
> nogle måske identificere hvad filmtype der passer.
> Jeg har også lige mailet Photografica for at høre om de måske har

Det er jo nok 620-film...
Men det skulle være nemt at klare..

http://www.inficad.com/~gstewart/respool.htm

Nu er det så at jeg ikke kan huske om der sad en spole i et af
husene.

Man skal vel forresten bruge 2 spoler.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 19:31

> Det var rart at komme lidt videre...
>
> I øvrigt tyder noget på at det ene kamera, et kodak, er helt tilbage
> fra 1920'erne og jeg gav kun 20kr for det

Hvis det er SÅ gammelt, er det nærmere Kodak "116" og ikke type 620, som
bliver nævnt andetsteds i tråden. 120 kan omspoles til 620 men ikke til 116,
da 116 er bredere end 120. Filmen på en 116-spole er næsten 72mm bred.

mvh
Joachim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-07-04 20:34

J. Larsen skrev:

> [...]
>da 116 er bredere end 120. Filmen på en 116-spole er næsten 72mm bred.

Kodak var meget glade for at bruge deres egen spolestørrelse.

De fleste ældre Kodak bokskameraer bruger 620 eller 616 (ikke
116) med samme forskel som mellem 120 og 620.
--
Knud

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 21:34

J. Larsen wrote:
> [...]

Ja jeg huskede så forkert..

Det er nemlig ikke et kodak, men et Ihagee AutoUltrix, 6x9cm, f6.3, 105mm
Årgangen er formodentlig et sted mellem 1930 og 1939, altså knap så
gammelt som jeg først troede..

Det andet jeg har købt er et Agfa Isolette II, 6x6cm, f4.5, 85mm

Der sad en 120-spole i Agfaet, og en tilsvarende spole, dog af
metal, i Ihagee'et.

Jeg har prøvet af montere 120-spolen i det gamle, og den passer
ganske glimrende, så imorgen skal jeg en tur i Photografica :)

Billeder af de to kan ses her:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-07/2004-07-05/

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-04 15:25

Sven Ole Pedersen wrote:
> Jeg håber ikke at jeg samtidig støder dig, idet jeg ikke har sat mig
> ind i netikette og ikke har tænkt mig at gøre det.

Det støder sikkert mange, så hvis "folk" skal gide læse dine indlæg, så var
det måske en idé at gøre det alligevel

Også for din egen skyld - det er ikke sjovt, når der er nogle, der brokker
sig hver gang man svarer.

Læs om de almindelige regler på usenet på www.usenet.dk - de er ikke lavet
for at genere nogle - men for at gøre usenet til et rart sted at være for
alle.

Fut er sat til dk.admin.netikette hvor den snak hører hjemme.

Jan

Fra : Pico

Dato : 05-07-04 21:15

Hans Joergensen wrote:
KLIP

> Men, kan man købe film der passer til sådan nogle gamle banditter?
> jeg kan se at formatet stadig findes, men passer de mon i de gamle
> fotoapperater ?

Det er ikke noget problem, du hanker op i apperaterne og tager dem med
til en "rimelig" fotohandler så kan han med det samme se hvilke type
spoler der skal bruges. 6x9 er samme type som Hasselblad bruger, der
heder de bare 6x6, det er længden der er forskellig.
Husk du skal have en tom spole i apperatet, den anden sider i filmen
og bliver tom når filmen er taget.

> Og hvordan med at få fremkaldt?

Igen ind til fotohandleren, hvis du ikke selv vil gøre det. (S/H farve er svært)

> // Hans, der synes det kunne være sjovt at lege lidt med de fine
> // gamle sager.

Vær forberedt på at kvaliteten af apperatet ikke er hvad vi er vant til i dag og
det påvirker selvfølgelig billederne. Selvom det er store negativer er det ikke
altid (sjældent) kvaliteten eer tilfredsstillende når man går over kontaktaftryk.
Pico
Der også har et par stykker.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 22:01

Pico wrote:
> [...]
> heder de bare 6x6, det er længden der er forskellig.
> Husk du skal have en tom spole i apperatet, den anden sider i filmen

I svarer alt for langsomt :) jeg har læst og læst om gamle rulle
6x9-kameraer med blæg og den slags de sidste 4 timer

> Igen ind til fotohandleren, hvis du ikke selv vil gøre det. (S/H farve er svært)

S/H farve? :)

Ja, S/H bliver det ihvertfald.. jeg tvivler på at det gamle objektiv
fra starten af 30'erne kan gengive farver bare rimeligt fornuftigt,
selv om det åbentbart har skudt en rulle Kodacolor-X sidste gang det
blev brugt..

> [...]
> altid (sjældent) kvaliteten eer tilfredsstillende når man går over kontaktaftryk.

Jeg planlægger at købe en 5 stk pakke med langsom S/H-film, det
skulle i følge guides til brug af gamle sager være det man har lyst
til.

Det eneste jeg har været lidt nervøs for er nu lysmålingen, men mon
ikke jeg kan slippe afsted med at måle lyset med mit EOS-300D... ? :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-07-04 22:16

Pico skrev:

> [...]
>spoler der skal bruges. 6x9 er samme type som Hasselblad bruger, der
>heder de bare 6x6, det er længden der er forskellig.

Hvad mener du med længden?

En film, der passer i en Hasselblad passer også i det nævnte
kamera.

Forsklellen er negativstørrelsen.

8 opt.    6 X 9
10 opt.   6 X 7
12 opt.    6 X 6
16 opt.    4½ X 6
--
Knud

Fra : Pico

Dato : 06-07-04 23:13

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvad mener du med længden?

Jeg mener længden på negativet, 6x9 er negativet 9 cm. langt og 6x6 er det
6 cm. langt, og lad os nu ikke begynde at diskutere længde og højde

Pico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-04 23:27

Pico wrote:
> Jeg mener længden på negativet, 6x9 er negativet 9 cm. langt og 6x6 er det
> 6 cm. langt, og lad os nu ikke begynde at diskutere længde og højde

Æh, jamen er 120-film ikke bare et langt stykke film uden anden
opdeling end den kameraet giver ? ;)

I øvrigt har jeg indkøbt både iso100 og iso400 s/h-film (hvorfor er det
at fotohandlere altid mener at iso400 er bedst?) og har allerede
taget et par testskud eller 7 i de to kameraer.
Jeg regner med at jeg skal have sendt noget til fremkaldelse i starten
af næste uge.

Det bliver sjovt at se hvor dårlige de bliver

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-07-04 00:41

Hans Joergensen skrev:

>Æh, jamen er 120-film ikke bare et langt stykke film uden anden
>opdeling end den kameraet giver ? ;)

Jo, og derfor forstod jeg ikke, hvad Pico mente.

Og i mit svar skrev jeg jo så også nederst, hvor mange
optagelser, der er med de forskellige negativstørrelser.
--
Knud