Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon d70 Hvor og hvordan ?
Fra : Allan R.

Dato : 03-07-04 10:50

Hej

Jeg har besluttet mig for et Nikon D70 med en DX 18-70 mm.

Herhjemme koster det ca. 11500,- kr og kan findes i nogle butikker.

I Tyskland er det tilsyneladene udsolgt, men ville kunne fås for omkring
10.000 kr.

Hvis jeg køber huset alene, kan det fås for omkring 7500,- kr. (Tyskland,
kan leveres).

I forhold til den danske pris giver det mig 4000 kr. og købe optik for hvis
jeg køber huset alene i tyskland. Og da jeg jo er fattigt, kunne jeg godt
tænke mig og holde den samlede startpris under de 10.000 kr.

Fås der en god 18-70 optik, til omkring 2500 kr. (ved man kan få en Sigma
til omkring 700 i tyskland, men den skulle sutte).

Har bare læst så meget godt om den originale DX 18-70 mm, så det ville jo
være den fede og få fat på.

Har også overvejet B&H foto, der kan det fås til omkring 8000 kr. og med
lidt held kan jeg få en til og tage det med hjem (men så er der garantien
!!).

Hvad gør jeg, hvad har i gjort ?

Links god ideer, kom med dem

Thanx

Allan R.

Fra : Claus Smith

Dato : 03-07-04 11:08

Jeg bruger Sigma's 18-50 DC, et lavpris/discount objektiv som jeg er
overordentlig glad for, men som andre har haglet det ned til under
gulvhøjde.....smag og behag......ligger på bl. 3,5 - 5,6 hvilket ikke er det
store, men fint fint lille objektiv til prisen.

Claus Smith

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-07-04 11:12

"Allan R." <None@none.dk> wrote in message

> [...]
> Sigma til omkring 700 i tyskland, men den skulle sutte).
>
> Har bare læst så meget godt om den originale DX 18-70 mm, så det

18-70'eren kan fås til 400 EUR i Tyskland, så dine 10000 er næsten mulige.
se
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=3824674452&rd=1&ssPageName=WDVW

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Allan R.

Dato : 03-07-04 14:31

Hej igen

Har siddet og læst en del om Sigmas optik. Det ser ikke så tosset ud enda.

Jeg tror at det kunne ende med at det bliver denne løsning.

Nikon D 70 med Sigma DC 3,5-5,6/18-50 til 1094,- Euro.

Så er jeg bare lidt i tvivl om den næste linse, men det kunne blive
følgende.

Sigma DL 70-300 M Super NAFD 99,- Euro
Sigma DC 4-5,6/55-200 N/AF 159,- Euro
Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super NAFD 139,- Euro
Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 NAFD 199 ,- Euro

Alle priser er fra technikdirekt.de

Hælder meget til Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 NAFD efter at have se
nogle super flotte macro-skud med den.

Så samlet vil det betyde, en pris på 1393 Euro, for et D70 med de to linser,
altså en pris på ca. 9500 dkr. (+ fragt)

Her får jeg altså to tilsyneladene ret ok linser (til prisen) og et fedt
kamera for 2000 kr. mindre en jeg skal give herhjemme. Desuden vil jeg mene,
at jeg har langt større anvendelses muligheder med en rækkevidde fra
18-300mm med gode Macro egenskaber (mangler godt nok 55-70).

Hvad mener i om ovenstående "tele-linser", hvilken skal man vælge ?

Allan R.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 15:58

Hvad i alverden vil du med en D70, når du ikke vil sætte en nogenlunde
anstændig optik på?
Det billige Nikon kit er givet bedre! Men kan du tage billeder - og vil være
stolt over at vise dem frem - så vælg en Nikon + 18-70.

En Olympus C8080, Canon Pro 8 M eller Nikons 8M koster alle under godt under
de 10.000 og her får du alt hvad du behøver - tror jeg.
Med større opløsning og givet bedre optik. Eller en G5, også et dejligt
kamera. Måske et bedre valg?
Jeg har selv en D70 med 18-70 og en macro til 4.500. Det kan næsten det
samme som de nævnte!
Så jeg har suppleret med en 50mm 1,4 og en 80-200 begge Nikon. Nu kan det
mere og bedre - men til en ganske anden pris

Nikon + 18-70 koster i Danmark omkring 11.600, der er jo mangel på dem! I
Tyskland kan du spare ca. 1.000-, Men du vil sætte stor pris på en dansk
manual og en dansk forretning, hvis der er problemer. Det er rigelig de
1.000- værd. Objektiver og andet udstyr ville jeg med sindsro købe i
Tyskland.
Sigma laver udmærkede linser. Det er dem med EX.
Så rådet, hvis du vil ha' en D70, er det gode kit og så spar sammen til en
anstændig tele.

Gert

Fra : Allan R.

Dato : 03-07-04 17:52

Hej

> [...]
være
> stolt over at vise dem frem - så vælg en Nikon + 18-70.

Jeg tror såmend at jeg ville være stolt nok med disse resultater !!!!!!!!!

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9061748

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8652386 (følg
tråden)

Vil også meget gerne have den originale DX18-70 men jeg syntes 4000 kr. er
lige i overkanten for denne linse.

Der er da nok ingen tvivl om at den originale DX optik er bedre, men er den
så meget bedre, at den er de sidste penge værd ?

Hvorfor så lækkert et hus, og sådan en "skod" optik ??? Ja, det handler jo
om penge, hvor får jeg mest for dem jeg har til rådighed ?

Når det så engang er slut med S.U.´en, så kan jeg købe noget bedre optik.

Men jeg hælder stadig meget til den originale DX, men jeg skal bare have det
rigtige tilbud

Og de andre kameraer du nævnte er UDELUKKET !!!!

Allan R.

PS: Det er ikke nemt og have råd, til motorcykel, hifi, faldskærm og foto på
en S.U. så nogle steder må der indgås kompromi´er (og det bliver ikke på
sikkerheden på mc eller i faldskærm´s grej

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 22:33

"Allan R." <skybums@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være
>
> Jeg tror såmend at jeg ville være stolt nok med disse resultater !!!!!!!!!

Tja, læs hvad han skriver - masser af lys! Stor kontrast giver
tilsyneladende skarpe billeder. Det gør det også med et engangskamera.
Kontrasten i disse objektiver er lav. Se her:
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
Her finder du objektive målinger på både Nikon og Sigma. MTF under 3 er
generelt kun legetøj, man bliver træt af.

Eller, er det altid højt sommervejr i Danmark?

> Vil også meget gerne have den originale DX18-70 men jeg syntes 4000 kr. er
> lige i overkanten for denne linse.

Jeg gav 3.200- i Platan foto i april. Måske lidt billigere i Tyskland.

> [...]
jo
> om penge, hvor får jeg mest for dem jeg har til rådighed ?

Så køb det billige kit, og lær kameraet at kende. Så koster optikken reelt
kun ca. 500- og du er kørende for ca. 10.000 med CF kort.
Optikken vil du garanteret udskifte en dag, men tabet er da meget mindre.
Jeg lover dig, at du for skarpe billeder i solskin.

> [...]
>
> Men jeg hælder stadig meget til den originale DX, men jeg skal bare have

Tilbudet er vist pt. de 11.500 herhjemme og dertil mindst et 512Mb kort til
ca. 1.000-

> Og de andre kameraer du nævnte er UDELUKKET !!!!

Der får du ellers mere for pengene.

Gert

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 04-07-04 03:28

Allan R. wrote:
> [...]
>
> være

> Jeg tror såmend at jeg ville være stolt nok med disse resultater !!!!!!!!!

Tjah. Det er nu svært at vurdere, når billederne er så små som de er.
Jeg kunne godt tænke mig at se full-size ubehandlede billeder.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-07-04 17:15

"Allan R." <None@none.dk> wrote in message

> Sigma DL 70-300 M Super NAFD 99,- Euro
> Sigma DC 4-5,6/55-200 N/AF 159,- Euro
> Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super NAFD 139,- Euro
> Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 NAFD 199 ,- Euro

Hvorfor i alverden vil du ofre en D70 og så smide den gang glasskår efter
den?

Køb et point'n'shoot til under det halve - så vil du formentlig tage lige så
gode eller bedre billeder.

vh

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-07-04 22:52

"Jan Bøgh"
> [...]
> den?
>
> Køb et point'n'shoot til under det halve - så vil du formentlig tage lige så

Det mener du sku da ikke Jan - eller gør du??

Jeg mødte en fyr i Argentina der skød fremragende
fugle billeder med en blanding af Tokina, Tamron
og Sigma objektiver. Han havde lavet en masse
research, og fundet frem til de objektiver der gav
den bedste kvalitet til den billigste pris. Det var
ikke bl.2,8 objektiver, men de tegnede skarpt.
Der var en, et eller andet - 300mm zoom og et
fiske øje og en makro, og jeg var imponeret over
det kunne lade sig gøre til de lave priser. Så lad
vær med at være så snobbet, det er ikke alle
der har røven fuld a penge....

Et digicam kommer ikke i nærheden af det man
kan lave med dslr og et digicam kan ikke vokse
med opgaven, eller udbygges efterhånden, når der
kommer penge i kassen. Dårligt råd du gir!-max-

Fra : Claus Smith

Dato : 04-07-04 00:19

Kan kun give dig ret.

Er meget glad for min billige Sigma 18-50 DC, som levere nogle flotte
billeder, så man skal ikke altid tage fejl af de billige objektiver.

Claus Smith

Fra : Skybums

Dato : 04-07-04 08:06

Hej

> Et digicam kommer ikke i nærheden af det man
> kan lave med dslr og et digicam kan ikke vokse
> med opgaven, eller udbygges efterhånden, når der
> kommer penge i kassen. Dårligt råd du gir!-max-

Hej rart og se, at nogen har en forståelse for mit spørgsmål

Når man ikke har uanede midler til rådighed, så må se sig godt om, og bruge
andres (jeres) hjælp til og finde frem til det der giver mest "bang for the
buck".

Jeg kan komme i gang med et Sigma for ca. 8000 kr, og så har jeg masser af
tid til og kigge efter nogle gode tilbud på optik, og så slå til når prisen
er rigtig.

Det skal iøvrigt afløse mit Olympus E-10, så jeg har ramkort og andre
dikkedar, og jo jeg kan godt tage billeder, men har ikke røven fuld af penge
er som sagt på S.U.

Allan R.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-07-04 10:52

> [...]
>
> Det skal iøvrigt afløse mit Olympus E-10, så jeg har ramkort og andre
> dikkedar, og jo jeg kan godt tage billeder, men har ikke røven fuld af

Hej Allan.

Jeg står selv lidt i samme situation som dig, jeg skal også have et digitalt
spejlrefleks (jeg har dog et par enkelte objektiver liggende som skal bruges
). Og på SU er der ikke meget at lege med til optik og kamerahus Men
jeg kunne foreslå dig, at du fik fat i en Nikkor 50/1,8. De er til at få for
billige penge, og så har du et hamrende skarpt objektiv. Godt nok har du
ingen vidvinkel, da den vil virke som en 75 mm på D70'eren, men du har en
optik der virkelig tegner skarp. Det er et forslag, men hvis du har brug for
vidvinklen, så er det ikke en optimal løsning

MVH
Thomas

Fra : Claus Smith

Dato : 04-07-04 11:07

Enig..det objektiv er et must i enhver Nikon samling evt. kunne man supplere
med en AF 85 mm bl. 1.8, som også er et djeligt objektiv at arbejde med til
portrætfotografering.

Claus Smith

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-07-04 11:39

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
supplere
> med en AF 85 mm bl. 1.8, som også er et djeligt objektiv at arbejde med

++++++++++++++++

Hej Claus.

Hvad svare du på? Hvad er det for et objektiv der er et must?

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 04-07-04 11:51

Jeg svarede på Thomas' indlæg vedr. 50 mm bl. 1.8

Claus Smith

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-07-04 11:37

> [...]
supplere
> med en AF 85 mm bl. 1.8, som også er et djeligt objektiv at arbejde med

Hej Claus.

Jeg kender så ikke 85'eren, men synes at have læst meget om den. Nu er jeg
ikke den store portrætfotograf, jeg ville hellere selv smide pengene i en
tele, og for de samme penge lader det til, at man kan få en 300/4 på ebay
Det kunne meget vel blive næste skud på stammen i stedet for den 75-300
jeg har leget med indtil nu

MVH
Thomas

Fra : Allan R.

Dato : 04-07-04 12:28

> jeg kunne foreslå dig, at du fik fat i en Nikkor 50/1,8. De er til at få
for
> billige penge, og så har du et hamrende skarpt objektiv.

Havde allerede læst rigtig meget godt om det, så det står allerede op
ønskelisten, og bliver købt snarest

Har også forelsket mig lidt i den her Macro fra Sigma som kan fås til ca.
3000 kr. (når der er penge i kassen igen)

105mm f2.8 EX Macro 1:1 Lens
http://www.pbase.com/cameras/sigma/105_28_ex_macro

Men det er ikke nemt, og beslutte sig. Hvis man køber DX optikken, så er den
ikke meget værd den dag man kan få en Fullframe CCD SLR til menneskepenge.

Derfor overvejer jeg en Sigma EX 1:2,8-4/17-35 D som kan fås på ebay for ca.
2000-2500 kr. i stedet for DX18-70.

Det skal siges, at jeg gerne vil skyde sport (faldskærm), portræt og så
syntes jeg at Marco verdenen ser ufatteligt spændende ud.

Allan R.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-07-04 12:59

> Det skal siges, at jeg gerne vil skyde sport (faldskærm), portræt og så
> syntes jeg at Marco verdenen ser ufatteligt spændende ud.

Ja, det er en jungle at finde rundt i, når man skal finde objektiver, og vi
har ikke alle sammen råd til de helt vilde ting. Men som portrætobjektiv er
50'eren et godt bud, især når man kan få dem til omkring 500,- brugt, ved
dog ikke om D-versionen er dyrere.
Og makroverdenen er spændende, tror også 105'eren er et godt bud der, Nikons
er bare så dælens dyr på en SU, men hvad, man ved jo, at den billigste del
af kameraudrustningen næsten er kamerahuset

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-07-04 09:17

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Det mener du sku da ikke Jan - eller gør du??

Jo -og nej.

For det første, så lad mig sige, at jeg afgjort også tror mere på
betydningen af fotografen end på grejet.

Dernæst vil jeg så til det konkrete sige, at man kan sagtens skaffe god
optik til forholdsvis rimelige penge. Og så kan det da sagtens være at
drømmeoptikken må vente lidt (/jeg/ ville også gerne have en 500/f4 , men
det si'r konen at jeg ikke har lyst til lige nu).
Jeg synes bare ikke den stak objektiver, der er nævnt her øverst er særligt
attråværdige.
Jeg har selv tidligere beskrevet, hvordan jeg for få kr. har anskaffet nogle
objektiver, der er billige og tegner godt, mens jeg venter på at købe de
objektiver, jeg rigtigt gerne ville have.
(og den nævnte telezoom er kun købt til hurtigst mulig udskiftning).

En eller anden nævner en 50 mm/f:1,8 som et eksempel på et fremragende
objektiv til meget få penge, hvis man køber det brugt. Jeg har også
anskaffet et (manuelt sgu!) Tamron SP 90 Macro - det tilsvarende Sigma
skulle også være fremragende.
Til gengæld er jeg dybet skeptisk overfor f.eks. et nyt zoomobjektiv, der
rækker fra 70-300 til 1500 dask!
Jeg ville, så længe økonomien er stram hælde til fastfokusobjektiver - og så
vil jeg stadigvæk mene at 18-70'eren er et økonomisk set rigtig godt valg.

I øvrigt tror jeg, at de fleste (nye) fotografer ville have godt af at
benytte manuelt grej i et stykke tid. Der er nogle ting omkring blænde/tid,
som man meget hurtigt får på rygraden, men som fotografer, der kun har
benyttet automatik IMHO ikke rigtigt fanger. Og manuelle objektiver kan fås
/meget/ billigt.

> Et digicam kommer ikke i nærheden af det man
> kan lave med dslr og et digicam kan ikke vokse
> med opgaven, eller udbygges efterhånden, når der
> kommer penge i kassen. Dårligt råd du gir!-max-

Jamen, så fik jeg forhåbentligt uddybet min mening, så rådet nu
forhåbentligt synes bedre.

vh

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-04 10:16

På ejendommeligvis fremsatte Jan Bøgh følgende påstand:

> Hvorfor i alverden vil du ofre en D70 og så smide den gang glasskår
> efter den?
> Køb et point'n'shoot til under det halve - så vil du formentlig tage
> lige så gode eller bedre billeder.

Sikke dog noget vrøvl!

Kunne man ikke forestille sig, at manden gerne ville have et ordentlig
kamerahus fra start, og så senere spare op til nogle tilsvarende
objektiver?

Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-07-04 13:20

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> På ejendommeligvis fremsatte Jan Bøgh følgende påstand:

> Sikke dog noget vrøvl!

Tak!

> Kunne man ikke forestille sig, at manden gerne ville have et ordentlig
> kamerahus fra start, og så senere spare op til nogle tilsvarende
> objektiver?

Tjoe - Det forekommer mig blot, at han fra flere har fået rådet at satse
på den glimrende 18-70'er, der er bundled med kameret og i stedet helst
vil have det, jeg kalder glasskår.
Og det fatter jeg ikke en brik af.

Jeg synes det er en ufornuftig prioritering.
Hvis han køber en D70 og ikke anskaffer et eneste ordentligt objektiv,
forekommer det mig at det ville være smartere at vente med at anskaffe
systemkameraet.
Hvis der går f.eks. et år inden han alligevel kan bruge kameraet med en
ordentlig optik, da ville jeg råde til at vente med at anskaffe huset
indtil da - det er sandsynligvis blevet enten en hel del billigere
eller en hel del bedre.
Det er min opfattelse at det er optikken, der har blivende værdi.
Digitalhuse er som friske fisk - de taber lynhurtigt deres værdi -
så kan man ikke udnytte dem fra begyndelsen, står man sig bedre ved at
vente indtil man har noget at bruge dem til.

Og så er det stadigvæk min opfattelse at man står sig bedre ved at
anskaffe sig en ældre brugt optik af ordentlig kvalitet fremfor det,
jeg opfatter som en gang lir med imponerende zoomområder og smarte
bogstaver.
Hvor meget kvalitet tror du der kan stoppes i en zoom til 99 EUR?
Givet valget ville jeg hundrede gange hellere nøjes med en AF 50/F:1,8,
der kan fås brugt til cirka samme pris - men som rent fotografisk er
creme-de-la-creme.

vh

Fra : Allan R.

Dato : 05-07-04 18:24

Hej allesammen

> Kunne man ikke forestille sig, at manden gerne ville have et ordentlig
> kamerahus fra start, og så senere spare op til nogle tilsvarende
> objektiver?
>
> Claus

Jo det var tanken

Men jeg har bidt i det "sure" og købt en D70 med en DX18-70 (herhjemme i
dk)

Var lidt bange for, at jeg vil fortryd, hvis jeg lod være. Nu håber jeg bare
det kan leve op til de forventninger jeg har til det, efter al den omtale
det har fået.

Men jagten går stadig efter lækker billig optik, hvor jeg får mest for
gysserne. Kigger mig stadig om efter en Tele og en Macro. Og har beslutte at
de skal være optisk super lækre, og ikke må koste en skid

Ligenu står batteriet til opladning (skal vist have et mere), så jeg har
ikke engang fået det prøvet ! Glæder mig til lampen lyser færdig, så skal
der leges

Tak for hjælpen allesammen.

Allan R.

Fra : Claus Smith

Dato : 05-07-04 20:34

God fornøjelse med din investering, som du bliver rigtig glad for fremover.

Claus Smith - Ejer af Nikons D1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-04 08:09

Allan R. wrote:
> Men jagten går stadig efter lækker billig optik, hvor jeg får mest for
> gysserne. Kigger mig stadig om efter en Tele og en Macro. Og har beslutte at
> de skal være optisk super lækre, og ikke må koste en skid

Sigma 70-200 f2.8 EX APO, men køb den i udlandet... nu ved jeg ikke
hvordan du definerer billig, fordi den koster nok omkring 4-5000

// Hans, der har Sigma'et til Canon, men går ud fra det nok er lige
// så godt på Nikon :)
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 10:06

> Men jeg har bidt i det "sure" og købt en D70 med en DX18-70 (herhjemme
> dk)

Så lidt hjalp mit indlæg alligevel.

> Var lidt bange for, at jeg vil fortryd, hvis jeg lod være. Nu håber jeg
bare
> det kan leve op til de forventninger jeg har til det, efter al den omtale
> det har fået.

Tillykke med valget, det vil du ikke fortryde.

> [...]
at
> de skal være optisk super lækre, og ikke må koste en skid

Tja, jeg havde samme indstilling med den lille forskel at jeg ikke er på SU.
18-70 bliver sikkert siddende på apparatet det meste af tiden, så det gælder
om ikke at betale for meget for de andre.
Kik efter brugte objektiver. Jeg har netop købte min Nikor 80-200 2.8 på
www.Ebay.de. 2 mdr. gammelt med fuld tysk garanti for 6.000- leveret.
Det var en besparelse på mindst 3.000-! Meget lækker men tung optik.

Råd til din indkøbsliste:
1) Nikor 50mm 1.8 til portrait, næroptagelser (45cm) og når du vil have
suveræn skarphed. De ses brugt til omkring 500- og fra ny i Tyskland til
1.000-
2) Tamron 90mm 2,8 Macro er en fremragende macrooptik hvis du vil tættere
på, og den tegner forygende godt på afstand, så portrait er også muligt.
?500 fra ny (nyeste model), men billig som brugt.
Det er en luxus objektiv, der kan undværes.
3) Tele zoom. Der er masser af Nikor AF 80-200 2,8 D ED på brugtmarkedet.
Jeg fandt min efter et par uger. Vil du acceptere den gamle træk zoom, kan
du få dem til 2.500- 3.500 på Ebay. Alle D modellerne er i kvalitet mindst
som Sigma 70-200 EX.

Gert

Fra : Claus Smith

Dato : 06-07-04 15:58

Alle D modellerne er i kvalitet mindst
> som Sigma 70-200 EX.

Det er vist sådan en som er til salg på FK for tiden.

Claus Smith

Fra : Allan R.

Dato : 07-07-04 21:53

> Alle D modellerne er i kvalitet mindst
>
> Det er vist sådan en som er til salg på FK for tiden.
>
> Claus Smith

Hej Allesammen

Fedt med noget info.

FK hvad er det ? Et link please