Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rødlige billeder ved svag belysning ??
Fra : Simon D

Dato : 29-06-04 16:56

Hej
Jeg har købt et Minolta dimage Z2, som jeg er godt tilfreds med, men der er
en ting jeg ikke rigtig kan forstå, og det er når jeg vil prøve at tage et
billede i svag/meget svag belysning uden blitz, så bliver billedet meget
rødlige.
Jeg har kun haft kameraet på auto, for jeg er novice når det gælder foto,
men det må da kunne lade sig gøre at tage et billede af noget som ikke er
særlig oplyst hvis det er det man vil, for der er jo ingen problemer med
blitzen slået til.
Jeg spørger her fordi jeg gerne vil finde ud af om der er en defekt i
kameraet, eller det er en begrænsning som jeg skal lære at leve med !!
På forhånd tak
Simon

Fra : Peter T.

Dato : 29-06-04 17:09

Simon D leverede følgende historie fra de varme lande:

> at tage et billede i svag/meget svag belysning uden blitz, så bliver
> billedet meget rødlige.

Du er blevet snydt af farvetemperaturerne i omgivelserne, som er meget
lavere end dagslys. Hvis du har mulighed for indstilling af hvidbalance,
så læs manualen og brug denne funktion med kameraet rettet imod et stykke
hvidt papir, der reflekterer en lyskilde, inden du tager et billede næste
gang.

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Jimmy

Dato : 29-06-04 17:10

"Simon D" <side@"FJERN"stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg spørger her fordi jeg gerne vil finde ud af om der er en defekt i
> kameraet, eller det er en begrænsning som jeg skal lære at leve med !!

Hej Simon.

Der er intet galt med dit kamera.
Sådan ser billeder bare ud, når du ikke anvender flash, hvor det er
påkrævet.
Hvis det er billeder taget indendøre, er de rødlige nuancer resultatet af en
for lav lysfrekvens, som stammer fra alm. lampepærer, som har en meget
lavere frekvens i frekvensspektret for lysbølger end blitz-lys.

Der er sikkert en ekspert, som kan forklare det bedre end jeg kan.

Mvh. /J.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-06-04 17:51

Jimmy skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Korrekt - og det er så lige derfor at der mulighed for indstiulling af
hvidbalance på de fleste digitalkameraer - det retter så op på dette, så
man godt kan tage billeder uden blitz alligevel - og stadig få de
rigtige farver.

Med analoge kameraer gør man det ved at bruge to forskellige slags
film - den almidelige til dagslys - og en anden til kunstlys.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 30-06-04 09:19

Simon D wrote:
> [...]
> Jeg spørger her fordi jeg gerne vil finde ud af om der er en defekt i
> kameraet, eller det er en begrænsning som jeg skal lære at leve med !!

Det de andre har skrevet er helt rigtigt, og Z1 /Z2 er ikke så god til
at gætte rigtigt når der er lav belysning. Så gør evt. ligesom mig, og
vælg i menuen, at knappen med lynet på skal bruges til
hvidbalance-indstilling. Så er det hurtigt lige at skifte over på
incandescent (den med pæren) når der er lav indendørsbelysning.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com