MS Windows
briani 27239
Lukke adgang til drev i WinXP
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 20-07-04 13:38

Vi har en computer som hele familien bruger, men vi har lige fået en ny
harddisk som vi ikke ønsker at børnene skal kunne bruge, da vi her vil gemme
feriebilleder, breve ol. Hvordan kan vi fjerne deres adgang i WinXP Pro? Vi
har tre brugere, hvor vi selv er administrator og børnene har en bruger
konto, hvis det er muligt at de slet ikke kan se drevet, på samme måde som
med ens egen mappe under Dokumenter er det det bedste, men ellers kan vi
nøjes med en adgangskode.

På forhånd tak, og det er ikke fordi vi er onde ved børnene, det bliver
gjort ud fra erfaring

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 20-07-04 14:06

Højreklik på drevet > egenskaber> fanen "deling" der kan du (vistnok) låse
drevet.
Ellers virker denne metode på mapperne

/Ole

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 20-07-04 14:14

> Højreklik på drevet > egenskaber> fanen "deling" der kan du (vistnok) låse
> drevet.
> Ellers virker denne metode på mapperne

Der er en mulighed i mapperne som hedder "Gør mappen privat", men den er
sløret så jeg ikke kan gøre noget ved den

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 14:21

Jakob Johannessen skrev:

> Der er en mulighed i mapperne som hedder "Gør mappen privat",
> men den er sløret så jeg ikke kan gøre noget ved den

Det er vist noget med, at du skal have slået 'Simpel fildeling'
fra, for at kunne gøre det. Du skal i øvrigt også køre NTFS på
pågældende drev, så vidt jeg ved.

'Simpel fildeling' slår du fra inde i Kontrolpanel > Mappe-
indstillinger > Vis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 20-07-04 14:31

Men hvis du vil gøre det simpelt, så kan du jo bare gøre de mapper, de ikke
må røre private på den måde, jeg skrev i 1. indlæg.

/Ole

Fra : Kim J.

Dato : 21-07-04 09:16

Hejsa,

> Det er vist noget med, at du skal have slået 'Simpel fildeling'
> fra, for at kunne gøre det. Du skal i øvrigt også køre NTFS på
> pågældende drev, så vidt jeg ved.
Øhhhh... kan det passe at man ikke har den mulighed i XP Home versionen? Jeg
kan i hvert fald ikke finde den, og har en del mapper, som jeg gerne vil
beskytte. Sagen er at denne computer er bærbar, og i tilfælde af tyverri
ville det være rart, at andre ikke kan få adgang til følsomme oplysninger.

> 'Simpel fildeling' slår du fra inde i Kontrolpanel > Mappe-
> indstillinger > Vis.
Ka' ik' finde det, suk!

Fra : Edmund

Dato : 22-07-04 05:28

Kim J. skrev:

> [...]
> Øhhhh... kan det passe at man ikke har den mulighed i XP Home
> versionen? Jeg kan i hvert fald ikke finde den, og har en del mapper,

Man kan gøre mapper private i XP home, men mapperne skal være i
brugerens Dokumenter mappe, eller rettere sagt alle mapper der ligger
under brugernavnet i Documents and Settings.

Ønsker man så at gøre en mappe privat på f.eks D-drevet, skal man
fortælle XP at D-drevet er Dokumenter mappen. Det gør man ved at
højreklikke på dokumenter på skrivebordet og vælge egenskaber / flyt.
Skriv D:\ og ikke D:\dokumenter. For ellers vil det kun være
dokumenter-mapppen på D-drevet man kan gøre privat
Man kan så bare sige nej til at flytte indholdet til den nye placering.
Når man så har gjort en mappe privat, går man ind i egenskaber for
dokumenter igen, og gendanner til standard.

En underlig ting er dog, at jeg først skulle oprete en bruger med
begrænset adgang, før at private mapper, også var private for min anden
administrator konto.
Så du må lige teste om de nu også er private, det virker åbenbart ikke
100% i Home

Hvis der er andre brugere med administrator-rettigheder, kan de jo godt

adgang til mappen, men det kræver at de genstarter i fejlsikker tilstand
og
ændrer ejerskab af mappen. En tyv kan gøre det samme ved at smidde
harddisken i sin egen XP maskine.

--
Mvh Edmund

Fra : Henrik

Dato : 22-07-04 05:07

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in message

Dit ur går for hurtigt!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 14:59

/Ole (6000) skrev:

> Men hvis du vil gøre det simpelt, så kan du jo bare gøre de
> mapper, de ikke må røre private på den måde, jeg skrev i 1.
> indlæg.

Hvis simpel fildeling er koblet til (og det er det som standard),
får jeg følgende dialogboks i WinXP Pro, hvis jeg højreklikker på
et drev og vælger Sharing / Deling:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sharing.png>.

Jeg opdager så nu, at <news:cdjd84.8g.1@tgm.dyndns.dk> er forkert.
Hvis man højreklikker på en mappe imens simpel fildeling er koblet
til, vil det under Sharing, se sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/make_folder_private.png>.
'Make Folder Private' er ikke tilgængelig, fordi den mappe jeg har
valgt, ikke ligger i 'My Documents'-mappen.

Slår man simpel fildeling fra, kommer Sharing til at se sådan her
ud: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sharing2.png> og der
kommer et helt nyt faneblad ved navn Security frem, hvor man kan
fjerne de brugere fra listen, som ikke skal have adgang til mappen,
men det kommer kun, hvis drevet kører NTFS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-04 11:40

Kim J. skrev:

> Øhhhh... kan det passe at man ikke har den mulighed i XP Home
> versionen?

Ja, det skal nok passe.
<http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx>
'Access Control – restrict access to selected files, applications,
and other resources' er kun tilgængeligt i Pro-versionen, ser det
ud til og simpel fildeling må høre ind under det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim J.

Dato : 21-07-04 15:37

Hejsa,

> [...]
> and other resources' er kun tilgængeligt i Pro-versionen, ser det
> ud til og simpel fildeling må høre ind under det.

Pokker da også!!! Gad vide hvad det vil koste at opgradere til pro-udgaven?
Jeg har simpelthen alt på computeren, og meget er selvfølgelig krypteret,
men det sker jo, at man lader andre bruge computeren, og det er jo ikke alt
man gider kryptere, såååånnnnnn som nøgenbilleder af kæresten mv.

> --
> Hilsen
> Madsen

Hygge tilbage her fra
Kim J.

Fra : Kim J.

Dato : 25-07-04 07:54

Hejsa,

Har lige været borte nogle dage. I skal have tak for hjælpen vedr.
sikkerheden i XP-Home versionen. Det ser ikke ud til at være optimalt, så
enten må jeg installere pro. versionen ellers må jeg fortsætte med at
kryptere vigtige dokumenter og mapper.

Hygge her fra
Kim J.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-07-04 00:51

Kim J. skrev:

> Pokker da også!!!

Jeg har fundet en artikel (på engelsk), som går i dybden med
fildelingsmulighederne i XP Pro:
<http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/index.htm>

På siden står der bla.:
| Simple File Sharing is the only type of sharing available in
| Windows XP Home Edition.

- så den er god nok. I Home-versionen har man ikke mulighed for
at slå simpel fildeling fra og få de samme funktioner, som i XP
Pro.

> Gad vide hvad det vil koste at opgradere til pro-udgaven?

Det tør jeg ikke sige.

> [...]
> krypteret, men det sker jo, at man lader andre bruge computeren,
> og det er jo ikke alt man gider kryptere, såååånnnnnn som

Oh-la-la! :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 20-07-04 18:40

> [...]
> med ens egen mappe under Dokumenter er det det bedste, men ellers kan vi

En mulighed er
Tryk på start, kør.
Skriv MMC
I konsollen trykker du på filer og vælg tilføj
Tryk på tilføj
Find gruppepolitikker og tryk tilføj
tryk på udfør
tryk på luk
tryk på ok
Navigere til Brugerkonfiguration/Administrative skabeloner/windows
komponenter/windows stifinder
Her vælger du Skjul disse angivende drev i denne computer
Og vupti, så er drevet væk

Op det så rammer alle bruger, på "lokal" maskinen er jeg ikke helt sikker på

Allan Bach

Fra : pwa

Dato : 20-07-04 18:52

> [...]
> nøjes med en adgangskode.
>
> På forhånd tak, og det er ikke fordi vi er onde ved børnene, det bliver

En bekendt af mig har gjort det radikale at afbryde strømmen til det
pågældende drev. 5 og 12 volt ledninger til disken er ført via en
en lille 4-polet micro-afbryder med nøgle, monteret på forsiden af
kabinettet.
afbryderen kan fås i de fleste elektromik forretn.
rimeligt nemt med lidt fantasi og ganske "pilfingersikret".
v/h pwa