Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash til Nikon D1
Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-06-04 20:39

Hej NG

Jeg har lige fået mig et næsten nyt Nikon D1, jeg har tidligere haft et
Nikon F90X med MB-10 og havde til det en Cullman flash 42 AF/N, den er købt
her inden for det sidste års tid og jeg regnede egentlig med at den var
kompatibel med det nye kamera men når jeg sætter den på så enten finder
kameraet ikke blitzen eller også blinker det lille røde blitzikon og jeg kan
ikke tage et billede, hvis jeg slukker for blitzen kan jeg fint tage
billede, hvad kan der være galt?

Kan den ikke chippes om eller skal jeg have en ny blitz?

Mvh
Simon

Fra : BSJ

Dato : 18-06-04 22:00

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billede, hvad kan der være galt?
>
> Kan den ikke chippes om eller skal jeg have en ny blitz?

Hej Simon.

Såvidt jeg kan se på http://www.cullmann-foto.de/pdf/downloads/Prosp_D_Blitz_42_AF_Powzoom.pdf - så kan man
indstille "mode" på blitzen.

Her er så noget rent gætteri:
Hvis blitzen står i "TTL" - så virker det ikke.
Hvis blitzen står i "A" - så virker det måske.
Hvis blitzen står i "M" - så burde det virke.
Blitzens motoriserede auto zoom skal du ikke regne med virker.

Som sagt - rent gætteri - men i min egen søgen efter et Nikon DSLR, der skulle kunne bruges til en taskefuld
bedaget Nikon grej, kom jeg frem til at min Nikon SB24 ikke virker i "TTL" med nogen Nikon Dxxx overhovedet.
(Det kan en Fuji S1 pro til gengæld - selvom zoom funktionen ikke følger med - så det blev en Fuji).

Mvh
Bjarne

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-06-04 00:21

> [...]
med nogen Nikon Dxxx overhovedet.
> (Det kan en Fuji S1 pro til gengæld - selvom zoom funktionen ikke følger

Ja jeg ville egentlig også have et fuji men så blev jeg tilbudt det her, der
står som nyt 7000 kr. så det slog jeg til ved. Sjovt nok så virker zoomen i
blitzen men nu hvor jeg har prøvet alle tænkelige metoder så kan jeg ikke få
den til at tage billede med blitzen tændt, skal man virkelig ud og have
en original Nikon blitz?

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-06-04 22:33

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message

> [...]
> røde blitzikon og jeg kan ikke tage et billede, hvis jeg slukker for
> blitzen kan jeg fint tage billede, hvad kan der være galt?

Hvis din D1 virker nogenlunde som min D70, så stil både blitzen og kameraet
på manuel. Ellers sker der intet.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Claus Smith

Dato : 19-06-04 09:10

Se om du ikke kan finde en brugt billig SB-80 DX, den spiller 100% med min
Nikon D1.

Claus Smith

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-06-04 19:20

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote in message

> Se om du ikke kan finde en brugt billig SB-80 DX, den spiller 100% med min
> Nikon D1.

Takker for rådet men jeg købte en SIGMA EF-500 DG ST og den virker bare
fint, og giver et godt lys samtidig med at den har såden en lille klap jeg
kan lukke ned over blitzen så lyset bliver mere blødt lidt ligesom det
pressefotografer gerne bruger, men den der hvide hætte hen over blitzen.

Så hvis andre skal bruge en god billig blitz til et Nikon D1 så kan jeg godt
anbefale den Sigma blitz.

Mvh
Simon