Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro D70
Fra : kim vegeberg

Dato : 18-06-04 20:54

Jeg søger en macro lens til mit Nikon D70 Men er Meget Usikker hvad jeg skal
investere i
jeg har et Sigma70-300 1:45.6 APO Macro men er ikke tilfreds med dens
macrofungson
hvad skal jeg se efter Det skal fortrinsvis være til blomster småkravl mm.
kim

Fra : HKJ

Dato : 18-06-04 21:05

"kim vegeberg" <kim.vegeberg@adslhome.dk> wrote in message
> Jeg søger en macro lens til mit Nikon D70 Men er Meget Usikker hvad jeg
skal
> investere i

Jeg har valgt et Tamron 90mm Macro objektiv, det har jeg f.eks. brugt til
følgenden billeder:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_5463.jpg

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_4832.jpg

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-06-04 21:11

Hej Kim!

Jeg ville prøve at se på en Sigma 105 2.8 EX makro eller Sigma 180 3.5
EX makro.
105 får gode karekterer trods AF er lidt sløv i betrækket

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=134&sort=7&thecat=13

180 tja - tjek billederne jeg linker til - De er taget med objektivet
samt et Canon EOS D60
http://www.vanrafelghem.com/fotos/macro4/index.htm

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Jan Richardy

Dato : 19-06-04 00:37

"kim vegeberg" <kim.vegeberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> macrofungson
> hvad skal jeg se efter Det skal fortrinsvis være til blomster småkravl mm.

Glem det der macro-funktion som visse producenter reklamerer med på deres
alm. objektiver. Købte et ægte 1:1 (eller mere) macro-objektiv. Jeg har et
Micro Nikkor f2.8/60mm som forstørrer 1:1 (fokuserer helt ned til et par cm
foran objektivet). Det koster "kun" en 4-5K eller der omkring. Der findes
også er 120mm og vist en 180mm model, som er bedre til insekter da man ikke
skal så tæt på at man skræmmer dem. Men det kræver nok også en stativ for at
få skarpe billeder. 60mm kan godt håndholdes (omend, et stativ kan tit
foretrækkes).

Her er et par billeder taget med objektivet:
http://www.richardy.dk/photos/040519/1.asp - toppen af et rødt peber
http://www.richardy.dk/photos/040519/2.asp - en champignon
http://www.richardy.dk/photos/040420/1.asp - et sportsur
http://www.richardy.dk/photos/040420/2.asp - kernehus
http://www.richardy.dk/photos/040519/3.asp - toppen af et løg.

ovenstående objektiv og mit 50mm 1.8 er klart mine to favoritobjektiver til
mit D70. 60mm er også god til portræt i øvrigt.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Alex Jensen

Dato : 19-06-04 09:40

Hej Kim,

Jeg har en Nikkor 105mm Makro f/2.8 som jeg er rigtig glad for.
Det er det bedste og skarpeste af alle mine objektiver, så det bliver
også brugt til meget andet end makro :)

Et par eksempelbilleder:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=78238
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=48809
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=74520
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=45827
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=45602

Mvh Alex

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-04 10:34

"kim vegeberg"
> [...]
> macrofungson
> hvad skal jeg se efter Det skal fortrinsvis være til blomster småkravl mm.

Imo skal du ikke købe et makro objektiv til dit D70, ligegyldigt
hvor meget du betaler for et special objektiv, vil de ikke kunne
levere samme kvalitet som et billigere digicam - Jeg er ellers ikke
fortaler for digicam's :) men til makro er de geniale. Det du vil ha'
i makro er dybdeskarphed (går jeg ud fra) og det er digicams
virklig på hjemmebane i forhold til dslr. Du er velkommen til at
købe mit 60/2,8AFD mikro nikkor, 100% som nyt, for den bedste
nypris du kan finde -10%.. Suverent skarpt objektiv, men du får
bedre makro med et billigere digicam..! -max-

Fra : kim vegeberg

Dato : 19-06-04 10:43

Ja det er korekt Jeg hade et Nikon 995 Colopix og det var suveren til
Makro
Men kan et D70 med en god Makrolins mon ikke gøre det ligeså godt
for så fortryder jeg at jeg ikke beholte mit Nikon 995

Fra : Alex Jensen

Dato : 19-06-04 10:51

Grundet den meget lille CCD i et billigt digicam, vil du helt naturligt
få et meget større dybdeskarphedsområde på disse.

Dette er meget svært med et DSLR, hvor CCD'en ofte er mange
gange større.

Nu er det jo ikke altid at max dybdeskarphed er bedst. Til portætter
er det f.eks skidt. I nogle makroer er det også lækkert at kunne udnytte
en lille dybdeskarphed.

Lige præcis til makro har max delvis ret. Desværre har de billige digicams
ofte for dårlig optik, så man får apochromatisk fejl mm. Så alligevel vil
jeg foretrække mit DSLR og så et solidt stativ :)

Mvh Alex

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-04 11:34

"kim vegeberg"
> [...]
> Men kan et D70 med en god Makrolins mon ikke gøre det ligeså godt
> for så fortryder jeg at jeg ikke beholte mit Nikon 995

Mon ikke du kan købe et 995 eller tilsvarende til samme pris
som du solgte dit for, skaden er nok ikke så stor.

Men du kan ta' mit ord for det eller la' vær' digicams er meget
mere velegnet til makrofotografering end dslr med ligegyldigt
hvilket objektiv. Kig lige grundigt på Alex' billeder, feks. det her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=78238 taget på
bl22 1/60s og stadigvæk er hovedet ikke skarpt, ensige benene
og kroppen. Og som Alex selv skriver taget med "tålmodighed!!!"
Og det er så ikke engang et "ægte makro" 1:1 eller bedre.

Du starter ud med at du ikke er tilfreds med dit objektivs
makro funktion, då må gerne poste et billede så vi kan se
hvad der er galt, men jeg er næsten sikker på det har noget
med dybdeskarpheden eller rystelser at gøre, og at du ikke
får betydeligt bedre resultater med et makro objektiv til 3-5k.
-max-

Fra : Lars Troels

Dato : 19-06-04 13:12

Hej

Jeg bruger altså mit Nikon CP3100 til macro og lader min D70'er bliver i
tasken i stedet. Jeg har et lille eksempel her på hvad det præsterer. Så
gider jeg i hvert fald ikke investerer i speciel makrooptik.
Det findes her:
http://www.sitecenter.dk/larstroels/natur/view.nhtml?profile=natur&UID=10002

Hilsen

Lars T.

Fra : Christian Grüner

Dato : 19-06-04 11:18

-max- wrote:

> [...]
> nypris du kan finde -10%.. Suverent skarpt objektiv, men du får
> bedre makro med et billigere digicam..! -max-

Det er jo stadig det apsekt, der hedder billedekvalitet. Og det er
unægteligt bedre på DSLR bl.a. grundet højere kvalitet og større ccd.
Men, umiddelbart er et kompaktkamera bedre, men ikke i længden.

/CHristian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-04 11:54

"Christian Grüner"

> [...]
> unægteligt bedre på DSLR bl.a. grundet højere kvalitet og større ccd.
> Men, umiddelbart er et kompaktkamera bedre, men ikke i længden.

??? Billedkvalitet ??? Er totalt ligegyldigt hvis du kun får
spidsen af en myres følehorn skarpt og resten er vidunderligt
sløret og støjfrit.. Her er en mester i makro:

Hans hjemmeside med fantastiske tips og triks..
http://www.mplonsky.com/photo/index.htm

G3
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1067987
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=962658
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1032372

G1
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=40670
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=135882

D300
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1256770
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1258412

I rest my case -max-

Fra : kim vegeberg

Dato : 19-06-04 10:35

"kim vegeberg" <kim.vegeberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger en macro lens til mit Nikon D70 Men er Meget Usikker hvad jeg
skal
> investere i
Jeg Tror Valget falder på Nikkor 105mm Makro f2,8 Da de billeder Alex Har
taget er meget skarpe Og jeg kan se at det er i den retnig jeg søger
Tak for svarene kim Vegeberg

Fra : Alex Jensen

Dato : 19-06-04 10:41

Hej Kim,

Du skal vide at makro med dslr krævet MEGET lys og stativ, for at få den
fornødne dybdeskarphed. Mange af de billeder jeg tager med min 105mm
er objektivet blændet ned til f/40! Så ofte har man lukketider omkring 1
sek.

Hvis du derimod gør ligesom max skriver og køber et billigt digicam,
så vil du med al sandsynlighed kunne tage håndholdte makroer. Du vil trods
den dårligere optik i billige cams få rimelige billeder.

Mvh Alex

Fra : Jan F.

Dato : 19-06-04 20:13

"Alex Jensen" <news@offline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fornødne dybdeskarphed. Mange af de billeder jeg tager med min 105mm
> er objektivet blændet ned til f/40! Så ofte har man lukketider omkring 1

Min erfaring siger at når jeg blænder så langt ned som f/32 og derover, så
bliver bliver mindre skarpt i forhold til f.eks. blænde f/8. Jeg er klar
over man er i et dilemma, skal man vælge skarphed eller dybdeskarphed!

> Hvis du derimod gør ligesom max skriver og køber et billigt digicam,
> så vil du med al sandsynlighed kunne tage håndholdte makroer. Du vil trods
> den dårligere optik i billige cams få rimelige billeder.

Enig med Max her, min G3 laver bedre makro en min 10D med 100 mm macro.

--

Jan F.

Fra : HKJ

Dato : 19-06-04 10:48

> skal
> Jeg Tror Valget falder på Nikkor 105mm Makro f2,8 Da de billeder Alex
Har
> taget er meget skarpe Og jeg kan se at det er i den retnig jeg søger

Nikkor objektivet er faktisk det der måler dårligst:

Grade: 4.3 35mm/AF Tamron AF SP 90/2,8 Macro
Grade: 4.1 35mm/AF Sigma AF 105/2,8 EX Macro
Grade: 3.9 35mm/AF Nikkor AF Micro 105/2,8D

Alle fra: http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Men ligegyldigt hvilket af objektiverne du køber, får du et godt macro
objektiv.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 16:25

Det er selvfølgelig helt korrekt, at den korte brændvidde giver klare
fordele mht dybdeskarphed. Men jeg ville også gerne have en Makro til min
D70.

Mit valg var let, efter at have tjekket denne side.
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html

Nikons macro er ikke med, men den får ikke fremragende anmeldelser.
Så jeg valgte naturligvis Tamron's nye 90mm/2,8 - noget dyrere end Sigma
105.

Gert

Fra : HKJ

Dato : 19-06-04 16:45

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message
> [...]
> D70.
>
> Mit valg var let, efter at have tjekket denne side.

Må jeg supplere med:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.ht
ml

for dem der hellere vil læse engelsk.

Fra : khs

Dato : 19-06-04 18:51

Hvad med at købe mellemringe til sin 50mm/1,8 eller 80-200/2,8?

Er det ikke OK eller er det en skidt løsning?

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : kim vegeberg

Dato : 20-06-04 08:41

Det er en god test så er det måske en Tamron 2.8/90 jeg skal se efter
kim

Fra : HKJ

Dato : 20-06-04 08:51

> Det er en god test så er det måske en Tamron 2.8/90 jeg skal se efter

Tamron objektivet er ihvertfald noget billige end Nikon, jeg gav omkring
3000 ved www.technikdirekt.de/

og når det har en billedkvalitet på højde med (godt og vel) Nikons, så mener
jeg det er et godt valg.