MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Bootmenu: WinXP og Win98 på samme disk
Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-07-04 17:35

Hey..

Jeg sidder med en 10 GB disk, hvor der skal installeres WinXP sideløbende
med Win98. Hvordan er det nu lige man skal gøre hvis man vil have Windows
til at lave en bootmenu? Er det så Win98 først på een partition, og derefter
WinXP på en anden partition?

Kan jeg godt oprette mine partitioner med WinXP CD'en for derefter at
afbryde installationen med F3, for derefter at installere Win98? Jeg orker
næsten ikke til at finde mine fdisk disketter frem igen ;)

På forhånd tak...

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Edmund

Dato : 20-07-04 19:37

Martin Kirschmeyer skrev:

> Er det så Win98 først på
> een partition, og derefter WinXP på en anden partition?

Nemlig, installer Win98 først.

> Kan jeg godt oprette mine partitioner med WinXP CD'en for derefter at
> afbryde installationen med F3, for derefter at installere Win98? Jeg
> orker næsten ikke til at finde mine fdisk disketter frem igen ;)

Det kan du godt, men din win98 startdiskkette indeholder Fdisk, så du
kan da nøjes med en diskette.

Når du har installet systemerne, gå gem alle filerne i roden af c-drevet
på en diskette, de er rare at have, især den der hedder Bootsec.dos

--
Mvh Edmund

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-07-04 18:45

Edmund wrote:
> Når du har installet systemerne, gå gem alle filerne i roden af
> c-drevet på en diskette, de er rare at have, især den der hedder
> Bootsec.dos

Tak for svaret.. Jeg skal gemme de filer der ligger på Win98 partitionen?

Fra : Edmund

Dato : 20-07-04 21:03

Martin Kirschmeyer skrev:

> Tak for svaret.. Jeg skal gemme de filer der ligger på Win98
> partitionen?

Ja, det var C-drevet jeg mente, hvor man normalt installerer Win98.
Stifinder skal så vise skjulte filer.
I XP skal man ændre lidt mere end i Win98
http://home20.inet.tele.dk/edworks/skjul.png

Du kan evt lave en statdiskette, så du kan starte WinXP op, hvis du får
ødelagt din Win98 partition.
Lav en fuldformatering i XP(det skal være i XP)
Fra c-roden tager du NTLDR, NTDETECT.COM og boot.ini over på
disketten..Lav en mappe til de andre filer du vil gemme.

Lav evt denne boot.ini i stedet.
Jeg går ud fra at du har XP på 2. partition

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="XP" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP 2" /fastdetect

Så kan du vælge "XP 2" hvis din C-partition af en eller anden grund
skulle blive skjult. kan f.eks ske ved brug af Ghost, DriveImage,
Partition Magic
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 20-07-04 21:12

Edmund skrev:

> Lav evt denne boot.ini i stedet.

Ups! skal se sådan ud i stedet.
Den skulle jo helst starte op på partition 2, hvis du lader menuen så i
30 sekunder.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-07-04 22:18

Edmund wrote:
> Ups! skal se sådan ud i stedet.
> Den skulle jo helst starte op på partition 2, hvis du lader menuen så
> i 30 sekunder.

Det må jeg rode med - jeg takker mange gange for assistancen. Hvis der
bliver flere problemer vender jeg tilbage...

Fra : Calle.

Dato : 21-07-04 07:23

Edmund wrote:

> [...]
>
> Så kan du vælge "XP 2" hvis din C-partition af en eller anden grund
> skulle blive skjult. kan f.eks ske ved brug af Ghost, DriveImage,

det er ikke nødvendigt, XP finder selv ud af, at der er en anden windows på
PCen under install. Det gjorden den ihvertfald her.

--
Calle.

Fra : Edmund

Dato : 21-07-04 12:35

Calle. skrev:

> det er ikke nødvendigt, XP finder selv ud af, at der er en anden
> windows på PCen under install. Det gjorden den ihvertfald her.

Du misforstår, startdisketten skal ikke bruges til at installere med,
men til at starte en allerede installeret XP op med, hvis man f.eks er
uheldig at formatere c-drevet, eller får slettet nogle system filer
--
Mvh Edmund

Fra : emj

Dato : 21-07-04 11:44

On Wed, 21 Jul 2004 12:34:49 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Du misforstår, startdisketten skal ikke bruges til at installere med,
>men til at starte en allerede installeret XP op med

Det kan du da bruge din xp-cd til.
Mange har slet ikke et diskettedrev nu omstunder.
Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 21-07-04 13:58

emj skrev:

> Det kan du da bruge din xp-cd til.

Hvordan

--
Mvh Edmund

Fra : emj

Dato : 21-07-04 13:34

On Wed, 21 Jul 2004 13:58:14 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Hvordan

På samme måde, som du har tænkt dig at bruge en boot-diskette,
naturligvis.

Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 21-07-04 18:19

emj skrev:

> På samme måde, som du har tænkt dig at bruge en boot-diskette,
> naturligvis.

Der kommer da ikke en bootmenu ved boot på cd, hvor du kan vælge at
starte din XP på C eller D drevet.
Man kan da kun vælge at installere eller gå i genoprettelseskonsol.
--
Mvh Edmund

Fra : Calle.

Dato : 21-07-04 12:03

Edmund wrote:

> Du misforstår, startdisketten skal ikke bruges til at installere med,
> men til at starte en allerede installeret XP op med, hvis man f.eks er
> uheldig at formatere c-drevet, eller får slettet nogle system filer

Disketter!!! hvad er det?

--
Calle.

Fra : emj