Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2300 mAh batterier og 1000 mAh lader?
Fra : Lars Christensen

Dato : 22-06-04 10:52

Hej

Et uvidenhedsspørgsmål fra en begynder udi genopladelige batterier:
Jeg har lige købt et sæt Uniross Sprint 1 - 2 med 2300 mAh batterier og 1000
mAh lader.
Selve den sammensætning undrer mig. Kan en 1000 mAh lade 2300 batterier helt
op, eller har jeg misforstået det hele? Lader og batterier lå i sampak.

Lars

Fra : Per

Dato : 22-06-04 11:04

"Lars Christensen" <lac.tagdettebortforatsvare@fanonet.dk> skrev i en
meddelelse news:40d80130$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...

--

Hej Lars!

Ja den kan sagtens lade dine batterier op. De 1000 mAh er et udtryk for hvor
meget strøm der kan hives ud af laderen - de 2300 er batteriernes kapacitet.

1000 mAh er faktisk ret meget for en batterilader - og det er fomentlig også
en hurtiglader du har anskaffet dig. Teoretisk set vil det tage 2,3 time at
oplade et 2300 mAh batteri - hvis laderen havde en mindre strømangivelse
ville det tage længere tid.

Så det som det handler om er simpelthen hvor lang tid det tager at lade et
sæt batterier op.

DU ville også kunne sætte 3000 mAh batterier til laderen, men det ville blot
tage længere tid at lade dem op. Batterier kan kun trække en max strøm fra
laderen - hvis denne max strøm er over laderens peak så bliver opladetiden
bare længere.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : David List

Dato : 22-06-04 23:23

On Tue, 22 Jun 2004 12:03:57 +0200,
Per <mesked@hotmail.com>
wrote in <40d803ed$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Ja den kan sagtens lade dine batterier op. De 1000 mAh er et udtryk for hvor
> meget strøm der kan hives ud af laderen - de 2300 er batteriernes
> kapacitet.
....<snip>...

mA er en enhedsbetegnelse for stroem.
mAh er en enhedsbetegnelse for kapacitet.

Der staar naeppe noget om mAh paa laderen, med mindre den er lavet til
udelukkende at fungere med nogle bestemte batterier med en bestemt
kapacitet. Derimod staar der formentlig en A eller mA vaerdi der - som
du udtrykker det - er udtryk for hvor meget stroem der kan hives ud af
laderen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Erik W.

Dato : 22-06-04 11:07

"Lars Christensen" skrev news:40d80130$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...
> mAh lader.
> Selve den sammensætning undrer mig. Kan en 1000 mAh lade 2300 batterier
helt
> op, eller har jeg misforstået det hele? Lader og batterier lå i sampak.

2300mAh betyder at batterierne teoretisk kan yde 2300mAh i en time. Man kan
også sige at de er på 2,3 Amperetimer. Det er altså et mål for hvor længe
batteriet kan yde en bestemt strømstyrke, eller "hvor meget strøm der er i
batteriet".

Din lader på 1000mA (ikke mAh!) og det er et mål for hvor meget den yder nu
og her, hvor meget smæk der er på - eller et mål for hvor hårdt den lader.
1000mA er en ret hård lader, så den kan rigeligt lade dine batterier op. Men
også en 300mA Lader ville kunne gøre det,selvom det ville tage længere tid.
Den ville sikkert også være blidere ved batterierne.

Mvh Erik

Fra : Lars Christensen

Dato : 23-06-04 08:28

Hej.

Tak for de fine udfyldende svar. Så blev jeg klogere på batterier, og kan
ræse ud i verden med mit ny kamera i tryg forvisning om at have strøm nok.

Venligst
Lars