Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF- reader USB 2.0 søges
Fra : Maj

Dato : 18-06-04 09:25

Har en Sandberg CF adapter/kortlæser
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=61977 USB 1.1 og er træt af den
lave hastighed på 12 Mbit/s sv.t 1.5 MB/s. Mangler en tilsvarende USB 2.0
med hastighed på 400 Mbit/s.
Med hvor hastighed kan de nyeste flashRAM kort aflæses? 10 MB/s?

Venligst

Fra : John Poulsen

Dato : 18-06-04 11:40

"Maj" <maj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med hastighed på 400 Mbit/s.
> Med hvor hastighed kan de nyeste flashRAM kort aflæses? 10 MB/s?

USB 2.0 har en teroretisk maximum på 480MBit/s.
480 Mbit/s = 60 MB/s.
Praktiske hastigheder? Jeg har tidligere set links til dem i denne gruppe.
Prøv at søg i Google.

Mvh.

John

Fra : Deaster

Dato : 18-06-04 16:32

John Poulsen wrote:

> [...]
> 480 Mbit/s = 60 MB/s.
> Praktiske hastigheder? Jeg har tidligere set links til dem i denne

Er det ikke kun high speed USB 2.0 som kører 480 mbit/s ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-06-04 23:13

Deaster skrev:

> Er det ikke kun high speed USB 2.0 som kører 480 mbit/s ?

Jo, men jeg har endnu ikke mødt et produkt som der står USB 2.0 på, og
som ikke var high speed, så skal vi ikke lade den akademiske debat
ligge?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Deaster

Dato : 19-06-04 10:12

Jesper Brunholm wrote:

> Jo, men jeg har endnu ikke mødt et produkt som der står USB 2.0 på,
> og som ikke var high speed, så skal vi ikke lade den akademiske debat
> ligge?

Jamen, så prøv du et Nikon D70 som har en USB 2.0 fobindelse og se hvor
hurtig den er.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : khs

Dato : 18-06-04 13:08

> Med hvor hastighed kan de nyeste flashRAM kort aflæses? 10 MB/s?

Ja, 10Mb/s for de hurtige, så som SanDisk Ultra II. Om det så holder i
praksis, ved jeg ikke

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Jörgen

Dato : 18-06-04 15:11

Hej, Har fått följande resultat med mitt Transcend 45x CF och en Lexar media
High Speed USB läsare i Dr Hardware.

Read DTR (KB/s) Random 6653, Average 6833 Linear 7013.
Write DTR (KB/s) 4101,
Medium access time 19,57.

Tänk på att det heter "USB" och "High Speed USB" USB 1.1 och USB 2.0 har
inget med en produkts överföringskapacitet att göra!

M.v.h. Jörgen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-06-04 23:16

Jörgen skrev:

> Tänk på att det heter "USB" och "High Speed USB" USB 1.1 och USB 2.0 har
> inget med en produkts överföringskapacitet att göra!

Tænk om igen - i Danmark markedsføres USB som 1.1 (den langsomme) og 2.0
(den hurtige).

Det andet er (heldigvis) kun et forvirrende markedsføringsstunt som
nogle producenter har tilladt sig i staterne.

Har du nogensinde mødt et europæisk solgt "USB 2" produkt som kørte 12mbps?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-04 23:39

[snip]
> Har du nogensinde mødt et europæisk solgt "USB 2" produkt som kørte
12mbps?

Hej Jesper.
Nikon D70 markedsføres med specifikationen USB 2 FullSpeed, men kører kun
12mbps. Skuffende, omendt man ca. aldrig kommer til at bruge det til noget.

Mvh Jakob

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-06-04 14:27

"JBT" <write direct in newsgroup> wrote:

> [...]
>12mbps. Skuffende, omendt man ca. aldrig kommer til at bruge det til noget.

Hvor har du set, at D70 skulle være USB 2? Jeg kan ikke se det på Nikons
hjemmeside :
http://www.nikon-image.com/eng/PDF/d70.htm
http://www.nikon-image.com/eng/PDF/d70_16p.pdf

Jeg kan have overset det, men jeg husker kun at have set det omtalt som
USB 1.1

Peter

Fra : HKJ

Dato : 19-06-04 14:29

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.nikon-image.com/eng/PDF/d70_16p.pdf
>
> Jeg kan have overset det, men jeg husker kun at have set det omtalt som

Prøv her:
http://www.europe-nikon.com/specifications.aspx?countryId=11&languageId=11&p
rodId=904&catId=91

Fra : Jörgen

Dato : 19-06-04 14:53

Hej, Alla produkter som innefattades av den gamla USB standarden 1.1
innefattas också av Den nya (2.0) och är alltså USB2 kompatibla. Detta har
inte med överföringshastigheten att göra. Läs återigen på www.usb.org
Det är just detta som gör det omöjligt att avgöra en produkts
överföringshastighet. Hade alla tillverkare, återförsäljare, aviser, magazin
mm. brukat de korrekta benämningarna hade det blivit mycket lättare.

M.v.h. Jörgen

Fra : HKJ

Dato : 19-06-04 15:00

"Jörgen" <jg.m@NOSPAMtelia.com> wrote in message
> Hej, Alla produkter som innefattades av den gamla USB standarden 1.1
> innefattas också av Den nya (2.0) och är alltså USB2 kompatibla. Detta har
> inte med överföringshastigheten att göra.

Det ved jeg godt, men du kan evt. fortælle det til Jesper og Peter, de har
lidt svært ved at forstå det.

Jeg var faktisk meget omhyggelig med at kontrollere der stod High-speed, på
min nye kortlæser, alt andet er for sløvt til et 4GB microdrev

Fra : Jörgen

Dato : 19-06-04 15:28

Hej HKJ! det var inte riktat till dig! Jag antar bara att alla som följer
diskutionen läser inläggen.
Jag vill inte attakera någon utan bara att alla ska fårstå detta med USB
(det blir inte lättare av att folk envisas med att hävda felaktigheter som
sanningar.... Alla borde istället hjälpas åt att påverka branschen och
allmänheten att använda korrekt termologi. Ursäkta svenskan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-06-04 22:40

JBT skrev:
> [...]
> 12mbps. Skuffende, omendt man ca. aldrig kommer til at bruge det til noget.

Det er da _meget_ skuffende, helt enig. Jeg havde egentlig ikke
forventet at et så respektabelt mærke ville ty til så billige tricks.

I så fald må jeg jo (i hvert fald officielt) trække min udtalelse
tilbage: der er åbenbart sælgere på det danske marked som synker så lavt
så de misbruger det hul der er i standardomtalen. Man BØR med andre ord
sikre sig at det produkt man køber vitterlig har max
overførselshastighed på 480 mbps og ikke 12 (for hvis folk først kan
fifle med om noget hedder "USB 1" eller "USB 2" så er en dansk
oversættelse af "high speed" fuldkommen upålidelig og ubrugelig!)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-06-04 01:57

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> [...]
>fifle med om noget hedder "USB 1" eller "USB 2" så er en dansk
>oversættelse af "high speed" fuldkommen upålidelig og ubrugelig!)

USB2 Fullspeed er netop 12Mbps. De 480 Mbps får man kun i udstyr som
klarer USB High Speed. Begge dele er en del af USB 2 standarden. Nikon
har bare fulgt anbefalingerne fra USB Implementers Forum (www.usb.org) i
deres markedsføring - det er der vel ikke noget galt i?

Peter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-06-04 07:32

Peter Rongsted skrev:

> [...]
> har bare fulgt anbefalingerne fra USB Implementers Forum (www.usb.org) i
> deres markedsføring - det er der vel ikke noget galt i?

Det har jeg svært ved at se at de anbefaler, og i så fald anbefaler de
to forskellige ting. Følgende (på
<http://www.usb.org/developers/packaging/>):

/
|Low or Full-speed Product Packaging Recommendations:

[... snip...]
|products. Avoid using terminology such as USB 2.0 Full Speed, Full
|Speed USB or USB 2.0 which can be confusing for consumers whose |
|expectation is that a USB 2.0 product is by definition high-speed.
\

kan for mig at se vanskeligt mistolkes til at "USB 2" er en passende
betegnelse for et produkt som understøtter op til 12mbps. Tværtimod
frarådes det.

På samme side skrives der ret tydeligt at hvis ikke er der tale om High
speed (480mbps), så skal man nøjes med at skrive USB.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Maj

Dato : 21-06-04 13:39

> [...]
>
> På samme side skrives der ret tydeligt at hvis ikke er der tale om High
> speed (480mbps), så skal man nøjes med at skrive USB.

For mig er "rigtig USB 2.0" det der markedsføres under betegnelsen HiSpeed
USB 2.0 med hastighed 480Mbit/s (= 60 MB/s).
Oprindelig indledte jeg tråden fordi jeg søgte en CF USB 2.0 HiSpeed
kortlæser. Jeg havde en CF USB 1.1 kortlæser med hastighed 12 Mbit/s (=1.5
MB/s) som blev markedsført med betegnelsen FullSpeed, hvilket er ganske
vildledende. Jeg kan se af http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=61977
at USB 1.1 = USB FullSpeed = USB type A.
Jeg har nu fundet en rigtig USB 2.0 Hi-Speed kortlæser
http://www.datafab.com/Product/Product.asp?ID=28. I ComputerCity er den
endda billigere end Sandbergs USB 1.1 kortlæser. Sandberg koster kr 149,
mens Datafab koster kr 99,-.
Har testet de to CF-kort-læsere med et Sandisk Ultra CF-kort og har noteret
følgende: 420 jpg-billeder ialt 421.129 MB fra CF-kort til PC tog med
Sandberg 400 sek og Datafab 150 sek. Identiske værdier fra PC til kort. 20
AVI-optagelser ialt 279.013 MB fra CF-kort til PC tog med Sandberg 280 sek
og med Datafab 90 sek. Identiske værdier fra PC til kort.
Dette sv.t. at hastigheden er øget fra 1.05 MB/s til til 2.81 MB/s
henholdsvis fra 1.00 MB/s til 3.10 MB/s.
Sandisk Ultra har i en "neutral test"
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/ en læsehastighed på 2.4 MB/s
og en skrivehastighed på 1.8 MB/s.
Har endnu ikke testet med de nye 10 MB/s Hi-Speed kort, men vil antage at
nævnte kortlæser da vil overføre med en hastighed på 10 MB/s - dvs 10 x
hurtigere end med Sandbergs almindelige kortlæser...!

Venligst

Fra : Jörgen

Dato : 18-06-04 23:58

Läs på www.USB.org så får Du veta hur det ska vara!
Att " i Danmark markedsføres USB som 1.1 (den langsomme) og 2.0
> (den hurtige)." gör det inte mera riktigt eller hur? En felaktighet blir
inte sanning för att många upprepar den

M.v.h. Jörgen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-06-04 22:50

Jörgen skrev:

> Läs på www.USB.org så får Du veta hur det ska vara!

Det har jeg gjort?

Der står at det ikke er ulovligt, men at man kun bør markedføre noget
som USB 2 hvis det er high speed (det gjorde der i hvert fald sidst jeg
var der). At man derudover i store træk gør en god indsats for at
understøtte forvirringen ved stort set kun at omtale tingene som "high
speed" og "full speed" - to begreber som ligger så tæt på hinanden så
man næsten har garanti for at ingen forbrugere forstår forskellen - det
vidner kun om ægte mangel på handlekraft i en _organisation_ når den er
værst. Begreberne mister enhver sidste rest af værdi når vi når ud over
"native english speaking market" fordi man så til enhver tid som sælger
kan henvise til oversættelsesforvirring når de ligger så tæt på hinanden
som de gør.

Hidtil har vi (mig bekendt) været forskånet for plattenslagere på
området, det er så åbenbart fortid.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at man checker den angivne
max-hastighed, for "high speed" er da alt for let at fifle med i en
oversættelse.

Det er i øvrigt 5. gang på et par år vi kører denne debat, så jeg vil
stoppe her, og henvise til tidligere, omhyggelige gennemdebatteringer.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-06-04 22:59

Jörgen skrev:

> Läs på www.USB.org så får Du veta hur det ska vara!

Jeg kunne alligevel ikke nære mig for at læse op på sagen, og må så sige
at <http://www.geek.com/news/geeknews/2003Jun/gee20030620020489.htm>
siger det meste af det der er grund til at vide, men at anbefalingen om
mærkning:

/
> [...]
|Speed USB or USB 2.0 which can be confusing for consumers whose |
|expectation is that a USB 2.0 product is by definition high-speed.

fra <http://www.usb.org/developers/packaging/> for mig at se siger nok
om at selv organisationen kan se det rimelige i kun at markedsføre det
hurtige produkt som USB2 selv om de har lavet et mærkeligt
markedsføringsstunt på området.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jörgen

Dato : 19-06-04 23:49

Jag citerar från http://www.usb.org/developers/packaging/
The correct nomenclature for high-speed USB products is "Hi-Speed USB." The
correct nomenclature for low or full-speed USB products is simply "USB."
This should be taken into consideration for product naming.

Jag vill och kan inte översätta till danska men dessa rekomendationer borde
inte kunna misstolkas!
High Speed USB ska inte översättas utan ska användas ordagrant, alltså är
ingen "oversættelsesforvirring" akktuell.

Även om jag tycker det vore bäst om alla produkter var märkta med vilken
överföringshastighet de stödjer så är det iallafall bättre än idag om alla
följde samma märkningsstandard.

Härmed avslutar jag mitt deltagande i denna diskution.

Fra : Maj

Dato : 21-06-04 13:37

Fra : Richard

Dato : 18-06-04 16:51

Maj wrote:

> [...]
> lave hastighed på 12 Mbit/s sv.t 1.5 MB/s. Mangler en tilsvarende USB 2.0

Find det c't, hvor de testede kort og kortlæsere - tror det var nr.
11/04 - de fandt overraskende nok stor forskel på USB 2-læsere - helt
op til 400 pct.

USB 2 er specificeret til 480 Mbit/sek, men en del læsere er altså
væsentlig langsommere
- om så det betyder noget med dit kort?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-06-04 17:13

Richard wrote:

> [...]
> op til 400 pct.
>
> USB 2 er specificeret til 480 Mbit/sek, men en del læsere er altså

USB 2.0 dækker over to ting:

USB 2.0 HiSpeed (Det der tidligere blot hed USB 2.0, det er den der er
på 480Mb/s)
USB 2.0 FullSpeed (Det der tidligere hed USB 1.1, og er meget langsommere)

Jeg kan huske jeg blev vældig sur da det blev besluttet at USB 1.1
enheder også måtte sælges som USB 2.0, bare man ikke skrev HiSpeed.

/henrik

Fra : Maj

Dato : 21-06-04 13:40

Fra : Maj

Dato : 21-06-04 13:38

Fra : Frederik Thorup

Dato : 21-06-04 20:02

Maj wrote:
> For mig er "rigtig USB 2.0" det der markedsføres under betegnelsen
[snip]

Og det ville du lige dele med os andre 3 gange? Hvorfor det, når de er ens
burde én gang vel være nok.

Frederik

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-06-04 23:02

Frederik Thorup skrev:

> [snip]
>
> Og det ville du lige dele med os andre 3 gange? Hvorfor det, når de er ens
> burde én gang vel være nok.

Tjah - med de evner til at læse en hel tråd, der har været fremvist i
den her tråd, kan jeg godt forstå at Maj kan blive i tvivl :-/
Jeg skal så være den første til at undskylde at jeg ikke har samlet mine
indlæg med næsten samme indhold i stedet for at være med til at sprede
forvirringen.

Men til en anden gang: normalt er det smarte trick hvis man vil sikre
sig at forskellige grene af en tråd (eller flere forskellige tråde) ser
det samme indlæg at nøjes med at skrive den lange post en gang og så
lave en kort post hvor man gør opmærksom på den de steder hvor man vil
sikre sig

mvh

Jesper Brunholm (som aner en vis stædig forklare-lyst hos Maj, det kan
jeg ikke helt fortænke hende i, så jeg tillader mig at opfatte den
positive del af hendes multi-posting som den vigtigste

PS. ret beset er dette en debat som bør fortsættes i dk.admin.netikette
hvis den skal fortsættes, så jeg har sat FUT dertil.