MS Windows
briani 27239
Fjerne Linux Mandrake (10.0)
Fra : Palle Jensen

Dato : 24-07-04 11:16

Hep,

Er sgu lidt i tvivl om indlægges placering. Det det er i M$ favør
valgte jeg denne

Har haft afprøvet Linux Mandrake, og endte med at smide denne ind på
en partition jeg havde afsat til samme. Nu vil jeg af med skidtet
fordi der ikke er 100% samspil med mit GeForce kort, og løsningen er
for kompliceret til mig.

Jeg prøvede i går at formatere min partition indefra Windows.
Umiddelbart ser det ud som om det skete. Jeg kan også smide filer
over på partitionen.

Der liggert dog stadig noget og flyder på den partition jeg har
brugt. Når jeg kigger på den i windows siger den:

Used space 65.2 MB
Free Space 24.3 GB

Når jeg booter starter Linux Mandrake (10.0) bootloader også, og det
ser ud som om Linux starter.

Hvordan får jeg fjernet det hele?

Jeg har set jeg kan fjerne bootloaderen ved at boote på Mandrake CD.

Men hvordan får jeg clearet min partition helt, så der ingen rester
af Linux er?

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-07-04 11:30

Den 24 jul 2004 mumlede Palle Jensen noget i denne stil:

> Men hvordan får jeg clearet min partition helt, så der ingen
> rester af Linux er?

Opdager lige at jeg da vist er helt ude og svømme.

Disk Management i Windows siger:

http://home19.inet.tele.dk/phj/usenet/partition.gif

Mandrake har åbenbart oprettet 3 andre partitioner, som det ses at
skærmdroppet.

Hvordan får jeg dem smeltet sammen med det opridelige E-drev (Maxtor
- Linux (E:))

--
Palle Jensen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 24-07-04 11:47

Palle Jensen <palle.jensen@tiscali.dk> writes:

> Er sgu lidt i tvivl om indlægges placering. Det det er i M$ favør
> valgte jeg denne

Pas på med at se på google, der er næsten ingen hits hvis du søger på
'remove linux' og mange af dem kan være desideret farlige at læse. ;)

> Jeg prøvede i går at formatere min partition indefra Windows.
> Umiddelbart ser det ud som om det skete. Jeg kan også smide filer
> over på partitionen.

Jeg ville bruge Linux's fdisk til at slette de uønskede
partitioner(Det anbefaler MS også selv). Men hvis Windows
diskhåndtering kan se dem, så kan du jo prøve at slette dem derfra.

> Der liggert dog stadig noget og flyder på den partition jeg har
> brugt. Når jeg kigger på den i windows siger den:

Jeg ville som sagt slette partitionen helt og derefter oprette den
igen fra Windows.

Windows kan ikke læse Linux-partitioner, men jeg ved egentlig ikke
hvad der sker når man prøver at formatere en fra windows.

> Når jeg booter starter Linux Mandrake (10.0) bootloader også, og det
> ser ud som om Linux starter.

Bootloaderen ligger i MBR på din disk, du kan bruge din Windows-cd til
at overskrive den hvis det er XP.

> Hvordan får jeg fjernet det hele?

Slet partitionen

> Jeg har set jeg kan fjerne bootloaderen ved at boote på Mandrake CD.

Ok, det lyder let :)

> Men hvordan får jeg clearet min partition helt, så der ingen rester
> af Linux er?

Slet den :)

Christoffer Olsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-07-04 12:01

Den 24 jul 2004 mumlede Christoffer Olsen noget i denne stil:

> Pas på med at se på google, der er næsten ingen hits hvis du
> søger på 'remove linux' og mange af dem kan være desideret
> farlige at læse. ;)

- Har været der. Forbløffende mange spørgsmål af den art.
Forbløffende få svar der passer til mit behov

> Jeg ville bruge Linux's fdisk til at slette de uønskede
> partitioner(Det anbefaler MS også selv). Men hvis Windows
> diskhåndtering kan se dem, så kan du jo prøve at slette dem
> derfra.

- Som sagt har jeg lige nu opgivet Linux fuldstændigt. Blev træt af
at klunse rundt i 640x480 for at finde alle mulige gemte programmer
som skulle køres fra konsoller og alt muligt andet jeg stadig intet
fatter af Det må blive en anden god gang... Eller med live
supervision fra en kyndig.

> Jeg ville som sagt slette partitionen helt og derefter oprette
> den igen fra Windows.

- OK.

> Slet partitionen

- allrighty. Jeg fandt en gammel (Tror jeg) Partition Magic frem fra
gemmerne. Slettede dem. Det gik. Ligger dog stadig 65 MB used som jeg
ikke lige kan placere. Måske noget slack eller hvad ved jeg.
Overlever nok.

> Ok, det lyder let :)

- Var det faktisk. Boot --> F1 --> "recover". Done. Let.

Tak for hjælpen

--
Palle Jensen

Fra : Jim

Dato : 25-07-04 00:10

Jeg er i præcis samme situation, og kan på egne vegne tilføje at jeg
oprettede min (Linux) partition med Power Quest Partition Magic 8.0... Men
efter mandrake 10 var installeret kunne Partition Magic ikke finde
partitionen igen og derfor ikke slette den.

Så idéen med at slette partitionen virker så ikke for mig.
Hvad kan jeg så gøre?

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-07-04 09:05

Den 25 jul 2004 mumlede Jim noget i denne stil:

> [...]
> Magic 8.0... Men efter mandrake 10 var installeret kunne
> Partition Magic ikke finde partitionen igen og derfor ikke

Er du sikker? Jeg havde oprettet en partition til Linux. Den
partition som du ligger linux på bliver jo splittet op i 3 nye. Måske
er det det der forvirer dig?

> Så idéen med at slette partitionen virker så ikke for mig.
> Hvad kan jeg så gøre?

Kan du poste et screendump eller lignende et sted. Kunne godt tænke
mig at se...

--
Palle Jensen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-07-04 16:44

Christoffer Olsen skrev:

> Pas på med at se på google, der er næsten ingen hits hvis du
> søger på 'remove linux'

Søg på "how to remove linux"

Dette er de 2 første hits:

"314458 - How to Remove Linux and Install Windows XP"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314458

"247804 - How to Remove Linux and Install Windows on Your
Computer"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;247804

> og mange af dem kan være desideret farlige at læse. ;)

Hvordan det?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-07-04 22:32

Palle Jensen palle.jensen@tiscali.dk skriver
i news:Xns95307CB2C6057Chewbacca@62.243.74.163 bl.a.:

> [...]
>
> Used space 65.2 MB
> Free Space 24.3 GB
>
> Når jeg booter starter Linux Mandrake (10.0) bootloader også,

Opildnet af PJ's indlæg fik jeg taget mig sammen til langt om
længe at få fjernet den RedHat-installation jeg har haft liggende
forholdsvis ubrugt på en selvstændig 40 Gb disk. Det var jo nemt
nok, men da jeg havde slettet de tre partitions fra disk 1 fra
disk manager og oprettet og formateret en enkelt nyt NTFS drev,
startede maskinen ved genstart op med en ret kedelig prompt:
GRUB> - og jeg huskede nu hvad det var for en boot loader jeg
havde valgt. Desværre konstaterede jeg også at jeg ikke kunne
finde hverken en XP-CD eller en RedHat-CD. Ups.

Det eneste jeg fik ud af gemmerne var fire startdisketter til
Win2k, så der var ikke andet at gøre end at prøve. Og jeg fik
konstateret at det lader sig gøre at skrive en ny MBR med et af
de få værktøjer der er til rådighed efter sådan en start: fixmbr.
Og trods advarslerne om at data kunne være utilgængelige startede
maskinen heldigvis uden problemer. Endelig var jeg også kommet af
med den default opstart med RH som jeg optimistisk havde valgt
den gang.

--
Niels P Sønderskov