|
| Spørgsmål til formatering Fra : Brian |
Dato : 23-07-04 20:59 |
|
Hej
Jeg skal have formateret mit c-drev, som primært bruges til windows XP pro.
Mit E-drev er der hvor størstedelen af mine programmer er installeret.
Kan jeg formatere og geninstallere windows, så den finder alle programmerne
igen? (den skal også finde et par spil på et andet drev). Kan man evt.
kopiere et eller andet systemfil-agtigt?
Skriv meget gerne på lidt lavere niveau, da jeg ikke ligefrem er ekspert!
Nogen der nemt kan fortælle mig, hvad jeg skal gemme før jeg slette
c-drevet? Jeg tænker her på adressekartoteket, mails, ???? (flere forslag?).
Når/hvis I svarer på dette, så må I også meget gerne oplyse hvordan jeg
finder disse filer.
Mange tak for hjælpen (hvis nogen vælger at svare)
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Bertel Lund Hansen (23-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-07-04 21:29 |
|
Brian skrev:
>Jeg skal have formateret mit c-drev, som primært bruges til windows XP pro.
>Mit E-drev er der hvor størstedelen af mine programmer er installeret.
Det er en praktisk opdeling.
>Kan jeg formatere og geninstallere windows, så den finder alle programmerne
>igen?
Nej.
Der er 'gode programmer', og der er 'dårlige programmer'. De gode
programmer gemmer al information i deres egen mappe. Det betyder
at man kan skifte styresystem (inden for samme familie forstås)
og så blot trække en genvej til den gamle exefil, så er
programmet helt klar.
De dårlige programmer skriver en hel masse snask ind i systemet
og registreringsdatabasen, og det betyder at de dør uhjælpeligt
når man sletter det gamle system på C-drevet.
>(den skal også finde et par spil på et andet drev).
De par spil jeg har erfaring med, er 'gode programmer'.
>Kan man evt. kopiere et eller andet systemfil-agtigt?
Ikke mig bekendt.
>Nogen der nemt kan fortælle mig, hvad jeg skal gemme før jeg slette
>c-drevet?
Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere, men jeg har et forslag til
hvad du kan gøre til en anden gang:
Man kan få programmer der kan kopiere hele Windowssystemet sådan
så det til enhver tid kan pakkes ud igen og virke præcis som da
det blev kopieret. Der er to købeprogrammer, Ghost og DriveImage,
og et gratis som er langsommere, SavePartition.
Hvis du starter en frisk installation og retter den til og
derefter tager en kopi deraf, så kan du altid vende tilbage til
samme status med få kommandoer og evt. lidt ventetid.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Brian (23-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 23-07-04 21:39 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:r7t2g0507hobup099163ek5h9gcrh5ukf4@news.stofanet.dk...
> Der er 'gode programmer', og der er 'dårlige programmer'. De gode
> programmer gemmer al information i deres egen mappe. Det betyder
> at man kan skifte styresystem (inden for samme familie forstås)
> og så blot trække en genvej til den gamle exefil, så er
> programmet helt klar.
Ok - øhhhh, hvordan gør man det? Lad os f.eks. sige Photoshop 6.0 - den har
en exe fil der hedder photoshp (der er også en registreringsfil - skal jeg i
stedet trykke på den?)
>
> De dårlige programmer skriver en hel masse snask ind i systemet
> og registreringsdatabasen, og det betyder at de dør uhjælpeligt
> når man sletter det gamle system på C-drevet.
>
Ved de dårlige skal jeg altså geninstallere disse programmer igen?
> Man kan få programmer der kan kopiere hele Windowssystemet sådan
> så det til enhver tid kan pakkes ud igen og virke præcis som da
> det blev kopieret. Der er to købeprogrammer, Ghost og DriveImage,
> og et gratis som er langsommere, SavePartition.
>
> Hvis du starter en frisk installation og retter den til og
> derefter tager en kopi deraf, så kan du altid vende tilbage til
> samme status med få kommandoer og evt. lidt ventetid.
>
Retter den til - mener du så, at jeg foretager alle installationerne af
programmer mv.?
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Ellers tak for hjælpen indtil videre fra dig - jeg håber stadig der er en
anden, der har en klam fidus til hvordan jeg gør det nemmere!
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Kispus (23-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 23-07-04 23:29 |
|
> Ellers tak for hjælpen indtil videre fra dig - jeg håber stadig der er en
> anden, der har en klam fidus til hvordan jeg gør det nemmere!
>
> Brian
Sådan gør jeg:
Jeg har oprettet en mappe på D-drevet, som er en
fysisk disk, der hedder:
"Programmer til install."
Når jeg så henter et program vælger jeg så "Gem"
og gemmer det så i den mappe.
Så åbner jeg mappen og finder programmet og
instalerer så på C-drevet.
Skulle det så blive nødvendigt at formatere, så har jeg
det hele på den anden disk, update m.m.
(Har lige talt dem: 44 programmer)
Jeg syntes at denne metode er lettere, fremfor at
skulle hente det på nettet igen.
Mvh. John
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 10:53 |
|
> Sådan gør jeg:
> Jeg har oprettet en mappe på D-drevet, som er en
> fysisk disk, der hedder:
> "Programmer til install."
> Når jeg så henter et program vælger jeg så "Gem"
> og gemmer det så i den mappe.
> Så åbner jeg mappen og finder programmet og
> instalerer så på C-drevet.
> Skulle det så blive nødvendigt at formatere, så har jeg
> det hele på den anden disk, update m.m.
> (Har lige talt dem: 44 programmer)
> Jeg syntes at denne metode er lettere, fremfor at
> skulle hente det på nettet igen.
> Mvh. John
>
Det synes jeg lyder genialt! Det tror jeg at bliver min nye fremtid!
Vil det sige at dit d-drev udelukkende er brugt til programmet før
udpakning/installation?
Så har du windows og de installerede programmer på c-drevet?
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 11:17 |
|
Brian skrev:
>Det synes jeg lyder genialt! Det tror jeg at bliver min nye fremtid!
Må jeg anbefale en bedre version? Den kræver tre drev:
Systemet lægges på C-drevet. Alle installationsfiler lægges på
E-drevet, og alle programmer installeres på D hvis man altså selv
kan få lov at bestemme det.
Ulempe:
Man skal manuelt rette det hver gang et program foreslår
C-drevet.
Fordele:
Hvis man pakker systemet med et imageprogram, er der meget færre
filer at pakke ned.
Man kan pakke et tidligere system ud igen og med det samme have
adgang til alle programmerne som jo ligger uberørt på D.
Selv om man måske bliver nødt til at geninstallere et program, så
ligger opsætningen af det stadig i fred på D-drevet, og der er
mange programmer der så genbruger ens indstillinger.
Hvis man bruger min idé, er det en god idé at flytte swapfilen
væk fra C. Så er man også fri for at pakke den når man tager en
systembackup.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 11:31 |
|
> Hvis man pakker systemet med et imageprogram, er der meget færre
> filer at pakke ned.
> Man kan pakke et tidligere system ud igen og med det samme have
> adgang til alle programmerne som jo ligger uberørt på D.
> Selv om man måske bliver nødt til at geninstallere et program, så
> ligger opsætningen af det stadig i fred på D-drevet, og der er
> mange programmer der så genbruger ens indstillinger.
>
> Hvis man bruger min idé, er det en god idé at flytte swapfilen
> væk fra C. Så er man også fri for at pakke den når man tager en
> systembackup.
> Bertel
Jeg bruger "PowerQuest" til at lave et image af C-drevet, denne kopi
lægger jeg så på D-drevet.
Jeg lader den lave et image hver lørdag morgen, så lige så snart jeg
konstaterer at noget halter, henter jeg den, der så er få dage gammel
og det hele kører som smurt igen.
Skulle hardisken stå af, har jeg ladet programmet lave en kopi
af disken til en anden harddisk, som så ligger i skabet!
Mvh. John
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 12:23 |
|
Kispus skrev:
>Jeg bruger "PowerQuest" til at lave et image af C-drevet, denne kopi
>lægger jeg så på D-drevet.
Jeg bruger noget tilsvarende, men jeg har kun 1,2 GB at pakke
ned. Det er fordelen ved mit system.
>Skulle hardisken stå af, har jeg ladet programmet lave en kopi
>af disken til en anden harddisk, som så ligger i skabet!
Jeg laver backup i flere niveauer og krydsbackup mellem to
computere. Men som dig er jeg på spanden hvis huset brænder.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 12:40 |
|
> >Jeg bruger "PowerQuest" til at lave et image af C-drevet, denne kopi
> >lægger jeg så på D-drevet.
>
> Jeg bruger noget tilsvarende, men jeg har kun 1,2 GB at pakke
> ned. Det er fordelen ved mit system.
Nu bruger jeg kun 1/4 af disken, så plads er ikke noget problem !!
>
> Jeg laver backup i flere niveauer og krydsbackup mellem to
> computere. Men som dig er jeg på spanden hvis huset brænder.
Ja, og jeg kunne blive kørt ned i morgen, men jeg har alligevel
lavet en kopi af regedit, via Start/tilbehør/sikkerhedskopiering.
Der er sikkert nogen der griner af al det back-up, men jeg gidder
ikke ha al det vrøvl og problemer som vi hver dag kan læse om
her i grupperne, får jeg noget snask ind som jeg ikke umiddelbart
kan fjerne, ja så tar det mig 12-13 min. at være på plads igen.
Så resultatet er så, at jeg har en pc, der bare kører derudaf !!
Mvh. John
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 12:46 |
|
Kispus skrev:
>> Jeg bruger noget tilsvarende, men jeg har kun 1,2 GB at pakke
>> ned. Det er fordelen ved mit system.
>Nu bruger jeg kun 1/4 af disken, så plads er ikke noget problem !!
Det er skam ikke pladshensyn. Jeg har 150 GB som jeg ikke aner
hvad jeg skal bruge til. Det er af tidshensyn.
>kan fjerne, ja så tar det mig 12-13 min. at være på plads igen.
Det kunne reduceres til 2-3 minutter, men rent praktisk er det jo
ligegyldigt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 12:58 |
|
> Det kunne reduceres til 2-3 minutter, men rent praktisk er det jo
> ligegyldigt.
> Bertel
Ja, det er rigtigt, det var nu Thomas G. Madsen, her fra Ng
der anbefalede programmet, og det har jeg ikke fortrudt !
John
| |
Ebbe Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 24-07-04 13:57 |
|
On Sat, 24 Jul 2004 13:22:50 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Kispus skrev:
>
>>Jeg bruger "PowerQuest" til at lave et image af C-drevet, denne kopi
>>lægger jeg så på D-drevet.
>
>Jeg bruger noget tilsvarende, men jeg har kun 1,2 GB at pakke
>ned. Det er fordelen ved mit system.
>
>>Skulle hardisken stå af, har jeg ladet programmet lave en kopi
>>af disken til en anden harddisk, som så ligger i skabet!
>
>Jeg laver backup i flere niveauer og krydsbackup mellem to
>computere. Men som dig er jeg på spanden hvis huset brænder.
Lige et spørgsmål. Er i beskæftiget inden for guldmager indutrien,
med hemmelige opskrifter m.m.
OK, sikkerhed er et gode
mvh Ebbe
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 14:06 |
|
> Lige et spørgsmål. Er i beskæftiget inden for guldmager indutrien,
> med hemmelige opskrifter m.m.
> OK, sikkerhed er et gode
> mvh Ebbe
Er slet ikke med hvad du mener, Ebbe !
John
| |
Ebbe Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Ebbe Hansen |
Dato : 24-07-04 15:57 |
|
On Sat, 24 Jul 2004 15:06:00 +0200, "Kispus" <kispus@despammed.com>
wrote:
>
>> Lige et spørgsmål. Er i beskæftiget inden for guldmager indutrien,
>> med hemmelige opskrifter m.m.
>> OK, sikkerhed er et gode
>> mvh Ebbe
>
>Er slet ikke med hvad du mener, Ebbe !
>John
>
Ikke noget dybsindigt, det må være kostbare sager der ligger gemt.
Nej, jeg er blot benovet over jeres sikkerhedsrutiner, og har da tænkt
at se nærmere, om jeg kunne bruge noget af det, selvom jeg ikke har
noget uerstatteligt. (og dog)
mvh Ebbe
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 16:22 |
|
Ebbe Hansen skrev:
>Nej, jeg er blot benovet over jeres sikkerhedsrutiner, og har da tænkt
>at se nærmere, om jeg kunne bruge noget af det, selvom jeg ikke har
>noget uerstatteligt. (og dog)
Uerstatteligt eller ej, bare opsætningen af alle mine programmer
tager en frygtelig tid, og derudover skriver jeg programmer og
hjemmesider selv, og der ligger års arbejde i alt det tilsammen.
Det vil jeg nødigt miste.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 17:22 |
|
> Ikke noget dybsindigt, det må være kostbare sager der ligger gemt.
> Nej, jeg er blot benovet over jeres sikkerhedsrutiner, og har da tænkt
> at se nærmere, om jeg kunne bruge noget af det, selvom jeg ikke har
> noget uerstatteligt. (og dog)
> mvh Ebbe
Det er såmænd ikke uerstatteligt, men når man har brugt tid på at få
gode programmer ( Paint Shop Pro 8/ PSP Photo Album ) m.m.
ind der kan vise mine digitale billeder, ja så er det da dejligt, at man
i løbet af få minutter kan genskabe disken, i stedet for at skulle
instalerer det hele igen.
Mvh. John
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 14:39 |
|
Ebbe Hansen skrev:
>Lige et spørgsmål. Er i beskæftiget inden for guldmager indutrien,
>med hemmelige opskrifter m.m.
Nej, men sikkerhed er et spørgsmål om rutiner, ikke om besvær.
Det tager mig 0,1 sekund at starte den primære backup af alle
mine arbejdsfiler (lokal backup på harddisken), og 7 sekunder at
finde "netbackup" i min startmenu (krydsbackup).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 15:01 |
|
> Nej, men sikkerhed er et spørgsmål om rutiner, ikke om besvær.
>
> Det tager mig 0,1 sekund at starte den primære backup af alle
> mine arbejdsfiler (lokal backup på harddisken), og 7 sekunder at
> finde "netbackup" i min startmenu (krydsbackup).
> Bertel
0,1 sek. er vel lige overdrevet, men jeg syntes da at du skulle
beskrive i detaljer hvad du gør, det KUNNE jo være at vi
kunne lære noget !!
For øvrigt ! Kan du hjælpe ? Se min tråd kl. 14:39
John
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 15:22 |
|
Kispus skrev:
>0,1 sek. er vel lige overdrevet
Resten gå automatisk i baggrunden.
>men jeg syntes da at du skulle
>beskrive i detaljer hvad du gør
Jeg dobbeltklikker på ikonet til min batfil.
Batfilen på tjekker så alle de kataloger hvor jeg lægger
arbejdsfiler og pakker den ned i en fil på K-drevet. Én af dem
hedder f.eks. cppwf.arj (c++ workfiles pakket med ARJ).
Batfilen er på 150 linjer, men så kan den også lave forskellige
ting afhængigt af hvilken parameter den startes med.
Netbackupen laves med rene xcopy-kommando.
At gå i detaljer med batfilen ville føre meget vidt, men en
simpel pakkekommando kunne være:
D:
cd \Tekster\Nye
arj a E:\nyetekster *.*
Det ville pakke alle filer fra det angivne katalog på D i en fil
der blev placeret i roden på E og fik navnet nyetekster.arj
(efternavnet hægtes på automatisk).
>For øvrigt ! Kan du hjælpe ? Se min tråd kl. 14:39
Nej. Jeg kender intet til den slags.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 17:02 |
|
> >For øvrigt ! Kan du hjælpe ? Se min tråd kl. 14:39
>
> Nej. Jeg kender intet til den slags.
>
> --
> Bertel
Det var synd Bertel, så er du gået glip af noget !
De blå farver som XP er født med, er da noget af
det kedeligste (syntes jeg) så jeg har hentet forskellige
på: http://www.lightstar1.com/
Nu er der måske nogle der siger: Temaer, hvad er det ?
Det er måden i farver, desing, layout at vise XP på.
Du kan se mit skrivebordsbilledet m.m. her og se at farver
og desing er helt ændret:
news:410283dd$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
Mvh. John
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 17:13 |
|
Kispus skrev:
>Det var synd Bertel, så er du gået glip af noget !
Jo, men ikke noget jeg savner.
>De blå farver som XP er født med, er da noget af
>det kedeligste (syntes jeg)
Jeg synes de er grimme, og jeg gad ikke sætte mig ind i en masse
nye steder tingene pludselig skulle puttes af vejen, så jeg fandt
hastigt det klassiske udseende frem.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 17:29 |
|
>
> Nu er der måske nogle der siger: Temaer, hvad er det ?
> Det er måden i farver, desing, layout at vise XP på.
> Du kan se mit skrivebordsbilledet m.m. her og se at farver
> og desing er helt ændret:
> news:410283dd$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Mvh. John
Her er een mere !
news:41028d0b$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
| |
Peder Vendelbo Mikke~ (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Peder Vendelbo Mikke~ |
Dato : 27-07-04 16:21 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> alle programmer installeres på D hvis man altså selv kan få
> lov at bestemme det.
> Ulempe:
> Man skal manuelt rette det hver gang et program foreslår
> C-drevet.
Ellers kan man bare opsætte Windows til det i registrerings-
databasen. Søg efter "ProgramFilesDir" og lav den eventuelt om
til d:\programmer.
Hvis man bruger hurtig brugerskift i WinXP, skal man søge hele
registreringsdatabasen igennem og rette hver enkelt forekomst
(den forekommer også under Session Manager et par gange).
Det ovennævnte er dog utestet, så alt foregår på eget ansvar.
| |
Bertel Lund Hansen (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 27-07-04 16:52 |
|
Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:
>Ellers kan man bare opsætte Windows til det i registrerings-
>databasen. Søg efter "ProgramFilesDir" og lav den eventuelt om
>til d:\programmer.
Jeg tvivler på at det ville spare mig noget. Jeg er aldrig
tilfreds med de kilometerlange programnavne som installationerne
foreslår, og mine programmer skal i øvrigt ligge i roden.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henning Præstegaard (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 28-07-04 07:43 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> og mine programmer skal i øvrigt ligge i roden.
>
Aner jeg gamle vaner fra DOSdagene, hvor man skulle passe på
grænsen med otte underdirektorier?
mvh
Henning
| |
Bertel Lund Hansen (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 28-07-04 09:29 |
|
Henning Præstegaard skrev:
>> og mine programmer skal i øvrigt ligge i roden.
>Aner jeg gamle vaner fra DOSdagene, hvor man skulle passe på
>grænsen med otte underdirektorier?
Næ, man aner at jeg med det samme vil se de programmer jeg har
installeret når jeg åbner en mappe for D-drevet. Hvorfor skulle
jeg dog klikke én gang mere for at få den oplysning?
I øvrigt er jeg ikke bekendt med en grænse på 8 kataloger. Jeg
har haft mange flere.
Hvis du tænker på grænsen for niveauer, var den i øvrigt 32 (men
det har jo ikke noget med sagen at gøre).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henning Præstegaard (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 28-07-04 10:24 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> I øvrigt er jeg ikke bekendt med en grænse på 8 kataloger. Jeg
> har haft mange flere.
>
Hmm. Den hukommelse. Jeg synes bare at med DOS 3.3 var der noget,
men det er jo også mere end en krig siden. Jeg synes bare at kan huske
noget kopiering der gik i smat på grund af det.
Min kommentar var såmen ikke for at pege fingre. Det tog mig noget tid,
at vende mig til lange filnavne og dybe niveauer da Win95 kom frem.
mvh
Henning
| |
Bertel Lund Hansen (28-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 28-07-04 11:29 |
|
Henning Præstegaard skrev:
>Hmm. Den hukommelse. Jeg synes bare at med DOS 3.3 var der noget,
>men det er jo også mere end en krig siden.
Jeg er *næsten* sikker på at du husker fejl. Jeg lavede nemlig et
oversigtsprogram med kataloger ude til venstre og filer i søjler
til højre, og der var flere kataloger i samme niveau end 8.
Helt hundrede kan jeg dog ikke være fordi det godt kan være noget
fra de senere DOS-versioner jeg har et billede af, men jeg har
som sagt slet ingen erindring om at det skulle være et problem.
>Min kommentar var såmen ikke for at pege fingre. Det tog mig noget tid,
>at vende mig til lange filnavne
Ditto.
>og dybe niveauer da Win95 kom frem.
Jeg dyrker ikke så meget med dybe niveauer ud over hvad jeg
bliver påtvunget.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (27-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 27-07-04 17:08 |
|
> > Ulempe:
> > Man skal manuelt rette det hver gang et program foreslår
> > C-drevet.
>
> Ellers kan man bare opsætte Windows til det i registrerings-
> databasen. Søg efter "ProgramFilesDir" og lav den eventuelt om
> til d:\programmer.
Sådan gør jeg:
Jeg vil gerne ha et program der hedder xxx
jeg åbner, via Commander, D:\programmer til install og
opretter nu en ny mappe der så kommer til at hedde xxx,
i den mappe bliver install.programmet lagt og jeg installerer
så derfra bagefter.
Jeg er så fri for: "Hvor var det nu jeg fik det program fra
i tiders morgen ?"
Der kan også være praktiske oplysninger (link til siden)
vedr. installationen, og dem skriver jeg i Notesblok
og gemmer i samme mappe.
Hilsen John
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 11:24 |
|
> > Jeg syntes at denne metode er lettere, fremfor at
> > skulle hente det på nettet igen.
> > Mvh. John
> >
>
> Det synes jeg lyder genialt! Det tror jeg at bliver min nye fremtid!
>
> Vil det sige at dit d-drev udelukkende er brugt til programmet før
> udpakning/installation?
> Så har du windows og de installerede programmer på c-drevet?
>
> Brian
Ja, korrekt !!
C-drevet bliver kun brugt til XP og programmer, (10 GB)
D: som jeg kalder: Data ! (40 GB)
Der ligger så programmer til instalering, breve, billeder, hus, have,
(+ div. update)
i det hele taget alt hvad man nu opbevarer.
Mvh. John
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 11:40 |
|
Ok - glimrende!
Nu blot lige det sidste - jeg vil gerne bevare bl.a. adressekartotek og mine
forskellige mailindstillinger - hvor finder jeg filerne?
Kan I komme på andet, man normalt gemmer inden man formatterer?
Jeg har 4 forskellige mailadresser, hvor jeg ikke lige kan huske koderne
(jeg kan få fat i dem gennem udbyder), men er det muligt at "eksportere"
disse konti over på et andet drev, hvorefter jeg importerer dem igen, når
jeg har installeret windows påny?
Mange tak indtil videre!
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 11:58 |
|
> Nu blot lige det sidste - jeg vil gerne bevare bl.a. adressekartotek og
mine
> forskellige mailindstillinger - hvor finder jeg filerne?
> Kan I komme på andet, man normalt gemmer inden man formatterer?
Gå i "filer!, eksporter, addressekartotek !!
Hvis du vil se hvor de ligger:
Gå i "start">"Søg" og søg på dbx filer, du skriver *.*dbx (altså:
stjerne, punktum, stjerne dbx
så søger den kun filtype.
>
> Jeg har 4 forskellige mailadresser, hvor jeg ikke lige kan huske koderne
> (jeg kan få fat i dem gennem udbyder), men er det muligt at "eksportere"
> disse konti over på et andet drev, hvorefter jeg importerer dem igen, når
> jeg har installeret windows påny?
Kan du ikke gå i indstiller, konti, post, egenskaber og der se hvad der
står,
og skrive dem ned ?
Mvh. John
>
> Mange tak indtil videre!
>
> Brian
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
>
>
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 12:26 |
|
Brian skrev:
>Jeg har 4 forskellige mailadresser, hvor jeg ikke lige kan huske koderne
Jeg har lavet mig en tekstfil med koder til de mange udbydere,
hoteller og mailadresser jeg har.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 12:43 |
|
>
> Jeg har lavet mig en tekstfil med koder til de mange udbydere,
> hoteller og mailadresser jeg har.
>
Jeps, den er jeg også kommet på _efter_ jeg har glemt koderne.
Jeg har nu prøvet at eksportere - det kunne man under de forskellige konti -
så kan man vel regne med at man kan importere dem, når man starter forfra?
Nu skal jeg til at ændre størrelserne på mine c- og d-drev. Skal jeg gå i
computeradministration og slette partitionen på d-drevet, hvorefter jeg ved
installationen af windows xp kan opsætte partitionerne som jeg vil? Eller
skal jeg bare formattere d-drevet?
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 12:49 |
|
Brian skrev:
>Nu skal jeg til at ændre størrelserne på mine c- og d-drev. Skal jeg gå i
>computeradministration og slette partitionen på d-drevet, hvorefter jeg ved
>installationen af windows xp kan opsætte partitionerne som jeg vil? Eller
>skal jeg bare formattere d-drevet?
Hvis D-drevet har den størrelse som du gerne vil have, så kan du
nøjes med at formatere. Hvis du vil ændre på størrelsen, er det
nemmest i XP's diskmanager hvis du ikke behøver passe på data.
Det gøres ved at nedlægge drevet og så oprette et nyt.
Husk at bede om hurtig formatering. Der er ingen grund til andet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 13:03 |
|
>
> Hvis D-drevet har den størrelse som du gerne vil have, så kan du
> nøjes med at formatere. Hvis du vil ændre på størrelsen, er det
> nemmest i XP's diskmanager hvis du ikke behøver passe på data.
> Det gøres ved at nedlægge drevet og så oprette et nyt.
Når du skriver nedlægge drevet - mener du så slette partitionen?
Efter jeg har slettet d-drevet, så er det meningen at jeg vil geninstallere
windows XP på c-drevet som nu skal være større og d-drevet dermed mindre.
Har jeg ikke ret i, at når jeg propper xp-cden i cdrom-drevet, så starter
den selv op og spørger bl.a. på hvilken partition der skal installeres?
Samme sted kan jeg bestemme størrelser og slette partitioner? Hvis det er
korrekt, så kan jeg vel vente med at slette d-drevet til jeg står i
installationen af XP?
Mvh
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 13:16 |
|
> Efter jeg har slettet d-drevet, så er det meningen at jeg vil
geninstallere
> windows XP på c-drevet som nu skal være større og d-drevet dermed mindre.
> Har jeg ikke ret i, at når jeg propper xp-cden i cdrom-drevet, så starter
> den selv op og spørger bl.a. på hvilken partition der skal installeres?
> Samme sted kan jeg bestemme størrelser og slette partitioner? Hvis det er
> korrekt, så kan jeg vel vente med at slette d-drevet til jeg står i
> installationen af XP?
>
> Mvh
> Brian
Nu er jeg ikke helt med !!!!
Hvorfor ikke partionerer C: til f.eks. 10 Gb og bruge resten til D:
lægge XP på C: plus programmer, der skulle være rigeligt med plads.
(Jeg går ud fra at du kun har een harddisk -ik? )
John
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 13:43 |
|
>
> Nu er jeg ikke helt med !!!!
> Hvorfor ikke partionerer C: til f.eks. 10 Gb og bruge resten til D:
> lægge XP på C: plus programmer, der skulle være rigeligt med plads.
> (Jeg går ud fra at du kun har een harddisk -ik? )
> John
>
Jeg har kun een hd. Den er pt. delt i 4. Jeg har "kun" ca. 11,2 gb på
c-drevene og d-drevene i alt.
Johns metode med at ligge programmer og windows på c-drevet og
installationsfilerne på d-drevet, bliver den jeg vælger.
Det kan være jeg skal lade c-drevet være på 11,2 og derefter inddrage mine
andre drev til installationsprogrammerne?
Jeg gider ikke komme til samme konklusion som jeg er ved idag, hvor mit
c-drev nu er for lille (3,42 GB).
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 13:55 |
|
> Jeg har kun een hd. Den er pt. delt i 4. Jeg har "kun" ca. 11,2 gb på
> c-drevene og d-drevene i alt.
> Johns metode med at ligge programmer og windows på c-drevet og
> installationsfilerne på d-drevet, bliver den jeg vælger.
> Det kan være jeg skal lade c-drevet være på 11,2 og derefter inddrage mine
> andre drev til installationsprogrammerne?
> Jeg gider ikke komme til samme konklusion som jeg er ved idag, hvor mit
> c-drev nu er for lille (3,42 GB).
>
> Brian
Forstår jeg dig rigtigt ?
Du har een disk på 11.2 ??
hvis det er rigtigt, så ville jeg lave en partion på 6 GB til C:
og resten til D:
Jeg syntes jeg har mange programmer (ikke spil) og mit C:
fylder 4.3 GB så jeg har 5.22 ledig plads.
John
| |
Brian (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-07-04 14:05 |
|
>
> Forstår jeg dig rigtigt ?
Det tror jeg ikke
> Du har een disk på 11.2 ??
Jeg har en HD, som er delt i 4 partitioner. Der er 3,41 på C og 7,81 på D.
Derudover har jeg så 65 GB på de andre partitioner.
> hvis det er rigtigt, så ville jeg lave en partion på 6 GB til C:
> og resten til D:
> Jeg syntes jeg har mange programmer (ikke spil) og mit C:
> fylder 4.3 GB så jeg har 5.22 ledig plads.
> John
>
Jeg har fyldt C bortset fra 341 mb d.d. og jeg har lidt over 1 gb
programmer - så det er nogenlunde det samme som dig.
Hvor meget skal bruges til installationsprogrammerne? Jeg kan godt lide
ideen om at bruge et drev udelukkende til installationsprogrammer (et slags
temp-drev).
Brian
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 14:20 |
|
> Jeg har fyldt C bortset fra 341 mb d.d. og jeg har lidt over 1 gb
> programmer - så det er nogenlunde det samme som dig.
> Brian
341 mb. ??? Det er ikke meget, du skal ha mere friplads !
Jeg mener at ha læst at man skal ha 10-20 % friplads så
disken kører ordenlig.
Så hvis jeg var dig, ville jeg lave en partion på 10 GB til C:
og så resten til hvad du ønsker.
Men hvorfor egenlig SÅ mange partitioner ? Er det ikke
lettere at "finde rundt" hvis man bare laver mapper ?
fremfor: På hvilket drev ligger nu det og det ?
John
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 14:45 |
|
Kispus skrev:
>Men hvorfor egenlig SÅ mange partitioner ?
Jeg har 9 partitioner på hver computer:
C System
D Data (arbejdsprogrammer)
E Programmering
F Programfiler
G Spil
H Musik-cd-kopier
I Ledig (swapfil)
J Netbackup
K Backup
>Er det ikke lettere at "finde rundt" hvis man bare laver mapper ?
Måske, det er nok et spørgsmål om vane, men jeg kan formatere ét
drev uden at mine arbejdsprogrammer bliver berørt.
Jeg kan også bruge I som mellemstation og så ændre
drevstørrelserne i XP's diskmanager selv om den slagter data.
Men jeg vil ikke specielt råde til at bruge mange drev. Jeg vil
blot sige at man sagtens kan organisere det på den måde.
>På hvilket drev ligger nu det og det ?
Det er let at huske.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 13:31 |
|
Brian skrev:
>Når du skriver nedlægge drevet - mener du så slette partitionen?
Ja.
>Efter jeg har slettet d-drevet, så er det meningen at jeg vil geninstallere
>windows XP på c-drevet som nu skal være større og d-drevet dermed mindre.
Hvis du vil bruge Johns eller min opskrift, skal C-drevet være
lille og D-drevet stort. Til mit system er 4 GB rigeligt på
C-drevet, med Johns system kommer det an på hvor mange programmer
du vil have på C. Han anbefaler 10 GB.
>Har jeg ikke ret i, at når jeg propper xp-cden i cdrom-drevet, så starter
>den selv op og spørger bl.a. på hvilken partition der skal installeres?
Måske skal man selv fortælle at man vil ind og blande sig i
processen, men jo, det er muligt at komme til at bestemme det
selv, og det er rigtigt at man der kan nedlægge og oprette
partitioner.
>Hvis det er korrekt, så kan jeg vel vente med at slette d-drevet til jeg står i
>installationen af XP?
Ja, det kan du godt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 13:39 |
|
Er der nogen af jer der kan huske hvordan man
kommer tilbage til sit Tema?.
Først i denne gruppe, er der een der er kommet til
at sige "JA" til et sort Tema, og nu kan han ikke
komme tilbage, jeg har selv prøvet det, men kan ikke
huske hvordan jeg gjorde ?????????????
John
| |
Snuden (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Snuden |
Dato : 24-07-04 00:20 |
|
On Fri, 23 Jul 2004 22:39:05 +0200, "Brian"
<jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:
>
>"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>news:r7t2g0507hobup099163ek5h9gcrh5ukf4@news.stofanet.dk...
>> Der er 'gode programmer', og der er 'dårlige programmer'. De gode
>> programmer gemmer al information i deres egen mappe. Det betyder
>> at man kan skifte styresystem (inden for samme familie forstås)
>> og så blot trække en genvej til den gamle exefil, så er
>> programmet helt klar.
>
>Ok - øhhhh, hvordan gør man det? Lad os f.eks. sige Photoshop 6.0 - den har
>en exe fil der hedder photoshp (der er også en registreringsfil - skal jeg i
>stedet trykke på den?)
>
Photoshop er en af dem du bliver nødt til at geninstallere
>
>>
>> De dårlige programmer skriver en hel masse snask ind i systemet
>> og registreringsdatabasen, og det betyder at de dør uhjælpeligt
>> når man sletter det gamle system på C-drevet.
>>
>Ved de dårlige skal jeg altså geninstallere disse programmer igen?
Vendingen "dårlige programmer" er imho uheldig, men ellers.. ja, du
skal installere programmerne igen.
>
>> Man kan få programmer der kan kopiere hele Windowssystemet sådan
>> så det til enhver tid kan pakkes ud igen og virke præcis som da
>> det blev kopieret. Der er to købeprogrammer, Ghost og DriveImage,
>> og et gratis som er langsommere, SavePartition.
>>
>> Hvis du starter en frisk installation og retter den til og
>> derefter tager en kopi deraf, så kan du altid vende tilbage til
>> samme status med få kommandoer og evt. lidt ventetid.
>>
>Retter den til - mener du så, at jeg foretager alle installationerne af
>programmer mv.?
De nævnte programmer tager et "snapshot" af din installation og lægger
det i en fil. Når du pakker den fil ud er det i princippet det samme
som at lave en ny installation fra bunden - det går bare væsentligt
hurtigere.
>
>> --
>> Bertel
>> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
>
>Ellers tak for hjælpen indtil videre fra dig - jeg håber stadig der er en
>anden, der har en klam fidus til hvordan jeg gør det nemmere!
>
Så er jeg bange for du kommer til at vente længe.
--
Snuden
"I am a river to my people" -Auda abu Tayi
| |
Bertel Lund Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-07-04 09:03 |
|
Brian skrev:
>> programmer gemmer al information i deres egen mappe. Det betyder
>> at man kan skifte styresystem (inden for samme familie forstås)
>> og så blot trække en genvej til den gamle exefil, så er
>> programmet helt klar.
>Ok - øhhhh, hvordan gør man det?
Opera er et 'godt' program. Når jeg har skiftet Windowssystem,
åbner jeg den mappe på D-drevet der hedder Opera. Deri finder jeg
den fil der hedder Opera.exe. Den højreklikker jeg på, holder
knappen nede og trækker markøren ud på skrivebordet. Når jeg
slipper knappen, kommer der en minimenu hvor jeg vælger "Opret
genvej". Så ligger der en genvej på skrivebordet. Når jeg
dobbeltklikker på den, starter Opera med alle indstillinger
bevaret.
>Lad os f.eks. sige Photoshop 6.0 - den har
>en exe fil der hedder photoshp (der er også en registreringsfil - skal jeg i
>stedet trykke på den?)
Du må prøve dig frem. Jeg vil dog gætte på at Photoshop ikke
overlever et skift af styresystem.
>Ved de dårlige skal jeg altså geninstallere disse programmer igen?
Ja.
>Retter den til - mener du så, at jeg foretager alle installationerne af
>programmer mv.?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henrik K Hansen (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Henrik K Hansen |
Dato : 24-07-04 12:11 |
|
Bertel Lund Hansen, du skrev:
> Ulempe:
> Man skal manuelt rette det hver gang et program foreslår
> C-drevet.
Det er til at leve med, selvom nogle programmer kræver 'custom
install' for at man selv kan få lov til at vælge hvor de skal
installeres.
> Hvis man bruger min idé, er det en god idé at flytte swapfilen
> væk fra C. Så er man også fri for at pakke den når man tager en
> systembackup.
Jeg bruger Norton Ghost 2003, og den tager ikke swapfilen med, når man
tager et systembackup.
--
Henrik
| |
Kispus (24-07-2004)
| Kommentar Fra : Kispus |
Dato : 24-07-04 12:45 |
|
> Jeg bruger Norton Ghost 2003, og den tager ikke swapfilen med, når man
> tager et systembackup.
> Henrik
Man booter op fra disken "Power Quest Image" og så Slettes ALT og så
genskabes disken som dengang man lavede imaget.
Du får altså hele molevitten tilbage !
john
| |
|
|