Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibering flashmeter /flash
Fra : Henning Jensen

Dato : 24-06-04 18:24

Jeg har endeligt anskaffet mig et flashmeter efter en god periode at
have fundet eksponeringen med test på en gråskala.

Men problemet er at flashmeteret viser ca. 1 blænde mindre end jeg
normalt ville benytte, dvs. hvor flashmeteret viser bl. 5,6 ville jeg
normalt benytte bl. 8,0. Har andre oplevet tilsvarende?

Min normalt valgte blænde svarer også til blænden, som mine 2 flashs
ledetal giver. Det er ens ved måling af både direkte og indireke lys.
Jeg har tilbage i NG-erne set, at der tidligere har været skrevet om
at flashene har for høje ledetal mv.

Jeg har taget kontakt med forhandleren - men som altid kan spørgsmålet
være - hvad er den korrekte blænde?? (Hvad er referencen) Hvis jeg
følger flashmeterets blænde får jeg udbrændte højlys - selv ved et
"fladt motiv".

Jeg har fundet ud af at jeg blot kan øge følsomheden fra ISO 100 til
200 på flashmeteret, så ville jeg ligge i det rigtige område. Men jeg
ville hører jeres mening?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: henj@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-04 18:54

"Henning Jensen"
> [...]
>
> Jeg har fundet ud af at jeg blot kan øge følsomheden fra ISO 100 til
> 200 på flashmeteret, så ville jeg ligge i det rigtige område. Men jeg

Jeg syns du har fundet en go' løsning på problemet, så længe
forskellen er konstant og konsekvent har du ikke noget problem.
Har du prøvet med en anden film. Bruger du flashmeteret korrekt.
Med digital har du sådan set ikke brug for flashmeter da du med
det samme kan se på skærmen eller histogram om du har ramt
rigtigt. -max-

Fra : 2rb1

Dato : 24-06-04 19:54

Sorry, men det er gammel overtro. En korrekt eksp. i et studie opnås med et
flashmeter.
Kurver er et godt værktøj, men det kan ikke afløse flashmeteret.

Mvh. 2rb1

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-04 20:31

"2rb1"

> Sorry, men det er gammel overtro. En korrekt eksp. i et studie opnås med et
> flashmeter.
> Kurver er et godt værktøj, men det kan ikke afløse flashmeteret.
>
> Mvh. 2rb1

Kurver - du mener histogram?? Jeg bruger min gamle minolta
flasmeter af gammel vane, men kan da se fordelen i at vudere
billedet direkte på skærmen. I gamle dage skød vi enormt
mange polaroid tests ud over måling med flashmeter, desuden
skød vi over og under og alligevel, havde man et par spændte
timer inden billederne kom tilbage fra laboratoriet..
På skærmen kan du tjekke det hele med det samme, så kan
du kalde det hvad du vil, jeg syns det er smart og effektivt.
Så du skal ikke være så sorry..-max-

Fra : 2rb1

Dato : 24-06-04 21:36

> [...]
> På skærmen kan du tjekke det hele med det samme, så kan
> du kalde det hvad du vil, jeg syns det er smart og effektivt.

Ja ja Max, men det var jo ikke du først skrev. I gamle dag, og her skal vi
ikke mere end 1 år tilbage for mit vedkommen, brugte jeg da også polaroid,
dog ikke for at tjekke bl., men de forskellige lys, om de nu også lå rigtig.
Bl. var/er jo ikke nødvendig at kontroler..... den var/er jo målt

Det jeg reagerede mod var at du skrev at man ikke behøver at bruge
flashmeter, hvis man er digital.
Selvfølgelig kan man finde ud af en rimelig arbejdsbl. ved hjælp at kurver
(histogram) og pcskærm, men hvorfor gøre sit arbejde meget langsommere og
mindre nøjagtigt. ;0)
Mvh. 2rb1

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-06-04 09:11

On Thu, 24 Jun 2004 22:36:17 +0200, "2rb1" <Jule@manden.dk> wrote:

> [...]

>(histogram) og pcskærm, men hvorfor gøre sit arbejde meget langsommere og

Som jeg oplyste havde jeg klaret mig en god periode med gråskala og
kurver, samt efterhånden en vis erfaring. Men jeg må erkende at det er
hurtigere med et flashmeter, så det er skønt - men jeg har også følt
at flashmeter er rimeligt dyrt!

Fra : 2rb1

Dato : 24-06-04 19:59

Få justeret dit flashmeter og er der stadig problemer derefter så er det dit
kamera den er gal med.

Mvh. 2rb1

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-06-04 09:07

Jo - jeg har også fået en aftale om, at få det ombyttet.

Mvh.
Henning

Fra : Kim Skovsby

Dato : 26-06-04 11:20

Hej Henning

Der er nok en helt naturlig forklaring på dit problem. Men inden jeg kan
give dig et mere præcist svar, er jeg nød til at vide hvilket kamrera du
har.

Man har på internationalt plan vedtaget at lyset skal målet ud fra 18% grå.
Men efter digitalkameraet er kommet på marked, ser det ud til at nogle
producenter har ændret på gråværdien i deres lysmålingsystem.

Hvis det er et Canon Powershot kamera du har, (Ikke deres SLR) så er deres
lysmåling omkring 7/10 for lys

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-06-04 11:44

Hej Kim

Jeg benytter et Canon A70 kamera.

Jeg vil gerne hører nærmere om din forklaring - 7/10 for lys?

Er det lysmålingen du tale om eller er det ISO-indstillingen af
sensoren?

Ved disse sammenligninger med flashmeterets visning og flash er som
sådan ikke bnyttet lysmålingen, men sammenholdt med gråskala på
jpg-filen - højlys i billedet. Samt tidligere omtalt flashenes ledetal
mv.

Men lad mig/os hører?

Hilsen

Henning.