/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
XP HOME og Netværk - hvordan?
Fra : rt


Dato : 04-08-04 11:47

Hej.

Jeg skal koble en maskine med XP Home edition til et domæne,
hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.

Nogle der kan hjælpe?

/rt



 
 
JSM (04-08-2004)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 04-08-04 12:14


"rt" <ostekongen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4110c118$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg skal koble en maskine med XP Home edition til et domæne,
> hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
> ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.
>
> Nogle der kan hjælpe?
>
Nej.
Den væsentligste forskel på Home og Pro er netop, at Home ikke kan koble på
et domæne.

mvh
Jesper



rt (04-08-2004)
Kommentar
Fra : rt


Dato : 04-08-04 12:20

> Nej.
> Den væsentligste forskel på Home og Pro er netop, at Home ikke kan koble

> et domæne.


Hmm, sikke noget møg.
Kan man opdatere til Pro uden problemer, altså uden at formatere og uden at
miste data, opssætning m.v.?

/rt



Søren Nielsen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 04-08-04 12:28

rt wrote:
>> Nej.
>> Den væsentligste forskel på Home og Pro er netop, at Home ikke kan
>> koble på et domæne.
>
>
> Hmm, sikke noget møg.
> Kan man opdatere til Pro uden problemer, altså uden at formatere og
> uden at miste data, opssætning m.v.?
>
> /rt

Nej, ikke mig bekendt. Home og Pro er to "selvstændige" styresystemer og
eneste løsning er at installere Pro.

Søren



Asle Bjerva (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Asle Bjerva


Dato : 04-08-04 12:42

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gb@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i melding
news:4110c856$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Hmm, sikke noget møg.
> > Kan man opdatere til Pro uden problemer, altså uden at formatere og
> > uden at miste data, opssætning m.v.?
> >
> > /rt
>
> Nej, ikke mig bekendt. Home og Pro er to "selvstændige" styresystemer og
> eneste løsning er at installere Pro.

Man kan oppgradere fra Home til Pro.
Hvis det er en "full" Home versjon som er installert er det normalt ingen
problemer, man beholder alle settinger etc.
Hvis det er en "OEM" versjon av Home, vil det kunne være forskjeller i
lagringsområder katalognavn etc, fra standard Windows navn, og man vil kunne
miste data ved oppgradering. Det er derfor tilrådt å ta kopi aqv alle
brukersettinger og -data før oppgradering. Se for øvrig også Microsoft
Knowledge Base Article - 312368

- Uten ansvar for mulige feil....

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no



rt (04-08-2004)
Kommentar
Fra : rt


Dato : 04-08-04 13:11

> Man kan oppgradere fra Home til Pro.
> Hvis det er en "full" Home versjon som er installert er det normalt ingen
> problemer, man beholder alle settinger etc.
> Hvis det er en "OEM" versjon av Home, vil det kunne være forskjeller i
> lagringsområder katalognavn etc, fra standard Windows navn, og man vil
kunne
> miste data ved oppgradering. Det er derfor tilrådt å ta kopi aqv alle
> brukersettinger og -data før oppgradering. Se for øvrig også Microsoft
> Knowledge Base Article - 312368


Hej og tak for svaret.
Nu er det ikke min maskine, så kan man se nogle steder om det er en full-
eller en OEM-version ??

/rt



JSM (04-08-2004)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 04-08-04 13:44



> Hej og tak for svaret.
> Nu er det ikke min maskine, så kan man se nogle steder om det er en full-
> eller en OEM-version ??
>
Hvis det er en en OEM'er skal der sidde et klistermærke på pc'en med
licensnummeret. På klistermærket vil der også stå "OEM product". Så du kan
jo starte med at kigge efter det.
Noget helt andet - _Skal_ maskinen kobles på domænet ? Ellers kunne du måske
lave et eller andet med noget PCanywhere/RemoteDesktop/NetOp e.l. ?

mvh
Jesper



rt (04-08-2004)
Kommentar
Fra : rt


Dato : 04-08-04 13:58

> Hvis det er en en OEM'er skal der sidde et klistermærke på pc'en med
> licensnummeret. På klistermærket vil der også stå "OEM product". Så du kan
> jo starte med at kigge efter det.
> Noget helt andet - _Skal_ maskinen kobles på domænet ? Ellers kunne du
måske
> lave et eller andet med noget PCanywhere/RemoteDesktop/NetOp e.l. ?

Der sidder et klistermærke i bunden af laptopen, men der står ikke noget emd
OEM.

Ja, det absolut bedste ville være at få den koblet på netværket...

/rt



Peter Lykkegaard (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 04-08-04 15:47

"rt" wrote

> Ja, det absolut bedste ville være at få den koblet på netværket...
>
Du kan sagtens bruge din laptop på netværket uden at melde den ind i
domænet
Det bruger vi selv til tider
Du mister selvfølgelig loginscripts etc
De almindelige netværksressourcer fungerer fint (shares, printer etc)

Det er med Win2K, Win2k3 og WinXPPro
Jeg ved ikke om det samme kan lade sig gøre med en XPHome

- Peter




KsNa (04-08-2004)
Kommentar
Fra : KsNa


Dato : 04-08-04 20:10


"rt" <ostekongen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4110c118$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg skal koble en maskine med XP Home edition til et domæne,
> hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
> ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.
>
> Nogle der kan hjælpe?
>

Hvis jeg har forstået dig ret vil du logge ind på arbejde / skole eller ...
hva' ved jeg.

I feltet brugernavn skriver du "brugernavn\domæne"
og i password selvfølgelig dit "password"

Det er frit efter hukommelsen da det er tøsen der går på handelsskole der
bruger sådan forbindelse.

PC-en der bruges er med XP-home OEM.

Mvh.
Kim



KsNa (04-08-2004)
Kommentar
Fra : KsNa


Dato : 04-08-04 20:18


"KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:41113430$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "rt" <ostekongen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4110c118$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej.
> >
> > Jeg skal koble en maskine med XP Home edition til et domæne,
> > hvordan gør jeg det? Jeg kan ingen steder indtaste domænet,
> > ligesom man kan i Pro-edition under system-egenskaber.
> >
> > Nogle der kan hjælpe?
> >
>
> Hvis jeg har forstået dig ret vil du logge ind på arbejde / skole eller
....
> hva' ved jeg.
>
> I feltet brugernavn skriver du "brugernavn\domæne"

Har lige kontroleret det og det skal være omvendt "domæne\brugernavn"

> og i password selvfølgelig dit "password"
>
> Det er frit efter hukommelsen da det er tøsen der går på handelsskole der
> bruger sådan forbindelse.
>
> PC-en der bruges er med XP-home OEM.
>
> Mvh.
> Kim
>
>



Jesper G. Poulsen (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 05-08-04 00:20

KsNa wrote:

> Har lige kontroleret det og det skal være omvendt "domæne\brugernavn"

Det angives normalt \\domain\username (der kan ikke anvendes danske
bogstaver).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Peter Lykkegaard (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 05-08-04 06:38

"Jesper G. Poulsen" wrote

> Det angives normalt \\domain\username (der kan ikke anvendes danske
> bogstaver).
>
Sjovt når prøver at bruge den form når logger på vores intranet i Canada
så får jeg "siden kan ikke vises"
Bruger jeg domain\usr virker det fremragende som altid
Det kan selvfølgelig være en IE besynderlighed

- Peter



Jesper G. Poulsen (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 05-08-04 12:39

Peter Lykkegaard wrote:

> Det kan selvfølgelig være en IE besynderlighed

Det må det være, for det andet er den korrekte måde.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Snuden (06-08-2004)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 06-08-04 13:30

On 05 Aug 2004 11:39:28 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Peter Lykkegaard wrote:
>
>> Det kan selvfølgelig være en IE besynderlighed
>
>Det må det være, for det andet er den korrekte måde.

Beklager, men du tager fejl. Når den beder om username/password er det
korrekte: domain\username

Ingen foranstillede backslashes. De får Windows til at tro der er tale
om et servernavn, hvilket der jo ikke er tale om her.

Mon ikke du tænker på shares, der, når man bruger UNC-stier, tilgås
med: \\servername\sharename
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste