MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP HOME og Netværk - hvordan?
Fra : rt

Dato : 04-08-04 11:47

Hej.

Jeg skal koble en maskine med XP Home edition til et domæne,
hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.

Nogle der kan hjælpe?

/rt

Fra : JSM

Dato : 04-08-04 12:14

"rt" <ostekongen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
> ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.

Nej.
Den væsentligste forskel på Home og Pro er netop, at Home ikke kan koble på
et domæne.

mvh
Jesper

Fra : rt

Dato : 04-08-04 12:20

> Nej.
> Den væsentligste forskel på Home og Pro er netop, at Home ikke kan koble

> et domæne.

Hmm, sikke noget møg.
Kan man opdatere til Pro uden problemer, altså uden at formatere og uden at
miste data, opssætning m.v.?

/rt

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-08-04 12:28

rt wrote:

> Hmm, sikke noget møg.
> Kan man opdatere til Pro uden problemer, altså uden at formatere og
> uden at miste data, opssætning m.v.?
>
> /rt

Nej, ikke mig bekendt. Home og Pro er to "selvstændige" styresystemer og
eneste løsning er at installere Pro.

Søren

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-08-04 12:42

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gb@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i melding

> Nej, ikke mig bekendt. Home og Pro er to "selvstændige" styresystemer og
> eneste løsning er at installere Pro.

Man kan oppgradere fra Home til Pro.
Hvis det er en "full" Home versjon som er installert er det normalt ingen
problemer, man beholder alle settinger etc.
Hvis det er en "OEM" versjon av Home, vil det kunne være forskjeller i
lagringsområder katalognavn etc, fra standard Windows navn, og man vil kunne
miste data ved oppgradering. Det er derfor tilrådt å ta kopi aqv alle
brukersettinger og -data før oppgradering. Se for øvrig også Microsoft
Knowledge Base Article - 312368

- Uten ansvar for mulige feil....

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : rt

Dato : 04-08-04 13:11

> [...]
> miste data ved oppgradering. Det er derfor tilrådt å ta kopi aqv alle
> brukersettinger og -data før oppgradering. Se for øvrig også Microsoft

Hej og tak for svaret.
Nu er det ikke min maskine, så kan man se nogle steder om det er en full-
eller en OEM-version ??

/rt

Fra : JSM

Dato : 04-08-04 13:44

> Hej og tak for svaret.
> Nu er det ikke min maskine, så kan man se nogle steder om det er en full-
> eller en OEM-version ??

Hvis det er en en OEM'er skal der sidde et klistermærke på pc'en med
licensnummeret. På klistermærket vil der også stå "OEM product". Så du kan
jo starte med at kigge efter det.
Noget helt andet - _Skal_ maskinen kobles på domænet ? Ellers kunne du måske
lave et eller andet med noget PCanywhere/RemoteDesktop/NetOp e.l. ?

mvh
Jesper

Fra : rt

Dato : 04-08-04 13:58

> [...]
måske
> lave et eller andet med noget PCanywhere/RemoteDesktop/NetOp e.l. ?

Der sidder et klistermærke i bunden af laptopen, men der står ikke noget emd
OEM.

Ja, det absolut bedste ville være at få den koblet på netværket...

/rt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-08-04 15:47

"rt" wrote

> Ja, det absolut bedste ville være at få den koblet på netværket...

Du kan sagtens bruge din laptop på netværket uden at melde den ind i
domænet
Det bruger vi selv til tider
Du mister selvfølgelig loginscripts etc
De almindelige netværksressourcer fungerer fint (shares, printer etc)

Det er med Win2K, Win2k3 og WinXPPro
Jeg ved ikke om det samme kan lade sig gøre med en XPHome

- Peter

Fra : KsNa

Dato : 04-08-04 20:10

> [...]
> hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
> ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.

Hvis jeg har forstået dig ret vil du logge ind på arbejde / skole eller ...
hva' ved jeg.

I feltet brugernavn skriver du "brugernavn\domæne"
og i password selvfølgelig dit "password"

Det er frit efter hukommelsen da det er tøsen der går på handelsskole der
bruger sådan forbindelse.

PC-en der bruges er med XP-home OEM.

Mvh.
Kim

Fra : KsNa

Dato : 04-08-04 20:18

"KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg har forstået dig ret vil du logge ind på arbejde / skole eller
> hva' ved jeg.
>
> I feltet brugernavn skriver du "brugernavn\domæne"

Har lige kontroleret det og det skal være omvendt "domæne\brugernavn"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 00:20

KsNa wrote:

> Har lige kontroleret det og det skal være omvendt "domæne\brugernavn"

Det angives normalt \\domain\username (der kan ikke anvendes danske
bogstaver).

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-08-04 06:38

"Jesper G. Poulsen" wrote

> Det angives normalt \\domain\username (der kan ikke anvendes danske
> bogstaver).

Sjovt når prøver at bruge den form når logger på vores intranet i Canada
så får jeg "siden kan ikke vises"
Bruger jeg domain\usr virker det fremragende som altid
Det kan selvfølgelig være en IE besynderlighed

- Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 12:39

Peter Lykkegaard wrote:

> Det kan selvfølgelig være en IE besynderlighed

Det må det være, for det andet er den korrekte måde.

Jesper G. Poulsen

Fra : Snuden

Dato : 06-08-04 13:30

On 05 Aug 2004 11:39:28 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Det må det være, for det andet er den korrekte måde.

Beklager, men du tager fejl. Når den beder om username/password er det
korrekte: domain\username

Ingen foranstillede backslashes. De får Windows til at tro der er tale
om et servernavn, hvilket der jo ikke er tale om her.

Mon ikke du tænker på shares, der, når man bruger UNC-stier, tilgås
med: \\servername\sharename
--
Snuden