Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine første billeder
Fra : Michael Lund

Dato : 20-06-04 15:51

Hej,

Jeg er rimelig uerfaren ud i fotokunsten - jeg har først fået et kamera for
to måneder siden. Men jeg vil prøve alligevel

Hvad synes I om de her billeder (og især: hvad kan gøres bedre)

De tre første er blomster billeder.

http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-96

http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-95

http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-97

Jeg kan godt selv lide lyset på det her - det specielle solskin, der lige
efter regnen.

http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-89

Og det her er ikke stor kunst, men meget sjovt - et billede af min
papkasse-kat

http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-102

mvh
Michael

Fra : Alex Jensen

Dato : 20-06-04 16:20

Hej Michael,

Et godt råd når du tager blomsterbilleder:
Gå tættere på og hold øje med baggrunden.

Find så simpel en baggrund som muligt og leg med blænden på
dit kamera, så du kun holder blomsten skarp.

Prøv forskellige vinkler og hold øje med søgeren, hvornår
baggrunden er mindst synlig/generende.

et par af mine billeder kan måske illustrere hvad jeg mener:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=70035
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=48809
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=47229
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=45954
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=45602

Mvh Alex

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 17:01

> Et godt råd når du tager blomsterbilleder:
> Gå tættere på og hold øje med baggrunden.

Ja, jeg kan se hvad du mener. Har lavet en "kunstig" baggrund på det første
af billederne?

> Find så simpel en baggrund som muligt og leg med blænden på
> dit kamera, så du kun holder blomsten skarp.

Det vil jeg prøve - hvad gør blænden? Det hele er taget med fuld automatik -
kender du evt. en side der beskriver blænde, lukkertider, ISO-tal og deres
betydning.

> Prøv forskellige vinkler og hold øje med søgeren, hvornår
> baggrunden er mindst synlig/generende.

Jeg må ud og lege lidt senere

Tak for kommentarerne.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 21-06-04 17:08

"Michael Lund" <milund@_remove_kodehaj.dk> wrote in message
> Det vil jeg prøve - hvad gør blænden? Det hele er taget med fuld
automatik -
> kender du evt. en side der beskriver blænde, lukkertider, ISO-tal og deres
> betydning.

En kort forklaring:

Stor blænde (lille tal): Høj lysfølsomhed, lille dybdeskarphed
Lang lukkertid: Høj lysfølsomhed, bevægelses uskarphed
Høj ISO: Høj lysfølsomhed, meget støj i billedet.

Hvad de nøjagtige værdier giver, afhænger af kameraet og objektiv.

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 19:06

> En kort forklaring:
>
> Stor blænde (lille tal): Høj lysfølsomhed, lille dybdeskarphed
> Lang lukkertid: Høj lysfølsomhed, bevægelses uskarphed
> Høj ISO: Høj lysfølsomhed, meget støj i billedet.

Mange tak - Det forklarer i hvert fald, så jeg kan forstå betydningen af
dem.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 17:30

Hej Michael

Det er da en go' start. Jeg har da kikket på dine andre billeder. Der er
rigtig mange gode billeder og gode kompositioner.
Men som Alex påpeger, kan en mere rolig baggrund hjælpe på mange af dine
motiver.
Dit største problem er skarpheden. De to rosebilleder. Der skal stilles
skarpt på rosen!! Det er let at sige, for 95 viser at kameraet kan levere et
skarpt billede.
Så det er dig, der enten ikke får stillet ordentligt skarpt, eller ryster på
hånden.
Jeg ved ikke hvilke muligheder du har med dit apparat, men til en start
ville jeg vælge en hurtigere lukkertid og større blænde. Det mindsker
rystelser og gør samtidig for og baggrund mere uskarpe = rolige.
Nr. 89 har samme problem. Det er ikke rystet, det kan du se på græsset! Men
hovedmotivet er træet. Det skal være skarpt - ikke busken til venstre og
græsset indtil 2 m fra træet.
Jeg havde samme problem med min Nikon, til jeg slog multifocus fra. AF er
lækkert, men det er os, der skal styre det.

Gert

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 17:04

Hej

> Det er da en go' start. Jeg har da kikket på dine andre billeder. Der er
> rigtig mange gode billeder og gode kompositioner.

Tak
Det er rart at vide at det helt grundlæggende ikke er helt skidt - så kan
teknikken blive bedre med tiden.

> [...]

> Jeg havde samme problem med min Nikon, til jeg slog multifocus fra. AF er
> lækkert, men det er os, der skal styre det.

Det lyder som om jeg skal prøve at slå Canon'ens 9 punkts fokus fra, så den
fokuserer i centrum i stedet.

mvh
Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-06-04 17:54

> [...]
>
> http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-89
>

> Og det her er ikke stor kunst, men meget sjovt - et billede af min

+++++++++++++++++++++++

Hej Michael.

Det er ellers nogle pæne billeder, men der mangler måske noget skarphed over
dem, og så ser det ud til at de er komprimeret rigtig meget.
Men Rom blev jo heller ikke bygget på én dag....Jeg er selv uerfaren.
--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 17:06

Hej

> [...]
> dem, og så ser det ud til at de er komprimeret rigtig meget.
> Men Rom blev jo heller ikke bygget på én dag....Jeg er selv uerfaren.

Har du prøvet at klikke på det halvstore billede, så den åbner et nyt
vindue? Så burde det ikke se så komprimeret ud længere.
Det med skarpheden er en general kommentar jeg må følge op på.

mvh
Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-06-04 17:45

> [...]
> vindue? Så burde det ikke se så komprimeret ud længere.
> Det med skarpheden er en general kommentar jeg må følge op på.

++++++++++++++++++++

Hej Michael.

Nej det havde jeg ikke, men jeg kan godt se at det ikke er der på det store,
ved ikke hvorfor, at det kun er på det lille, måske det er min skærm eller
øjne det er galt med, kan du ikke se noget ved de små billeder f.eks på
nogle af murestene?

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 19:03

> [...]
> øjne det er galt med, kan du ikke se noget ved de små billeder f.eks på

Det galleri program jeg bruger laver selv de mindre versioner af billederne.
Til dette kan det bruge noget der hedder GD1.x, GD2.x eller ImageMagic. Min
udbyder understøtter desværre kun GD1.x som giver den ringeste
billedkvalitet. (Jeg tror GDx.x er en del af PHP, som er det sprog galleriet
er skrevet i, men jeg har ikke undersøgt det nærmere).

Konklusionen er at du har helt ret i, at billedkvaliteten desværre er ret
ringe på de indre billeder.

mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-04 18:47

"Michael Lund"
> [...]
> to måneder siden. Men jeg vil prøve alligevel
>
> Hvad synes I om de her billeder (og især: hvad kan gøres bedre)

Det er da en fornem start Michael, men som flere allerede har været
inde på baggrunden halter en del på blomster billederne - Så er det
bedre at gøre som Alex og arrangere billedet op af en mere ensfarvet
baggrund og evt, som Alex en kontrast farve og lys styrke.

Og så skal du vente på det rigtige lys ligsom du har gjort i haven med
sol efter regn, flot lys, men lidt kedeligt motiv og komposition.

Flash lys er næsten altid rigtigt grimt, og dine katte billeder er et godt
exempel på det. Flash kan bruges til at dokumentere at vi var der
allesammen, til festen eller på cafeen i Paris, men prøv så vidt det
overhovedet er muligt at bruge det tilstædeværende lys. Hiv katten
hen foran vinduet eller en åben dør, eller tænd for alle hygge lamperne,
hvad som helst er bedre end flash.

Du har et billede i haven af katten, det er uskarpt, fordi du har måtte
skyde på 1/50s, hold kameraet helt stille og brug en hurtiger lukker
tid - Du skal nok ikke under 1/100s hvis billedet skal være helt skarpt.

Der er mange billeder, hvis du vil have konstruktiv kritik og tips, så
vælg et ud som vi kan gå i dybden med, det får du mere ud af.. -max-

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 17:10

Hej

> [...]
> bedre at gøre som Alex og arrangere billedet op af en mere ensfarvet
> baggrund og evt, som Alex en kontrast farve og lys styrke.

Mange tak. Og det med baggrunden må jeg se og gøre noget ved.

> Og så skal du vente på det rigtige lys ligsom du har gjort i haven med
> sol efter regn, flot lys, men lidt kedeligt motiv og komposition.

Ja, det var også mest lyset der havde en dragende effekt på.

> [...]
> overhovedet er muligt at bruge det tilstædeværende lys. Hiv katten
> hen foran vinduet eller en åben dør, eller tænd for alle hygge lamperne,

så er katten væk!
Jeg forstår hvad du mener.

> [...]

> Der er mange billeder, hvis du vil have konstruktiv kritik og tips, så
> vælg et ud som vi kan gå i dybden med, det får du mere ud af.. -max-

I først omgang må jeg sige at jeg har fået hvad jeg kom efter - en masse
generelle, men gode råd. Nu skal jeg lege lidt med kameraet, så kan det
være jeg vender tilbage med et nye billede.

mange tak for kommentarerne.
Michael

Fra : Gert Medom

Dato : 21-06-04 11:08

> [...]
>
> http://www.kodehaj.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-89
>

> Og det her er ikke stor kunst, men meget sjovt - et billede af min

Hej.

Jeg ved ikke hvilket kamera du bruger.

En idé til det videre fotoarbejde kunne være at arbejde med makro. De fleste
kameraer har en makro hvor man kan gå meget tæt på motivet (roserne).

Mvh Gert

Fra : Michael Lund

Dato : 21-06-04 16:56

Hej

> Jeg ved ikke hvilket kamera du bruger.

IXUS 430

> En idé til det videre fotoarbejde kunne være at arbejde med makro. De
fleste
> kameraer har en makro hvor man kan gå meget tæt på motivet (roserne).

Det vil jeg prøve straks solen skinner.

mvh
Michael