Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering "igennem" vand (ovenfra)
Fra : JE

Dato : 23-06-04 10:05

Jeg er lystfisker - og ynder at tage billeder af naturen, vandet og
naturligvis af fiskene. Et godt motiv kunne være en fisk som, i høj solskin
og stille vejr, står på lavt vand, i f.eks. en å eller mose. Jeg søger råd
til hvordan man bedst tar' et sådan billede af en fisk.

Når jeg fisker bruger jeg nogle POLAROID-solbriller, fordi man med denne
type solbrille har gode muligheder for at "spotte" fisk i vandet, simpelthen
fordi man langt bedre kan se "igennem" vandet med polaroid-solbriller.
Solbrillens virkning er ret imponerende!

Jeg har tænkt på om man kan udnytte et sådan polaroid-"filter" ved
fotografering, så kameraet fotograferer "igennem vandet". Er der nogen der
kan komme med et godt råd? Jeg skal lige sige, at jeg ikke har noget dyrt
kamera. Jeg har blot et almindeligt Olympus lommekammera. Så dit råd må
gerne være et "simpelt" et (men jeg hører naturligvis også gerne om hvad der
findes af avanceret udstyr til dette formål .

Mvh Jan

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 23-06-04 10:11

"JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> findes af avanceret udstyr til dette formål .

Hej

Du kan få et polaroid-filter til dit kamera, det giver samme effekt som dine
solbriller !

Men det kræver at der er filtergevind på kameraet.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-06-04 11:59

> [...]
der
> findes af avanceret udstyr til dette formål .

Hej Jan.

Du kan få et polarisationsfilter til dit kamera. Jeg ved ikke om dit kamera
har et gevind til filtre, men der er nogle, hvor det kan eftermonteres.

Ellers har jeg set nogle bruge polaroid-solbrillerne foran objektivet, men
hvor godt denne løsning er ved jeg ikke, jeg kunne forestille mig, at man
måske kunne få noget fortegning og nogle reflekser der ikke er for gode, men
som sagt, jeg har ikke selv brugt metoden. Det giver i hvert fald samme
effekt som filteret.

Personligt ville jeg dog lige tjekke om der er filter og så få fat i et
polarisationsfilter, der kan du også variere styrken.

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-04 12:06

"JE"
> [...]
> gerne være et "simpelt" et (men jeg hører naturligvis også gerne om hvad der
> findes af avanceret udstyr til dette formål .

En ide.. Du kan bygge en kasse af plexiglas feks. som du kan sænke lidt
ned i vandet med kameraet inden i som du så kan affyre med remoten,
når en fisk svømmer forbi, så kan du samtidig stå ved siden af og fiske,
2 fisk med een flue..Polfilter kan bruges, men er ikke ligså godt.
Tippet er ikke min egen opfindelse, men noget jeg vidst engang har set
i et blad, resultaterne var spektakulære.. -max-

Fra : Peter Kar$toft

Dato : 24-06-04 13:13

Man kan købe en slags "kikkert" i båd udstyrs forretninger, der virker som
en stor maske. Den kan gøre samme formål som den hjemmebyggede kasse. Den
koster 200,- mener jeg.

Peter

--
PS. Der er "fejl" i min mail adresse

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 23-06-04 13:08

> [...]
der
> findes af avanceret udstyr til dette formål .

UPS !

Jeg kom i tanke om at det er meget besværligt at bruge pol. filter på et
målsøgerkamera, da det skal drejes for at få fuld effekt, på et
spejlreflekskamera ser du igennem filtret og kan derved følge processen.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 13:09

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> Jeg kom i tanke om at det er meget besværligt at bruge pol. filter på et
> målsøgerkamera, da det skal drejes for at få fuld effekt, på et
> spejlreflekskamera ser du igennem filtret og kan derved følge processen.

Så lang tid at det er et digital kamera med LCD, så burde det være muligt.