Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gl. objektiv til D70?
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 25-06-04 22:58

Hej.

Jeg overvejer at købe et Nikon D70

Jeg har i forvejen følgende objektiver:
AF Zoom-Nikkor, 35-80 mm, f/4-5.6 D
Zoom-Nikkor, 35-70 mm, f/3.3-4.5

Hvordan vil disse objektiver "spille" sammen med et D70?
Jeg tænker på AF, lysmåling, den lille blændeåbning mm.
Hvad er omregningsfaktoren når det gælder brændvidden?

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Lars Troels

Dato : 26-06-04 07:38

> [...]
> Jeg tænker på AF, lysmåling, den lille blændeåbning mm.
> Hvad er omregningsfaktoren når det gælder brændvidden?

De fungerer begge fint. Er 35-70 ikke også et AF-Nikkor? Omregningsfaktoren
er 1,5 x dvs. billedet beskæres. De forstørrer ikke mere end de gør i dag på
35 mm format.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 26-06-04 13:40

Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote:

> Er 35-70 ikke også et AF-Nikkor?

Nej det er det ikke. Det hedder bare "Zoom-Nikkor 35-70mm f/3.3-4.5"
Objektivet fulgte med et Nikon FG 20 som min kæreste købte engang for
længe siden.
Hvordan med lysmåling og Flash, der må da være nogle funktioner i et D70
man går glip af med de gamle objektiver, på samme måde som mit gamle
Nikkor 35-70 f.eks. ikke er kompatibelt med F70'erens "3D
Matrix-lysmålingssystem"?

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Lars Troels

Dato : 26-06-04 13:54

> [...]
> man går glip af med de gamle objektiver, på samme måde som mit gamle
> Nikkor 35-70 f.eks. ikke er kompatibelt med F70'erens "3D

Hej Henrik

Når ikke det er et AF-Nikkor kan du kun køre kameraet på manuelt. Det er kun
"D" og "G" objektiver hvor du får 100% udnyttelse af 3D matrix måling. Men
jeg gad nok vide om du kan se forskel på en gammel AF-Nikkor måling og en
med et nyt "D" objektiv.....Det tror jeg ikke du kan. Selv mine ældste
AF-Nikkor og AF-Sigma fungerer perfekt, pånær 3D matrix.....Nået du i
praksis ikke mangler.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 27-06-04 11:10

Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote:

> Men
> jeg gad nok vide om du kan se forskel på en gammel AF-Nikkor måling og en
> med et nyt "D" objektiv.....Det tror jeg ikke du kan.

Det tænkte jeg nok.
Tak for svarene og god sommer, nu tager jeg ud og fotograferer

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : JH

Dato : 26-06-04 08:34

prøv at se om dine linser er at finde her: http://non-aol.com/D70/

Fra : Skeptikeren

Dato : 26-06-04 22:29

On Fri, 25 Jun 2004 23:57:39 +0200, henrikrfjernes@mail.dk (Henrik
Rasmussen) wrote:

> [...]
>Jeg tænker på AF, lysmåling, den lille blændeåbning mm.
>Hvad er omregningsfaktoren når det gælder brændvidden?

Man køber da ikke en Nikon D70 for at sætte sådanne gamle objektiver
på! Og hvis man har købt den fremragende og billige nye 18-70 zoom,
hvad skal man så med de gamle??? Måske til optagelser af Vesterhavet i
storm og pålandsvind

mvh

sk

Have a nice day

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 09:45

[snip]
> [...]
> på! Og hvis man har købt den fremragende og billige nye 18-70 zoom,
> hvad skal man så med de gamle??? Måske til optagelser af Vesterhavet i

Hej sk.
Det kunne være at man ønsker at bruge særligt udstyr, såsom bælg og
objektiv. Så er det jo lige meget hvilken automatik objektivet har, altimens
det på forhånd er rart at vide om kameraet stadig måler lys (hvilket det
ikke gør). Så må man jo bruge bracketing eller ekstern lysmåler. Iøvrigt er
den optiske kvalitet aldeles fin på adskillige ældre objektiver:
-Nikkor 58/1.2 noct er jo nærmest legendarisk
-120/4 Medical-Nikkor
for bare lige at nævne et par stykker. Det er ikke lige objektiver JEG ville
kassere, hvis jeg var så heldig at have dem i tasken

Mange hilsner Jakob

Fra : Skeptikeren

Dato : 27-06-04 13:22

On Sun, 27 Jun 2004 10:44:57 +0200, "JBT" <write direct in newsgroup>
wrote:

> [...]
>for bare lige at nævne et par stykker. Det er ikke lige objektiver JEG ville
>kassere, hvis jeg var så heldig at have dem i tasken

Jep! Det med de særlige formål var meningen med bemærkningen om
Vesterhavet under sandflugt. Og hvad angår gamle objektiver er jeg
helt ening; der findes legendariske og fine gamle objektiver som kan
bruges med stort udbytte; men det var jo ikke liiiige den type, Henrik
nævnte i sit oprindelige indlæg.
Henriks besparelsesargument kan jeg forstå - uden kroner ingen optik

mvh

sk

Have a nice day

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 27-06-04 11:10

Skeptikeren <skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> på! Og hvis man har købt den fremragende og billige nye 18-70 zoom,
> hvad skal man så med de gamle??? Måske til optagelser af Vesterhavet i

Det er et spørgsmål om økonomi.
Jeg tænkte at kvaliteten på den ældste Nikkor måske er lige så god som
en nyt plasticzoom?

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen