Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring uden genkomprimering
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-06-04 09:06

Er der nogen her i gruppen der har kendskab til et godt og simpelt (og gerne
billigt/gratis) program, der kan bruges til at beskære (crop) jpeg billeder, til
det rigtige størrelsesforhold i forbindelse med udprintning?

Andre vigtige parametre er, at det ikke skal genkomprimere billedet og at
man kan sætte crop-størrelsen fast (f.eks. 1000x1500 pixels) for derefter
nemt at kunne placere crop-rammen på billedet.

Pft.
/Jakob

Fra : Gert Medom

Dato : 28-06-04 09:25

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan sætte crop-størrelsen fast (f.eks. 1000x1500 pixels) for derefter
> nemt at kunne placere crop-rammen på billedet.

Hej

Irfan view er et lille og gratis program, der kan klare mange af de helt
basale ting. Om det så genkomprimerer/ej ved jeg ikke, men det er mit bud på
en mulighed. Findes bl. a på www.tucows.dk

Hilsen Gert

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-06-04 11:49

Gert Medom wrote:

> [...]
>
> Irfan view er et lille og gratis program, der kan klare mange af de
> helt basale ting. Om det så genkomprimerer/ej ved jeg ikke, men det

Mange tak! Jeg kender godt IrfanView, men det kan så vidt jeg kan se ikke
undgå genkomprimering.

/Jakob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-06-04 10:58

Jakob Jeppesen skriver bl.a.:

> Er der nogen her i gruppen der har kendskab til et godt og
> simpelt (og gerne billigt/gratis) program, ...

Hvilket operativsystem bruger du på maskinen?

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

---

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-06-04 11:48

Niels P Sønderskov wrote:
> Jakob Jeppesen skriver bl.a.:

> Hvilket operativsystem bruger du på maskinen?

XP

/Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-06-04 11:20

Jakob Jeppesen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Der er nok flere - men dette er vel det mest simple - og ganske
udemærket lige til det, som du søger:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-06-04 11:49

Jan Vestergaard wrote:
> Der er nok flere - men dette er vel det mest simple - og ganske
> udemærket lige til det, som du søger:
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Ja jeg vil gerne give det min varmeste anbefaling, dog savner jeg et
par småting som jeg skal tage mig sammen til at få skrevet ned
og sendt i en mail til ophavsmanden

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 28-06-04 12:19

> Ja jeg vil gerne give det min varmeste anbefaling, dog savner jeg et
> par småting som jeg skal tage mig sammen til at få skrevet ned
> og sendt i en mail til ophavsmanden

....så som rotation, jeg har ihvertfald ikke kunne se noget om det på siden.

Glenn

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-06-04 13:03

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> wrote

> ...så som rotation, jeg har ihvertfald ikke kunne se noget om det
> på siden.

Det er de to ikoner med bøjede pile på. Kan også nås med Ctrl+L/R.

Hmm... Det burde nok være Shift+Alt+pil til venstre/højre i stedet.

Jeg vil nu ikke anbefale programmet til rutinemæssig rotering af
billeder: Bruger man XP er det meget nemmere at gøre fra Explorer.
Den gør det også tabsfrit, så længe billeds dimensioner er fornuftige
(og det er de, når billedet kommer ubeskåret fra digitalkameraet).

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-06-04 11:21

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den gør det også tabsfrit, så længe billeds dimensioner er fornuftige
> (og det er de, når billedet kommer ubeskåret fra digitalkameraet).
+++++++++++++++++++++++++

Hej Toke.

Hvorfor skriver xp så dette her "Hvis du roterer dette billede, vil
kvaliteten muligvis blive permanent forringet på grund af billedets
dimensioner" når jeg prøver at roterer et billede ubeskåret fra mit kamera?

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-06-04 11:52

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote

[Toke: Brug XPs indbyggede rotering]

> [...]
> vil kvaliteten muligvis blive permanent forringet på grund af
> billedets dimensioner" når jeg prøver at roterer et billede

Jeg prøvede lige med et billede fra mit Kyocera SL400R (2272x1704
pixels). Der meldte XP det samme og da jeg roterede blev der genpakket.
Suk. Det ser ud til at XP blot ser på om dimensionerne går op i 16.

Mine billeder kan fint roteres tabsfrit, hvis jeg bruger andre
programmer end XPs indbyggede. Det følger heraf at XPs indbyggede ikke
fungerer ordentligt. Jeg beklager det dårlige råd jeg gav.

JPEGTran fungerer (selvfølgelig) ordentligt i den forbindelse. Det
samme gør IrfanView. Jeg har ikke testet videre.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-06-04 12:08

Jan Vestergaard wrote:

> Der er nok flere - men dette er vel det mest simple - og ganske
> udemærket lige til det, som du søger:
>
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Super fedt - det er lige præcis det jeg har ledt efter

Mange tak!
/Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-06-04 12:16

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> man kan sætte crop-størrelsen fast (f.eks. 1000x1500 pixels) for derefter
> nemt at kunne placere crop-rammen på billedet.

Jeg kan kun anbefale JPEG Crops det kan hentes gratis og komprimerer ikke
billedet yderligere. http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/JPEGCropsLatest.zip

Mvh
Simon