Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uddannelse til proff fotograf
Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-04 18:02

Er der kun den normal mesterlære som fotograf (og fotojournalist) -
eller der der også muligheder med kortere kurser /selvstudie?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: henj@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : OCB

Dato : 29-06-04 19:27

"Henning Jensen" <henj@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der kun den normal mesterlære som fotograf (og fotojournalist)

Ja.

> eller der der også muligheder med kortere kurser /selvstudie?

http://www.fata.dk/

Mvh Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-04 19:48

On Tue, 29 Jun 2004 20:26:46 +0200, "OCB"
<medazza@SPAMFILTERcondrup.dk> wrote:

>http://www.fata.dk/

Tak jeg kigger nærmere - men er disse kurser også anerkendt hos
arbejdsgiverne som fotograf?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 29-06-04 21:23

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse

> Tak jeg kigger nærmere - men er disse kurser også anerkendt hos
> arbejdsgiverne som fotograf?

Vil nu mene at det betyder en del om du rent faktisk kan finde ud af at
fotografere, og ikke så meget hvilke kurser du har brugt tid på. For hvad
hjælper det at du har taget 10 goder kurser, hvis du evt ikke fatter meget
af det du har lært.

Mange fotografer er autodidakte (selvlærte) men en god mesterlære hos en
fotografer der kan sit håndværk er nu slet ikke at foragte.

Titlen som fotograf er desværre noget som alle kan påstå at de er. Der
kræves ingenting for at kunne kalde sig fotograf. For at leve af det skal
man kunne et håndværk.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-06-04 21:45

On Tue, 29 Jun 2004 22:22:53 +0200, "Tholo - www.tholofoto.dk"
<Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Mange fotografer er autodidakte (selvlærte) men en god mesterlære hos en
>fotografer der kan sit håndværk er nu slet ikke at foragte.

Jeg er naturligvis enig med dig at det er billederne/resultaterne som
tæller! Jeg er selvlært fritidsfotograf i små 30 år, og mener jeg er
habil såvel i billedsyn som det tekniske (såvel tidligere SHmørkkammer
som nu digital) - som nu overvejer om det var en mulighed at leve af
foto?

Her var mit spørgsmål om man kunne blive endnu bedre via kortere
kurser, da jeg syntes mesterlæren nok er for stor langstrakt, da en
stor del er på plads, men måske nok at de sidste meter - samtidig
opbygge endnu bedre rutine.

Fra : Søren Blom

Dato : 29-06-04 22:19

> [...]
> kurser, da jeg syntes mesterlæren nok er for stor langstrakt, da en
> stor del er på plads, men måske nok at de sidste meter - samtidig

En vej til korte kurser er bl.a. et højskole ophold, der findes højskoler
som har Foto som liniefag, hvor fagligheden er i højsædet. Men jobbene som
fotograf hænger ikke på træerne uanset hvor dygtig man så måtte være, næste,
det er meget med at skabe sig et job, eller som jeg efterhånden har,
specilacieret mig inde for industrifotgrafering, det lyder måske kedeligt,
men undertøjs reklamer kan man altså bliver hurtigere træt af, end de fleste
tror

Udover højskoler er der også flere andre skoler der tilbyder kurser i
fotografering. For nogen år siden lås der noget som hed "skolen for
erhvervsfotografi" i Århus, men om den stadig findes har jeg desværre ingen
ide om (og lige her var Google ikke til meget hjælp), men du kan måske finde
ud af det, hvis du kan støve Rolf Linder op, han grundlagde skolen i 1991.

Men som hovedtræk, som også er beskrevet i tråden her, så kan man have nok
så fine papir på at man har taget tonsvis af kurser, det er bare ikke lige
det, som der bliver set på, når man skal ansættes et sted, det er ens evner.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Rene Asmussen

Dato : 01-07-04 11:13

80 % af danmarks fotografer er selvlærte. Og det er som regel de bedste.
"Learning by doing" er den eneste vej frem. Jeg har skaffet en kammerat i
lære hos en reklamefotograf. Han er 2½ år henne i forløbet og han står
stadig kun og fylder film i de professionelles kameraer og gør rent. Kom
igang selv, køb eget atalier udstyr og prøv dig frem. Start med mindre beløb
og byg så langsomt din egen forretning op. Det er dog ikke nok med ønsket om
at blive fotograf og samtidig have udstyret iorden. Man skal også kunne lave
billeder og vigtigst af alt "Se billeder".

Mvh
Rene

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-07-04 18:51

Jeg var ikke klar over så stor en andel ikke var faglært - men okay,
så behøver man ikke at føle sig mindre værdig af den grund.

Det er netop denne vej (praktisk vej efter at have læst den litteratur
som umiddelbart findes tilgængeligt om emnet) jeg har fulgt, hvor jeg
vælger et tema og så arbejder mere intenst hermed et ½-1 år. Bl.a.
lige nu med lyslægning og model/portræt efter at have sammensat 2-3
flash med paraplyer, baggrunde mv.

Så jeg kan forstå det nok mere er at forsætte ad denne vej. Men da jeg
i øjeblikket er røget i en ledighedsperiode melder overvejelsen sig om
det er nu, man skal "tage det store spring" )

Mvh. Henning.