Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Solfilter til SLR-kamera.
Fra : Jimmy

Dato : 18-06-04 00:12

Kan man få solfilter til sit SLR-kamera til montering på obj?
Jeg taler om filter, så man kan tage billeder af solen ved en evt.
solformørkelse, planet-passage m.v.
I så fald, hvad vil I anbefale.

Jeg synes at have ledt allevegne men forgæves.

Pft. og mvh. /J.

Fra : Nickie Katharina Foe~

Dato : 18-06-04 00:55

"Jimmy" <exlex@bingosoft.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> solformørkelse, planet-passage m.v.
> I så fald, hvad vil I anbefale.
>
> Jeg synes at have ledt allevegne men forgæves.

Hvad med at sætte en håndfuld gråfiltre på obj. 8~)

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 18-06-04 07:20

>Hvad med at sætte en håndfuld gråfiltre på obj. 8~)

NEEEEEEEEEEJJJJJJ! Almindelige ND-filtre kan sagtens cutte i visible
light men lade rigelige mængder IR eller UV passere og dermed fritere
retina før man kan nå at sige grillkylling!

Du skal have fat i nogen der sælger filtre til astronomisk brug. Jeg
kender ikke nogen bixe i Danmark, men Tycho Brahe Planetariet eller
DMI kan måske hjælpe?

Ellers prøv Thousand Oaks Optical (www.thousandoaksoptical.com) (ikke
billige) eller EdmundScientific (www.edsci.com) (nok heller ikke
billige hvis de har dem).

Alternativt kender jeg folk der tyr til svejseglas... Jeg har selv
kigget på solformørkelser/venus-passage igennem sådan et men ville
sgutte turde at spænde det foran en 400mm + 1,4 extender og så kigge i
søgeren

Mvh Anders

Fra : Jens

Dato : 18-06-04 07:49

[snip]

> [...]
> kigget på solformørkelser/venus-passage igennem sådan et men ville
> sgutte turde at spænde det foran en 400mm + 1,4 extender og så kigge i

Man kan vistnok (har ikke prøvet selv) benytte to drejbare lineære polfiltre
uden på hinanden. Hvis de drejes 'rigtigt' ifht. hinanden, så er dæmpningen
meget stor.

Jens

Fra : Henrik

Dato : 18-06-04 08:50

Der findes solfiltre som er beregnet til teleskoper mm. Se f.eks.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=49944

Alt andet er ren hasard med øjnene.

/Henrik

Fra : Jimmy

Dato : 18-06-04 14:25

"Henrik" <server@*remove*hoedtnet.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes solfiltre som er beregnet til teleskoper mm. Se f.eks.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=49944

> Alt andet er ren hasard med øjnene.

Alletiders..
Tusind tak for linket.
Det kan helt sikkert bruges.

Mange venlige hilsner fra Jimmy.

Fra : Claus

Dato : 18-06-04 09:07

Prøv http://www.astro-optics.suite.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 18-06-04 14:42

"Claus" <frolund@oncable.> skrev i en meddelelse

> Prøv http://www.astro-optics.suite.dk/

Takker mange gange for linket.
Jeg er selv lidt astro-interesseret, så det passer mig fint.

Mvh. /J.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-06-04 14:36

Jimmy wrote:
> [...]
> solformørkelse, planet-passage m.v.
> I så fald, hvad vil I anbefale.
> Jeg synes at have ledt allevegne men forgæves.

Astronomerne der hang ud foran mit arbejde (arbejder sammen med en
sådan;) brugte simpelthen et stykke staniol til det.. der kommer
faktisk stadig lys igennem.

Om der var tale om noget specielt staniol ved jeg ikke, men det
lignede normalt staniol ;)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : André Høstrup

Dato : 19-06-04 13:51

Jeg har også hørt at mylar (kondensatorfolie) kan bruges, har set det i en
hobbyforretning på nettet og det er vist ikke så dyrt, men om farven det har
kan bruges ved jeg ikke.

--
Regards André Høstrup

Fra : Jimmy

Dato : 19-06-04 16:24

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hobbyforretning på nettet og det er vist ikke så dyrt, men om farven det

Hvis ikke at folien har indbygget UV-filter og hvad der ellers skal til for
at filtrere solens farlige stråler fra, så vil jeg ikke engang
eksperimentere, om så det var gratis.

/J.

Fra : Tommy Fer

Dato : 19-06-04 20:24

Jimmy wrote:
> [...]
> solformørkelse, planet-passage m.v.
> I så fald, hvad vil I anbefale.
>
> Jeg synes at have ledt allevegne men forgæves.

Jeg ville invistere i svejseglas, de fås i forskellig "styrker" dvs hvor
mørke de er, de tager med garanti UV stråler.

Man udskifter det jævnligt i svejshjelme, så det skulle kunne fås til
rimlige penge

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Jimmy

Dato : 19-06-04 20:33

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mørke de er, de tager med garanti UV stråler.
>
> Man udskifter det jævnligt i svejshjelme, så det skulle kunne fås til

Ja, men det har nok ikke en særlig god finish, når man skal fotografere
gennem det.
Alle de svejsestænk, der er kommet på i gennem tiden ødelægger jo billedet.
Så det er noget fabriksnyt materiale, jeg skal bruge.
Men jeg har dog allerede fået et par gode links, som nu skal undersøges
nærmere.
Tak for dit bidrag.

Mvh. /J.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 00:24

Hej Jimmy.
Hvis du når videre med din research, må du meget gerne bringe dine
erfaringer her i gruppen. Jeg er bestemt interesseret i at høre hvad den
bedste løsning er :)

Mange hilsner Jakob

Fra : Jimmy

Dato : 20-06-04 09:08

"JBT" <write direct in newsgroup> skrev i en meddelelse
> Hej Jimmy.
> Hvis du når videre med din research, må du meget gerne bringe dine
> erfaringer her i gruppen. Jeg er bestemt interesseret i at høre hvad den
> bedste løsning er :)

Hej Jakob.

Det vil jeg da gøre.
Nu må vi se, hvad sommeren bringer, og om jeg når noget i ferien.
Men ellers vender jeg tilbage med resultatet.

Mvh. Jimmy.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-06-04 13:08

> [...]
> Så det er noget fabriksnyt materiale, jeg skal bruge.
> Men jeg har dog allerede fået et par gode links, som nu skal undersøges

++++++++++++++++++++++++

Hej Jimmy.

Når Tommy skriver dette "Man udskifter det jævnligt i svejshjelme, så det
skulle kunne fås til rimlige penge" så mener han nok, at jo flere der
udskiftes jo billigere er de nye i butikkerne. Så du skal ikke bruge de
gamle.

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jimmy

Dato : 20-06-04 13:39

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40d57d75$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> skulle kunne fås til rimlige penge" så mener han nok, at jo flere der
> udskiftes jo billigere er de nye i butikkerne. Så du skal ikke bruge de

Nå ok, på den måde..
Så forstår jeg bedre..

Takker.

Mvh. /J.

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-06-04 15:29

Jimmy wrote:
> "Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det har nok ikke en særlig god finish, når man skal
> fotografere gennem det.

Det var nu også nye jeg mente, det brugte kan man dårligt svejse med jo ;)
Det var bare for at konstatere at der var et løbende marked, deraf
prisbilligt, selv til forsøg

Fra : Jimmy

Dato : 20-06-04 23:26

> Det var nu også nye jeg mente, det brugte kan man dårligt svejse med jo ;)
> Det var bare for at konstatere at der var et løbende marked, deraf
> prisbilligt, selv til forsøg

Ja, ok...

/J.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-06-04 01:40

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Jeg ville invistere i svejseglas, de fås i forskellig "styrker" dvs hvor
>mørke de er, de tager med garanti UV stråler.

Med svejseglas skal man mindst bruge sytrke 14.

Peter