Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammelt UV-filter på nyt digital kamera??
Fra : kv

Dato : 18-06-04 16:00

Hej gruppe..

Har netop anskaffet mig et nyt Oly C8080wz kamera.
For at beskytte linsen mest muligt mod evt. ridser og lign., overvejer jeg
at genbruge et ældre uv-filter.

UV-filteret er af fabrikatet "Kenlock" og er vel en 15-20 år gammelt.

Jeg har det netop nu liggende på et stykke hvidt papir, og ser at det har en
ganske svag bruntoning af glasset (ikke gulligt!).

Ifølge en ældre fotobog har det ikke indvirkning på en "farveomvendefilm",
og det er da min erfaring at heller ikke har det. Men hvad med
digitalkameraet. Gælder samme forhold for det ?

Vil glassets toning komme til at indvirke på det færdige billede fra
olympus'en ??

mvh
kv

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-06-04 17:39

Hej Keld Vinter ...

Jeg ville teste mig frem først - jeg mener selv at du
vil kunne se det - jeg tror det filter jeg bruger kaldes
neutralt og derfor skulle være farveløst men tror ikke
man vil kunne se en ændring i dine billeder.

Held og lykke - genbrug er nu engang billigst - lav nogle
test bla. med himmel og hvide skyer og vurder selv.

Med venlig hilsen
K.G.
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. 9900 Frederikshavn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-06-04 20:57

"kv" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> wrote in message
> [...]
>
> UV-filteret er af fabrikatet "Kenlock" og er vel en 15-20 år gammelt.

> Vil glassets toning komme til at indvirke på det færdige billede fra

Jeg tror det ikke, idet et digitalt kamera korrigerer det, der hedder
hvidballance. Men et godt råd er: prøv det. Der er jo penge at spare ved at
genbruge, og et UV filter (muligvis det, der hedder et skylight filter) er
jo ikke noget, der forældes eller slides, med mindre det er meget skrammet.

Bo //
-og god weekened til

Fra : HCS [4000]

Dato : 19-06-04 16:45

Lad os høre om resultatet af dine test´s.
Det er jo dejligt hvis man kan sparre lidt håndører.
--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

Fra : kv

Dato : 19-06-04 19:59

Hej "HCS"...

Jeg skal forsøge at lave et par billeder - Måske allerede i morgen
søndag.... - selvfølgelig mest for jeres skyld )

Desværre kan jeg ikke gøre det under "kontrollerede" former, så må håbe
lyset holder under forsøget, så jeg kan lave sammenlignelige fotos...
Er ikke "den store fotograf" - men een skal gøre hvad een kan....

kv

Fra : kv

Dato : 20-06-04 17:11

Hej igen "HCS" og gruppe...

Nu har jeg lige taget et par fotos, henholdsvis med og uden uv-filter.
filteret LAVER altså en svag bruntoning af fotoet.
se forsøgfoto'sene her:
http://www.oz8kv.skjern-net.dk/uvfitest.htm

mvh
kv