MS Windows
briani 27239
Formatering og Win XP
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 19:18

Hej alle.

Hvordan formaterer man sin harddisk og installerer ny Win XP? Når jeg
prøver at formatere mit c-drev ved at klikke på det med højre og så
vælge formater, vil XP ikke gøre det, fordi drevet er i brug.

På forhånd tak for hjælpen og venlig hilsen
// Andreas

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 12-07-04 19:28

<Andreas>skrev
> Hvordan formaterer man sin harddisk og installerer ny Win XP? Når jeg
> prøver at formatere mit c-drev ved at klikke på det med højre og så
> vælge formater, vil XP ikke gøre det, fordi drevet er i brug.

Boot fra windows xp installations-CD'en.
Når du har valgt at installere, kan du vælge at
oprette drev, angive størrelse osv. hvor du vil installere
Windows.
Du kan også vælge at slette eksisterende partitioner,
oprette nye,
formattere i ntfs (eller fat32).
Hvis du vil have mere end et drev kan du lave de andre
efter installationen i Diskhåndtering. Husk du ikke kan ændre på dit
Windows drev C: i diskhåndtering. (Hvor du har installeret XP).
Diskhåndtering startes fra kør med: diskmgmt.msc

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 20:32

On Mon, 12 Jul 2004 20:27:47 +0200, "Thorkild Dalsgaard"
<tdalsgaard@despammed.com> wrote:

> [...]
>Windows drev C: i diskhåndtering. (Hvor du har installeret XP).
>Diskhåndtering startes fra kør med: diskmgmt.msc

Hvordan sletter man den eksisterende partition hvor ens gamle
windowsversion ligger, når den fylder så meget af harddisken, at der
ikke er plads til at installere det nye windows i en anden partition.
// Andreas

Fra : Torben

Dato : 12-07-04 20:36

<Andreas> skrev i en meddelelse
> [...]
> windowsversion ligger, når den fylder så meget af harddisken, at der
> ikke er plads til at installere det nye windows i en anden partition.

Samme sted hvor du opretter den! du sletter bare først så kan du oprette en
ny eller splitte den op hvis det er det du vil.

--
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 01:48

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Windows drev C: i diskhåndtering. (Hvor du har installeret XP).
> Diskhåndtering startes fra kør med: diskmgmt.msc

Jeg har lidt samme problem. Vil til at formatere og geninstallere alt på min
computer, da den skal sælges. Sidste år havde jeg også formateret den, men
gik i et par dage med en formateret computer, som jeg ikke kunne installere
WinXP på. Det vil jeg gerne undgå nu

Jeg havde ingen problemer med at få computeren med XP formateret, men jeg
kunne ikke få WinXP installeret igen (og derved resten af programmerne)

Er der ikke en, der vil lave en lille trin for trin, som jeg kan printe ud
og anvende. Ovenstående er måske allerede et forsøg på det, men der er for
mange ting, som jeg er i tvivl om og for mange "kan'er" eller "eller'er"

Men fik en ekspert til at gøre det sidst, og vil gerne spare de penge denne
gang.

Virkede til at han lavede noget i dos prompten og i et dosprogram inden
installationen, men det så forvirrende ud og jeg er kun på brugerniveau i
windows dvs ikke ekspert, når det går ud over det sædvanlige brug medmindre
jeg har en trin-for-trin.

Sidste gang jeg endelig fik gang i maskinen igen blev jeg ramt af
Blaster-virusen allerede efter en time. Jeg fik at vide, at det var pga. at
så snart jeg gik på nettet, og jeg ikke havde fået hentet de nyeste
sikkerhedsopdateringer fra windows, så fandt virussen en smutvej. Men
hvordan kan jeg hente de opdateringer fra windows INDEN jeg går på
internettet? Det kan vel ikke lade sig gøre.

Håber på meget hjælp

Michael Vinter
blaster

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 13-07-04 18:59

"Vint" skrev
> [...]
>
> Men
> hvordan kan jeg hente de opdateringer fra windows INDEN jeg går på

Hent updates og brænd på CD:

1. Enten
Download servicepack 1 full til xp
Download også updates herfra
<http://www.softwarepatch.com/windows/>

2. Eller:
Successful PC Updates Despite Very Slow Internet Connections Feb. 16, 2004:
<http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=17603160>

3. Eller:
Gå til Windows Update,
lav windows Update personlig,
dvs. tilføj Windows Update katalog
Find updates for Microsoft Windows operating systems
Download updates som du har brug for.

4. Eller:
<http://www.microsoft.com/danmark/security/protect/default.asp>
og bestil en CD fra Microsoft DK
og download også updates efter den dato som er med på CD'en.

5. _Og_ dernæst:
Når du installerer Windows, så vent med at tilslutte internet indtil:
a. Service pack er installeret
b. Updates du downloadede og brændte på CD er installeret
c. Du har slået XP's firewall til
<http://www.microsoft.com/danmark/security/protect/faq_firewalls.asp>
d. Du har installeret et antivirusprogram, som du også installerer fra CD,
med opdatering..

6. Nu må du sætte stikket i til internettet med alle dets fæle orme, vira
etc.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 22:53

> [...]
> med opdatering..
>
> 6. Nu må du sætte stikket i til internettet med alle dets fæle orme, vira

Tak for ovenstående hjælp, men

ved formatering / installering...:

1. Hvordan får jeg installationen af XP startet efter formatering
2. Skal FAT32 eller NTFS vælges (har en harddisk på 80GB som ikke skal deles
3. Hvilke indstillinger ved den der formatering / partion og ovennævnte valg
skal vælges
4. andre svære relevante spørgsmål, som ikke var med ved de "gammledags"
windowsinstallationer

mvh
Michael Vinter

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 22:58

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-07-04 00:25

"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse

> Tak for ovenstående hjælp, men
>
> ved formatering / installering...:
>
> 1. Hvordan får jeg installationen af XP startet efter formatering

Du booter på cd og når vel frem til det sted, hvor den skal til at
installere og evt. finder en tidligere installation. Forneden i billedet kan
du se dit drev/dine drev hvis hd p.t. er opdelt i flere drev.
Marker drevene et efter et og vælg at fjerne partition (vejledning står
foroven i billedet) indtil du kun har et drev uden partitioner. Så vælger du
at oprette en partition og eftersom du har en 80 gb og kun vil have en
partition får du kun mulighed for at vælge ntfs (den understøtter kun fat32
op til 32 gb). Når partitionen er oprettet vælger du at installere,
hvorefter den går i gang med at formattere (det er nu du skal vælge ntfs).
Så snart den er færdig med at formattere fortsætter den selv med at
installere.
Der findes altså ikke en decideret format kommando. Muligheden for at
formattere herfra opstår kun, når man har en ikke formatteret partition,
hvorefter den dukker op når der installeres.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 03:09

> [...]
> lav windows Update personlig,
> dvs. tilføj Windows Update katalog
> Find updates for Microsoft Windows operating systems

Det er da godt nok rodet på www. windowsupdate.dk...

Når jeg kommer derind er der i venstre side nogle valgmuligheder.

Under andre instillinger - kan je gvælge gør windows updage personlig. Jeg
går ud fra, at det er den, jeg skal vælge jvf. linie 3 ovenfor.

Men herefter hopper kæden af for mig.

Som sagt ønsker jeg at formatere computeren og komme på nettet igen uden at
blive angrevet af virus mv. i windows' smuthuller.

Når jeg klikker på gør windows update personlig kan jeg vælge at scanne
efter opdateringer i højre side. Er det den vej jeg skal?

Men hvordan finder jeg lige DE nødvendige updates (der er vel rigtig mange i
forskellige kategorier (uden jeg har tilnærmelsesvis har talt efter) samt
lige så vigtigt, hvor kan jeg vælge disse updates / downloads på computeren
efter at have hentet, når jeg ønsker at flytte dem på et ekstra drev eller
brænde dem.

Please help

Michael Vinter

Fra : hcma

Dato : 13-07-04 10:53

> [...]
> vælge formater, vil XP ikke gøre det, fordi drevet er i brug.
>
> På forhånd tak for hjælpen og venlig hilsen

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#partitioner
http://www.hcma.dk/fdisk.htm
m v h