Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70
Fra : Peter Hansen

Dato : 27-06-04 10:41

Hej til gruppen

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et Nikon D70 med 18-70mm.

Nu vil min kammerat have et magen til men der er ca. 2 mdr. leveringstid.
Han kan købe et med 28-80 mm og mi spørgsmål er dette et dårligt Objektiv ??
og skal han vente de 2 mdr. på 18-70 mm .
Venlig hilsen
Peter Hansen

Fra : Henrik

Dato : 27-06-04 10:49

Se evt dk.marked.privat.foto der er der et til salg

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-06-04 11:04

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
??
> og skal han vente de 2 mdr. på 18-70 mm .

Citat:
28-80 mm "objektivet er ikke mere værd end et plastic det er lavet af"
18-70 mm "et superobjektiv til pengende"

Dette spørgsmål har været oppe før også.

Mvh
Simon

Fra : Deaster

Dato : 27-06-04 11:40

Peter Hansen wrote:

> [...]
>
> Nu vil min kammerat have et magen til men der er ca. 2 mdr.
> leveringstid. Han kan købe et med 28-80 mm og mi spørgsmål er dette

Kort: Ja.

>og skal han vente de 2 mdr. på 18-70 mm .

Ja.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : ARNE JENSEN

Dato : 27-06-04 14:09

Hej Peter

Pt. kan et Nikon D70 (nyt) med 28-80mm købes for 8.800,00 købes Merlin
Sønderborg

Det er ikke det bedste objektiv - men dog anvendeligt til denne pris. Jeg er
overbevist om, at 18-70mm kan købes
i tilbud senere -evt i Tyskland.

Med venlig hilsen
Arne Jensen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 30-06-04 13:47

On Sun, 27 Jun 2004 15:09:02 +0200, "ARNE JENSEN"
<arnejensen@privat.dk> wrote:

>overbevist om, at 18-70mm kan købes
>i tilbud senere -evt i Tyskland.

Problemet med 18-70 er nok, at det er så populært, at det er umuligt
at opdrive for øjeblikket. Cyberphoto AB i Umeå regner fx ikke med at
have det hjemme før ultimo juli, og så er ferien gået. Lidt spild af
penge at købe et objektiv, der stort set ikke skal bruges.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Peter Hansen

Dato : 27-06-04 19:07

Hej igen
Tak for svarene men endnu et spørgsmål fra min kammerat.
Simon skrev at Objektivet ikke var mere værd end det plastik det var lavet
af er det så ringe ?? eller er det anvendeligt til så dyrt et camera.
Kammeraten vil jo gerne undgå den ventetid på 2 mrd. tilD 70 kommer med
18-18 mm. på grund af ferieturen og andet.
Med venlig hilsen
Peter Hansen

Fra : Alex Jensen

Dato : 27-06-04 20:57

Det er synd at sætte et objektiv foran et ellers udemærket kamera,
som er lavet af bunden på en russisk vodkaflaske! Eller i et materiale
som har samme optiske egenskaber.

28-80 er extrem dårlig kvalitet. Men fair nok, den vejer heller ikke
mere end 150g, så man kan ikke forvente mere.

Mvh Alex

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-06-04 11:22

"Alex Jensen" <news@offline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 28-80 er extrem dårlig kvalitet. Men fair nok, den vejer heller ikke
> mere end 150g, så man kan ikke forvente mere.

++++++++++++++++++++++

Hej Alex.

Kan du ikke prøve at skrive, hvorfor det er så dårligt? Jeg købte et d70 Med
28-80, fordi jeg heller ike vil vente, men jeg synes ikke, at det er så
dårligt, måske fordi jeg ikke har så meget erfaring
--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : David List

Dato : 28-06-04 12:24

On Mon, 28 Jun 2004 12:21:44 +0200,
Jørgen Nielsen <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk>
wrote in <40dff08a$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> 28-80, fordi jeg heller ike vil vente, men jeg synes ikke, at det er så
> dårligt, måske fordi jeg ikke har så meget erfaring

Jeg er ikke Alex, men jeg vil foreslaa dig at tage dit D70 hus med til
en forhandler og bede om lov til at proeve et ED-IF objektiv, maaske
endda et SW (Silent Wave) objektiv. Saa kan du selv foele
forskellen.

Du faar simpelthen nogle chancer med disse objektiver, som du ikke
gives med et af de billige G objektiver. Jeg har selv to af de billige
G objektiver til mit F80. Hastigheden paa autofokus paa de objektiver
er som paa en russisk traktor, sammenlignet med blot et IF (Internal
Focus) objektiv.

18-70 kit objektivet er ogsaa et G objektiv (uden blaendering), men
kvaliteten er en helt anden end paa de billige G objektiver. Dog
stadig ikke sammenlignelig med de helt dyre objektivers kvalitet, men
god til prisen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-06-04 08:24

"David List" <david@davidlist.dk> wrote in message

> 18-70 kit objektivet er ogsaa et G objektiv (uden blaendering), men
> kvaliteten er en helt anden end paa de billige G objektiver.

....men altså samtidigt ED, IF samt Silent Wave.

> Dog
> stadig ikke sammenlignelig med de helt dyre objektivers kvalitet

Hvad sammenligner du med? Vel ikke fastfokus?

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : David List

Dato : 30-06-04 15:44

On Wed, 30 Jun 2004 09:23:56 +0200,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere>
wrote in <40e26872$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

....<snip>...

> Hvad sammenligner du med? Vel ikke fastfokus?

Nej. Objektivet lider af en mindre "slattenhed" i zoomudtraekket, som
jeg har set at selv meget store og komplekse zoom-objektiver kan laves
uden.
Desuden er det velkendt at objektivet lider af udtalte
hjoerneformoerkelser i et bestemt blaendeomraade.

Misforstaa mig nu ikke - jeg er skam glad for mit 18-70.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-06-04 17:29

> [...]

> Nej. Objektivet lider af en mindre "slattenhed" i zoomudtraekket, som
> jeg har set at selv meget store og komplekse zoom-objektiver kan laves

Ok - det har jeg ikke været opmærksom på, da jeg normalt ikke går rundt og
hiver i objektivet, men kun bruger zoom-ringen.

> Desuden er det velkendt at objektivet lider af udtalte
> hjoerneformoerkelser i et bestemt blaendeomraade.

Forudsætter det ikke at du bruger et ikke 'ultrathin' filter ved 17 mm.
Ellers kan jeg ikke se nogen vignettering. Men hælder jeg mit gamle
pol-filter på, så vignetterer den afgjort ved 17 mm.

> Misforstaa mig nu ikke - jeg er skam glad for mit 18-70.
Det er jeg også - og bedømt på skarphed og kontrast (hvilket er det, jeg for
alvor vil vægte) synes jeg det er fremragende. Så fremragende, at jeg ikke
rigtigt gider bruge mit 50f/1.8 selvom dette vel er noget af det allermest
skarptegnende Nikon har lavet (jeg kan dog godt se forskel - især, når jeg
fotograferer helt plane objekter, der fylder hele fladen).

vh

Fra : David List

Dato : 30-06-04 21:15

On Wed, 30 Jun 2004 18:29:09 +0200,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere>
wrote in <40e2e839$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> "David List" <david@davidlist.dk> wrote in message

> Ok - det har jeg ikke været opmærksom på, da jeg normalt ikke går rundt og
> hiver i objektivet, men kun bruger zoom-ringen.

Der var ingen der talte om at "gaa rundt og hive i objektivet".

Proev lige at dreje zoomudtraekket helt ud af objektivet, holde fast
i selve objektivet og bevaege zoomudtraekket i forhold til selve
objektivet, saa vil du se hvad jeg taler om.

Du kan endog se det med zoomudtraekket drejet helt ind, ved at have
objektivet monteret paa D70 og laegge kamera med objektiv paa en plan
flade. Bemaerk hvordan den yderste del af zoomudtraekket trykkes opad
i forhold til center i objektivet, fordi et af de punkter, kameraet med
objektiv hviler paa, er den yderste del af zoomudtraekket.

> Forudsætter det ikke at du bruger et ikke 'ultrathin' filter ved 17 mm.
> Ellers kan jeg ikke se nogen vignettering. Men hælder jeg mit gamle
> pol-filter på, så vignetterer den afgjort ved 17 mm.

Nej, det forudsaetter ikke noget som helst, og det forudsaettes ikke
af noget som helst. Objektivet i sig selv har hjoerneformoerkelser i
et bestemt blaendeomraade. Se bl.a. her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page19.asp
nederst paa siden.
Jeg har ogsaa selv oplevet det.

I oevrigt: 17 mm paa et 18-70???

Fra : Frank Nørvig

Dato : 27-06-04 21:15

Hej Peter,

> Nu vil min kammerat have et magen til men der er ca. 2 mdr. leveringstid.
> Han kan købe et med 28-80 mm og mi spørgsmål er dette et dårligt Objektiv ??
> og skal han vente de 2 mdr. på 18-70 mm .

Har du prøvet at kigge hos IT-Butikken? De skriver, at de kan levere
allerede d. 30/6

Mvh Frank

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 28-06-04 16:34

Hej Peter!

Hvis det skulle være kan D70'eren købes uden objektiv....
Sigma syntes jeg ikke du skal gå uden om .. De laver nogle gode
objektiver...
Bare gå efter EX-objektiverne.
Et objektiv, som nok ville være fornuftigt 24-70 f./2.8 EX DG

MVH
Havmand

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 28-06-04 16:36

eller send din ven flg. link

http://mygate.mailgate.org/mynews/dk/dk.marked.privat.foto/40de859b$0$186$edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk?order=smart&p=1/251

Der er et D70 til salg med tilbehør for 11.500,-