"Kurt" <mynameis@nobody.com> skrev i en meddelelse
news:4tage0l98tpibh2brcqg8oh2c05b6140k3@4ax.com...
> Ind til for nyligt har jeg levet i den vild-farelse, at når jeg optog
> mine billeder i RAW-format (.CRW), så havde jeg stadig mulighed for at
> lave ændringer uden tab, som ellers ville have været "fixeret" ved
> optagelsen, hvis man optog i et mere "almindelig" filformat.
Det har du misforstået. Du kan ikke hente information tilbage, der ikke
eksisterer.
> Men nej, det var ingen lunde tilfældet.
Nope. Når du kompenserer ved eksponering, over- eller underbelyser du
CCD'en/CMOS'en i forhold til, hvad lysmåleren ellers havde regnet sig frem
til. Dermed risikerer du at over- eller undereksponere dele af dit motiv,
hvorved information forsvinder.
> Hver gang har billedet, der
> udelukkende er korrigeret ved optagelsen, men ikke efterfølgende ved
> konverteringen, klart bedre kvalitet end billedet/erne der er
> korrigeret ved konverteringen i computeren.
Det er altid bedst at korrigere korrekt ved eksponering. Brug dit kameras
histogramfunktion "on location" til med det samme at se, om du skal over-
eller undereksponere for ikke at miste information i skygge eller højlys.
> Og så er det jeg spø'r: hvad er det, som komverteringsprogrammet kan
> (ud over at konvertere fra et firma-specifikt format til et
> almindeligt anvendeligt format), som jeg ikke kan gøre ligeså godt med
> et almindeligt billedbehandlingsprogram efterfølgende?
> - eller med andre ord; hvad er så egentlig det smarte ved
> RAW-formatet?
Du kan f.eks. tilvejebringe "skjult" information i højlys/skygger, som så
fremkommer, når du efterkorrigerer. Denne information er oprindeligt
registreret af CCD'en/CMOS'en, og lagret i RAW-filen, men vil forsvinde, når
der konverteres til et format, der ikke er en direkte aflæsning af
CCD'ens/CMOS'ens pixels. Du kan f.eks. ofte "trylle" information frem i
ellers blokkede højlys ved at "undereksponere", når du konverterer fra RAW
til et andet format. Der er dog grænser for, hvor megen information, du kan
tilvejebringe på denne måde. Regn med max. et blændetrin i begge retninger,
hvilket dog er rigeligt til at redde et ellers lettere over- eller
underbelyst billede. Derudover kan du f.eks. - tabsfrit - ændre
farvebalance.
Jeg bruger selv _aldrig_ andet end RAW, da jeg dermed selv er herre over,
hvilken software, der skal benyttes til konverteringen til f.eks. JPEG.
Bruger jeg ikke RAW, lader jeg kameraets software udføre denne konvertering,
og det er ikke nødvendigvis kameraets stærkeste side...
--
-Jens B.
www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet