MS Windows
briani 27239
dokumenter variabel i XP ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-07-04 19:52

Mangler en systemvariabel til "Dokumenter"

Nogle engelske sites siger %MyDocuments% , men den virker ikke her (på
dansk)

Jeg kan desværre heller ikke bruge
%systemdrive%\homepath&\dokumenter
eller
c:\documents and settings\%username%\dokumenter (og lign.)
da nogle af brugerne har flyttet deres dokumenter til en anden placering, og
det skal kunne bruges på alle brugere, uanset hvor deres dokumenter ligger.

Hvad hedder det på dansk ?

Der er tale om xp pro dk, uden domæne.

På forhånd tak.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-07-04 23:03

Sune Storgaard speg-fjern@mail.dk skriver
i news:40fc0a81$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk bl.a.:

> [...]
> da nogle af brugerne har flyttet deres dokumenter til en anden
> placering, og det skal kunne bruges på alle brugere, uanset

De der findes på dit system er defineret i
registreringsdatabasen. På min (Int.) fx:

%AppData%
%UserProfile%
%AllUsersProfile%
%ProgramFiles%
%SystemRoot%
%SystemDrive%
%Temp%
%Tmp%

i nøglen System Environment. Som du ser findes der ingen for My
Documents e.l. Hvor der er behov for den er den bestemt under
%UserProfile%

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-07-04 09:55

On Tue, 20 Jul 2004 00:02:43 +0200, Niels P Sønderskov <nielspsonder @
skov.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>i nøglen System Environment. Som du ser findes der ingen for My
>Documents e.l. Hvor der er behov for den er den bestemt under

En anden måde at få vist environment variables for aktuel bruger på,
er med kommandoen set (fra en kommandoprompt).

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-07-04 14:37

Niels P Sønderskov mumbled his insignificant opinion in:
40fc4501$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
<klip>
> i nøglen System Environment. Som du ser findes der ingen for My
> Documents e.l. Hvor der er behov for den er den bestemt under
> %UserProfile%

Nej kan godt se at der hverken findes en %mydocuments% eller en
%dokumenter..% Jeg forstår nu ikke helt hvad du mente med userprofile, den
peger på (i dette tilfælde) c:\documents and settings\BRUGERNAVN, eller
samme som homedrive+homepath.Men det har vel ikke direkte noget med dokument
mappen at gøre?

Jeg overvejer følgende 2 muligheder:
1: Lav en unikfil blahblah-brugernavn.zyx som skal være i dokumenter,og så
bladre igennem de forskellige mapper hvor brugerne har flyttet deres
dokumenter til med "IF EXIST" indtil man finder den. Dog en kaget og
omstændig løsning som kræver løbende tilpasning.

2: Lav en variabel selv som sættes globalt for alle brugere, ala set
bruger1dokumenter=c:\doku , set bruger2dokumenter= h:\blah men det gør det
lidt vanskeligere at batche, når man for hver enkelt bruger skal tage højde
for forskellige variabler. Igen lidt bøvlet og ikke just elegant.

Det jeg i praksis vil er at dagligt (batch kørsel) kopiere filer frem og
tilbage til dokument mappen, samt assigne nogle hotkeys og paths til
dokumentmappen.

Nøglen
HKEY\CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurentVersion\explorer\Shell
Foilders\Personal
peger tilsydenladende på den mappe jeg ønsker -uanset bruger, men er helt
blank på hvordan man laver sådan et udtræk til batchkørsel. Hvis det var
muligt ville det være den optimale løsning ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-07-04 23:39

Sune Storgaard speg-fjern@mail.dk skriver
i news:40fd1ffe$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk bl.a.:

> [...]
> settings\BRUGERNAVN, eller samme som homedrive+homepath.Men
> det har vel ikke direkte noget med dokument mappen at gøre?

I mit tilfælde er My Docoments placeret under %UserProfile%
(standard).

Jeg synes jeg ser mange ulykker som resultat af en for underdanig
holdning til brugere eller ledelse. For en rimelig administartion
af et hvilket som helst system er det nødvendigt med en passende
fast styring e.g. i dette tilfælde hvor der ikke er nogen som
helst rimelig grund til at brugere skal anvende forskellige navne
og placeringer for deres data.

Men det hjælper dig jo ikke meget nu. Bortset fra hvis du lægger
roret om og siger at desværre virker det du laver ikke for de
fæhoveder der har lagt filer andre steder end der hvor de hører
til.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-07-04 14:37

> [...]

> roret om og siger at desværre virker det du laver ikke for de
> fæhoveder der har lagt filer andre steder end der hvor de hører

Det er lidt en speciel situtation, jeg havde også under normale
omstændigheder påtvunget brugeren at have docs det normale sted, det gør
ting som backup , overvågning etc nemmere. Men det er lidt en speciel
situation (længere historie), hvor det for brugeren er mest praktisk selv at
kunne vælge, nogle brugere har pga redigering deres helt egen disk, andre en
usbkey, netværks drev osv. Det fungerer mest optimalt for brugerene, og det
må jeg så til en forveksling indordne mig under.

Jeg har lavet en lille lappe løsning med en variabel for hver bruger som
indeholder placering af dokument mappen. Den skal ganske vist ændres hvis de
flytter den, men den er som standard sat til homedrive+homepath+dokumenter,
så det fungerer glat med almindelige brugere. Så er det bare resten som lige
skal justeres.

Det er ikke noget stort problem, jeg søgte bare den nemme løsning [tm] ,
hvis nu M$ allerede havde lavet en variabel.