Motorvejsafgifter
Fra : uffe.j

Dato : 27-07-04 12:39

Hvordan er det med motorvejsafgifter i Europa, specielt Frankrig?
Betaler man ekstra hvis man har teltvogn eller cv med, eller betaler man kun
for bilen?

--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 27-07-04 14:45

Hej Uffe

"uffe.j" <uffe.j@privatnospam.dk> wrote in message
> Hvordan er det med motorvejsafgifter i Europa, specielt Frankrig?
> Betaler man ekstra hvis man har teltvogn eller cv med, eller betaler man
kun
> for bilen?

Man betaler ekstra - jeg kan ikke lige huske hvor meget i %.

Hilsen
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 15:33

> Hvordan er det med motorvejsafgifter i Europa, specielt Frankrig?
> Betaler man ekstra hvis man har teltvogn eller cv med, eller betaler man
kun
> for bilen?

teltvogne/trailere er gratis. Campingvogne koster ekstra.
Priser mm. må kunne findes på http://www.autoroutes.fr/index.php?lng=2

Mvh. Per Olsen.

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 28-07-04 08:21

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> wrote in message
> teltvogne/trailere er gratis. Campingvogne koster ekstra.
> Priser mm. må kunne findes på http://www.autoroutes.fr/index.php?lng=2

Interessant link. Jeg kan nu se, at det er højden, der afgør, om man skal
betale ekstra. Under 2 meters højde er klasse 1, mellem 2 og 3 meters højde
er klasse 2. Begge hvis under 3,5t.

Jeg har tidligere betalt klasse 2 for bil + teltvogn, men det har så nok
skyldtes, at der var 2 cykler på taget af bilen.

Hilsen
Peter

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-07-04 22:49

On Wed, 28 Jul 2004 09:20:56 +0200, "Peter Marlau Knudsen"
<xxxpmk@itst.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har tidligere betalt klasse 2 for bil + teltvogn, men det har så nok
>skyldtes, at der var 2 cykler på taget af bilen.

Hej

Snakkede med nogle danskere i Spanien sidste år, de var kørt derned
med campingvogn, de påstod det kostede omkring 600 kroner hver vej
bare i Frankrig..

Vi var selvfølgelig også gennem Frankrig men med navigation lykkedes
det os at slippe fuldstændigt udenom deres utroligt dyre motorveje,
det tog lidt ekstra tid men vi sparede en masse penge og fik set noget
andet af Frankrig end vi ellers ville have.

Mit indtryk af Frankrig (Og for den sags skyld italien) er at dernede
kan en bil køre på 3 flade dæk, 2 cylindre og et defekt styretøj og så
kører vi alligevel men hvis hornet strejker så skal bilen på værksted
ØJEBLIKKELIGT. De bruger hornet utroligt meget dernede

Henrik

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 29-07-04 08:11

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Snakkede med nogle danskere i Spanien sidste år, de var kørt derned
> med campingvogn, de påstod det kostede omkring 600 kroner hver vej

Det er nok ikke helt galt med den pris. Jeg erindrer i hvertfald, at vi kom
af med en masse penge til motorvejskørsel sidste år i Frankrig. Så i år
tager vi nok en del af de større landeveje - også for at se noget andet end
sædvanligt.

/Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-04 16:39

> [...]

> kører vi alligevel men hvis hornet strejker så skal bilen på værksted
> ØJEBLIKKELIGT. De bruger hornet utroligt meget dernede

Har du /selv/ været i Italien - eller dyrker du blot dine fordomme?

Det er afgjort ikke min oplevelse - men jeg har selvfølgeligt også kun været
der i en halv snes år .

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Henrik Madsen

Dato : 29-07-04 18:23

On Thu, 29 Jul 2004 17:39:19 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Har du /selv/ været i Italien - eller dyrker du blot dine fordomme?

Ja jeg var der forrige år og jeg kørte igennem 2 gange i sidste og
forrige uge..

De brguer hornet over ingenting og skal man igang fra kantstenen så er
det bare med at smide sin bil ud og så håbe på de andre holder
tilbage...

>Det er afgjort ikke min oplevelse - men jeg har selvfølgeligt også kun været
>der i en halv snes år .

Jamen det er jo så din oplevelse, måske kører du bare til dagligt som
de gør altid og derfor opdager du ikke deres rådne kørestil..

Henrik Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 19:49

> De brguer hornet over ingenting og skal man igang fra kantstenen så er
> det bare med at smide sin bil ud og så håbe på de andre holder
> tilbage...

Det kan være det er derfor de bruger hornet ?

> Jamen det er jo så din oplevelse, måske kører du bare til dagligt som
> de gør altid og derfor opdager du ikke deres rådne kørestil..

Jeg vil ikke påstå at franskmænd kører pænt og eksemplarisk, men i mange
situationer er de mere hensynsfulde end man er herhjemme. Der er jo også
forskel på ens køremåde hvis man har en campingsvogn bagefter, det hele
foregår i et mere adstadigt tempo men sådan er det jo også her, der er ikke
mange der syntes det er spændende at køre bag en campingvogn på en landevej.

>dernede kan en bil køre på 3 flade dæk, 2 cylindre og et defekt styretøj og

>kører vi alligevel

Sådan nogle forhold har vi heldigvis aldrig haft, den danske bilpark har
altid været i god stand, især inden der kom tvungen syn hvert andet år.

Mvh. Per Olsen
Kører dagligt i København, ferierer ofte i Frankrig, tager motorvejen -
betaler og ser glad ud.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-04 12:17

> Ja jeg var der forrige år og jeg kørte igennem 2 gange i sidste og
> forrige uge..

Whauw - du for da godt nok nået noget. Igennem Italien 2 gange to uger i
træk!

> [...]
>
> Jamen det er jo så din oplevelse, måske kører du bare til dagligt som
> de gør altid og derfor opdager du ikke deres rådne kørestil..

Nådada - eftersom jeg ikke bliver hornet ned, kunne det jo være, at
forklaringen er at jeg ikke kører råddent.
Og hvad mon grunden så er til at du bliver tudet så meget af?

Men i virkeligheden opfatter jeg mange bilister i Italien som mere fleksible
og agtpågivende end herhjemme. Jeg har aldrig oplevet ikke at kunne komme ud
fra en sidegade eller en kantsten. Jeg viser blot at jeg skal ud, så er der
altid en bilist, der holder tilbage og lukker mig ud.
Derimod synes jeg ofte at danskere er frygteligt rethaveriske - har jeg ret
til at køre, så giver jeg mig den undelynemig ikke - om det så skal koste
buler.
Det eneste jeg synes italienerne ikke er venlige overfor, er snøvlebilister,
der ikke kan bestemme sig.
Og når jeg ser en dansk bilist holde midt inde i Firenze med et bykort i
konens hænder, mens man diskutere om man skal dreje til højre eller køre
ligeud - ja så har jeg faktisk en del sympati for at de får hornet!

Men skal der dyrkes fordomme så er der en her:
Det eneste sted, jeg har følt mig for alvor utryg, er ved motorvejskørsel i
Frankrig, hvor det forekommer mig at de fleste franskmænd ved 130 mener at
sikkerhedsafstanden er 2 m. *Det* gi'r mig sved på panden.

Vh

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-07-04 13:27

On Fri, 30 Jul 2004 13:17:02 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Whauw - du for da godt nok nået noget. Igennem Italien 2 gange to uger i
>træk!

Naaa, dog ikke...

>Nådada - eftersom jeg ikke bliver hornet ned, kunne det jo være, at
>forklaringen er at jeg ikke kører råddent.

Eftersom de kører mere råddent og de ikke dytter af dig må det jo
nødvendigvis være fordi du kører ligeså ...

>Og hvad mon grunden så er til at du bliver tudet så meget af?

Jeg bliver ikke tudet meget af, det er sgu ikke mig de dytter efter,
ja det vi lsige der var godtnok en der både dyttede og ville stige ud
af bil og snakke men det var mest fordi jeg kom kørende bag en dame
som kørte ikke så stærkt, denne smed så pludseligt og uden varsel
eller blink sin bil mod kantstenen for at parkere og jeg lavede så
selvfølgelig en "kør udenom manøvre" ham som så var lidt vred var en
utålmodig Italiener som faktisk var ude på siden af mig og var ved at
overhale selvom vejens bredde eller beskaffenhed samt situationen SLET
ikke indbød til det, jeg vil i den givne situation mene at han
ihvertfald efter dansk lovgivning ikke holdt den nødvendige afstand og
i det hele taget kørte meget uforsvarligt. Han dyttede, jeg dyttede og
så var det han ville ud og snakke, jeg havde dog ikke noget at sige
til idioten, han fik fingeren og så kørte jeg videre..

> [...]
>fra en sidegade eller en kantsten. Jeg viser blot at jeg skal ud, så er der
>altid en bilist, der holder tilbage og lukker mig ud.

Yes, men det har du da så evig ret i, det gør jeg også selv dernede
men det er mest fordi jeg ved at han kommer ud i trafikken om jeg
holder tilbage eller ej...

>Derimod synes jeg ofte at danskere er frygteligt rethaveriske - har jeg ret
>til at køre, så giver jeg mig den undelynemig ikke - om det så skal koste
>buler.

Jamen du har da ret, danske bilister er dumme, bare på en anden
måde...

>Det eneste jeg synes italienerne ikke er venlige overfor, er snøvlebilister,
>der ikke kan bestemme sig.

Dem hader vi jo alle..

>Og når jeg ser en dansk bilist holde midt inde i Firenze med et bykort i
>konens hænder, mens man diskutere om man skal dreje til højre eller køre
>ligeud - ja så har jeg faktisk en del sympati for at de får hornet!

Tja, de har vel også lov at være der...

Har dog aldrig selv været i den situation dernede for mit
navigationsanlæg er aldrig i tvivl om hvor jeg skal hen...

> [...]
>Frankrig, hvor det forekommer mig at de fleste franskmænd ved 130 mener at
>sikkerhedsafstanden er 2 m. *Det* gi'r mig sved på panden.

Ok, kender så ikke de franske motorveje så godt, de er jo som sagt
rasende dyre at køre på så jeg slider hellere lidt på deres landeveje

Henrik

Fra : Kenneth T

Dato : 31-07-04 01:29

> [...]
> så var det han ville ud og snakke, jeg havde dog ikke noget at sige
> til idioten, han fik fingeren og så kørte jeg videre..

Havde det været mig som var ved at overhale dig på min MC, så tør jeg slet
ikke tænke på om jeg havde siddet her i dag..........

-
MVH
Kenneth

Fra : Henrik Madsen

Dato : 31-07-04 10:34

On Sat, 31 Jul 2004 02:29:21 +0200, "Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Havde det været mig som var ved at overhale dig på min MC, så tør jeg slet
>ikke tænke på om jeg havde siddet her i dag..........

Altså som udgangspunkt kan jeg så sige at havde jeg ikke foretaget den
manøvre jeg gjorde så havde min bil været smadret og JEG havde fået
skylden fordi jeg jo så ville have kørt for tæt på damen, derfor
foretog jeg den manøvre jeg gjorde, hvis du så vejen som ham
klaphatten forsøgte at overhale nedad og du stadigvæk vil påstå at du
ville have foretaget den så kan jeg desværre ikke have sympati for dig
hvis du røg på røven for så var det DIG Der tog chancen for at spare
10 sekunder og så er det dig der må tage konsekvenserne..

Ihvertfald i Danmark er der et par regler som hedder..

1. Hold afstand.
2. Vær agtpågivende.

Damen kørte omkring de 30 da hun pludseligt bremsede meget hårdt og
smed bilen til kantstenen uden at blinke ind, jeg havde så tilpas god
afstand at jeg kunne nå at lave "undvigemanøvre" (undvigemanøvre lyder
egentligt dumt for det lyder til at jeg var liiige ved at smadre ind i
hende, der var nok omkring 10 meter mellem os da hun blokkede
bremsen)..

Der er ingen tvivl om at ham gutten bagved var træt af at køre 30
(selvom vejen ikke indbød til meget mere) men jeg fulgte bare
trafikken og det var HAM der skabte den farlige situation ved at
overhale et sted hvor der var dårlige oversigtsforhold og hvor
pludselige "farer" som den damen lavede kunne opstå..

MVH - Henrik

Fra : Kenneth T

Dato : 02-08-04 11:47

> 1. Hold afstand.
> 2. Vær agtpågivende.

Hold afstand således du kan nå at bremse, hvis den foran laver noget sjusk.
Vær agtpågivende, orienter dig inden du skifter vognbane, der er måske een
som er ved at overhale dig...

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-08-04 19:29

On Mon, 2 Aug 2004 12:46:57 +0200, "Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Hold afstand således du kan nå at bremse, hvis den foran laver noget sjusk.
>Vær agtpågivende, orienter dig inden du skifter vognbane, der er måske een
>som er ved at overhale dig...

Yes, jeg var så bare ikke ved at skifte vognbane, vognbanen var såmænd
ca. 2 biler bred, der holdt bare nolge biler ved kantstenen..

Desuden kan det da ikke stå i loven at jeg i en presset situation skal
nå at kigge om der er en der er ved at lave en hasarderet overhaling..

Under alle omstændigheder vil jeg mene at hvis ham bagfra havde vædret
min bil havde han, ihvertfald efter dansk lov fået den fulde skyld..

Både mig og damen foran kørte omtrent midt på vores del af vejbanen,
det var ikke muligt at holde længere til højre fordi der holdt biler
parkeret og den bagvecdliggende bil måtte derfor under alle
omstændigheder benytte sig af modgående vognbane hvor der også var
bilister, alt i alt en meget vovet overhaling under alle
omstændigheder,..

Henrik

Fra : Campingfatter

Dato : 02-08-04 22:28

Hej allesammen.....
Du kan da sagtens holde dig fra betalingsveje, også bare nyde det dejlige
landskab, det kan sagtens kade sig gøre...
Også er det jo ferie.....
Er du vant til københavn, er det nemt nok at køre hos franskmændene, dog
ville jeg undlade campingvognen i Paris by.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-08-04 20:13

Henrik Madsen wrote:

> [...]
> egentligt dumt for det lyder til at jeg var liiige ved at smadre ind i
> hende, der var nok omkring 10 meter mellem os da hun blokkede

Prøv den her

http://home.swipnet.se/ralorpa/index-filer/knappar/bildelar.gif

hilsen

Fra : Sten Bo