Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3.2 megapxiels -> fremkaldelse på papir
Fra : Thomas

Dato : 27-06-04 16:00

Hvis jeg tager et billede med et 3.2 megapixels kamera hvor stor
papirstørrelse kan jeg så få fremkaldt uden at det kan ses at det er et
digikamera ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-06-04 16:34

Thomas wrote:

> Hvis jeg tager et billede med et 3.2 megapixels kamera hvor stor
> papirstørrelse kan jeg så få fremkaldt uden at det kan ses at det
> er et digikamera ?

Hvis du kører en god resize er grænsen vel oppe i A3 eller A2. Så vil
det bare ligne et temmelig sløret analogbillede.

Er det du efterlyse ikke hvor stor papirstørrelse man kan gå op i, før
billedet ikke fremtræder skarpt? Det er temmelig subjektivt.

De fleste kan nok blive enige om at 300PPI er nok (ca. 13x18cm). Det er
i hvert fald det de fleste steder benytter som "topkvalitet". Selv kan
jeg ikke se forskel på det og 250PPI (ca. 16x20cm). En del vil nok også
gå ned til 200PPI (ca. 20x26cm).

Det afhænger også meget af dit kameras optik. Det nytter ikke rigtig at
have MP nok, hvis billederne er uskarpe.

Jeg vil foreslå at du prøver dig frem. Du kan f.eks. klippe 1/4 ud af
et billede og få det udskrevet i 10x15cm. Så får du samme kvalitet, som
du vil få hvis du skriver hele billedet ud i A4. En billig test.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Thomas

Dato : 27-06-04 18:13

Jeg tænkte på at fremkalde enkelte billeder til at hænge på væggen i stor
størrelse.
Det må derfor ikke blive utydeligt når man ser tæt på.

Jeg kan se at man skal op på 6 mp for et a3 print på 150 dpi
http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1391629

Fra : Michael Schrøder

Dato : 28-06-04 15:51

"Thomas" <frasier@oekINNVALID.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det må derfor ikke blive utydeligt når man ser tæt på.
>
> Jeg kan se at man skal op på 6 mp for et a3 print på 150 dpi

Det kommer an på hvor din grænse er for hvornår et billede er godt...

6 Mp giver 171 dpi på A3, men det kræver også et godt objektiv at få 6 M
gode pixels

mvh Michael

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-06-04 17:00

> Hvis jeg tager et billede med et 3.2 megapixels kamera hvor stor
> papirstørrelse kan jeg så få fremkaldt uden at det kan ses at det er et
> digikamera ?

Toke har svaret på dit spørgsmål, men du kan også lige kaste et blik på
denne side www.thuroe.dk/pixels

mvh Michael