"gult"vand..
Fra : m:-\)

Dato : 04-07-04 13:07

hej Alle..

der er sikkert allarede spurgt om det før men jeg prøver lige igen.. vi har
et 54 L. akavarium med balihajer, guldbarder og smoky tetra, efter ca 14
dage er vandet blevet "gult" eller rustfarvet.. der er ikke noget at se på
sten eller planter og fisk,, det stå i vores køkken hvor der er meget lyst,
men ikke direkte sollys, vi giver foder morgen og aften.. det forbliver
"gult" selv om vandet bliver skiftet.. vi skifter ca 2/3 af vandet..

hvad er det der faver vandet..??

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 04-07-04 13:10

Hvis du har trærødder i dit akvarium, kan dette være årsagen til det lidt
gullige vand - det forsvinder dog efter et stykke tid...

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-04 13:15

m skrev:

> [...]
> sollys, vi giver foder morgen og aften.. det forbliver "gult"
> selv om vandet bliver skiftet.. vi skifter ca 2/3 af vandet..

Et forsigtigt gæt. Stegefedt magen til det du kan tørre af
emhætten. Et akvarium hører ikke hjemme i et køkken efter min
mening.

Jeg ved ikke, om stegefedt kan opløses i vandet og få det til
at blive gult, men jeg tror godt at vandet kan optage en hel
del fra luften og i et køkken, er der vel ofte mange forskellige
stoffer i luften pga. madlavningen.

Det kan ganske simpelt også være jeres vand, som er en smule
gult pga. rust. Det er f.eks. tilfældet her i huset, hvis jeg
tapper vand fra badeværelset. Det skal løbe ret længe inden
det bliver helt klart.

--
Hilsen
Madsen

Fra : m:-\)

Dato : 04-07-04 19:13

jeg har ikke trærødder, men jeg tror jeg vil flytte det ind i stuen og se om
det hjælper.. fpr det med "røg" i køkkenet kan det godt.. tak for rådet..!!