MS Windows
briani 27239
SP2 og browserhijack
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-04 22:39

Nogen der ved, om SP2 indeholder noget mod browserhijack?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-04 22:42

Kim Ludvigsen skrev:

> Nogen der ved, om SP2 indeholder noget mod browserhijack?

Nu har jeg aldrig oplevet et browserhijack, men er det ikke sådan
noget, hvor f.eks. startsiden bliver ændret, eller at man pludselig
ikke har adgang til en eller flere af menuerne i browseren osv?

Hvis du mener IE, så kan du læse om ændringerne her:
<http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2brows.mspx>
Jeg vil da tro at disse ændringer mindsker chancen for hijacks,
men er ikke sikker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-04 00:21

Thomas G. Madsen wrote:

> Nu har jeg aldrig oplevet et browserhijack, men er det ikke sådan
> noget, hvor f.eks. startsiden bliver ændret, eller at man pludselig
> ikke har adgang til en eller flere af menuerne i browseren osv?

Ændring af startside, søgeside og installation af diverse værktøjslinjer
mm.

> Hvis du mener IE, så kan du læse om ændringerne her:
> <http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2brows.mspx>

Jeg kan ikke se noget som forhindre hijack, til gengæld ser det ud som
om det bliver nemmere at fjerne uvelkomne værktøjslinjer. Tak for
linket.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : N. Christensen

Dato : 10-08-04 22:49

> Nogen der ved, om SP2 indeholder noget mod browserhijack?

IE -> Tools -> Manage Add-ons...

Det er hvert i fald ting der ligger sig ind i browseren. Plus så er sikker-
hedsindstillinger jo sat mere aggresivt op som standart. Så den lukker ikke
så meget ind mere. Men ellers er der jo altid HijackThis og CWShredder.

http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-04 23:03

N. Christensen skrev:

> IE -> Tools -> Manage Add-ons...

Hmm, hvad dælen laver Windows Messenger på den liste(*), når jeg
har afinstalleret den? Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan man
sletter et add-on fra listen, men indtil jeg finder ud af det,
bliver den deaktiveret.

(*) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/ie/add-ons.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N. Christensen

Dato : 11-08-04 00:49

> Hmm, hvad dælen laver Windows Messenger på den liste(*), når jeg

Ja det undrede jeg mig også over. Jeg havde fjernet den permanent i min
SP1 med et tool der hed MessengerDisable.exe - men jeg har ikke kørt den
i min SP2 da jeg ikke ved om den virker korrekt. Men nu har jeg også
bare disabled den i 'Manage Add-ons...'. Jeg benytter den alm. MSN
Messenger 6.2.

> har afinstalleret den? Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan man
> sletter et add-on fra listen, men indtil jeg finder ud af det,

Det undrede jeg mig også over at man ikke kunne. Der kommer vel et fix
til SP2 så man kan delete/remove add-ons også ;)

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-04 00:25

N. Christensen wrote:

> IE -> Tools -> Manage Add-ons...

Jeg har ikke SP2, så jeg kan ikke selv tjekke. Men jeg næsten gætte ud
fra Thomas' link, at ovenstående er funktionen, der gør det nemmere at
fjerne diverse værktøjslinjer.

> Men ellers er der jo altid HijackThis og CWShredder.

Det var for at finde ud af, om den slags bliver overflødige. Desuden er
Hijackthis alt for nørdet til mit brug, da man nemt kan komme til at
fjerne for meget. Browser Hijack Blaster
(http://www.wilderssecurity.com/bhblaster.html) er vist noget nemmere at
gå til for begyndere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : N. Christensen

Dato : 11-08-04 00:51

> Jeg har ikke SP2, så jeg kan ikke selv tjekke. Men jeg næsten gætte ud
> fra Thomas' link, at ovenstående er funktionen, der gør det nemmere at

Korrekt.

> Hijackthis alt for nørdet til mit brug, da man nemt kan komme til at
> fjerne for meget. Browser Hijack Blaster [cut..]
> er vist noget nemmere at gå til for begyndere.

Korrekt. Man kan hurtigt få fjernet for meget med HijackThis. En af mine
venner fik ødelagt sin netop friske installation af XP, og måtte starte
forfra. Fandt dog aldrig ud af, hvad det netop var han havde fået fjernet.

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-04 02:28

N. Christensen skrev:

> Jeg havde fjernet den permanent i min SP1 med et tool der hed
> MessengerDisable.exe - men jeg har ikke kørt den i min SP2 da
> jeg ikke ved om den virker korrekt.

Min SP2 er installeret på en blank harddisk, men på alle andre
punkter end lige det med IE, ser Messenger også ud til at være
væk ved blot at afinstallere den inde fra kontrolpanelet og så
efterfølgende slette Messenger-mappen i Program Files-mappen.

> Men nu har jeg også bare disabled den i 'Manage Add-ons...'.

Jeg har fundet en nøgle i registreringsdatabase, som fik skidtet
til at forsvinde i 'Manage Add-ons'.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Extensions\
{FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683}
Den nøgle indeholder henvisningen til Messenger, så hvis man
sletter den, vil Messenger ikke længere være på listen.
(Det er nok en god idé at eksportere nøglen inden man sletter
den i tilfælde af, at man skulle få brug for den senere. Det
har jeg valgt at gøre i hvert tilfælde).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/ie/messenger_gone.png>.

> Det undrede jeg mig også over at man ikke kunne. Der kommer
> vel et fix til SP2 så man kan delete/remove add-ons også ;)

Der burde være en afinstallations-knap derinde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N. Christensen

Dato : 11-08-04 02:44

> væk ved blot at afinstallere den inde fra kontrolpanelet og så

Den var nemlig afinstalleret inde fra kontrolpanelet. Så det kunne jeg
ikke. Men nu tog jeg alligevel chancen og kørte det program til at
disable Messenger. Og det virkede fint i SP2 også. Det fjernede Windows
Messenger, både bibioteket 'Messenger' under 'Programs' og fra menuen
inde i Explorer. Så nu er den helt væk.

http://www.google.dk/search?q=MessengerDisable.exe
http://isit.arts.ubc.ca/isit.cfm?page=helpline/info/windowsmessenger

> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/ie/messenger_gone.png

Kan jeg slet ikke få til at virke her. Cybercity.

> Der burde være en afinstallations-knap derinde.

Det burde der ja.

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-04 02:57

N. Christensen skrev:

> [...]
> fjernede Windows Messenger, både bibioteket 'Messenger' under
> 'Programs' og fra menuen inde i Explorer. Så nu er den helt

Ok. Rart at man trods alt kan slippe af med den.

> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2/ie/messenger_gone.png
>
> Kan jeg slet ikke få til at virke her. Cybercity.

Nej, det kan jeg heller ikke selv, har jeg lige opdaget.
Der er ingen problemer med at uploade til serveren, men når
man så efterfølgende går ind på adressen, går det hele i stå.
Jeg tror TDC har et problem, for det var også galt i går
aftes og nat <news:cf96o6.1uc.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : kk

Dato : 11-08-04 07:47

"snip
> så meget ind mere. Men ellers er der jo altid HijackThis og CWShredder.
>
> http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html

... dog med den tilføjelse, at hijack this, kan være lidt "farlig at bruge"
og at CWShredder, ifølge forfatteren, ikke længere opdateres, idet han ikke
har tig p.g.a studier.
mvh
kk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-04 23:04

Kim Ludvigsen skriver:

> Nogen der ved, om SP2 indeholder noget mod browserhijack?

Tralilalulajaj

Har de puttet Mozilla med ind i pakken (Sorry kunne ikke lade være

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-04 00:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kim Ludvigsen skriver:

> Har de puttet Mozilla med ind i pakken (Sorry kunne ikke lade være

Man skal aldrig sige aldrig. Selv Slate anbefaler jo Mozilla. På den
anden side, har Microsoft vist siden sat Slate til salg...

--
Mvh. Kim Ludvigsen