Foto
IBM760 5420
Teil 3020
nyt kamera
Fra : Aske

Dato : 17-06-04 22:03

jeg er forvirret ifølge beskrivelserne er, Canon Ixus 500, Canon Powershot
50, og Powershot 60, næsten ens, bortset fra prisen, hvad skal man vælge?
AJ

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-06-04 22:27

Aske skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Det kommer an på dit behov

IXUS- modellerne er små og lomme-venlige - men har ikke helt så mange
funktioner, som Axx, Sxx og Gxx serierne.

Powershot er flere serier:

Axx serien er større fysisk end IXUS - men har også flere funktioner -
bl.a. bedre mulighed for manuel betjening, som er fin, når får lyst til
et "lege" - men det er ikke så lomme-venligt som IXUS-modellerne -
prismæsseigt er der ikke meget forskel på disse to serier.

Sxx og Gxx modellerne giver endnu flere muligheder - men koster så også
mere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Richard

Dato : 18-06-04 17:18

Jan Vestergaard wrote:

> IXUS- modellerne er små og lomme-venlige - men har ikke helt så mange
> funktioner, som Axx, Sxx og Gxx serierne.

Helt enig i dine betragtninger, men et andet vigtigt kriterie kunne
være, at Ixus har indbygget batteri, mens Ps'erne - ihvertfald Ps Axx -
har løse batterier, som kan oplades eksternt, mens kameraet fortsat
anvendes på et andet sæt batterier.

Og nok så væsentligt, Axx'erne bruger alm. AA-batterier, som kan fås
allevegne. Til gengæld leveres Axx'et i modsætning til Ixus uden
lader/strømforsyning og genopladeligt batteri

Et tredie nok så væsentligt kriterie kunne være kamerahusets materiale:
Axx'ernes plastic er blød og bliver let ridset, især i bunden og på
siden, hvor man støtter det. Mit næste kamera skal være med metalhus

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-04 19:48

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
> være, at Ixus har indbygget batteri, mens Ps'erne - ihvertfald Ps Axx -
> har løse batterier, som kan oplades eksternt, mens kameraet fortsat

IXUS bruger et specielt canon batteri men det lades uden for kameraet, så
det kan altså skiftes.
IXUS er meget point and shoot orienteret. Selv i manuel er der ikke så mange
kontrol muligheder, men heller ikke så mange muligheder for at lave fejl,
hvis man ikke helt ved hvad man laver.
S serien har både auto, diverse programmer og manuel styring, næsten som et
Canon EOS.
S60 har en væsentligt bedre firepunktskontakt end S50, som mange er
irriteret over.
S60 er lidt mindre end S50, men IXUS er endnu mindre.
S60 har størst zoom område nemlig 28-106 (3,6x), og der fås en 2x
converter, så man kommer op på 212.
S60 kan også anvende CFII kort, IXUS kun CFI
S60 har også en undervands hvidbalance indstilling !!
Jeg mener at S60 også kan tage i RAW format
Både IXUS og S60 har metalhus, med special belægning som holder godt, dog
ikke hvis man har det i lommen sammen med nøgler (don't ask!!)
Alle Canon'er får drøngod kritk for deres objektiver.

Poul B-H

Fra : Gert Medom

Dato : 19-06-04 10:57

> [...]
> ikke hvis man har det i lommen sammen med nøgler (don't ask!!)
> Alle Canon'er får drøngod kritk for deres objektiver.

Hej!

Har selv ejet et S45, som var et ganske sympatisk bekendtskab! Hvis jeg idag
skulle købe nyt ville jeg gå efter S60. Den virker lidt mere
"fremtidssikret". Som den tidligere svarer er inde på, kan man købe
forskelligt ekstraudstyr, hvis man ønsker bedre zoom el. lign.

Det understøtter også Pict- Bridge, hvor man kan forbinde kameraet til en
kompatibel printer og få printet direkte, udenom komputteren.

På den anden side kan man finde S50 meget billigt nu pga lanceringen af S60.
Jeg har set det til 3300,-.

Mvh Gert