MS Windows
briani 27239
Win 2000 log-on - domæne
Fra : SuSanne

Dato : 13-07-04 17:18

Hej,

Efter formatering og geninstallering af Windows 2000 prof. får jeg følgende
meddelelse under opstart:

"Systemet kunne ikke logge dig på. Kontroller, at brugernavn og domæne er
korrekt. Skriv derefter din adgangskode igen ........."

Der kan trykkes "ok", og dernæst kommer et log-on-vindue med "Brugernavn:
Administrator" og Adgangskode: ________"
Her trykkes igen ok, og så logges jeg på.

Under installationen af win 2000 husker jeg godt en sektion omkring domæne,
som jeg uden tvivl har besvaret forkert. Jeg er ikke tilkoblet noget domæne,
men blot en alm. PC koblet op i et hjemmenetværk.

Før formateringen bestod opstartsvinduet kun af "Adgangskode: ____" - og
ikke Administrator-boksen.

Håber, nogen kan hjælpe mig af med domæne-sektionen og evt. også gerne hjælp
til, hvordan jeg bare logger på med adgangskode uden administrator.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-07-04 17:58

SuSanne sus@nne.vindinggaard.dk skriver
i news:cd11tk$k98$1@news.net.uni-c.dk bl.a.:

> [...]
>
> "Systemet kunne ikke logge dig på. Kontroller, at brugernavn
> og domæne er korrekt. Skriv derefter din adgangskode igen

Ja, du må være kommet til at fortælle maskinen at den tilhører et
domæne under installationen. Du kan ændre oplysningen til en
arbejdsgruppe i Kontrolpanel, System, Computernavn.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : SuSanne

Dato : 14-07-04 19:08

Niels P Sønderskov wrote:
> [...]
> domæne under installationen. Du kan ændre oplysningen til en
> arbejdsgruppe i Kontrolpanel, System, Computernavn.

***
Under Kontrolpanel/System har jeg desværre ikke nogen faner, der hedder
Computernavn, men bl.a. Netværks-id, hvor der kan køres en netværksændring.
Det gør dog ingen forskel. Men tak for svaret.

Andre forslag?

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-07-04 00:57

SuSanne sus@nne.vindinggaard.dk skriver

> Under Kontrolpanel/System har jeg desværre ikke nogen faner,
> der hedder Computernavn, men bl.a. Netværks-id, hvor der kan
> køres en netværksændring.

Hvordan så den ud før/efter?

Jeg har ikke lige en 2k'er ved hånden, men find det sted hvor der
(evt.) står noget om en domænecontroller.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : SuSanne

Dato : 15-07-04 17:41

"Niels P Sønderskov" <nielspsonder @ skov.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan så den ud før/efter?
>
> Jeg har ikke lige en 2k'er ved hånden, men find det sted hvor der
> (evt.) står noget om en domænecontroller.

***

Jeg ved desværre ikke, hvordan netværksopsætningen så ud før, da jeg ikke
har haft brug for at checke den (har ikke haft win 2000 så længe). Det
virkede bare som det skulle uden ekstra logon. Før geninstallationen skulle
jeg kun tappe et password ind ved opstart - intet andet.
Jeg har ikke kunnet finde noget som helst om domænecontroller i min
opsætning - har også ledt flittigt på Google efter lign. problem uden
resultat.

Tak for dit forsøg på at hjælpe ...

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 15-07-04 11:30

On Wed, 14 Jul 2004 20:07:55 +0200, "SuSanne"
<sus@nne.vindinggaard.dk> wrote:

> [...]
>Computernavn, men bl.a. Netværks-id, hvor der kan køres en netværksændring.
>Det gør dog ingen forskel. Men tak for svaret.

Du har ellers været det rigtige sted
Under Kontrolpanel -> System -> Netværksidentifikation vælger du
Egenskaber.
Hér kan du dels give computeren et navn, som den skal være kendt under
på netværket, dels vælge, om den er medlem af et domain eller en
arbejdsgruppe.
Som Niels skriver, skal den normalt være medlem af en arbejdsgruppe
(standard-navnet for denne er workgroup).

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : SuSanne

Dato : 15-07-04 17:48

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:qrmcf05f3elh2h5044m9pqipdj34qboc68@4ax.com...

> [...]
> arbejdsgruppe.
> Som Niels skriver, skal den normalt være medlem af en arbejdsgruppe
> (standard-navnet for denne er workgroup).

***

Ja - under egenskaber har computeren mit navn og er IKKE medlem af et
domæne, men blot af "workgroup" som vanligt. Et andet sted i opsætningen må
jeg have tappet noget forkert. Tak for dit svar - har du måske andre
forslag, så ville det være rigtigt godt.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-07-04 01:47

SuSanne sus@nne.vindinggaard.dk skriver
i news:cd6cdo$8kb$1@news.net.uni-c.dk bl.a.:

> Ja - under egenskaber har computeren mit navn og er IKKE
> medlem af et domæne, men blot af "workgroup" som vanligt.

Ok, så er det ikke det der er problemet. Tænkte heller ikke det
var muligt at 'komme til' fordi opsætningen kræver kommunikation
med DC'en. Desværre har jeg så ikke andre bud på at slippe af med
irritationsmomentet.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : SuSanne

Dato : 16-07-04 07:57

> [...]
> SuSanne sus@nne.vindinggaard.dk skriver
> i news:cd6cdo$8kb$1@news.net.uni-c.dk bl.a.:

Desværre har jeg så ikke andre bud på at slippe af med

Tak for dine forsøg på at hjælpe alligevel. Jeg må bare lede videre og håbe
på en løsning senere.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-07-04 11:29

On Thu, 15 Jul 2004 18:48:12 +0200, "SuSanne"
> [...]

>jeg have tappet noget forkert. Tak for dit svar - har du måske andre
>forslag, så ville det være rigtigt godt.

Et check på min Win2000-installation viser, at fejlmeldingen

"Systemet kunne ikke logge dig på. Kontroller, at brugernavn og domæne
er korrekt. Skriv derefter din adgangskode igen ........."

fremkommer ved login-forsøg med forkert brugernavn og/eller
adgangskode, selv om PC,en er medlem af en arbejdsgruppe (og ikke af
et domæne). Fejlmeldingen er altså misvisende...

Hvis du får fejlmeldingen under opstart, må det skyldes, at der
forsøges automatisk login, og at det brugernavn/den adgangskode, der
anvendes til dette, er forkert.

Kan du overhovedet komme ind på PC,en, når du efter fejlmeldingen selv
indtaster brugernavn og adgangskode?

Ja: Prøv at hente programmet Tweak UI her:

http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp

Følg installationsvejledningen på siden.
Efter installationen ses Tweak UI,s ikon i
Indstillinger -> Kontrolpanel.

Klik på fanebladet Logon og se, om der er checkmærke i boksen "Log on
automatically at system startup".
Hvis ja: Fjern checkmærket, luk PC,en ned og genstart den.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : SuSanne

Dato : 17-07-04 07:46

Gert Søgaard Jensen wrote:

> [...]

> automatically at system startup".
> Hvis ja: Fjern checkmærket, luk PC,en ned og genstart den.

Jeg kunne komme ind på PC'en, hvis jeg undlod at skrive nogen adgangskode,
selvom jeg havde angivet et under installationen. Men i forbindelse med
domænesektionen angav jeg et andet, da jeg mener at der stod, at disse to
skulle være forskellige.

Men hvorom alting er, så hjalp dit råd med Tweak UI. Nu starter den op som
administrator uden fejlmeddelelse - så tusind tak for hjælpen.

En lille bitte hage er, at der ikke skal angives adgangskode (feltet skal
være tomt for at logge på). Kan jeg oprette en adgangskode i log-on-delen i
TWEAK UI, eller skal det gøres et andet sted? (er forholdsvis ny win 2000
bruger).

Mange tak igen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-04 11:45

SuSanne skrev:

> Ja - under egenskaber har computeren mit navn og er IKKE
> medlem af et domæne, men blot af "workgroup" som vanligt.

Har du prøvet at logge på administratorkontoen og derefter ændre
til workgroup? Man kunne måske forestille sig, at du nu har to
konti og den du logger på og ændrer på, er din brugerkonto som
godt nok måske har administratorrettigheder, men det ændrer ikke
på selve administratorkontoen (et vildt skud måske, men det var
måske værd at forsøge).

--
Hilsen
Madsen

Fra : SuSanne

Dato : 17-07-04 07:55

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> godt nok måske har administratorrettigheder, men det ændrer ikke
> på selve administratorkontoen (et vildt skud måske, men det var

***
Det lyder faktisk sandsynligt, hvad du skriver. Nu har jeg godt nok fået
problemet løst med TWEAK UI, men jeg vil alligevel gerne vide, hvordan jeg
rent praktisk gør det du foreslår.
Jeg logger altid på som administrator, men hvordan ændrer man til workgroup?
- Og hvor finder jeg min brugerkonto og ændrer den?

Som sagt er jeg ret ny Win 2000 bruger og ikke særlig fortrolig med
administration af konti, men det fremgår vist tydeligt, at jeg har brug for
noget mere viden om det ...

Mange tak for dit svar, Madsen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-04 10:02

On Sat, 17 Jul 2004 08:55:19 +0200, "SuSanne"
<sus@nne.vindinggaard.dk> wrote:

>Jeg logger altid på som administrator, men hvordan ændrer man til workgroup?
Højreklik på "denne computer", vælg "egenskaber"
Vælg fanebladet "Netværksidentifikation", på dette faneblad klikker på
"egenskaber", så skulle det give sig selv herfra.

>- Og hvor finder jeg min brugerkonto og ændrer den?
Højreklik på "denne computer", vælg "Administrer"
Maker "Lokale brugere og grupper"
Dobbetklik på "brugere" i højer vindue, og samtlige kontoer ser så
her.

/Hans

Fra : SuSanne

Dato : 18-07-04 06:55

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Maker "Lokale brugere og grupper"
> Dobbetklik på "brugere" i højer vindue, og samtlige kontoer ser så

Mange tak for svaret. Hvor er det rart, at der altid er god og hurtig hjælp
at få i dette forum.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-04 11:48

SuSanne skrev:

> Det lyder faktisk sandsynligt, hvad du skriver. Nu har jeg
> godt nok fået problemet løst med TWEAK UI,

Du kunne også have gjort det uden brug af TweakUI ved at gå ind
i Kontrolpanel > Brugere, tror jeg nok det hedder. Derinde burde
du have mulighed for at fjerne et flueben ved et punkt, som hedder
noget i retning af: "Brugere skal angive adgangskode for at logge
på". (Jeg er ikke helt sikker på, hvad det hedder på dansk, da
jeg sidder med en engelsk version af WinXP, men jeg ved at Win2000
har den samme mulighed).

> Jeg logger altid på som administrator,

Jeg havde ikke læst dit første indlæg godt nok, for dér kan man
se, at du logger på administratorkontoen. (Administratorkontoen
hedder nemlig normalt 'Administrator' på logon-skærmen ud for
punktet 'Brugernavn').

> men hvordan ændrer man til workgroup?

Som skrevet her: <news:qrmcf05f3elh2h5044m9pqipdj34qboc68@4ax.com>,
men ifølge <news:cd6cdo$8kb$1@news.net.uni-c.dk>, så står den jo
allerede til det, så det undrer mig, at den stadig vil logge på
et domæne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SuSanne

Dato : 18-07-04 07:21

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> du have mulighed for at fjerne et flueben ved et punkt, som hedder
> noget i retning af: "Brugere skal angive adgangskode for at logge

***
Ja - det kunne jeg også have gjort. Men nu ved jeg i hvert fald, hvor det
gøres til næste gang. Tak.
***

> [...]
> men ifølge <news:cd6cdo$8kb$1@news.net.uni-c.dk>, så står den jo
> allerede til det, så det undrer mig, at den stadig vil logge på

***
Jeg vil meget gerne læse de to indlæg, du linker til, men desværre kan jeg
ikke hente dem fra serveren, de de enten er udløbet eller slettet. Vil det
være for meget ulejlighed evt. at poste dem her igen?
Det skal lige siges, at den ikke vil logge på domæne efter ændringen med
Tweak UI.

Kan jeg have oprettet selve LAN-opsætningen (bredbånd til Arrownet) forkert,
så jeg evt. skulle prøve at slette den og lave en ny?

Tak for dine svar igen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-04 11:16

SuSanne skrev:

> Jeg vil meget gerne læse de to indlæg, du linker til, men
> desværre kan jeg ikke hente dem fra serveren, de de enten er
> udløbet eller slettet. Vil det være for meget ulejlighed evt.
> at poste dem her igen?

Det undrer mig, at du ikke kan hente indlæggene via mine links
for de stammer begge fra denne tråd.

<news:qrmcf05f3elh2h5044m9pqipdj34qboc68@4ax.com> er fra Gert
Søgaard Jensen, som skriver følgende:

> [...]
| domain eller en arbejdsgruppe.
| Som Niels skriver, skal den normalt være medlem af en
| arbejdsgruppe (standard-navnet for denne er workgroup).

<news:cd6cdo$8kb$1@news.net.uni-c.dk> er dit svar til Gert,
hvor du skriver:

> [...]
| Et andet sted i opsætningen må jeg have tappet noget forkert.
| Tak for dit svar - har du måske andre forslag, så ville det

- så noget tyder på, at din konto allerede står til at logge
på en arbejdsgruppe i stedet for et domæne. Jeg ved ikke om
det kan ændres andre steder, men jeg har i så fald ikke stødt
på det sted endnu.

> Kan jeg have oprettet selve LAN-opsætningen (bredbånd til
> Arrownet) forkert, så jeg evt. skulle prøve at slette den og
> lave en ny?

Det tør jeg ikke sige, men måske.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SuSanne

Dato : 18-07-04 11:31

Thomas G. Madsen wrote:

> Det undrer mig, at du ikke kan hente indlæggene via mine links
> for de stammer begge fra denne tråd.

***
Hm - ja, det var underligt, men tak for gentagelsen.
***

> Det tør jeg ikke sige, men måske.

***
Ok - det vil jeg måske prøve senere, men nu er jeg på vej til en uges ferie,
og siger tak for alle gode svar og råd.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-04 11:34

SuSanne skrev:

> Ok - det vil jeg måske prøve senere, men nu er jeg på vej til
> en uges ferie, og siger tak for alle gode svar og råd.

God ferie. :)

--
Hilsen
Madsen