MS Windows
briani 27239
Ugyldigt filnavn
Fra : Arne Skriver

Dato : 29-07-04 13:01

Hej gruppe

Jeg har en kollega der ynder at skrive små romaner som filnavne. Ind imellem
får han fejlmeddelelsen "Ugyldigt filnavn".

Jeg er klar over at skråstreger er forbudt og at punktummer kan være
problematiske. Jeg troede at et filnavne måtte indeholde op til 256
karakterer, men her tager jeg måske fejl?

Hvilke andre problemer kan der være med filnavne?

Fra : Ingolf

Dato : 29-07-04 13:25

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> problematiske. Jeg troede at et filnavne måtte indeholde op til 256
> karakterer, men her tager jeg måske fejl?

På Fat32 eller NTFS?

Kig evt her.:
http://home.teleport.com/~brainy/lfn.htm

Fra : Arne Skriver

Dato : 29-07-04 13:39

"Ingolf" <dont_spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse

> imellem

> På Fat32 eller NTFS?

Det er Windows 2000 og det er NTFS

Arne Skriver

Fra : Pophaar

Dato : 29-07-04 13:52

Husker jeg rigtigt, er det filnavn + den komplette sti, der må være 255
tegn.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 29-07-04 14:22

"Pophaar" <luchter@liam.dz> skrev i melding
> Husker jeg rigtigt, er det filnavn + den komplette sti, der må være 255
> tegn.

I WinXP (NTFS) kan filnavnet (inkl sti) være på maks 215 tegn.

Selv om en del av de tegn som var ugyldige under DOS og Win95 som: + , ; =
[ ] (for Win95), nå er gyldige er det fortsatt noen tegn som ikke kan brukes
i fil eller mappenavn :
\ / : * ? " | samt alle tegn som kan lages med CTRL tasten.

Som regel er det disse tegnene i filnavnet som gir meldingen "ugyldig
filnanvn" når man vil lagre.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-07-04 07:14

Arne Skriver wrote:

> problematiske. Jeg troede at et filnavne måtte indeholde op til 256
> karakterer, men her tager jeg måske fejl?

Ja. Grænsen er 255 - hvadenten der er tale om FAT32 eller NTFS.

Jesper G. Poulsen