hjælp til køb af 250l
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-07-04 20:18

Hej!
jeg har haft et nogle 60 l akvarier i et par år nu.
Nu gider jeg ikke mere det "småtte" men vil have et "stort" akvarie.
dvs. et 250l. Det skal være nyt og pænt så jeg har kig på AquaLine,
eller Effectline det skal nemlig stå i stuen.
Så nu et par dumme spørgsmål, og det er helst jeres egne erfaringer jeg
gerne vil drage nytte af.

Ved køb af en spandepumpe skal der vel både købes både slanger og
filtermateriale i tilgift?
Hvilke pumper støjer mindst men stadig er effektive og hvilken størrelse
er passende til mit 250 l (planteakvarium, og altså ikke til kæmpe
ciclider).?

Hvor mange rør skal jeg vælge i lampen 2 eller 3 ?
og hvilken rør?

Kan det betale sig at investere i co2 flasker? det vil jo
nok sprænge budgettet.

Hvilket varmelegme er ok til prisen,

Jeg vil helst ikke have et kabinet men et alminiumsbord da det virker
lettere.
Men syntes godtnok at det ser lidt spinkelt ud. Men ingen problemer der
vel? Måske ser spandepumpen ikke for spændende ud i en stue?

Hvor køber man de bedste/billigste planter i København?

Jeg kan få transporteret gratis i københavn, men er der nogle der har
erfaringer med at få sendt med fragtmand? Hvis jeg skulle vælge en
forretning i provinsen.

Jeg har selvfølgelig småt med penge så det skal gøres billigst
muligt,men stadig være kvalitet. Det skal virke lækkert.

Jeg snakker om et budget på 4000-5000 kr. Hellere 4 end 5
Rødder,grus. fisk osv. har jeg til dels selv (plus en del planter)

Er der noget jeg har overset?

Hvis du gider bruge 10 min. på at komme med et forslag til hvad du
ville vælge vil jeg være taknemmelig. Tag gerne det billigste.

Har kigget på:

http://www.planteimporten.dk/
http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp
http://www.flyvefisken.dk/
Andre steder jeg bør kigge?

Tak for hjælpen
Hilsen fra Jesper

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 20-07-04 21:40

Jesper Pedersen skrev i meddelelsen

Snip

> Ved køb af en spandepumpe skal der vel både købes både slanger og
> filtermateriale i tilgift?

Jeg har købt en Eheim 2226
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2226_pakke.html der indeholder slanger
filtermaterialer, varmelegeme mm. Det er vist et godt tilbud, og jeg har set
den flere forskellige steder.

> Hvilke pumper støjer mindst men stadig er effektive og hvilken
> størrelse er passende til mit 250 l (planteakvarium, og altså ikke
> til kæmpe ciclider).?

Jeg kan da godt høre min Eheim, men syntes nu ikke det er så slemt. Jeg har
den stående i stuen, og når vi ser fjernsyn eller taler sammen, så hører man
den ikke.

> Hvor mange rør skal jeg vælge i lampen 2 eller 3 ?
> og hvilken rør?

Triton skulle være godt. Grolux skal du nok gå udenom. Effect Light er vist
kun med 2 rør, men mon ikke det er rigeligt.

> Kan det betale sig at investere i co2 flasker? det vil jo
> nok sprænge budgettet.

Det burde ikke være nødvendigt, men du kan da evt. selv lave noget der kan
bruges med et par flasker, nogle slanger, noget gær og en kontraventil. Det
kan du da bare vente med, hvis budgettet ikke er til det lige nu.

> Hvilket varmelegme er ok til prisen,

Der følger et Jäger varmelegeme med til Eheim pumpen, det er vist af en
fornuftig kvalitet. Jeg har et af slagsen liggende som aldrig har været
brugt hvis du er interesseret

> [...]
> Men syntes godtnok at det ser lidt spinkelt ud. Men ingen problemer
> der vel? Måske ser spandepumpen ikke for spændende ud i en stue?

Jeg ville foretrække et kabinet, og få plads til at gemme det hele af vejen
derinde Og jeg vil absolut foretrække en spandepumpe.

> Hvor køber man de bedste/billigste planter i København?

Jeg kigger lidt længere end på priser alene. Jeg syntes godt om flyvefisken,
og priserne er ganske rimelige. Se mere på http://www.flyvefisken.dk/

> Jeg kan få transporteret gratis i københavn, men er der nogle der har
> erfaringer med at få sendt med fragtmand? Hvis jeg skulle vælge en
> forretning i provinsen.

Jeg fik sendt min pumpe fra http://www.akvariewest.dk/ mens den lå i Kbh.
Forsendelsen koster 40,- Den var pakket forsvarligt ind, og jeg var rigtigt
godt tilfreds.

> Jeg har selvfølgelig småt med penge så det skal gøres billigst
> muligt,men stadig være kvalitet. Det skal virke lækkert.

Jeg kan rigtigt godt lide Effect Line, og vil helst have en Eheim pumpe.

> Jeg snakker om et budget på 4000-5000 kr. Hellere 4 end 5
> Rødder,grus. fisk osv. har jeg til dels selv (plus en del planter)

Du burde kunne komme i gang for 4.000, så kan du altid supplere op med lidt
ekstra fisk osv. når tiden er til det. Hellere for mange planter og for få
fisk

> Er der noget jeg har overset?

Hvis du kun har gruset fra et 60 L. akvarium, så kommer du til at mangle
noget når du skifter. Hvis det er muligt at genbruge vandet fra dit 60 L. så
er det absolut en fordel.

> Hvis du gider bruge 10 min. på at komme med et forslag til hvad du
> ville vælge vil jeg være taknemmelig. Tag gerne det billigste.

Det tog mig godt nok lidt mere end 10 min. Men det går nok alligevel

> Har kigget på:
>
> http://www.planteimporten.dk/

Den har jeg besøgt een gang. Jeg brød mig ikke om den. Tag selv ind og se
hvordan de holder kampfisk, og hvor lidt der bliver gjort ud af at rense
akvarier.

> http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp

Kender jeg ikke.

> http://www.flyvefisken.dk/

Den var jeg ret begejstret for. Den får tæt på topkarakter herfra

> Andre steder jeg bør kigge?

http://cichlidecentret.biz/
http://www.dyrecenter.dk/
http://www.zoozity.dk/
http://www.akvariewest.dk/

Jeg ville lægge mine penge hos flyvefisken, og købe pumpen hos en af de
andre. Måske http://cichlidecentret.biz/ af hensyn til garanti. Det er trods
alt lettere at kunne køre ud med den, end at skulle sende den til evt. rep.

Kenn H. Jensen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-07-04 20:12

Kenn H. Jensen skrev:
> [...]
> filtermaterialer, varmelegeme mm. Det er vist et godt tilbud, og jeg har set

Den ser meget interessant ud . Linket er gemt
Det er den jeg skal bruge.

> Jeg kan da godt høre min Eheim, men syntes nu ikke det er så slemt. Jeg har
> den stående i stuen, og når vi ser fjernsyn eller taler sammen, så hører man
> den ikke.

ok det er fint, mine "indenbords" pumper er heller ikke lydløse

> Triton skulle være godt. Grolux skal du nok gå udenom. Effect Light er vist
> kun med 2 rør, men mon ikke det er rigeligt.

Jeg har også læst at Grolux ikke skulle være så godt. Men tænkte at man
måske skulle kombinere så man havde 2 forskellige ( Kelvin, mærke osv.)
Men du har nok ret i at 2 er rigeligt.

> Det burde ikke være nødvendigt, men du kan da evt. selv lave noget der kan
> bruges med et par flasker, nogle slanger, noget gær og en kontraventil. Det
> kan du da bare vente med, hvis budgettet ikke er til det lige nu.

Yes det er nok ikke så vigtigt lige nu, men er noget der kan leges med
til vinter.

> Der følger et Jäger varmelegeme med til Eheim pumpen, det er vist af en
> fornuftig kvalitet. Jeg har et af slagsen liggende som aldrig har været
> brugt hvis du er interesseret

Tak for tilbudet, men pakkeløsningen med Eheim pumpen passer vist fint.
Har også 2 stks. 100 w legmer liggende

> Jeg ville foretrække et kabinet, og få plads til at gemme det hele af vejen
> derinde Og jeg vil absolut foretrække en spandepumpe.

Misforstå mig ret En spandepumpe skal det skam være. Har formået at
få konens arvestykke flyttet, så akvariet kan få den bedst tænkelige
plads i stuen. Men hun syntes altså at de der kabinetter er grimme.
Så kompromiet bliver nok at det bliver et alminiumsbord med en
spandepumpe under.
Alene det at skuffedariet har måtte vie pladsen for et akvarie er
den største bedrift jeg har udført længe ok jeg bliver også nødt til
at nedlægge det ene 60 l.

> Jeg kigger lidt længere end på priser alene. Jeg syntes godt om flyvefisken,
> og priserne er ganske rimelige. Se mere på http://www.flyvefisken.dk/

Enig! Bedste kommer også før billigste
Har købt 1.kv planter hos Flyvefisken før. Men de var også lidt pebrede.
Har forøvrigt også købt 1. kl. fisk der. Og køber jævnligt foder der, da
det ligger lige ved mit arbejde.

> [...]
> godt tilfreds.

> Jeg kan rigtigt godt lide Effect Line, og vil helst have en Eheim pumpe.

Effect line enkelt og gennemført, noget der tiltaler mig.

> [...]
> noget når du skifter. Hvis det er muligt at genbruge vandet fra dit 60 L. så

Jeg har en del grus liggende da jeg købte 25 kg billigt hos
http://www.akvarieudstyr.dk på et tidspunkt (og kørte hjem med det
og en masse andet 9 km på cykel)

> Det tog mig godt nok lidt mere end 10 min. Men det går nok alligevel

Tak for hjælpen !! Mange af dine råd ligner det jeg selv er kommet frem
til . Så det er rart at blive bekræftet i at man ikke er helt galt på den.

> Den har jeg besøgt een gang. Jeg brød mig ikke om den. Tag selv ind og se
> hvordan de holder kampfisk, og hvor lidt der bliver gjort ud af at rense
> akvarier.

Har været der og købte nogle tetraer der krassede af efter et par dage.
(og det var ikke mit vand den var gal med) Meget nedslidt butik.
Jeg ville nu også kun ha benyttet dem til indkøb af "hardware"

> Kender jeg ikke.

Hvis du på noget tidspunkt har muligheden for at besøge dem i deres
meget begrænsede åbningstid skulle du gøre det. En meget spøjs
butik der ligger midt i et industrikvater først på Amager.
Nærmest lidt lageragtig. Har en stor saltvandsafdeling på første sal.
hvis det skulle interessere.
Billige priser!
Jeg mener de mest lever af at lave specielopgaver og "lease" akvarier
ud til venteværelser osv. Deres planter er nu ikke noget råbe hurra for.

> Den var jeg ret begejstret for. Den får tæt på topkarakter herfra

Fin forretning, med service, sunde fisk osv.

> [...]
> alt lettere at kunne køre ud med den, end at skulle sende den til evt. rep.

Jeg var faktisk derinde forleden og købe frostfoder. Spurgte lidt til et
250 l.
Han fortalte at der er rimmelig faste priser på effectline, men at han
så ved et samlet køb kunne give rabat på sådan noget som pumpe osv.
problemet er at han selv er begyndt at importere Pumper, foder og andre
ting fra østen (Made in china) og jeg vil jo helst have noget mere
velkendt. Omvendt så tror jeg også at han virkelig ved hvad han har med
at gøre.
Så jeg kører forbi igen i næste uge og får et konkret tilbud.

Tak for hjælpen.

hilsen fra Jesper

Fra : mop

Dato : 22-07-04 15:00

jeg kunne godt tænke mig en forklaring på nedenståene plus en howto evt
)))

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 24-07-04 14:34

"mop" skrev i meddelelsen news:cdoh68$ach$1@news.net.uni-c.dk...

> jeg kunne godt tænke mig en forklaring på nedenståene plus en howto evt
> )))

Der står bl.a. lidt om det på
http://hjem.get2net.dk/Unicron/teknik/laveco2.htm Søg evt. også på
www.google.dk Husk at bruge en kontraventil (mener jeg det hedder), så du
ikke risikerer det løber den gale vej. De ved formentlig hvad det er i
nærmeste akv. forretning.

Jeg har desværre ikke kunnet svare dig før, da min internetforbindelse har
været nede pga. defekt hardware. (kører nu på 25%)

Kenn H. Jensen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-07-04 08:46

"Jesper Pedersen" <jesperpedersen12@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dvs. et 250l. Det skal være nyt og pænt så jeg har kig på AquaLine,
> eller Effectline det skal nemlig stå i stuen.

Har du prøvet at kigge på et Juwel Trigon ? Det er et hjørneakvarie med buet
front - og et af de pæneste akvarier jeg nogensinde har set !

> [...]
> Hvilke pumper støjer mindst men stadig er effektive og hvilken størrelse
> er passende til mit 250 l (planteakvarium, og altså ikke til kæmpe

Til et Trigon følger der både pumpe og filtermateriale med.

> Hvor mange rør skal jeg vælge i lampen 2 eller 3 ?
> og hvilken rør?

Følger igen med til et Trigon

> Kan det betale sig at investere i co2 flasker? det vil jo
> nok sprænge budgettet.

Jeg ved ikke om det kan betale sig at bruge CO2 flasker - men tilsætning af
CO2 kan godt betale sig, start med en colaflaske og lidt gær, som Kenn
skriver.

> Hvilket varmelegme er ok til prisen,

Følger sørme også med til et Trigon

> [...]
> Men syntes godtnok at det ser lidt spinkelt ud. Men ingen problemer der
> vel? Måske ser spandepumpen ikke for spændende ud i en stue?

Trigon står på et OK pænt laminatbord, og fås i enten sort eller bøg.

> Hvor køber man de bedste/billigste planter i København?

Hos den lokale akvarieforening . De få hundrede kroner det koster om året
betaler sig hurtigt ind i gode råd og kontakter.

> Jeg kan få transporteret gratis i københavn, men er der nogle der har
> erfaringer med at få sendt med fragtmand? Hvis jeg skulle vælge en
> forretning i provinsen.

EJ gkøbte mit eget Trigon 190 i tyskland - fragten var skyhøj, men alligevel
var det billigere end at købe det herhjemme. (gav 4.000,- inkl. fragt,
herhjemme koster det 5-6.000,-)

> Jeg har selvfølgelig småt med penge så det skal gøres billigst
> muligt,men stadig være kvalitet. Det skal virke lækkert.

Lækkert, det er det i hvert fald - men du kommer nok nærnere de 5 end de 4
tusser her .

> Jeg snakker om et budget på 4000-5000 kr. Hellere 4 end 5
> Rødder,grus. fisk osv. har jeg til dels selv (plus en del planter)

Find frem til en der har Trigon kørende som planteakvaire, besøg vedkommende
om aftenen, og du vil med glæde bruge 6.000 på sådan et akvarie .

> Tak for hjælpen
> Hilsen fra Jesper

Sku' det være en anden gang

/Ole

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 21-07-04 20:48

Ole Rasmussen skrev:

Hej Ole

Tak for dit svar.

> Har du prøvet at kigge på et Juwel Trigon ? Det er et hjørneakvarie med buet
> front - og et af de pæneste akvarier jeg nogensinde har set !

Nej jeg har faktisk aldrig set akvarie med buet front i "action"
Kun tomme i butikkerne.

> [...]
> CO2 kan godt betale sig, start med en colaflaske og lidt gær, som Kenn

Jeps det prøver jeg.

> [...]
> var det billigere end at købe det herhjemme. (gav 4.000,- inkl. fragt,

Jeg kan "høre" at du virkelig er glad for dit Trigon. Men må nok erkende
at det ikke lige er mig. Et hjørneakvarium kan slet ikke lade sig gøre
i min stue. Jeg har også set på de andre Juwel akvarier (størrelsen skal
nemlig helst ikke være under 250l) Men smag og behag er heldigvis
forskellige og det er lidt for møbelagtigt til mig.
Det vil simpelthen blive for dominerende udseendemæssigt i min stue.
Og jeg bestemmer kun egenrådigt over mit skrivebord på pc'eren,
indretning af akvarier, køkkenet og så har jeg da stadig noget at skulle
ha sagt i soveværelset.

> [...]
>

> Find frem til en der har Trigon kørende som planteakvaire, besøg vedkommende
> om aftenen, og du vil med glæde bruge 6.000 på sådan et akvarie .

Jeg vil faktisk prøve det. Bare for at se hvordan et sådan møbelakvarie
ser ud i drift. (og for at se effekten af en buet rude, den har jeg
svært ved at forestille mig. Ligeledes effekten af akvarier med flerer
hjørner )

> Sku' det være en anden gang

Tak for dit svar!!

> /Ole

Hilsen fra Jesper

Fra : Tjinca

Dato : 21-07-04 22:55

> [...]
> ser ud i drift. (og for at se effekten af en buet rude, den har jeg
> svært ved at forestille mig. Ligeledes effekten af akvarier med flerer

Et akvarium med buet front, giver uden tvivl en smuk effekt. Det hele virker
større, nærmest som at kigge ind i et fjernsyn. Jeg så ikke sådan et i
drift, da jeg i sin tid købte mit 200 l., men jeg fortryder bestemt ikke
købet, og vil til enhver tid vælge et med buet front, hvis det skulle
opgraderes.

Det er nok ikke helt det samme, som at se det "live", men jeg kan da sende
nogle billeder af baljen, hvis du er interesseret.

Tjinca

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 22-07-04 06:38

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> drift, da jeg i sin tid købte mit 200 l., men jeg fortryder bestemt ikke
> købet, og vil til enhver tid vælge et med buet front, hvis det skulle

Det jeg faldt for i første omgang var netop det at det "ligner et fjernsyn".
Når lyset er slukket er akvariet toalt mørkt, og når det er tændt er det som
at se på et fjernsyn - dybdevirkningen er enormt god. Også her er drømmen at
opgradere til en større buet front - håber at kæresten en dag giver grønt
lys til et 350'er med saltvand

/Ole

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-07-04 18:50

Tjinca skrev:
> [...]
>
> Det er nok ikke helt det samme, som at se det "live", men jeg kan da sende
> nogle billeder af baljen, hvis du er interesseret.

Hej Tjinca

Jeg vil meget gerne se nogle billeder, selv om effekten
ikke er det sammme.
Kan du poste i dk.bineær eller sende til jesperpedersen12@yahoo.dk
Kender nogen nogle butikker i københavn med et buet akvarie i drift?
på forhånd tak for hjælpen.

hilsen fra Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-07-04 19:42

Jesper Pedersen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Ikke lige i København - men hvis du kommer til Hillerød - og
tilfældigvis bliver sulten - så har restaurant Gonzales i Slotsgade et
stående i et hjørne "til pynt".......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk