Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og makro
Fra : Aleks

Dato : 05-07-04 09:15

Hej alle,

Kan man bruge Nikon D70 med DX 18-70 lens til at lave makro billeder ?
Eller skal man nødvendigvis investere i specifik makro lens ?

PFT

Aleks

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-07-04 09:54

"Aleks" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> wrote in message
> Hej alle,
>
> Kan man bruge Nikon D70 med DX 18-70 lens til at lave makro billeder ?

Nej, dette objektiv er ikke egnet til makro.

> Eller skal man nødvendigvis investere i specifik makro lens ?

ja, eller mellemringe og f.eks. et godt objektiv eller i en snæver vending
forsatslinser.
Men der findes faktisk rigtig mange fremragende makrooptikker - og samtidigt
får du typisk en pragtfuldt portrætobjektiv. Personligt foretrækker jeg et
makroobjektiv omkring de 100 mm, da dette typisk giver en god afstand mellem
frontlinse og motiv.
Jeg er lun på Nikkor 105/f:2,8 micro (ja, /jeg/ aner ikke hvorfor Nikon
kalder deres makroobjektiver for 'micro') - men også deres 60 mm er et fint
objektiv.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : HKJ

Dato : 05-07-04 10:12

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Jeg er lun på Nikkor 105/f:2,8 micro (ja, /jeg/ aner ikke hvorfor Nikon
> kalder deres makroobjektiver for 'micro') - men også deres 60 mm er et
fint
> objektiv.

Ogås Tamron har et udemærket 90mm macro objektiv, til cirka 3000 i tyskland.
Nikon's 105mm er ret dyrt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-07-04 12:53

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Ogås Tamron har et udemærket 90mm macro objektiv, til cirka 3000 i
> tyskland. Nikon's 105mm er ret dyrt.

Helt enig - Tamrons SP 90 Macro er et fremragende objektiv. Og kan fås for
under en tusse, hvis man dropper automatikken!

vh

Fra : Aleks

Dato : 05-07-04 10:40

Tak for svaret !
Jeg har så et andet spm. Er det virkelig så stor forskel i kvaliteten mellem
D70 og nogle af de 8M kameraer på markedet, som er alle en del billigere (
jeg snakker om f.eks. cannon pro1, minolta a2... ), har som regel 28-200
objektiv og blandt andet også har helt udmærket makro mode - dvs. ingen
investeringer i en (dyr) ekstra objektiv?
Hvis man vil opnå samme ting med D70, som på deovennævnte 8M kameraer, skal
man ofre dobbelt så mange penge - og ja, jeg tror gerne, dette bliver så i
en bedre kvalitet, men er det virkeligt dobbelt så godt ??

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-04 11:44

> [...]
> man ofre dobbelt så mange penge - og ja, jeg tror gerne, dette bliver så i
> en bedre kvalitet, men er det virkeligt dobbelt så godt ??

Hvordan måler du begrebet "dobbelt så godt" ??

-er en bil til 400.000kr præcist "dobbelt så god" som een til 200.000kr ?
-kan du rationelt forklare hvorfor man betaler ca 8.000 kr for et 10 år
gammelt kamerahus uden optik til film ?

Man må selv bestemme hvad godt og ekstra godt er, og hvad man synes det må
koste. Nogen ryster på hodet, når jeg anskaffer et kamera til film, og jeg
ryster på hodet, når andre anskaffer digitalkamera til 5.000 kr. Jeg har
begge dele )

Jeg har erfaret at virkelig kvalitetsoptik koster mange penge, og holder
deres brugtværdi i mange år. Har f.x. lige anskaffet en brugt 105/1.8 manuel
fokus Nikon til ca 4.000kr

Bo //

Fra : Aleks

Dato : 05-07-04 12:43

Ja, jeg har måske udtrykt mig forkert, men jeg prøver igen:

Er kvaliteten så høj ( høj nok i forhold til 8M kameraer ) at det svarer sig
at bruge ca. dobbelt så mange penge ?
Eller simpelt : For man virkelig valuta for pengene ?

Fra : HKJ

Dato : 05-07-04 13:04

> [...]
sig
> at bruge ca. dobbelt så mange penge ?
> Eller simpelt : For man virkelig valuta for pengene ?

Det kommer an på hvad du ønsker, til macro kan et mindre kamera faktisk være
bedre end D70 (pga. større skarpheds dybde).

Ved portræt er et lille kamera elendigt, netop pga. den store
skarphedsdybde.

D70 (og andre SLR) har også mulighed for både mere vidvinkel og mere zoom.
Hele tilbehørs programmet til et SLR er noget du ikke har (særlig meget af)
på de små kamera. Prisen er dog rimelig høj for tilbehør, du kan få adskille
kompaktkamera for det en god optik koster.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-04 13:23

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> "Aleks" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> wrote in message

> sig

Jeg prøvede ikke at svare eentydigt på dit spm, men dermod at starte en
debat, og det er den, der nu kører. Stort film/chipareal giver lille
dybdeskaprhed, og det er et handicap ved macro.

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-07-04 13:05

"Aleks"
> [...]
> at bruge ca. dobbelt så mange penge ?
> Eller simpelt : For man virkelig valuta for pengene ?

Jeg tror ikke du vil værdsætte dslr kvaliteter, så spar pengene
og køb et alt i et kamera, jeg er sikker på det vil leve op til
dine forventninger. Faktisk er altiet kameraerne meget meget
bedre til makro, de er ikke så gode til portrætter og de er ikke
gode til action, men makro - wow - der er de overlegne.
Håber det er et svar du kan bruge, held og lykke!! -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-07-04 13:27

> [...]
>
> Er kvaliteten så høj ( høj nok i forhold til 8M kameraer ) at det
> svarer sig at bruge ca. dobbelt så mange penge ?

IMHO kan du skære det ned til:
Ja, hvis du vil have et systemkamera med mulighed for at skifte objektiver.
Samt muligheden for at tage billeder med mere begrænset skarphedsdybde.
Ellers tror jeg ikke.

vh

Fra : Jan F.

Dato : 05-07-04 17:25

"Aleks" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> at bruge ca. dobbelt så mange penge ?
> Eller simpelt : For man virkelig valuta for pengene ?

Nej, det gør du ikke. Jeg har f.eks. et Canon G3, der tager fremragende
makrobilleder og kvaliteten er fuld på højde med eksempelvis Canon 10D + 100
mm Macro. Hvis du ikke har brug for de mange fordele ved et DSLR, så vil jeg
anbefale det du kalder et 8M eller mindre..

--

Jan F.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 05-07-04 23:37

Jan F. wrote:
> "Aleks" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> sig

> Nej, det gør du ikke. Jeg har f.eks. et Canon G3, der tager fremragende
> makrobilleder

men ringe portrætbilleder...

og kvaliteten er fuld på højde med eksempelvis Canon 10D + 100
> mm Macro.

Ved makro foto måske pga. den større dybdeskarphed.

Hvis du ikke har brug for de mange fordele ved et DSLR, så vil jeg
> anbefale det du kalder et 8M eller mindre..

jep. Der er jeg helt enig. Hvis ikke man har brug for de fordele et DSLR
giver... Det er nok det der kan være svært at bestemme sig for.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Lars Troels

Dato : 06-07-04 07:17

> men ringe portrætbilleder...
>
> og kvaliteten er fuld på højde med eksempelvis Canon 10D + 100

> Hvis du ikke har brug for de mange fordele ved et DSLR, så vil jeg

Ja. Jeg har mange objektiver til bl.a. mit D70, men et specielt
macroobjektiv har jeg valgt fra. Jeg bruger istedet mit CP3100 kamera når
jeg en sjælden gang skal lave en macro. Det fungerer glimrende. Se evt. et
eksempel her:
http://www.sitecenter.dk/larstroels/natur/view.nhtml?profile=natur&UID=10002

Hilsen

Lars T.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-07-04 12:12

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

> [...]
> macroobjektiv har jeg valgt fra. Jeg bruger istedet mit CP3100 kamera
> når jeg en sjælden gang skal lave en macro. Det fungerer glimrende.

Nu er sån' en lilje jo så flink at sidde rimeligt stille.

Men når jeg vi fotografere bevægelige objekter med min Coolpix 990, synes
jeg det er et ENORMT problem at der går så forbandet lang tid fra jeg
trykker på knappen og til der sker noget. Som regel er kræet ikke længere
der, hvor skarphedsplanet er.

Desuden har jeg døje med at stille skarpheden.
Bruger du autofokus eller bruger du manuel fokusering?

Hvordan med lyssætningen - bruger du flash eller naturligt lys?

vh

Fra : Lars Troels

Dato : 06-07-04 12:06

> [...]
>
> Bruger du autofokus eller bruger du manuel fokusering?
>
> Hvordan med lyssætningen - bruger du flash eller naturligt lys?

Hej.

Jeg bruger autofokus og i dette tilfælde en Osram 1000W studielampe.

Lars T.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-07-04 12:51

> Jeg bruger autofokus og i dette tilfælde en Osram 1000W studielampe.

Åh ja - sådan en fætter er lidt svær at tage med on location, når man ligger
på maven ude i klitten for at fotografere en tragtspinder.