MS Windows
briani 27239
Programmer starter spontant
Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 26-07-04 17:29

Der er to programmer, der er begyndt at starte op helt spontant, hver gang
jeg booter windows. Det drejer sig om AutoRoute og The Whisky Pilot.
Problemet er tilsyneladende startet helt af sig selv, og jeg kan ikke finde
ud af, hvordan programmerne starter. I MSconfig, fanen Start, kan jeg ikke
finde noget, der starter programmerne. Hvor kan jeg ellers lede?
(Jeg bruger WinXP home DK)

mvh Poul

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-07-04 21:53

Poul Elgaard-Jørgensen skrev:

> I MSconfig, fanen Start, kan jeg ikke finde noget, der starter
> programmerne. Hvor kan jeg ellers lede?

På harddisken:
Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Startup
Documents and Settings\{dit brugernavn}\Start Menu\Programs\Startup

I registreringsdatabasen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServicesOnce
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServicesOnce
[...]
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnceEx
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Userinit
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\load

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 03-08-04 19:58

> [...]
> HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows
NT\CurrentVersion\Winlogon\Userinit
> HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows

Hej Madsen

Tak for dit svar - og undskyld at jeg har været så længe om at melde
tilbage.
Jeg har tjekket alle de steder, du har foreslået. Det gav desværre ikke
noget resultat.
Problemet er opstået, uden at der er foretaget ændringer i systemet, så jeg
fatter ikke, hvordan det er gået til. De to programmer starter op ved alle
brugere. Ad-aware og Spybot har ikke fundet noget mistænkeligt.

Er der nogen, der har et forslag til en løsning?

mvh Poul

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-04 21:45

Poul Elgaard-Jørgensen skrev:

> Jeg har tjekket alle de steder, du har foreslået. Det gav
> desværre ikke noget resultat.

Ok. Hvad så med Start > Kør: services.msc
Kan du finde dem på listen over tjenester så?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 03-08-04 22:00

> Ok. Hvad så med Start > Kør: services.msc
> Kan du finde dem på listen over tjenester så?

Nix.

mvh Poul

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-04 22:05

> Nix.

Så giver jeg op.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 04-08-04 18:56

> Så giver jeg op.

Jeg fandt selv løsningen! For begge programmer gælder, at jeg pga.
magelighed har kopieret CD-ROM'erne ind på virtuelle drev oprettet med
vSubst. Autorun-funktionen fik dem derfor til at starte op automatisk.
Hvorfor de ikke har gjort det før og lige pludselig er begyndt på det, ved
jeg ikke, men nu har jeg slettet autorun.inf begge steder, så nu virker alt
som det skal igen.

mvh Poul

Fra : Kate

Dato : 08-08-04 16:42

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Så giver jeg op.

Den hjalp tilgengæld mig
Jeg synes det er irriterende at messenger bliver installeret og startet
pr. automatik, da jeg aldrig bruger programmet. Nu kunne jeg i ro og
mag deaktivere skidtet, så nu håber jeg det aldrig generer mig igen

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-08-04 21:34

> [...]

> kopieret CD-ROM'erne ind på virtuelle drev oprettet med
> vSubst. Autorun-funktionen fik dem derfor til at starte op

Nå det var derfor! Tak for tilbagemeldingen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-04 17:05

Kate skrev:

> Den hjalp tilgengæld mig

Det lyder godt. :)

> [...]
> og startet pr. automatik, da jeg aldrig bruger programmet. Nu
> kunne jeg i ro og mag deaktivere skidtet, så nu håber jeg det

Ud fra det du citerede af min tekst, tyder det på, at du har
deaktiveret Messenger vha. Services.msc, eller? Hvis det er
tilfældet, så skal du vide, at Messenger-tjenesten ikke er det
samme som Windows Messenger. Windows Messenger er noget chat-
halløj, som placerer sig nede ved siden af uret og ligner en
grøn "ludo-mand", eller hvad det nu end skal forestille.
Den starter som standard op sammen med Outlook Express og når
den først har gjort det, bliver den ved med at starte, når
Windows startes.

Tjenesten Messenger inde i Services.msc er en tjeneste, som
gør det muligt for administratorer at sende beskeder ud til
klienterne på et netværk. Den bliver desværre også mere og mere
brugt til at sende spam til, så uanset hvad, er det en god idé
at deaktivere Messenger-tjenesten, hvis man ikke har brug for
den (MS har valgt at slå den fra som standard på SP2, men på
den første udgave af WinXP og på SP1, kører den).

Windows Messenger, kan kvæles på flere forskellige måder.
Jeg har lige kvalt den her på min nye SP2-installation og så
vidt jeg husker, gjorde jeg det på samme måde på SP1, og har
ikke set den siden. Control Panel > Add or Remove Programs >
Add/Remove Windows Components, fjern fluebenet ud for Windows
Messenger > Next osv. Derefter kan du så slette mappen ved
navn Messenger inde i C:\Program Files\Messenger, for den
forsvinder underligt nok ikke, selvom man har afinstalleret
den via Control Panel > Add or Remove Programs.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-08-04 19:56

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
>forsvinder underligt nok ikke, selvom man har afinstalleret
>den via Control Panel > Add or Remove Programs.

Nåhr, jeg ved ikke. Det ville nok være mere underligt hvis den gjorde.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-04 20:45

Peter Loumann skrev:

[Messenger forsvinder ikke, selvom man afinstallerer den]

> Nåhr, jeg ved ikke. Det ville nok være mere underligt hvis den
> gjorde.

Næ, det er jo trods alt MS, der er tale om. :)

--
Hilsen
Madsen