Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af CF-kort
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 02-07-04 22:33

Mens jeg går og venter på at få skrabt de sidste penge sammen til mit
kommende Canon S1 IS, prøver jeg at finde rundt i junglen af CF-kort. Jeg
har læst mange af de seneste spørgsmål omkring emnet her i gruppen, og er da
også blevet lidt klogere. Jeg har kigget på mange af de tests der har været
henvist til, men de fleste af dem er ikke helt nye, og har ikke alle et
bredt udvalg af 512 Mb kort.

Jeg står og vakler lidt mellem to kort, nemlig Kingston Elite Pro 512 Mb
(til 729,-) og Transcend Ultra Performance 45x 512Mb (til 901,-). Der er en
prisforskel på disse to, men hvor meget for man for pengene rent
ydelsesmæssigt?

Ifølge testen her
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2.html, er Transcend
noget hurtigere end Kingston, men det teste Transcent kort er jo kun 128 Mb.

Hvordan er holdbarheden og kvaliteten af disse to produkter?

Personlige erfaringer modtages gerne!

Er der nogle bedre CF-kort i samme prisklasse (loftet er ca. 900)?

Kan det betale sig at købe disse kort, i forhold til hastigheden på
kameraet?

Puuh... det blev til en del spørgsmål - håber ikke I kører sur i dem

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Johnny Andersen

Dato : 02-07-04 23:11

Ved ikke hvor meget, det betyder med et Canon S1 IS, men Sandisk ultra II er
det hurtigste kort lige nu...
Hvad du har brug for afhænger af dine behov. - Hvis du bare vil have masser
af lagerplads, så køb det billigeste. Hvis dit behov er hurtig lagering, så
køb det hurtigste kort, du har råd til - Sandisk Ultra II opfylder mine
behov.....

/Johnny

Fra : Johnny Andersen

Dato : 02-07-04 23:14

Glemte lige, at skrive at et Sandisk Ultra II er X 60 speed

/Johnny

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-07-04 09:15

Johnny Andersen skrev:

> Ved ikke hvor meget, det betyder med et Canon S1 IS, men Sandisk ultra II er
> det hurtigste kort lige nu...

Det var da interessant - kan vi ikke få lov til at se lidt at dit
baggrundsmateriale på den udtalelse, evt. hvilket kamera det er det
hurtigste kort i, du er ikke _helt_ enig med alle de andre der måler CF
korthastigheder

mvh

Jesper Brunholm

PS. du må også godt klippe lidt i de beskeder du poster - du havde en
hel del mere med, af den besked du svarede på, end nødvendigt.

Fra : Christian Grüner

Dato : 03-07-04 11:59

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816 you might
find this interesting. Linket hr været postet op til flere gange før...
der er også andre cams på den side :)

/Christian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-07-04 13:15

Christian Grüner skrev:
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816 you might
> find this interesting. Linket hr været postet op til flere gange før...
> der er også andre cams på den side :)

Jeg har vist endda postet et link der ligner ret meget i samme tråd. Det
ændrer ikke på mit spørgsmål om hvad der får Johnny Andersen til at
erklære Sandisk Ultra II til at være hurtigste kort på markedet, dels
viser netop de tests du henviser til at der er forskel på hvor hurtige
kortene er i forskellige kameraer, og dels så er det kort faktisk netop
ikke det hurtigste i den test du henviser til her kl 14.13 den 3. juli
2004, det var det heller ikke da jeg kiggede i morges.

mvh

Jesper Brunholm

PS. Hvis du vil være rar så klipper du det du ikke svarer på væk, og
svarer under det du svarer på, så er det lettere at følge med i gruppen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-07-04 23:42

Anders Jacobsen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Kommer helt an på dit behov og ønsker.

Så længe du "kun" tager billeder et ad gangen - så er hastigheden
fuldstændig underordnet.

Der hvor du kan mærke hastigheden er på serieoptagelser med mange
billeder lige efter hinanden.

Jeg bruger "almindelige" Kingston kort i både mit Canon G3 og i mit EOS
300D - og de er fortrinlige til mit brug - til trods for at de ikke er
high speed eller ultra eller lign.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-07-04 08:46

Anders Jacobsen skrev:
> [...]
> (til 729,-) og Transcend Ultra Performance 45x 512Mb (til 901,-). Der er en
> prisforskel på disse to, men hvor meget for man for pengene rent

Godt spørgsmål - er de to kort ikke med i RobGailbraths test? (Jeg synes
at det ligner at de er). I så fald ved jeg ikke helt om jeg synes man
skal bruge 300D-skemaet eller CardToComputer...
<http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133>

Oprigtigt talt så tror jeg ikke at forskellen på kortene er så ekstremt
stor så du lægger meget mærke til den i et kompaktkamera som S1 IS.

> Hvordan er holdbarheden og kvaliteten af disse to produkter?

Jeg har et par transcend-kort som foreløbig holder meget fint og kører
fint stærkt i mine Canon-kompaktkameraer, men jeg er spændt på hvad de
gør når jeg putter dem i mit (forhåbentlig snart) tilkommende D10 .

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-07-04 09:07

"Anders Jacobsen"
> [...]
> kameraet?
>
> Puuh... det blev til en del spørgsmål - håber ikke I kører sur i dem

Jeg købte transcend 30x 1gb kort fordi de var billigere
end andre mærker (købt i Tyskland) - de fungerer fint.
Men jeg ville vælge det billigste af de to du nævner, og
du skulle måske overveje 1gb kort, hvis du ind imellem
skyder RAW.. -max-.

Fra : Jørgensen

Dato : 03-07-04 10:05

Hvis du skal filme med dit Canon, skal det være et hurtigt kort, ellers vil
optagelsen hakke.

Henrik.

Fra : Christian Grüner

Dato : 03-07-04 11:46

1gb er fristende, men personligt stoler jeg ikke nok på kortene, til at
ville have 1 gb uvurderlige billeder liggende på dem!

/Christian

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 03-07-04 14:15

> Jeg købte transcend 30x 1gb kort fordi de var billigere
> end andre mærker (købt i Tyskland) - de fungerer fint.

Kan du anbefale et godt, pålideligt og billigt sted at købe ind i tyskland?

> Men jeg ville vælge det billigste af de to du nævner, og
> du skulle måske overveje 1gb kort, hvis du ind imellem
> skyder RAW..

Der er 40 gb plads på min bærbare, så hvis jeg skyder RAW kan jeg bare smide
billederne derover. Så et 512 Mb kort er vist fint til mig.

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 03-07-04 11:57

> [...]
en
> prisforskel på disse to, men hvor meget for man for pengene rent

Hej

Jeg skal på ferie, så jeg har købt en ældre bærbar computer med 10gb disk og
USB port, den kostede mig 1800,- og så er problemet med plads på kortene
løst, og man kan se billederne om aftenen over et glas rødvin, det kræver
dog at man har plads til dyret på turen!

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 03-07-04 14:13

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:cc63n5$2u1h$2@news.dansketelecom.com...

> [...]
og
> USB port, den kostede mig 1800,- og så er problemet med plads på kortene

Det har du helt ret i... Jeg har endda selv en ret ny bærbar, som jeg bruger
i forbindelse med studie...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Richard

Dato : 03-07-04 19:19

Anders Jacobsen wrote:

> Er der nogle bedre CF-kort i samme prisklasse (loftet er ca. 900)?

Den sidste kvint hastighed betyder ikke nødvendigvis så meget - hvis
hurtig service når uheldet er ude betyder noget, så kan du med fordel
ofre en hund mere og købe et Dane-Elec Xs. De bliver ombyttet inden for
24 timer verden over, blot man registrerer sig hos dem efter købet. Se
mere på deres website www.dane-elec.com

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK