Aircon i CV
Fra : Torben R

Dato : 14-07-04 13:55

Efter årets tur sydpå i varmen, blev jeg lidt misundelig på alle de cv's
med aircon monteret.

Men, er der nogen i dette forum som har aircon monteret, virker det
efter hensigten.
Altså, man bruger den vel i dag timerne for at holde vognen kølet ned,
men slukker den om natten eller ?

Man mister vel også den foreste tagluge når aircon skal monteres ? Hvad
med kondensatoren, hvor smider den vandet ?

Kan de fåes som regular klimaanlæg, altså bare stille temperaturen og så
regulerer den selv, eller er de som en konventionel
aircon tænd/sluk ?

Andre ulemper (service eftersyn) / vægt forøgning ?

Hører gerne jeres erfaringer inden checken udskrives.

Torben R

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-07-04 17:02

> Men, er der nogen i dette forum som har aircon monteret, virker det
> efter hensigten.

Det gør det

> Altså, man bruger den vel i dag timerne for at holde vognen kølet ned,
> men slukker den om natten eller ?

Det er sådan vi gør.

> Man mister vel også den foreste tagluge når aircon skal monteres ? Hvad
> med kondensatoren, hvor smider den vandet ?

Nej ikke nødvendigvis jeg lavede et nyt hul, og vandet løber ud på taget.
Mit er også monteret meget tæt på akslen en smule foran denne.

> Kan de fåes som regular klimaanlæg, altså bare stille temperaturen og så
> regulerer den selv, eller er de som en konventionel
> aircon tænd/sluk ?

Mit som er et Dominic 1901 kan holde eks. 25 grader selv om det bliver
køligt uden for, så det er som et klimaanlæg, det køler når der er brug for
det og varmer når det er nødvendigt.

> Andre ulemper (service eftersyn) / vægt forøgning ?

Ja vægten, og er dumt for køre egenskaberne hvis det placeres for langt
tilbage i forhold til akslen

> Hører gerne jeres erfaringer inden checken udskrives.

Vi er glade for vores både vinter og sommer. ang. at lave hul selv, kan man
bare hvis man skal have det med til den næste cv satte en tagluge i, det er
jo samme størrelse.

Hilsen Jørgen

Fra : edob

Dato : 14-07-04 21:27

Jeg har netop her i foråret selv monteret en aircon i CVen. Den sidder ikke
på taget, men er en Truma Frostair 2300 som monteres nede i en sædekasse og
den kolde luft fordeles gennem tre slanger rundt i vognen. Montagen i
sædekassen tager noget af støjen og desuden har jeg købt en "støjdæmper"
(lydpotte) som sidder på udblæsningsluften under vognen. (det her herfra
støjen kommer som kan genere naboerne - men det virker ret effektivt).

Desuden på de tre slanger som fordeler den kolde luft i campingvognen, er
der ligeledes monteret 3 stk luftlyddæmpere som tager en hel del af
luftstøjen inde i vognen.

I danmark koster denne model omkring 13.500 kroner - i tyskland hvor jeg
købte den gav jeg kun 8.300 kr. Så her er penge at spare.

Den er endnu ikke afprøvet under de sydlige himmelstrøg, men det bliver den
snart.

Venlig hilsen, Frank.