Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Camera ??
Fra : Peter Hansen

Dato : 18-06-04 09:59

hej til gruppen

Et spørgsmål til jer her, der nok har mere erfaring, angående digitalcamera,
end jeg har.
Jeg har nu et Canon PowerShot S30, men er ved at købe et Camera, der er
flere muligheder i, kunne godt tænke sig et, hvor man kan skifte objektiv.
Har 10,000 kr. til formålet, hvad er det bedste Køb ??

Med venlig hilsen

Peter Hansen

Fra : HKJ

Dato : 18-06-04 10:16

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har nu et Canon PowerShot S30, men er ved at købe et Camera, der er
> flere muligheder i, kunne godt tænke sig et, hvor man kan skifte objektiv.
> Har 10,000 kr. til formålet, hvad er det bedste Køb ??

Der er to muligheder

Canon EOS 300D eller Nikon D70

D70 kommer lidt over 10k, men har flere muligheder end 300D.

Du skal også regne med at sådan en kamera koster væsentlig mere end "bare"
selve kameraet, du kan i mange år fremover købe objektiver til det (til
priser mellem 1000 og 100000).

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-06-04 10:33

HKJ wrote:
> "Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Der er to muligheder
>
> Canon EOS 300D eller Nikon D70
>
> D70 kommer lidt over 10k, men har flere muligheder end 300D.

Med den billigste af std.optikkerne kan man godt holde sig under 10K.

> Du skal også regne med at sådan en kamera koster væsentlig mere end "bare"
> selve kameraet, du kan i mange år fremover købe objektiver til det (til
> priser mellem 1000 og 100000).

Til gengæld passer tingene så også sammen i mange år frem.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : HKJ

Dato : 18-06-04 10:52

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Med den billigste af std.optikkerne kan man godt holde sig under 10K.

Hvad med: memory kort, taske, extra batteri osv.

> Til gengæld passer tingene så også sammen i mange år frem.

Forhåbentlig, jeg har gamle Nikon objektiver og de passer, men der mangler
en del funktioner på kameraet, når de er på.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-06-04 16:13

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Med den billigste af std.optikkerne kan man godt holde sig under 10K.

....men på den anden side, synes jeg at kvaliteten på 18-70'eren i forhold
til den beskedne merpris gør den til et nærmest uomgængeligt valg.

Jeg fik mit D70 m. 18-70 objektivet til 11.600 og den kan vel selv i DK med
en vis møje fremskaffes en 6-700 billigere.
Technikdirekt kan levere sættet for omkring 10200.

Og til den pris har man så et Point'n'shoot i luksusklassen med uendelige
(og kostbare) udbygningsmuligheder.

> Til gengæld passer tingene så også sammen i mange år frem.

....men man skal ikke regne med at alt det gamle, man måtte have er ret meget
værd i den sammenhæng. Det er min oplevelse at optik, der var 'god nok' til
film kommer til kort på dSLR'en.

Men man kan faktisk godt få fornuftigt legetøj uden helt at ruinere sig
selv.
Min drøm er at få Nikor 80-200 i en ny udgave (den med de 2 ringe), et 300
eller 400 mm mindst F4 (gerne VR) og evt. en TC AF 1,6 samt en Micro 100 mm.
Dette står stadigvæk på ønskelisten - men madammen synes ikke lige jeg
behøver at få det hele i et hug - og hvad gør man så, når ens gamle glasskår
er kasseret.
Man hopper på ebay.de og handler billigt ind der, så man kan holde skruen i
vandet indtil ens ønsker er opfyldt.

Jeg har her fået (fragt er inkluderet i prisen):
AF 50/F1.8 - 90 EUR (Nogle hævder at dette er Nikons mest skarpttegnende
objektiv)
AF 70-210/F4-5.6 - 90 EUR (Fornuftigt, men ikke bestemt ikke et super
objektiv - men det er jo heller ikke ret mange penge)
Tamron SP 90/ 2,5 Makro - 100 EUR (Manuelt men super skarpttegnende)
Tamron SP 2* TC (til 90 mm'eren) - 40$

Alt i alt et stykke under 2500 - og så har jeg noget at lege med.
I øvrigt er jeg blevet så begejstret for Tamron'en at Micro-Nikkor'en måske
dratter af ønskelisten.
BTW.: har jeg yderliger købt en SC-17 (løs fod og kabel til flash) til en
bagatel af 48 EUR incl. forsendelse - så jeg har helt afgjort ikke været på
Ebay for sidste gang.

Jeg bør måske nævne, at alle stumper ser ud som nye.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-06-04 10:33

Peter Hansen wrote:
> [...]
> flere muligheder i, kunne godt tænke sig et, hvor man kan skifte objektiv.
> Har 10,000 kr. til formålet, hvad er det bedste Køb ??

Som nævnt andetsteds i tråden: Canon EOS 300D eller Nikon D70.

Se f.eks.:
<http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page27.asp>

Jeg har selv et D70 som jeg er meget glad for, men det er ikke et
kompaktkamera hvad angår størrelse. Til gengæld er det solidt og
rart/nemt at håndtere.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-06-04 11:59

> [...]

> flere muligheder i, kunne godt tænke sig et, hvor man kan skifte
> objektiv. Har 10,000 kr. til formålet, hvad er det bedste Køb ??

Hvis du har forstand på at vurdere hvor slidt et kamera er eller kender nogen
der kan det, så ville jeg købe et brugt Canon eller Nikon digitalt
spejlrefleks fx D30, D60, 10D eller 300D. Hvis ikke, så ville jeg købe nyt
som du allerede er blevet foreslået. Husk at objektiver, tasker mm. kommer
til at koste ekstra, så du skal ikke bruge alle pengene på kameraet

God fornøjelse..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-06-04 20:31

> [...]
> flere muligheder i, kunne godt tænke sig et, hvor man kan skifte objektiv.
> Har 10,000 kr. til formålet, hvad er det bedste Køb ??

Helt klart Nikon D70 det er nyere end Canon EOS 300D og så¨er Nikon et fedt
mærke *GG*

Mvh
Simon

Fra : Peter Hansen

Dato : 19-06-04 09:56

Hej til Gruppen
Vil gerne sige tak for de gode svar. Købte igår et Nikon D70 med 28-80 mm
og fik det for 9995,00 i ComputerCity.
Med venlig hilsen
Peter Hansen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-06-04 10:48

> Hej til Gruppen
> Vil gerne sige tak for de gode svar. Købte igår et Nikon D70 med 28-80 mm
> [...]
+++++++++++++++++++

Hej Peter.

Hvor i landet var det? Skal nemlig også have et. Var der DK manual med?

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Christian Grüner

Dato : 19-06-04 11:12

Peter Hansen wrote:
> Hej til Gruppen
> Vil gerne sige tak for de gode svar. Købte igår et Nikon D70 med 28-80 mm
> [...]
Well, jeg ville da skifte linsen ud prompte hvis jeg var dig.... Der er
bare ikke nok vidveinkel i det objektiv! Eller lys.

/Christian

Fra : HKJ

Dato : 19-06-04 11:26

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message
mm

> Well, jeg ville da skifte linsen ud prompte hvis jeg var dig.... Der er
> bare ikke nok vidveinkel i det objektiv! Eller lys.

Det er lidt svært at få objektiver med bedre lys. De fleste Nikon standard
zoom's er faktisk i det område:

AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED
AF 24-120 mm f/3.5-5.6D
AF-S VR 24-120 mm f/3.5-5.6G ED
AF 28-200 mm f/3.5-5.6G ED
AF 28-80 mm f/3.5-5.6G
AF 28-100 mm f/3.5-5.6G
AF 28-105 mm f/3.5-4.5D

Der er selvfølgelig nogle enkelte undtagelser:
AF 24-85 mm f/2.8-4.0D Pris cirka 6K
AF 35-70 mm f/2.8D Pris cirka 7.5k
AF-S 28-70 mm f/2.8D ED Pris cirka 16k

og de ser ikke specielt relevant ud, når man kun vil bruge 10k på et kamera
og de klarer heller ikke den manglende vidvinkel.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-04 12:02

"Christian Grüner"

> Well, jeg ville da skifte linsen ud prompte hvis jeg var dig.... Der er
> bare ikke nok vidveinkel i det objektiv! Eller lys.
>
> /Christian

Folks behov er forskellige, lad nu manden glæde sig
5 minutter over sit nye kamera, at han kunne have
sparet op til et par tusinde, kommer jo heller ikke
sagen ved.. Tillykke med kameraet Peter, tag nogle
fede billeder og lad os se dem!! -max-