Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kompression
Fra : eps

Dato : 05-07-04 09:07

hej

har lige fået mit første digitalkamera, canon ixus500, og er usikker
på hvad indflydelse graden af kompression har på billedkvaliteten. er
der en som kan forklare det?

mvh
eps

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-07-04 13:45

eps epstein@mail.dk skriver
i news:b587965c.0407050007.4bf5b265@posting.google.com bl.a.:

> har lige fået mit første digitalkamera, canon ixus500, og er
> usikker på hvad indflydelse graden af kompression har på
> billedkvaliteten. er der en som kan forklare det?

Der er tre indstillinger: Meget fin, Fin og Normal, men ingen
angivelse af komprimeringsgraden. Den må dog kunne bedømmes ud
fra beregningen af hvor mange billeder der er plads til på kortet
fx 98, 176 og 353. 'Meget fin' er vel ukomprimeret og 'Fin' og
'Normal' er altså ca. 50% og 25%.

Valg af komprimering må bestemmes ud fra formålet med optagelsen.
Hvis man ikke har brug for mange billeder på kortet kan man blot
bruge det ukomprimerede format. Alt efter behov kan billederne jo
senere komprimeres.

Du kan let bedømme kvalitetsforskellene ved en prøve hvor du
tager et ukomprimeret billede og to komprimerede kopier i
henholdsvis 50 og 25% som du kan studere på skærmen eller skrive
ud i den størrelse du bruger.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 05-07-04 14:16

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> fra beregningen af hvor mange billeder der er plads til på kortet
> fx 98, 176 og 353. 'Meget fin' er vel ukomprimeret og 'Fin' og

Meget fin er nu næppe ukomprimeret. Mener ikke Ixus500 understøtter RAW
eller TIFF (som jo egentlig også typisk er komprimeret, dog tabsfrit)
Meget fin er formentlig bare den indstilling hvor man taber mindst
kvalitet, og klart den jeg vil anbefale man bruger i langt de fleste
situationer, især med tanke på at et 256MB kort kan fåes til omkring 300,-

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Richard

Dato : 05-07-04 20:05

eps wrote:

> har lige fået mit første digitalkamera, canon ixus500, og er usikker
> på hvad indflydelse graden af kompression har på billedkvaliteten. er
> der en som kan forklare det?

Og for at komme dit næste spørgsmål i forkøbet, når du nu har læst de
andre fuldt dækkende besvarelser: Almindeligvis er den valgt opløsning
af større betydning for billedkvaliteten, end om du bruger den laveste
eller næstlaveste kompression.

Med andre ord giver kameraets højeste opløsning med
kompressionsindstillingen "Fin" til langt de fleste motiver bedre
kvalitet end kameraets næsthøjeste opløsning med
kompressionensindstillingen "Meget fin" - og ikke mindst når du
efterfølgende beskærer billedet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK