Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt billede
Fra : John

Dato : 20-06-04 21:05

Puha, det er sørme ikke meget tid jeg har til at dyrke min hobby i denne
tid, men i dag opdagede jeg pludseligt hvor smukt et blødt lys der faldt
gennem vores florlette hvide pyntegardiner når de var trukket for.

Frem kom kameraet, min ældste datter blev placeret, og en reflektor af hvidt
flamingo placeret ganske tæt ved hende, modsat lyset gennem gardinerne. Jeg
lagde lidt diffuse glow og en vignette på i Photoshop, og resultatet kan ses
på min hjemmesides galleri under "Nyeste Billeder" eller "Portrætter".

Direkte link til Galleriet: http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

Kritik er meget velkommet.

--
MVH
John K Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-04 21:31

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på min hjemmesides galleri under "Nyeste Billeder" eller "Portrætter".

Smag og behag John, for mig ville det have været kanon
flot uden det der "portræt fotografen" look, selvom det er
nydeligt lavet.. -max-

Fra : John

Dato : 20-06-04 21:43

> Smag og behag John, for mig ville det have været kanon
> flot uden det der "portræt fotografen" look, selvom det er
> nydeligt lavet.. -max-

Klart klart, men synes jeg synes jeg var nødt til at gøre noget ved den
kedelige baggrund (min stuevæg , Den lette sløring skyldes at jeg synes
at lyset trods gardinet, var lige hårdt nok. Men som du siger: smag og
behag. Og jeg er glad for at du synes det er nydeligt lavet. Og er selvklart
glad for at have et pænt billede af min datter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-04 21:55

> [...]
> behag. Og jeg er glad for at du synes det er nydeligt lavet. Og er selvklart
> glad for at have et pænt billede af min datter

Hov jeg var så foblændet af teknikken, hehe,
at jeg helt glemte at sige det er en meget sød
datter du har, der kan måske være en model
karriere - en dag.. Mht. din stuevæg, går du
rundt med solbriller der hjemme - hva med at
få malet den væg, eller noget blomstret tapet,
malerier kan evt klare det, hvis du er så doven-max-

Fra : John

Dato : 20-06-04 22:07

> [...]
> rundt med solbriller der hjemme - hva med at
> få malet den væg, eller noget blomstret tapet,
> malerier kan evt klare det, hvis du er så doven-max-

Væggen er faktisk kridhvid...elsker hvide vægge. Men lyssætningen med lys
ind fra siden alene, gør den naturligvis grå og kedelig.

Normalt kan jeg godt lide at lave high key billeder, og så kaster jeg lys på
væggen for at få den helt udbrændt bag modellen....

Desuden kan man jo med filtre foran flashen lave lidt effekt på væggen.
Primitivt, men når man nu får øjeblikket prioriterer det nykøbte hus højere
end køb af diverse baggrunde....bla bla....vi kender vel alle den sang

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-06-04 08:46

John wrote:

> Kritik er meget velkommet.

Dette portrætfoto er et dårligt og talentløst knipseri, som er
gabende kedsommeligt og uinteressant, fordi der mangler posetiv
kontakt til den afbillede person.

Teknisk set er der også flere mangler, farveholdningen virker lidt
kold, hudtonerne er grumsede og blakkede og skyggen bag næsen får
den til at ligne et kæmpe "horn"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-06-04 21:52

John skrev:
> på min hjemmesides galleri under "Nyeste Billeder" eller "Portrætter".

Tjah - altså hvis din datter _er_ en engel så er det et meget fint ramt
portræt. Hvis der også er lidt bid i hende af og til, så kommer det ikke
rigtigt frem her .

Jeg synes det er et godt portræt, men du ville nok trække opmærksomheden
fra de små urenheder i hendes hud væk ved at sørge for at det ikke var
det eneste sted i billedfladen hvor der er andet end s/h farve.

Du kunne godt efterbehandle-opbløde næseskyggen en smule[1].

Jeg synes den mørkegrå glorie trykker billedstemningen mere end den
giver dybde til billedet (uden at jeg lige kan komme med svaret på
hvordan det gøres bedre).

Du kan måske trække lidt mere liv ind i billedet og lidt mere
opmærksomhed til den yderst nydelige hals ved at lægge lidt (_lidt_!)
lys i halskæden og blurre den lidt mindre.

Jeg er nysgerrig: har modellen selv en holdning til resultatet?

mvh

Jesper Brunholm

1) selv om jeg nok vil sige, at hvis det der er et "horn", så render en
hvis "fotograf" som ikke kan holde sine kommentarer ovenfor mudderniveau
rundt med en vognstang midt i hovedet!

Fra : John

Dato : 23-06-04 23:29

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er et godt portræt, men du ville nok trække opmærksomheden
> fra de små urenheder i hendes hud væk ved at sørge for at det ikke var
> det eneste sted i billedfladen hvor der er andet end s/h farve.

Faktisk er der farve i hele billedet, jeg har i hvertfald ikke fjernet
noget. Men du har ret, jeg kunne godt have forskønnet hende lidt mere. Men
det er nu ikke rigtig min stil

> Du kunne godt efterbehandle-opbløde næseskyggen en smule[1].

Du har ret, men igen...jeg plejer ikke at efterbehandle alt for meget.

> Jeg synes den mørkegrå glorie trykker billedstemningen mere end den
> giver dybde til billedet (uden at jeg lige kan komme med svaret på
> hvordan det gøres bedre).

Det er ikke en glorie. Det er bagrunden der er kommer til at virke således
på grund af vignetteringen. Og hvad den angår, så har jeg ikke andre
baggrunde end væggende i huset .

Men jeg kunne have lagt en flash op på væggen og lavet lidt mere high key.

> Du kan måske trække lidt mere liv ind i billedet og lidt mere
> opmærksomhed til den yderst nydelige hals ved at lægge lidt (_lidt_!)
> lys i halskæden og blurre den lidt mindre.

Du har sikkert ret.....men igen jeg plejer at foretrække så lidt
efterbehandling som muligt. Saturation er dæmpet, og et layer med diffuse
glow er lagt på, og så vignetten.

I øvrigt har jeg opdaget at netop dette billede vises utroligt forskelligt
på forskellige monitorer. Jeg har lavet et print (Epson 950 med Premium
Glossy papir), og det ser vidunderligt ud. Farvestyring er en videnskab. Jeg
er stadig på begynder stadie..

> Jeg er nysgerrig: har modellen selv en holdning til resultatet?

Hun rødmede af glæde )

Og så takker jeg for yderst konstruktiv kritik.

> [...]
>

> 1) selv om jeg nok vil sige, at hvis det der er et "horn", så render en
> hvis "fotograf" som ikke kan holde sine kommentarer ovenfor mudderniveau

Niels Ebbesens mening er mig inderligt ligegyldig...