MS Windows
briani 27239
PostScript viser
Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-04 10:33

Jeg har nogle PostScript filer, jeg skal have sendt til nogle der bruger,
2000, ME & XP. Kan de læse .ps filer?
Eller skal jeg konventere dem til .pdf eller ligende før jeg brænder dem på
CD?

Jeg bruger selv Linux, og har ikke megen forstand på hvad der er i en
standart install af de forskellige versioner af windows.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : emj

Dato : 01-08-04 11:17

On Sun, 01 Aug 2004 11:32:33 +0200, Ivar Madsen
<spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

>Jeg har nogle PostScript filer, jeg skal have sendt til nogle der bruger,
>2000, ME & XP. Kan de læse .ps filer?

Generelt nej.

>Eller skal jeg konventere dem til .pdf eller ligende før jeg brænder dem på
>CD?
*.pdf kan alle læse.
Hilsen emj

Fra : Gevaldi

Dato : 01-08-04 21:13

emj skriblede:

> *.pdf kan alle læse.
> Hilsen emj

Og det er du sikker på.

--
/Gevaldi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-08-04 11:31

Ivar Madsen skrev:

> Jeg har nogle PostScript filer, jeg skal have sendt til nogle
> der bruger, 2000, ME & XP. Kan de læse .ps filer?

De kan åbne en *.ps-fil i f.eks. Notepad og se PostScript-koden,
som danner siden (eller siderne), men de kan ikke åbne en *.ps-fil
direkte og se den, som den var tiltænkt. Den skal printes først,
for en *.ps-fil er en printfil. Hvis de har en PostScript-printer,
har de også en PostScript-fortolker installeret og kan derfor
printe den ud.

> Eller skal jeg konventere dem til .pdf eller ligende før jeg
> brænder dem på CD?

Det ville nok være klogest ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-04 11:44

Thomas G. Madsen skrev:

> Det ville nok være klogest ja.

OK, så jeg jo igang med at lede efter et tool til at konventere,,,

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 15:42

Ivar Madsen wrote:

> OK, så jeg jo igang med at lede efter et tool til at konventere,,,

Findes GhostScript ikke også til Linux?

Jesper G. Poulsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-04 18:18

Jesper G. Poulsen skrev:

> Findes GhostScript ikke også til Linux?

Jov, det installeres som default i Mandrake 10, som jeg køre med. På et
Linux system er PostScript andet end bare noget der bruges til at styre
printer med. .ps filerne har jeg dannet ved med Mozilla at printe en web
side ud til en fil, istædet for til printeren.

Jeg fandt udaf at jeg havde et program, ps2pdf som kan konventere .ps filer
til .pdf filer, ved brug af GHostScript.

ps2pdf infil.ps udfil.pdf

Det kan næsten ikke være letter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-08-04 01:03

Ivar Madsen skrev:

> På et Linux system er PostScript andet end bare noget der
> bruges til at styre printer med. .ps filerne har jeg dannet
> ved med Mozilla at printe en web side ud til en fil, istædet
> for til printeren.

Har man en PostScript-printerdriver installeret, kan man også
printe til en PS-fil i Windows, men for at kunne se hvad den
indeholder, skal man have et program installeret, som forstår
PostScript eller en PostScript-printer, som man kan sende den
afsted til. Har man ikke det, vil man bare se selve PostScript-
koden: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/postscript.txt>.

Er det anderledes i Linux? Jeg mener, kan du bare åbne en PS-
fil i et tilfældigt program og se din web-side, som den så ud
i Mozilla?

PS-filen er et fuld instruktion til en PostScript-enhed, som
beskriver, hvad der befinder sig på siden, eller siderne,
hvilke farve det har, hvilke skrifter der evt. er brugt osv.

Ovenstående postscript.txt beskriver f.eks. to firkanter på
en A4-siden. Den ene er blå og den anden er rød og de har
begge en sort streg.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/postscript.pdf>.

> ps2pdf infil.ps udfil.pdf
>
> Det kan næsten ikke være letter

'Watched Folders' i Adobe Distiller er også nemt. :)
Printer man til en sådan folder via sin PS-driverdriver, bliver
der automagisk lavet en PDF-kopi i baggrunden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-04 15:58

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Er det anderledes i Linux? Jeg mener, kan du bare åbne en PS-
> fil i et tilfældigt program og se din web-side, som den så ud

I Linux kræves der naturligvis også et program der kan forstå PostScript
sproget, men i flere distribitioner er GHostScript et program der
installeres som default.
Og så kan det også vise .pdf filer, ligesom flere andre programmer kan det.